SATA op sil3114 controller is traag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:50

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Ik heb 2 SATA-1 poorten op het moederbord. Via deze poorten halen mijn drives 130 MB/s doorvoersnelheid. Ik heb een PCI SATA-1 controller met Sil3114 chipset toegevoegd, met de bedoeling om de drives elk een eigen controller te geven en dan met behulp van soft-RAID (striping) de doorvoersnelheid te verdubbelen.

Ik heb nu 1 drive op de ingebouwde controller en 1 drive op de PCI controller, maar de drive op de PCI controller haalt nog maar 65 MB/s doorvoer.

Als ik de snelheidstest tegelijk draai op de 2 drives:
  • 2 drives op de ingebouwde controller: samen 133 MB/s (limiet van de chipset)
  • 1 drive op de ingebouwde controller en 1 drive op de PCI controller: samen 195 MB/s
Ik test de doorvoersnelheid met dit commando:
code:
1
dd bs=1M count=1024 if=/dev/zero of=test conv=fdatasync

Deze controller heeft 4 SATA-1 poorten en ik gebruik momenteel de CON1 aansluiting (en ik gebruik de RAID functionaliteit van deze controller niet). Deze snelheidswinst valt me een beetje tegen. Ik had verwacht 133 MB/s te halen; de snelheidslimiet van PCI. Is dit iets wat ik met het tweaken van bijvoorbeeld PCI instellingen nog zou kunnen verbeteren, of zijn Sil3114 kaartjes altijd zo traag?

[ Voor 3% gewijzigd door aawe mwan op 24-02-2018 19:58 . Reden: Regeltje over RAID toegevoegd ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Alle reacties

Verwijderd

Het is me nog niet zo duidelijk. Om welk moederbord gaat het, om welke schijven gaat het?

Je haalt met één schijf op de chipset SATA en één schijf op de PCI controller samen 195MB/s. Dat is toch niet heel slecht? Welke cijfers ben je ontevreden over of hoop je te verbeteren?

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 11:47:
Het is me nog niet zo duidelijk. Om welk moederbord gaat het, om welke schijven gaat het?
Het gaat om redelijk nieuwe SSD drives en ik heb ze aangesloten op een moederbord met Intel 915G / ICH6R chipset. Het moederbord en de controller zijn dus meer dan 10 jaar ouder dan de drives.

De grootste teleurstelling is de lagere performance van een drive op de nieuwe poort. Maar ik zie in dmesg dat de nieuwe SATA poorten maximaal UDMA/100 draaien, dus deze controller zal alleen om die reden al nooit zo snel kunnen zijn als de Intel poorten. Verder schijnt het inderdaad heel normaal te zijn dat je via de PCI bus maar 65 MB/s kunt halen op 4 poorten samen. Ik had eigenlijk 133 MB/s verwacht.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-01 14:00

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Je zult geen AHCI maar via IDE de SSD's aansturen, dat is al geen snelheid topper in mijn ervaring. Heb een poosje een SSD gehad in een Nforce 4 mobo (AMD 4200x2 S939) welke prestatie technisch zwaar tegen viel door het gebrek aan AHCI mode in benchmarks. In de praktijk voelde de SSD lichtmijlen sneller aan als de oude HDD.

De PCI bus is natuurlijk zwaar verouderd, snelheden die je erop haalt vallen erg tegen is mijn ervaring.

Weet niet helemaal wat je wilt bereiken met je setup, maar voor veel toepassingen kun je veel beter voor ~€120 wat nieuwere hardware kopen zoals dit b.v. pricewatch: ASRock Q1900-ITX en wat ramgeheugen.
Oudere hardware ondersteund ook geen TRIM b.v., is vaak erg onzuinig etc.

[ Voor 6% gewijzigd door Tortelli op 22-10-2016 14:03 ]

Verwijderd

aawe mwan schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 12:44:
Het gaat om redelijk nieuwe SSD drives en ik heb ze aangesloten op een moederbord met Intel 915G / ICH6R chipset. Het moederbord en de controller zijn dus meer dan 10 jaar ouder dan de drives.

De grootste teleurstelling is de lagere performance van een drive op de nieuwe poort. Maar ik zie in dmesg dat de nieuwe SATA poorten maximaal UDMA/100 draaien, dus deze controller zal alleen om die reden al nooit zo snel kunnen zijn als de Intel poorten.
SATA draait altijd op SATA snelheden; in de software kan er UDMA/100 ofzoiets staan als je de controller in IDE-emulatiemodus gebruikt; maar SATA zelf is altijd 1,5Gbps, 3.0Gbps of 6.0Gbps. Alleen PIO kan die snelheden omlaag halen.

Je ICH6R heeft ook 10Gbit DMI-interface naar de northbridge toe. Dus 1GB/s voor alles. Dus je zou met meerdere SSDs op de interne SATA/150 poorten toch hogere prestaties moeten kunnen halen.

Stel je doet een dd-read commando op schijf één en je leest de 'gstat' output uit, dan zie je bijvoorbeeld tegen de 133MB/s. Als je dan een 2e dd commando start op de 2e SSD, hoeveel gaat de eerste er dan op achteruit? Heb je dit gemeten? Zo ja, kun je de exacte commando's geven die je daarvoor gebruikt?
Verder schijnt het inderdaad heel normaal te zijn dat je via de PCI bus maar 65 MB/s kunt halen op 4 poorten samen. Ik had eigenlijk 133 MB/s verwacht.
Je gebruikt geen PCI als je de chipset SATA gebruikt. Wel voor je PCI kaart, en die hoort gewoon tegen de 133MB/s te kunnen halen. Bedenk wel dat PCI een shared bus is, en via je southbridge naar je northbridge naar je CPU/RAM gaat en daar zit veel 'overboeking' bij qua bandbreedte.

Nog iets meer benchmarks zou wenselijk zijn om meer inzicht te krijgen.

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 14:25:
Stel je doet een dd-read commando op schijf één en je leest de 'gstat' output uit, dan zie je bijvoorbeeld tegen de 133MB/s. Als je dan een 2e dd commando start op de 2e SSD, hoeveel gaat de eerste er dan op achteruit? Heb je dit gemeten? Zo ja, kun je de exacte commando's geven die je daarvoor gebruikt?
Dat heb ik gemeten met het dd commando dat ik hierboven genoemd heb. Met de drives aangesloten op het moederbord halen ze apart 130MB/s, tegelijk zakt de oudere naar 64MB/s en de nieuwere naar 69MB/s, samen 133MB/s. Dat is dus bij schrijven.

Ik ben wat met iostat aan het checken geweest en er valt me wat op. Hier is sda de Intel chipset en sdb PCI:

code:
1
2
3
4
5
6
avg-cpu:  %user   %nice %system %iowait  %steal   %idle
           0,53    0,00   16,32   75,79    0,00    7,37

Device:            tps    kB_read/s    kB_wrtn/s    kB_read    kB_wrtn
sda             514,00    131584,00         0,00     131584          0
sdb             358,00     91368,00         0,00      91368          0

Bij lezen haalt de Sil3114 een veel hogere snelheid! Met de Intel controller is er bijna geen verschil in snelheid tussen lezen en schrijven.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:07
Ik heb ooit een asus nforce 4 sli premium bord gehad waarop deze controller zat voor de sata poorten 4-8 toen was al bekend dat het niet een bijster snelle chip is. Hij zit namelijk via een klassieke pci bus aangesloten. Dit was in 2006, ofwel dit verouderd overweeg een pci-e controller als je slot hebt op je bord.

Ik had deze in gebruik tot 3 maanden terug, ook met een ssd maar dan direct op een poort van de nforce 4 en dan is de snelheid niet heel slecht.
https://www.google.nl/img...wgdKAEwAQ&iact=mrc&uact=8

Toendertijd werd in reviews al ontraden om deze controller te gebruiken als je niet echt deze poorten nodig hebt.

[ Voor 54% gewijzigd door leonbong op 22-10-2016 20:45 ]

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Tortelli schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 14:01:
Oudere hardware ondersteund ook geen TRIM b.v., is vaak erg onzuinig etc.
Ik heb inderdaad ontdekt dat deze controller (of de driver?) ook geen fstrim/discard ondersteunt. De controller op het moederbord doet dat wel.

Het slot waar de videokaart in zit blijkt een standaard PCIe 16x slot te zijn, achteraf gezien had ik die er misschien beter uit gegooid en een PCIe SATA controller gekocht. Alhoewel: de betaalbare controllers die ik kan vinden zijn meestal "1x" kaartjes (dus maximaal 250MB/s) en verder kosten ze dan nog steeds 40 tot 60 euro, da's al de helft van een nieuw moederbord.

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 14:25:
[...]
Je ICH6R heeft ook 10Gbit DMI-interface naar de northbridge toe. Dus 1GB/s voor alles. Dus je zou met meerdere SSDs op de interne SATA/150 poorten toch hogere prestaties moeten kunnen halen.

Intussen heb ik het PCI kaartje (en de PCIe videokaart) uit de PC gehaald en de twee drives weer op de controller van de chipset gezet.

code:
1
sudo dd bs=1M count=10240 if=/dev/sda of=/dev/null conv=fdatasync &

iostat met 1 drive actief:

code:
1
2
3
4
5
6
           0,00    0,00    9,09   42,25    0,00   48,66

sda            1001,00    128128,00        12,00     128128         12
sdb               0,00         0,00         0,00          0          0

code:
1
sudo dd bs=1M count=10240 if=/dev/sdb of=/dev/null conv=fdatasync &

iostat met 2 drives actief:

code:
1
2
3
4
5
6
           0,00    0,00   12,69   52,79    0,00   34,52

sda             438,00     56064,00         0,00      56064          0
sdb             439,00     56192,00         0,00      56192          0

Volgens htop is de CPU nog niet vol belast:

code:
1
2
3
4
5
6
7
1  [|||||                        12.1%] Tasks: 102, 112 thr, 62 kthr; 1 running
2  [||||||||                     18.6%] Load average: 0.74 0.76 0.56 
Mem[||||||||||||||||||      206M/1.97G] Uptime: 04:33:28
Swp[||                      112M/2.00G]
  PID USER      PRI  NI  VIRT   RES   SHR S CPU% MEM%   TIME+  Command
 5903 root       20   0  5360  2448  1412 D  7.9  0.1  0:02.04 dd bs=1M count=10
 5915 root       20   0  5360  2632  1608 D  7.9  0.1  0:01.23 dd bs=1M count=10

Denk je dat dit sneller zou moeten kunnen?

Verwijderd

Nee, want nu heb je het over een PCI kaartje. Dan deel je 133MB/s over alle poorten. Dus met één disk haal je 128MB/s wat vrijwel de PCI-cap is, en met twee disks 2x56MB/s wat met 112MB/s daar ook dicht in de buurt ligt.

Kortom, voor een PCI kaartje is dit de performance die je hoort te behalen. Het ging om dat de chipset je hoger zou moeten kunnen leveren; tenzij er vreemde dingen spelen rondom de chipset die ik niet weet.
Pagina: 1