Ik heb 2 SATA-1 poorten op het moederbord. Via deze poorten halen mijn drives 130 MB/s doorvoersnelheid. Ik heb een PCI SATA-1 controller met Sil3114 chipset toegevoegd, met de bedoeling om de drives elk een eigen controller te geven en dan met behulp van soft-RAID (striping) de doorvoersnelheid te verdubbelen.
Ik heb nu 1 drive op de ingebouwde controller en 1 drive op de PCI controller, maar de drive op de PCI controller haalt nog maar 65 MB/s doorvoer.
Als ik de snelheidstest tegelijk draai op de 2 drives:
Deze controller heeft 4 SATA-1 poorten en ik gebruik momenteel de CON1 aansluiting (en ik gebruik de RAID functionaliteit van deze controller niet). Deze snelheidswinst valt me een beetje tegen. Ik had verwacht 133 MB/s te halen; de snelheidslimiet van PCI. Is dit iets wat ik met het tweaken van bijvoorbeeld PCI instellingen nog zou kunnen verbeteren, of zijn Sil3114 kaartjes altijd zo traag?
Ik heb nu 1 drive op de ingebouwde controller en 1 drive op de PCI controller, maar de drive op de PCI controller haalt nog maar 65 MB/s doorvoer.
Als ik de snelheidstest tegelijk draai op de 2 drives:
- 2 drives op de ingebouwde controller: samen 133 MB/s (limiet van de chipset)
- 1 drive op de ingebouwde controller en 1 drive op de PCI controller: samen 195 MB/s
code:
1
| dd bs=1M count=1024 if=/dev/zero of=test conv=fdatasync |
Deze controller heeft 4 SATA-1 poorten en ik gebruik momenteel de CON1 aansluiting (en ik gebruik de RAID functionaliteit van deze controller niet). Deze snelheidswinst valt me een beetje tegen. Ik had verwacht 133 MB/s te halen; de snelheidslimiet van PCI. Is dit iets wat ik met het tweaken van bijvoorbeeld PCI instellingen nog zou kunnen verbeteren, of zijn Sil3114 kaartjes altijd zo traag?
[ Voor 3% gewijzigd door aawe mwan op 24-02-2018 19:58 . Reden: Regeltje over RAID toegevoegd ]
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”