Toon posts:

portforwarding naar webserver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Weet iemand ook hoe dit moet:

Ik heb twee servers staan. Een met W2k, en een met linux die een apache webserver draait.

De w2k bak is aangesloten op het chello modem, en regelt d.m.v. NAT dat het hele netwerk kan internetten.

De w2k bak gebruikt portforwarding om poort 80 door te sluizen naar de linux webserver.

Hierbij loop ik tegen een probleem aan. Als ik nl. de linux bak de hostname 192.168.0.5 geef, dan kun je er alleen vanaf binnen bij,

Onderin de adresbalk komt nl het ip adres te staan die je als hostname hebt opgegeven. "Bezig met zoeken host <192.168.0.5>" en dat lukt vanaf buiten natuurlijk niet.

Als ik het chello ip adres als hostname geef, dan kan je er alleen van buiten af bij.

Ik wil eigelijk dat beide mogelijk is, ik weet niet waar ik moet beginnen. moet ik op de windows bak iets veranderen of moet ik de webserver aanpassen.

• Murphy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-03 16:20

Murphy

(2B||!2B)?

Op vrijdag 29 juni 2001 10:54 schreef _tornado_ het volgende:
Ok. Weet iemand ook hoe dit moet:

Ik heb twee servers staan. Een met W2k, en een met linux die een apache webserver draait.

De w2k bak is aangesloten op het chello modem, en regelt d.m.v. NAT dat het hele netwerk kan internetten.

De w2k bak gebruikt portforwarding om poort 80 door te sluizen naar de linux webserver.

Hierbij loop ik tegen een probleem aan. Als ik nl. de linux bak de hostname 192.168.0.5 geef, dan kun je er alleen vanaf binnen bij,

Onderin de adresbalk komt nl het ip adres te staan die je als hostname hebt opgegeven. "Bezig met zoeken host <192.168.0.5>" en dat lukt vanaf buiten natuurlijk niet.

Als ik het chello ip adres als hostname geef, dan kan je er alleen van buiten af bij.

Ik wil eigelijk dat beide mogelijk is, ik weet niet waar ik moet beginnen. moet ik op de windows bak iets veranderen of moet ik de webserver aanpassen.
Hey dat is toevallig, wij hebben hier hetzelfde probleem :D
Maaruh...waarom laat je die linuxbak niet alles doen :?

• Murphy
  • Laatst online: 23-03 16:20

Murphy

(2B||!2B)?

Ennuh: port 80 :?

Verwijderd

Topicstarter
[b][..]

Maaruh...waarom laat je die linuxbak niet alles doen :?
Ja, dat wou de baas :) had ik ook al voorgesteld.

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:55

TeeDee

CQB 241

Op vrijdag 29 juni 2001 10:58 schreef klmurphy het volgende:
Ennuh: port 80 :?
:? standaar http poort hoor

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Arjan A
  • Laatst online: 22:48

Arjan A

Cenosillicafoob

Ik heb hetzelfe maar dan andersom :?

Linux gateway met Apache, portforwarding naar windows bak.

Wat jij doet lijkt op redirecten ipv portforwarding. Het principe is datr het lijkt alsof de gateway de webserver draait (onder poort 80). Poort 80 van de Linux bak moet geforward worden naar port 80 van je windows-bak. Als dit niet lukt, probeer het eens om de poort 80 te forwarden naar een ander poortnummer en daarop een request te doen.
Verder kan ik zelf vanuit mijn interne netwerk niet eens testen of de portfw het doet, omdat-ie bij mij alleen maar werkt op de externe NIC. Hoe test jij dat?

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 29 juni 2001 11:08 schreef Arjan_A het volgende:
Ik heb hetzelfe maar dan andersom :?

Linux gateway met Apache, portforwarding naar windows bak.

Wat jij doet lijkt op redirecten ipv portforwarding. Het principe is datr het lijkt alsof de gateway de webserver draait (onder poort 80). Poort 80 van de Linux bak moet geforward worden naar port 80 van je windows-bak. Als dit niet lukt, probeer het eens om de poort 80 te forwarden naar een ander poortnummer en daarop een request te doen.
Verder kan ik zelf vanuit mijn interne netwerk niet eens testen of de portfw het doet, omdat-ie bij mij alleen maar werkt op de externe NIC. Hoe test jij dat?
Ik test dit met Remote Administrator. Dit is een programma waarme ik het scherm van mijn computer thuis kan overnemen. (een soort PC anywhare) Ik kan dan vanaf thuis de webserver weer benaderen.

Apache webserver zend zijn hostname naar de gebruikte web browser. in dit geval dus 192.168.0.5 De web browser probeerd dan om de index pagina te openen. 192.168.0.5/index.html doet ie dan, en dat gaat niet vanaf buiten.

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Dan moet je weten wat je hostname is voor de buitenkant (je weet wel ip-ip-ip-ip.woonplaats.provider.nl oid).
Daarna kan je dat in httpd.conf zetten onder serverName. Apache zendt dan die naam naar buiten toe (na een restart v/d daemon).

Canon EOS | DJI M2P

Verwijderd

Topicstarter
hmm, we hebben hier geen hostname. deze server is alleen voor gebruik van ons bedrijf. d.m.v. een ip adres kunnen thuiswerkers elkaar vragen stellen, en ideen doorgeven. We gebruiken hiervoor een webforum.

We gebruiken dus gewoon het ip adres. Dit ip adres heb ik dus ingevuld bij hostname. Vanaf buiten werkt het wel, maar vanaf binen niet. Ik kan het ook omdraaien dan geef ik het interne ip adres op bij Servername, dan werkt ie alleen binnen het netwerk.

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

Op vrijdag 29 juni 2001 11:36 schreef _tornado_ het volgende:
We gebruiken dus gewoon het ip adres. Dit ip adres heb ik dus ingevuld bij hostname. Vanaf buiten werkt het wel, maar vanaf binen niet. Ik kan het ook omdraaien dan geef ik het interne ip adres op bij Servername, dan werkt ie alleen binnen het netwerk.
Misschien is het dan een idee om een virtualHost aan te maken met het andere IP-adres, dat naar dezelfde directory verwijst ?!?

Canon EOS | DJI M2P

Verwijderd

Topicstarter
hmm, zal het ff proberen, ff uitzoeken hoe dat moet. weet je duidelijke howto?

Verwijderd

Topicstarter
Is de Servername directive niet globaal?

Deze tekst staat in mijn config file

# Note: You cannot just invent host names and hope they work. The name you
# define here must be a valid DNS name for your host. If you don't understand
# this, ask your network administrator.
# If your host doesn't have a registered DNS name, enter its IP address here.
# You will have to access it by its address (e.g., http://123.45.67.89/)
# anyway, and this will make redirections work in a sensible way.
#
ServerName 213.93.17.67

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-08 10:19
Het probleem wat je hebt is op te lossen maar daarvoor eerst een stukje uitleg waarom het niet werkt.

Als je op de webserver je externe IP nummer opgeeft dan werkt het van buitenaf wel en vanaf binnen niet. Dit heeft te maken met het redirecten. Stel je interne webserver heeft adres I en je externe adres is X. Je werkstation heeft adres W. Als je werkstation een verzoek doet naar de webserver op adres X wordt deze geredirect naar de webserver op adres I. De webserver ziet als afzender werkstation W en denkt: hee, die hangt aan mijn eigen netwerk dus ik ga lekker zelf reageren. De webserver stuurt een reactie terug met adres I i.p.v. X (het werkstation wilde een connectie met X). Het werkstation krijgt de reply en denkt: hmmm, hier heb ik niet om gevraagd dus ik drop het pakket.

De oplossing hiervoor is source NAT. Als je namelijk het source adres laat wijzigen in adres X dan stuurt de webserver zijn reactie netjes terug naar X. Als daarna de windows server adres X netjes terugzet in I en daarna de boel weer doorstuurt naar I klopt alles weer want de reactie komt nu van X af.

Nog een oplossing heb je al hier gehoord. Maak je Linux webserver tevens gateway voor het Internet. Dan heb je gelijk geen last meer van die forwarding die je moet doen.

Verwijderd

Topicstarter
Yo, mijn probleem is opgelost

ik heb een virual host aangemaakt(bedankt voor de tip Arjan_A :)

Kijk dit heb ik in mijn httpd.conf gezet:

listen 192.168.0.5:80

<VirtualHost 192.168.0.5>

DocumentRoot /var/www/html/
ServerName 192.168.0.5
</VirtualHost>

hij luistert nu naar twee adressen. vanf binnen kun je nu gewoon het interne adres gebruiken, en vanaf buiten via het upc adres.
Ik moet nu wel veel veranderen als ik een ander ip adres van upc krijg, maar dat zie ik dan wel weer.

We gebruiken W2k nog als internet server omdat mijn baas niet meteen helemaal op linux wil overstappen.
Pagina: 1