Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02:03
Dag Tweakers,

ik probeer momenteel op een nieuwe Debian 8 installatie drupal te zetten. Ik heb daarvoor alles al gedaan, nu moet ik alleen nog drupal in de html folder zetten. De server laat mij alleen niets transferen naar de server via filezilla terwijl de map 777 als rechten heeft en ik de eigenaar ben.

Weet iemand hoe ik er voor kan zorgen dat ik wel files kan transferen?

Wat hij zegt in de logs:
Status: Verbinden met 192.168.178.45:21...
Status: Verbinding gemaakt, welkomstbericht afwachten...
Status: Onveilige server, die geen FTP over TLS ondersteunt.
Status: Server ondersteunt geen niet-ASCII tekens.
Status: Ingelogd
Status: Upload van C:\Users\Gebruiker\Desktop\Nieuw tekstdocument.txt starten
Opdracht: CWD /var/www/html
Antwoord: 250 Directory successfully changed.
Opdracht: TYPE A
Antwoord: 200 Switching to ASCII mode.
Opdracht: PORT 192,168,178,28,241,29
Antwoord: 200 PORT command successful. Consider using PASV.
Opdracht: STOR Nieuw tekstdocument.txt
Antwoord: 550 Permission denied.
Fout: Fatale bestandsoverdrachtfout

MIsschien maak ik een makkelijke fout, ik ben nog vrij nieuw en heb dus niet veel kennis van linux (en ftp).

Mvg
Dany

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Niet veel kennis blijkt uit de standaard fout om de rechten maar op 777 te smijten. Je hebt nu in feite je auto verlaten met de sleutel nog in het contact.
Fatsoenlijke rechten is voor bestanden nooit execute rechten aan tenzij het uitgevoerd moet kunnen worden vanaf de commandline of via explicite aanroep. Voor een website zal je het dus nooit zetten, dat is onveilig.
Mappen hebben wel execute aan, anders kan je de map niet in.

Toegang geweigerd wordt aan de server kant netjes in de logs gezet, zodat je kan zien wat er mis gaat. Wat zie je daar bijvoorbeeld in staan? Klopt het ook dat je FTP gebruikt, en niet SFTP (dus via SSH)? Welk pakket gebruik je dan hiervoor? En waarom eigenlijk FTP?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
Hero of Time schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 23:56:
Niet veel kennis blijkt uit de standaard fout om de rechten maar op 777 te smijten. Je hebt nu in feite je auto verlaten met de sleutel nog in het contact.
Fatsoenlijke rechten is voor bestanden nooit execute rechten aan tenzij het uitgevoerd moet kunnen worden vanaf de commandline of via explicite aanroep. Voor een website zal je het dus nooit zetten, dat is onveilig.
Mappen hebben wel execute aan, anders kan je de map niet in.

Toegang geweigerd wordt aan de server kant netjes in de logs gezet, zodat je kan zien wat er mis gaat. Wat zie je daar bijvoorbeeld in staan? Klopt het ook dat je FTP gebruikt, en niet SFTP (dus via SSH)? Welk pakket gebruik je dan hiervoor? En waarom eigenlijk FTP?
bedankt voor het reageren op dit late uur,

Ik zal in het vervolg de rechten op 755 zetten, ik had het alleen hier op gezet om te proberen het probleem op te lossen.

Wat is een betere manier om files die op mijn computer staan te sturen naar een andere computer (in dit geval mijn dl380 g5) dan ftp?
Dan kan ik direct om het probleem heen.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

755 is ook niet goed. Voor mappen wel, maar niet bestanden. Daar is 644 de juiste. Al heb je eigenlijk liever dat 'other' er niets mee kan (effectief dus 0, ipv 4). Maar dan zit je jezelf weer in de weg eigenlijk als de eigenaar en groep voor Apache is (standaard is dat www-data), aangezien jij als normale gebruiker geen van de bestanden kan lezen.

Hoe dan ook, als je ssh toegang hebt, kan je met Winscp e.d. op dezelfde manier inloggen en kan je bestanden heen en weer halen.

Terugkomend op de rechten. Je zegt drupal te draaien. Dan wil je juist dat de map waar drupal staat van de gebruiker is waar de webserver onder draait, zodat je geen gezeik krijgt met de update functie en het uploaden van bestanden via de functionaliteit. Wil je dan zelf iets aanpassen, bijvoorbeeld door een logo oid wat buiten drupal zelf kan, dan kopieer je het bestand naar de server waar je als gebruiker mag schrijven (je home map bijvoorbeeld) en log je in met ssh om dan met sudo het bestand op de juiste plek te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Toch wel mooi dat een server op een intern netwerkje al keurig laat zien dat er iets gewoon niet (meer) goed staat met de rechten op het moment dat je dat ding via 't web (FTP) intern benaderd?

192.168.178.x ... Kun je gewoon via SMB benaderen als je 't goed instelt.

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 22-10-2016 01:00 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
Hero of Time schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 00:16:
755 is ook niet goed. Voor mappen wel, maar niet bestanden. Daar is 644 de juiste. Al heb je eigenlijk liever dat 'other' er niets mee kan (effectief dus 0, ipv 4). Maar dan zit je jezelf weer in de weg eigenlijk als de eigenaar en groep voor Apache is (standaard is dat www-data), aangezien jij als normale gebruiker geen van de bestanden kan lezen.

Hoe dan ook, als je ssh toegang hebt, kan je met Winscp e.d. op dezelfde manier inloggen en kan je bestanden heen en weer halen.

Terugkomend op de rechten. Je zegt drupal te draaien. Dan wil je juist dat de map waar drupal staat van de gebruiker is waar de webserver onder draait, zodat je geen gezeik krijgt met de update functie en het uploaden van bestanden via de functionaliteit. Wil je dan zelf iets aanpassen, bijvoorbeeld door een logo oid wat buiten drupal zelf kan, dan kopieer je het bestand naar de server waar je als gebruiker mag schrijven (je home map bijvoorbeeld) en log je in met ssh om dan met sudo het bestand op de juiste plek te zetten.
Ik zit nu in winscp en het wil nogsteeds niet, nogsteeds permission denied.
Toegang geweigerd.
Foutcode: 3
Foutmelding van server: Permission denied
Hierbij probeerde ik de index.html te verwijderen, de eigenaar daarvan is root...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biite
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-07 22:26
Zou me niets verbazen als SElinux in de weg zit. Of draait dat niet standaard op Debian 8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
Ik heb het probleem al gefixt, ik moest nog wat dingen veranderen in de config, er zijn een aantal waarden waarvoor je de # weg moet halen.

[ Voor 27% gewijzigd door peize9 op 23-10-2016 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Biite schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 23:49:
Zou me niets verbazen als SElinux in de weg zit. Of draait dat niet standaard op Debian 8?
Correct, Debian en derivaten hebben selinux niet standaard aan. Veel distro's niet. Vziw alleen Red Hat bases. Van OpenSuSe weet ik het niet.
peize9 schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 23:51:
Ik heb het probleem al gefixt, ik moest nog wat dingen veranderen in de config.
En wat was dan de oplossing? Toch wel aardig om te melden voor hen die tegen hetzelfde aan gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Of je voegt jezelf toe aan de www-data groep, en chmod 664 voor files en 775 voor dirs.

Zelf gebruik ik hiervoor een script waarmee ik alles chmod/chown voor deze map. Als je bijvoorbeeld files aanpast via SMB, dan kunnen de rechten weer verschuiven (al kun je dat wel instellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
Hero of Time schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 00:43:
[...]

Correct, Debian en derivaten hebben selinux niet standaard aan. Veel distro's niet. Vziw alleen Red Hat bases. Van OpenSuSe weet ik het niet.

[...]

En wat was dan de oplossing? Toch wel aardig om te melden voor hen die tegen hetzelfde aan gaan lopen.
Ik heb in de config een paar # weg gehaald.

Ik heb nog wel een nader probleem tijdens het installeren van drupal, als ik het namelijk installeer dan krijg ik alleen de voorpagina, maar dan ook alleen die pagina. Als ik op user klik of op contact of wat dan ook dan zegt hij dat het niet gevonden is. Ook als ik kijk naar de bestanden etc dan is er eigenlijk niets veranderd. Ik gebruik gewoon de standaard Drupal van drupal.org . Als ik hem dan in de html kopieer en begin dan moet ik eerst de settings maken door de default settings te kopieren en te hernoemen en daarna installeer ik het. Maar daarna werkt het dus gewoon niet... Enig idee hier over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:32

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik denk dat je je iets beter moet realiseren dat een forum zoals dit leeft van geven en nemen. Mensen hier doen hun best je te helpen, in de verwachting dat hun hulp ook anderen ten goede komt. Een antwoord als 'een paar # weggehaald' is voor anderen totaal niet nuttig, en je eigent je de hulp die jij ontving dus toe zonder dat die andere in de toekomst zal kunnen helpen. Jammer, want de bedoeling is dat dit meer als een kennis-database dan als een helpdesk functioneert.

Verder zou ik voor je Drupal probleem een eigen thread openen en daarin ook je probleem wat gestructureerder omschrijven. Termen als 'werkt het niet', of 'de html' of 'begin' zijn voor jou wellicht heel duidelijk, maar wij zitten niet achter jouw scherm te kijken....

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peize9
thunder7 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 07:52:
Ik denk dat je je iets beter moet realiseren dat een forum zoals dit leeft van geven en nemen. Mensen hier doen hun best je te helpen, in de verwachting dat hun hulp ook anderen ten goede komt. Een antwoord als 'een paar # weggehaald' is voor anderen totaal niet nuttig, en je eigent je de hulp die jij ontving dus toe zonder dat die andere in de toekomst zal kunnen helpen. Jammer, want de bedoeling is dat dit meer als een kennis-database dan als een helpdesk functioneert.

Verder zou ik voor je Drupal probleem een eigen thread openen en daarin ook je probleem wat gestructureerder omschrijven. Termen als 'werkt het niet', of 'de html' of 'begin' zijn voor jou wellicht heel duidelijk, maar wij zitten niet achter jouw scherm te kijken....
Weet je zeker dat je het wil gaan hebben over geven en nemen? Ik betaal €50 per jaar om tweakers up te houden, en ik zal de post ook updaten zodra ik weer even gekeken zou hebben in die file. Ik postte dit in het midden van de nacht, ik had niet de mogelijkheid om even terug te kijken.

Ik zal een aparte post maken voor het drupal probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

peize9 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 12:22:
[...]

Weet je zeker dat je het wil gaan hebben over geven en nemen? Ik betaal €50 per jaar om tweakers up te houden,
Geld geven aan Tweakers als bedrijf heeft de community niets aan als ze een oplossing zoeken. Heb jij er wat aan als iemand jou geld geeft terwijl je een vraag stelde en daar antwoord op wilt hebben? Ga dus aub niet van je abo toren roepen dat je de community wat geeft terwijl alle vorm van kennis delen wordt onthouden. Dat kan ik namelijk veel beter. ;)
Ik zal een aparte post maken voor het drupal probleem.
Graag, en wees zo uitgebreid en duidelijk mogelijk met wat je doet, hebt gedaan en wat je instellingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-07 10:20

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Laten we niet zo verder gaan. Discussieren over meta-onderwerpen doen we op Tweakers niet in het topic. Hier houden we het bij techniek, laat het bekritiseren van anderen over aan de moderatoren

Als peize9 nog een update geeft dan gaan we het daar over hebben maar we gaan hier niet verder over "geven en nemen", daar heeft niemand iets aan.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
Ik heb om het op te lossen het bestand /etc/vsftpd.conf de #'s weg gehaald voor; write enable=yes en local_umask=022.

Pagina: 1