Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hi.
Vorig jaar kocht ik een ASUS RT-AC87U.
Bewust een dure router, om mijn 150Mbit lijn goed door te geven.
Ik merk nu dat hij toch maar continu 50Mbit max doorgeeft.
Wat ik al gedaan heb:
- op verschillende kanalen gekeken, of ik verschil merkte
- geen signaalstoorders in de buurt
- ook alle WiFi devices verder afgesloten, behalve één
- laatste firmware van Asus gedownload
Niks helpt. Ik ben niet genoeg thuis in allerlei techy tweaks en specificaties.
Zo'n router moet eigenlijk vrijwel uit de doos goed werken. Ik snap best dat je WAT verlies van 150Mbit
via WiFi krijgt, maar 2/3 verlies, lijkt me niet acceptabel. Iemand ervaring met deze router, of andere tips?
Many thanks!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Begin eerst even bedraad via een speed test de max. te meten, zonder andere apparaten aangesloten.
Waar staat de router? Zowat naast je of twee verdiepingen lager in de meterkast?

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
... en wat staat er aan de andere kant van het draadloze netwerk? Oftewel, waar meet je mee?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:11
En dit is op 5 GHz met 80 MHz bandbreedte toch, niet een onrealistische verwachting om 150 Mbit/s op 2.4 GHz te doen?

[ Voor 6% gewijzigd door Thralas op 22-10-2016 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:43
Volgens mij ga je 150Mbit nooit halen op 2.4GHz, daar heb je de 5Ghz band voor nodig. Die functie heeft je router ook, dus ik zou daar eens naar kijken. Daarnaast moet je draadloze apparaat die snelheden natuurlijk ook ondersteunen. Ik gebruik het standaard Ziggo modem/router, op 2.4GHz haal ik ~40Mbit, op 5GHz de volle 150Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Hoe is de netwerkkabel tussen je modem en de Asus? Als dat een gare dropveter is dan ga je ook nooit 150Mbit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:11
ThinkPadd schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 09:17:
Hoe is de netwerkkabel tussen je modem en de Asus? Als dat een gare dropveter is dan ga je ook nooit 150Mbit halen.
Dat lijkt me het probleem niet. TS klaagt over '50 Mbit' max, dat is geen limiet van een ethernetlink.

Hoogstwaarschijnlijk zit TS op 2.4 GHz, terwijl hij 5 GHz zou moeten gebruiken om realistisch die 150 Mbit/s te halen. Weer een slachtoffer van de '450 Mbps 802.11n !1!!1!' op de doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:19
Het ligt meestal aan de client kant.

Als je hetzelfde ssid op beide banden (2,4 en 5) gebruikt dan zullen heel veel devices alleen maar op de 2,4 willen connecten omdat ze die het sterkste zien.

Gewoon twee SSID's voor de twee banden opzetten en op alle clients die de 5Ghz aankunnen alleen die SSID van de 5Ghz band toestaan (=wachtwoord geven).

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke standaard gebruik je voor Wifi ?
802.11g, 802.11n, 802.11an ?

Vaak kan de router de snelheid wel aan, maar is de client niet compatible met die standaarden.
Als je met de client op de 802.11g zit, heb je een verbinding van max 54 Mbit.

Dat was het eerste wat in mij opkwam toen ik de probleemstelling las...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 11:22:
Welke standaard gebruik je voor Wifi ?
802.11g, 802.11n, 802.11an ?

Vaak kan de router de snelheid wel aan, maar is de client niet compatible met die standaarden.
Als je met de client op de 802.11g zit, heb je een verbinding van max 54 Mbit.

Dat was het eerste wat in mij opkwam toen ik de probleemstelling las...
WiFi verbinding zij single duplex, dus je gaat nooit 50Mb/s over een g-verbinding halen, hooguit de helft

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kijk ook naar de ontvangst van het signaal. Hoe is die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Brahiewahiewa schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 14:54:
[...]

WiFi verbinding zij single duplex, dus je gaat nooit 50Mb/s over een g-verbinding halen, hooguit de helft
:?

Dat gaat alleen op als je tegelijkertijd in beide richtingen volop zendt. Met UDP kun je prima 100% van een half-duplexverbinding in een richting benutten, met TCP moeten er wat ACKs terug, maar kun je nog prima >85% halen.

Klinkt hier alsof je denkt dat een half-duplexverbinding twee dedicated kanalen heeft van elk de helft oid. Zo werk het niet.

Dat je nooit 54 of 50Mbps over WiFi a/g gaat halen komt door WiFi overhead en error correction waardoor je max 70% van de link rate kunt halen en doorgaans eerder 60% - dus realistisch gezien zul je hooguit zo'n 31Mbps max halen bij 54Mbps link rate. Daar heeft duplex status weinig mee te maken (tenzij je bidirectioneel tegelijk test).

Oslik blyat! Oslik!

• jackzonztyl
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-04 14:46
Schakel even QOS uit en test even opnieuw, meestal doen al dat smart gedoe meer kwaad dan goed.
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 22:00:
Hi.
Vorig jaar kocht ik een ASUS RT-AC87U.
Bewust een dure router, om mijn 150Mbit lijn goed door te geven.
Ik merk nu dat hij toch maar continu 50Mbit max doorgeeft.
Wat ik al gedaan heb:
- op verschillende kanalen gekeken, of ik verschil merkte
- geen signaalstoorders in de buurt
- ook alle WiFi devices verder afgesloten, behalve één
- laatste firmware van Asus gedownload
Niks helpt. Ik ben niet genoeg thuis in allerlei techy tweaks en specificaties.
Zo'n router moet eigenlijk vrijwel uit de doos goed werken. Ik snap best dat je WAT verlies van 150Mbit
via WiFi krijgt, maar 2/3 verlies, lijkt me niet acceptabel. Iemand ervaring met deze router, of andere tips?
Many thanks!
Pagina: 1