Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauvL
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-09 13:23
Mijn dilemma ontstond doordat ik moest nadenken over vervanging van mijn oude Synology NAS. Hierop staan backups van documenten, foto's. Directe opslag doe ik alleen op de NAS voor e-books (Calibre) en mijn iTunes library.

De muziek bestaat uit zowel van CD gekopieerd materiaal als aankopen bij iTunes. (Dus Spotify doet in dit verhaal even niet mee.)
Muziek stream ik via een Sonos Connect naar een Yamaha receiver / Dali Senzor 5 speakers

Kosten komen voor mijn wensen uit op een bedrag van € 400 of meer voor een Synology NAS met 2 HD's, mogelijk SSD.
Alternatief zou kunnen zijn om volledig van NAS over te stappen naar clouddienst zoals Mega o.i.d., dan zijn de kosten ca. € 10 per maand. T.o.v. vervangen NAS is dit gelijk aan pakweg 3,5 tot 5 jaar abo.
Maar als ik dat doe kan ik waarschijnlijk niet meer muziek streamen via de Sonos omdat die een beperkt aantal services ondersteunt. Dus geen Dropbox, Mega o.i.d.

Met ook in het achterhoofd de ontwikkelingen rond DAB+ zie ik ook mogelijkheden in bijv. een Marantz M-CD611. Als ik daarmee vanaf een clouddienst kan streamen kunnen zowel de Sonos Connect als de Synology NAS naar Marktplaats.

Of zijn er betere opties voorhanden? Naast clouddienst ook (gratis opslag bij) Google Play Music? Wat doet dat met de geluidskwaliteit?

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen en/of heeft er ervaring mee?
Alle advies is welkom.

Dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:32
Ik weet niet precies of je dit bedoelt, maar ik heb mijn muziek in Ondrive staan en speel dit af met Cloudbeats, maar kan ook met Groove en waarschijnlijk is er ook wel iets Android-achtig. Wellicht dat dat dan op een HDMI-Android ding kan draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Realiseer je wel dat als een clouddienst er even uit ligt, of als jouw eigen internet verbinding plat gaat, je dus niet meer bij je spullen kan. Dat lijkt mij echt rete vervelend.
Aan de andere kant, als een NAS plat gaat is dat meestal omdat er iets aan faalt en er fysiek iets vervangen moet worden. Kost meer tijd in 1 lang stuk ipv kortere onderbrekingen. Echter geeft een goed ingestelde NAS wel aan wanneer een harddisk gaat falen.

Ook ben je met zo'n clouddienst heel sterk afhankelijk van de upload en download snelheid van je internet verbinding. "Eventjes" je muziekbieb opslaan op je cloudstorage gaat enorm veel langer kosten dan naar een NAS die je in je eigen LAN hebt staan.
Uit eigen ervaring doe ik zelf ook nog wel eens zoiets door een VPN verbinding naar huis te hebben liggen en dan even m'n muziekbieb te verversen in MediaMonkey (scan for new files). Is wel te doen, maar het kost al gauw 15 tot 20 minuten terwijl het thuis in krap 5 minuutjes kan (ja, combinatie van trage NAS met grote bieb, i know ;) )
Kortom, denk eens sterk na over hoeveel bandbreedte er nodig is en hoe erg je je er aan gaat irriteren als het niet snel genoeg gaat. En wat is de impact van een partner/kind/huisgenoot/inwonende die even leuk denkt een paar films te torrenten, of iets dergelijks? Precies terwijl jij snakt naar een lekker deuntje?

Daarbij merk je zelf al op dat er potentieel geen support is voor clouddiensten op je lokale devices.
Ik denk dat je voor maximale support moet gaan kijken naar een computer (of een embedded device zoals een Raspberry Pi achtig apparaat) die connect naar jouw cloudstorage en de inhoud van die dienst her-aanbied als Samba Shares (windows bestandsdeling) en DLNA service op je eigen LAN.
Je creeert op die manier een brug tussen de clouddienst en een aantal veelgebruikte en sterk ingeburgerde standaarden om op die manier te garanderen dat jouw mooie Marantz of Sonos player er bij kunnen komen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vanaf welke cloud dienst wil je streamen met die Marantz? Voor zover ik kan zien ondersteund dat apparaat enkel Spotify en vTuner. Dus ook geen Dropbox of Mega. Ik zou dan eerder kijken naar tablet oid vanaf waar je via Bluetooth naar je audio apparatuur streamed.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Is een optie Tsurany, al zou ik dan eerder een Rpi gaan inrichten als bridgedevice, om het lekker transparant te maken en geen extra apparaat te moeten bedienen om het voor elkaar te krijgen.

Anyway, ik zat nog eens te kijken naar Google Play Music, maar kan die wel eigen muziek mee nemen? Of is dat net zoiets als Spotify, dat je alleen via hun aangeschafte muziek in de bibliotheek kan hebben?

En vergeet in de kostenberekening van een NAS ook niet dat zo'n ding stroom nodig heeft. Elke watt die het ding 24/7 gebruikt, is op jaarbasis 2 euro (ok, ommenabij, maar klopt ongeveer)
Een NAS opzich, met z'n harddisks in sleep, verbruikt niet zoveel. Zeg 5 watt ofzo, dus 10 euro per jaar.
De harddisks zullen in de richting van de 10 watt per stuk zijn, mits actief. Hoe vaak ze aan staan en stroom verbruiken moet je dan even bekijken, maar het zal al gauw nog eens een tientje per jaar zijn voor de harddisks.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauvL
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-09 13:23
Dank voor jullie reacties.

@blissard
Cloudbeats kan een optie zijn. Speelt wel FLAC zag ik.
Ondersteunt wel Google Drive, maar niet Google Play Music, maar 't kan.

@McKaamos
Inderdaad is de internetverbinding dan de zwakke schakel. Ik vertrouw dan wel meer op de cloudservice dan op Ziggo ;) maar met de performance down- upload zit het wel goed.
Ik heb een 10-tal nummers geupload om via mijn Sonos te testen en dat gaat redelijk snel. Alleen doet Google Play Music er daarna nog wel een poosje over voor dat ze zichtbaar zijn.
Een Rpi oplossing is wat te veel gedoe en kwetsbaar. Mijn huisgenote heeft al moeite met de bediening van de Sonos!

En ja, je kunt je eigen muziek gratis opbergen in Google Play Music. Waarschijnlijk kan Google dan vanaf meer bronnen vele andere gebruikers bedienen.
En stroomkosten, tja....

@Tsurany
Dat is wat eigenlijk ook wat blissard zegt. Dat is ook een optie.

Inmiddels heb ik ook begrepen dat de gui van de app van Marantz niet heel geweldig is in vergelijking met die van Sonos. Speelt ook wel een rol.

Ik ga 's beginnen met een luister- en kijkonderzoek bij Hifi Klubben en neem de reacties mee in mijn overpeinzingen.
Pagina: 1