Macbook pro.Scherm bevriest telkens/loopt vast. alarmtoon 3x

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
He mensen,

Ik heb al een aantal weken een probleem met mijn macbook pro.
Het volgende gebeurt. Mijn laptop loopt vast (zie afbeelding).

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2r4pn9d.jpg

Nadat dit gebeurt valt die uit. De ene keer start die vanzelf weer op maar soms blijft die uit en gaat er een soort van alarm toon af die 3x piept.
Dit probleem speelt zich nou enkele weken af. En de ene dag valt die 20 keer uit. De andere keer houd die het 3 dagen vol zonder uitvallen. Er valt dus niet echt te ontdekken waaraan het ligt.

Ik heb de laptop in April 2016 nog laten maken bij de media markt. En heb hiervoor een bizar hoge rekening voor moeten betalen! De reparatie hield toen als volgt in: Systeem opnieuw instellen/configureren. Bedieningscircuit repareren. Afregelen, testen controleren. Sata kabel vervangen.
Nou vraag ik mij af of hier bij de reparatie iets fout gegaan kan zijn wat met het uitvallen van mijn laptop te maken kan hebben.

De macstore adviseert mij het werkgeheugen te vervangen. Of vermoed dat het misschien ook aan de videokaart kan liggen. De mediamarkt weet het niet en zegt dat ik hem moet opsturen (wat waarschijnlijk wederom een dure grap gaat worden).
Ik ben heel benieuwd naar jullie mening en of het slim is om een groter werkgeheugen erin te zetten.
Het probleem is dat ik mijn laptop voor mijn werk gebruik dus ik hoop echt te voorkomen dat ik hem weer 2 weken kwijt ben met opsturen.

Hierbij nog een specificatie van mijn laptop:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/iw14d3.png

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het defect van april, waar was dat voor? Gebruikersschade (zoals laten vallen, glas water etc) of gewoon zomaar zonder enige aanleiding?

Zou voor de zekerheid even een Apple Hardware Test uitvoeren op de laptop, waarmee alle basiscomponenten in elk geval getest worden.

Op basis van wat ik zo zie neig ik ook te zeggen dat er wellicht iets met het RAM aan de hand is. Ik weet niet of op de 2012 het RAM al vastgesoldeerd zit of dat het nog los vervangbaar is. In dat laatste geval kan je een geschikt latje RAM kopen en daarmee testen. Dan ben je mogelijk voor 30 euro klaar.

Andere optie kan nog zijn dat het moederbord stuk is. Dat is een dure grap en economisch gezien niet echt leuk ten opzichte van de waarde van de laptop.

[ Voor 11% gewijzigd door spone op 21-10-2016 12:43 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbero
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-09 17:08
https://productforums.goo...#!topic/drive/NVy9cxgkL_g

tipje
Misschien google drive probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvdgraaff
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:56
Dit lijkt inderdaad veel op een probleem met het geheugen. Vooral die drie piepjes wijzen daarop. Sluit me daarom aan bij spone: even met een nieuw reepje geheugen proberen of het probleem is opgelost is een eenvoudige operatie. Is ook niet moeilijk bij jouw laptop.

Ik heb zulke vlekken op het scherm in combinatie met de piepjes één keer eerder gezien bij een laptop met waterschade. Is daar hier toevallig ook sprake van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties!
spone schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 12:41:
Het defect van april, waar was dat voor? Gebruikersschade (zoals laten vallen, glas water etc) of gewoon zomaar zonder enige aanleiding?

Zou voor de zekerheid even een Apple Hardware Test uitvoeren op de laptop, waarmee alle basiscomponenten in elk geval getest worden.

Op basis van wat ik zo zie neig ik ook te zeggen dat er wellicht iets met het RAM aan de hand is. Ik weet niet of op de 2012 het RAM al vastgesoldeerd zit of dat het nog los vervangbaar is. In dat laatste geval kan je een geschikt latje RAM kopen en daarmee testen. Dan ben je mogelijk voor 30 euro klaar.

Andere optie kan nog zijn dat het moederbord stuk is. Dat is een dure grap en economisch gezien niet echt leuk ten opzichte van de waarde van de laptop.
Het defect van april kwam zonder enige aanleiding. En het ging om een defecte SATA kabel.
Ik ga vandaag na mijn werk een hardware test uitvoeren.
En ik zit te denken om sowieso nieuwe ram erin te zetten.
lvdgraaff schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 13:11:
Dit lijkt inderdaad veel op een probleem met het geheugen. Vooral die drie piepjes wijzen daarop. Sluit me daarom aan bij spone: even met een nieuw reepje geheugen proberen of het probleem is opgelost is een eenvoudige operatie. Is ook niet moeilijk bij jouw laptop.

Ik heb zulke vlekken op het scherm in combinatie met de piepjes één keer eerder gezien bij een laptop met waterschade. Is daar hier toevallig ook sprake van?
Nou de vorige keer toen ik bij de mediamarkt mijn laptop open heb laten schroeven zag de medewerker inderdaad wat sporen van waterschade. Ik heb zelf nooit gemerkt dat ik er water op heb laten vallen, maar het zou kunnen dat dit meespeelt ja.
Ook valt mijn laptop trouwens weleens uit als hij teveel stroom in 1 keer te verduren krijgt zoals een mobiel oplader eraan. Hierna wil die dan niet meer aan. Dit is meerdere malen opgelost doordat iemand voor mij 1 of andere reset? heeft uitgevoerd door de macbook los te schroeven en een kabel even eruit en weer erin te stoppen.
Dit hoort ook niet te gebeuren lijkt mij.

Maar bedankt voor alle reacties. Zo te horen kan het geheugen vervangen om te kijken of dit iets oplost sowieso geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik weet niet wat de vorige reparatie gekost heeft maar een SATA kabel kost ongeveer $25. Het er in zetten kost een beetje handige harry zo ongeveer een half uurtje, alles bij elkaar. Het repareren van een "bedieningscircuit" is iets waarbij ik ontzettend mijn vraagtekens bij zou zetten, er zit helemaal geen "bedieningscircuit" in een MacBook wat gerepareerd kan worden door een tech bij de Media Markt.

Het opnieuw installeren van het systeem was ook niet nodig geweest bij een juiste diagnose.

Kortom je hebt je de vorige keer flink bij de neus laten nemen, niet weer doen!

De betekenis van de piepjes is meestal wel te achterhalen, zoals hier: https://support.apple.com/en-us/HT202768

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 15:57
Dit heeft er meestal mee te maken dat de clips die het geheugen vast houden in de geheugenslots een beetje lurp raken (beweeg het apparaat maar een beetje terwijl die aanstaat)..
Dit kan je waarschijnlijk tijdelijk oplossen door het geheugen eruit te halen en er opnieuw in te doen, maar meestal moet het mainboard vervangen worden om dit op te lossen.

Omdat je het toestel bij de mediamarkt hebt gekocht heb je nog recht op de consumentenwet mits je nog een geldige aankoopnota in bezit hebt, had je deze er de vorige keer niet bij gedaan?
En omdat het toen de sata kabel betrof kan je e.v.t. bij Apple deze som terug vragen omdat hier inmiddels een reparatieprogramma voor gestart is, contact opnemen met AppleCare.

[ Voor 6% gewijzigd door joon op 23-10-2016 03:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:08
sypie schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 11:59:
Ik weet niet wat de vorige reparatie gekost heeft maar een SATA kabel kost ongeveer $25. Het er in zetten kost een beetje handige harry zo ongeveer een half uurtje, alles bij elkaar. Het repareren van een "bedieningscircuit" is iets waarbij ik ontzettend mijn vraagtekens bij zou zetten, er zit helemaal geen "bedieningscircuit" in een MacBook wat gerepareerd kan worden door een tech bij de Media Markt.

Het opnieuw installeren van het systeem was ook niet nodig geweest bij een juiste diagnose.

Kortom je hebt je de vorige keer flink bij de neus laten nemen, niet weer doen!

De betekenis van de piepjes is meestal wel te achterhalen, zoals hier: https://support.apple.com/en-us/HT202768
Zucht. En jij denkt dat de media markt zulke reparaties met ebay onderdelen gaat doen? Nee een reparatie als dit kost je minstens €75 met originele parts. Waarschijnlijk eerder 100-125.

De kans dat de installatie corrupt raakt is overigens aanwezig en dan werkt het helemaal niet meer. Heb ik al meerdere malen gezien en dan is een backup wel handig. Reinstall is dan wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jakke811
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-04-2017
ik heb exact hetzelfde probleem, de 3 tonen, hetzelfde beeld, echt alles hetzelfde.

de computer zat vol stof en had geen afkoeling meer.
mijn macbook pro is van mid 2012 en heeft maar 4GB RAM

voor er meer RAM in te steken, moest ik enkele weken testen of hij nog uitviel.
omdat de computer helemaal leeg is en OS Sierra is opgezet werkt de computer perfect.

alleen indien ik een spelletje speel valt hij TERUG stil maar start direct terug op.
de lijnen en tonen zijn er nog maar 1 keer opgekomen, ik heb ook 6 maanden blijven verder werken met die problemen. voor hij helemaal niet meer opstarte , dus mijn RAM eruit gehaald en terug ingestoken is bij mij al gebeurd.

nu heb ik een hardware test gedaan, een uitgebreide, (is mac opzetten en D ingedrukt houden...)
het resultaat is "geen problemen aangetroffen"

Heeft iemand een idee wat ik nu moet doen....ik zelf dacht eens met 8 GB RAM te testen..
Dank bij voorbaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Meer RAM is de oplossing niet. Diagnostics voert ook geen complete geheugen test uit voor zover ik weet, dus kan lang niet alles detecteren.
De bestaande geheugenmodules vervangen kan je eens proberen. Als dat t probleem oplost moet 1 van je huidige sticks aan t einde van zn latijn zijn.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Dit is een defecte GPU of defect RAM. Defect RAM is goed te testen met Memtest86 en die moet je echt even een dag laten draaien. Ik had een defect in de 2e bank en bij mij duurde het een uur voor het naar boven kwam.

[ Voor 70% gewijzigd door sebastius op 15-04-2017 14:55 ]

Pagina: 1