Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-09 11:51

MM99

That is the way I am!

Topicstarter
Laatst had ik een sollicitant op bezoek voor een stage plek. Hij gaf aan dat die HBO Informatica studeerde. Toen ik vroeg of die iets over zijn opleiding kon vertellen, gaf hij aan dat het "Tussen ontwikkelaar en business inzat".

Ik vond het zo raar. Op de vraag wat dan de Business Informatica studenten doen, gaf hij aan van dat die meer gericht waren op kijken naar de behoeften van welke IT oplossingen je binnen een business kan plaatsen.

Het schijnt dat bij de opleiding Informatica ontwikkel vakken tegenwoordig keuze vakken zijn. Je kan dus een Informatica HBO diploma krijgen, zonder dat je kan ontwikkelen.

Zelf heb ik een jaartje of 10 geleden (Technische) Informatica gestudeerd, maar toen was het toch wel echt anders. Ik weet ook niet of dit echt positief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:02

St@m

@ Your Service

Je weet zeker dat het Informatica was en geen Business IT?
Op de site van InHolland lees ik namelijk wat anders:
Welke vakken krijg je?

Het onderwijs is per periode georganiseerd rond een thema. Bij dat thema horen een project (praktijkgerichte opdracht) en lessen en trainingen gericht op kennis en vaardigheden die je in het project toepast. De lesstof bestaat onder andere uit:
- webdesign,
- interaction design,
- programmeren,
- modelleren,
- databases,
- netwerkinfrastructuur,
- onderzoeksvaardigheden,
- projectmanagement,
- communicatieve vaardigheden,
- basisvaardigheden wiskunde, Nederlands en Engels.
https://inholland.nl/ople...tijd/het-studieprogramma/

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:22
Ik heb deeltijd Business IT & Management (voorheen Bedrijfskundige Informatica) gedaan en dat was tussen de business en IT in. Een collega zat tegelijk bij deeltijd Informatica en die waren echt veel technischer bezig dan dat wij waren, zoals St@m aangeeft. Technische Informatica was puur programmeren, Avans in Breda had deze toen niet voor deeltijd.

In je post heb je het over (Technische) Informatica, maar dat bestaat niet. Het is met of zonder technisch en dat zijn 2 compleet verschillende studies. Maar elke instelling kan dat natuurlijk zelf regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:48
Ik heb bedrijfskundige informatica gestudeerd en daar had je ook wel keuze tussen meer technische vakken en meer bedrijfskundige vakken in het laatste deel van de studie, maar er zaten ook technische vakken in om je een gevoel te geven wat het programmeren inhoudt en wat er allemaal bij komt kijken. De nadruk lag wel op bedrijfskundige kant en het ontwerpen van oplossingen, al dan niet in software matige vorm. (meestal wel natturlijk ;) )

Zo hadden we bijvoorbeeld wel een vak object georiënteerd programmeren en ook database ontwikkeling etc. Voor het echte programmeren had je de informatica opleiding. Maar dat is ook alweer heel wat jaren geleden inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-09 11:51

MM99

That is the way I am!

Topicstarter
De stagair gaf echt aan dat die Informatica studeerde. Dat er naast zijn opleiding ook Bedrijfskundige Informatica was en dat er Technische Informatica.
Volgens hem:
BI = > kijkt hoe IT oplossingen binnen bedrijf toegepast kunnen worden
Informatica => Vertaalt de wensen van Business in IT oplossingen
TI = > Software ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-09 10:00
Uiteindelijk hoort requirements engineering natuurlijk ook bij Informatica, misschien bedoelt hij dat? En je kan vast best veel niet programmeer vakken kiezen maar of je dan aan het eind van de rit een diploma krijgt is natuurlijk de vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Ik heb de afgelopen jaren heel veel collega's gehad met heel diverse opleidingen. Meeste HBO of WO, HBO'ers vaak iets van informatica, bedrijfskundige informatica of wat voor een interessante kreten dan ook.

De beste collega's die ik meegemaakt heb waren een bioloog, een geschiedkundige, iemand met alleen vwo en een enkele met WO informatica. Voor mij heeft een hbo papiertje dan ook geen enkele betekenis, ongeacht wat voor een interessant klinkende titel die cursus ook had.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinmeiryu
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-02-2023
Toendertijd bij mijn studie, wat overigens ook informatica HBO-ICT was maar dan op de Fontys, kreeg je heus wel wat programmeren.

Voor BI studenten lag het inderdaad meer in het ontwerpen en op kaart brengen van wensen vanuit de business. Vergeleken met Media, SE en TSE'ers, hadden zij het minste op het gebied van programmeren. Echter kreeg je wel in je orientatiejaar, oftwel eerste jaar, een basislading aan programmeren.
Dit om je affiniteit te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ankona schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 15:07:
Ik heb de afgelopen jaren heel veel collega's gehad met heel diverse opleidingen. Meeste HBO of WO, HBO'ers vaak iets van informatica, bedrijfskundige informatica of wat voor een interessante kreten dan ook.

De beste collega's die ik meegemaakt heb waren een bioloog, een geschiedkundige, iemand met alleen vwo en een enkele met WO informatica. Voor mij heeft een hbo papiertje dan ook geen enkele betekenis, ongeacht wat voor een interessant klinkende titel die cursus ook had.
Zoals met alles is niet het papiertje dat laat zien wat het inhield maar de persoon die er mee aan komt lopen. Simpelweg afgaan op de voltooide opleiding werkt niet, niet voor MBO, HBO of WO...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janwillemCA
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-09 09:41
Bij ons op de opleiding is het onderverdeeld in 3 richtingen.

- Technische Informatica (Embedded Systems & Automation)
- Informatica (Software engineering)
- Bedrijfskundige Informatica(Business IT & Management)

Waarbij Technische informatica en informatica zich wel degelijk richten op ontwikkelaars.
Bedrijfskundige informatica is wel een andere tak in de opleiding maar wordt wel bij informatica betrokken.

Technische informatica houdt in: RTOS, Embedded software, Elektronica, FPGA's, Low level programmeren in C en C++, Algoritmes & datastructures etc, etc..

Informatica houdt in: Mobiele applicaties, desktop applicaties, Web en heelveel dingen betreft ontwerp en testing.

Het is dus maar net welke richting je kiest, het valt allemaal onder 'Informatica' of 'HBO-ICT' zoals dat nu heet.

Unix is simple. It just takes a genius to understand its simplicity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
Het is per opleiding inderdaad anders ingevuld maar aan het eind hebben ze allemaal de titel bachelor of ICT (HBO-ICT)..

Bij het Windesheim in Zwolle is het eerste jaar voor iedereen hetzelfde (dus ook basis programmeren, business, etc) Vanaf het 2e jaar is het onderverdeeld in 4 stromingen:

Embedded Systems and Automation
Software Engineering
Business IT and Management
Infrastructure Design and Security

Van oudsher was dit TI, I en BI dit is dus inmiddels niet meer zo maar per hogeschool kunnen ze er een iets andere mooie naam voor geven..

Ik mis echter in je topic start nog wel wat je buiten deze ervaring nu precies wilt weten of is hetgeen wat hier in dit topic staat nu duidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 68616c6c6f
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 01-02-2023
Misschien zit ik nu dom te lullen zonder dat ik wat weet, maar is Informatica geen universitaire studie of zijn er veel verschillende soorten?

malawolar: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/58497148

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:02

St@m

@ Your Service

SecretPret schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 21:09:
Misschien zit ik nu dom te lullen zonder dat ik wat weet, maar is Informatica geen universitaire studie of zijn er veel verschillende soorten?
Er is vast wel een universitaire informatica studie, maar het gaat hier over HBO.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Pagina: 1