Groepenkast vernieuwen / alamats / 1- 3 fase

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-10 13:36
Achtergrond: in mijn bestaande bouw van 1988/89 zit een eenfase groepenkast waar her en der wat aangebeund is, oa 2x losse C-16 automaten als fornuisgroep, dat wil ik rechttrekken.

-----------------
Vraag 1:
-----------------

Voor het updaten van mijn groepenkast zou ik het liefst met alamats gaan werken, ook voor de fornuisgroep. Echter vind ik alleen een "Emat" 2P+2N alamat, en ik wil eigenlijk geen spullen van Emat gebruiken.

Heeft iemand tips? Of zou ik 'gewoon' een 2P+2N eindgroep achter een enkele aardlek moeten gebruiken? (Dit wordt dan helaas een beetje breed).

http://www.hager.nl/produ...techniek/mkn599/41240.htm

+

http://www.hager.nl/produ...lasse-a/cda540g/39085.htm

Dit vind ik wel een dure, brede oplossing waarbij de componenten zelf als best veel stroom verbruiken... Is er niets chiquers?

Overigens heb ik een inductiekookplaat die hooguit twee fasen belast (als ik de plaat driefasig aan zou sluiten wordt de derde fase niet belast) : kan deze uberhaupt wel op een krachtgroep (met drie verschillende fases) worden aangesloten? Hij zit nu als 2P+2N aangesloten, om het vermogen te splitsen.

De overige eindgroepen wil ik dan als alamat B16 uitvoeren.

------------------
Vraag 2:
-----------------
Is het mogelijk een driefase groepenkast uit te voeren zodat deze nu - doormiddel van bruggen van de fasen - op een 1-fase aansluiting werkt, maar eventueel ook om te zetten in naar een 3-fase aansluiting in de toekomst? Een 4P hoofdschakelaar is natuurlijk geen probleem, maar met die kookgroep kom ik vervolgens weer lastig uit vrees is, en daar zal ik in geval van 3-fase waarschijnlijk een 4P aardlek+krachtgroep moeten voorzien, wat erg breed wordt.

--> Misschien moet ik mijn netbeheerder vragen om een 40A automaat (ipv overgaan naar 3x25A)?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:03
Vraag 1:

Ik kom die idd niet zo shel tegen, een 4P is geen optie?

Vraag 2:
Ja dat is mogelijk.

En wat je zegt klopt ook, heb je 3x25A dan kan je niet 1 kookgroep op 1 fase aansluiten (naja het kan wel maar of het slim is....)

Maar je kan natuurlijk ook gewoon een 2P gebruiken, daar steek je dan gewoon fase 1 en fase 2 in. Volgensmij is dit met de meeste kookplaten mogelijk maar ik durf het niet 100% te zeggen.

En houd er rekening mee dat 1x40A waarschijnlijk (maandelijks) duurder is dan 3x25A

Maar een grotere groepenkast of een "los" kastje er bij voor je kookgroep is niet handig?

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Heel eerlijk gezegd begrijp ik je probleem niet.
Ook voor een kookgroep die maar twee van de drie fasen gebruikt, kun je zonder enig bezwaar een 3-fasen + N aardlekschakelaar en installatieautomaat gebruiken. Ik meen althans dat dit het probleem is waar je mee worstelt. Die derde fase kun je gewoon leeg laten. Of is dat niet waar je mee zit?
Die twee nullen heb je in feite bij twee fasen helemaal niet nodig. Maximaal heb je per groep 16A belasting. Als beide groepen 16A gebruiken, is de som van die twee niet 32A, maar het blijft 16A. Een fornuisaansluiting voorziet daarin door een brugje dat je kan aanbrengen tussen de twee N-klemmen, zodat je met één nuldraad kam volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Het 'probleem' zit in het vinden van een 2p+2n alam at. Bovendien wil ik het liefst van de huidige 1 fase naar straks een 3 fase aansluiting.

Overigens begrijp ik ondertussen dat je met een driefase aansluiting, waarvan je er dan bijvoorbeeld twee gebruikt voor je kookplaat, kunt volstaan met 1 nuldraad omdat de fases 120graden verschoven zijn van elkaar.
Overigens moet je bij een 2p+2n kookgroep op een 1-fase systeem weldegelijk twee nuldradren trekken en aansluiten, omdat je anders de nul overbelast.

[ Voor 9% gewijzigd door S0epkip op 21-10-2016 18:49 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dat laatste is uiteraard waar, dat ontkende ik ook zeker niet. Ik gaf dan ook duidelijk aan dat één nuldraad echt alleen maar kan bij een driefasenaansluitng. Enkel en alleen dan heb je door dat faseverschil van 120° dat probleem niet, elke fase 16A blijft dan samen 16A. Alle fornuizen voorzien in die mogelijkheid van dat stripje tussen die twee nulklemmen. De fornuizen zijn gewoon berekend op die twee manieren van aansluiten.
Dus die 2p+2n Alamat is helemaal niet nodig en daardoor is volgens mij het probleem opgelost. Want een gewone 3 fasen + N aardlekschakelaar en installatieautomaat zijn volkomen normale veel voorkomende artikelen, die vrijwel overal te koop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Wat uit mijn TS blijkbaar niet duidelijk blijkt is dat ik nu een 1 fase aansluiting heb...

Dus eigenlijk moet ik gelijk naar een 3fase kast gaan, maar dat wordt, zelfs met compacte alamats, wel krap in de bestaande kast van 220*330.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Inderdaad is die hele adviesronde gericht op ombouw naar drie fasen. Mocht je dat binnenkort gaan ondernemen, dan is er weinig meer aan toe te voegen, Wacht dan tot die nieuwe aansluiting is gerealiseerd. Even terzijde, die 220*330 is neem ik aan een typefoutje, uiteraard is dat 220/380V, sinds een aantal jaren 230/400V. Zie je hier van af, dan zou ik me afvragen hoeveel zin het heeft die ombouw. Mocht je het toch willen doen, tja dan zal je toch je heil moeten zoeken in dat andere type automaat van 2F + 2N, andere smaken zijn er niet. En wees verstandig en nuchter, want wat heet duur voor iets dat een groot aantal jaren mee moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Dat is waar, mag best wat kosten, kan ik meteen ruimte creëren voor PV etc.

Overigens had ik het over afmetingen in milimeters, niet over spanning :)

Heeft iemand nog tips voor goede B16 alamats van 1 module breed?
Oh en is een alamat slim als groep richting een toekomstige PV installatie?

[ Voor 32% gewijzigd door S0epkip op 22-10-2016 19:51 ]

PVO

Pagina: 1