Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lf2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-10-2024
We leven in een tijd dat we niet zo heel veel te klagen als IT'ers. Genoeg aanbod (weliswaar soms tegen belachelijke beloning). Natuurlijk is dit in vergelijking met heel wat andere sectoren waar je minimaal 10 keer moet solliciteren om uberhaupt uitgenodigd te worden.

Iedereen is zich al jaren bewust van anonieme nep vacatures van veel detacheerders/headhunters om sollicitanten te lokken. (cv's hoarden voor een later tijdstip)

Maar laatste tijd zie ik dat ook bij normale bedrijven. Natuurlijk is het soms moeilijk te achterhalen wanneer iets nep is maar soms prik je er daar best makkelijk door heen.

Ik heb ooit voordat ik afstudeerde als een hobby project een "scraper" gemaakt. Het enige wat de scraper doet is de vacature paginas van bepaalde bedrijven een keer per dag bezoeken en met bepaalde keywords de vacature opslaan en een notificatie sturen.

Dit heb ik voor een lange tijd laten lopen (abandonware :P op eigen server)

Soms neem ik een gokje om te solliciteren. En dat doe ik pas als ik weet dat ik 100% wordt uitgenodigd....
daarmee bedoel ik zowel minimale als pre eisen voldoe ik aan. Ik target dan vaak vacatures die een langere tijd openstaan omdat men dus iemand niet kan vinden (waardoor je onderhandel positie veel beter zou moeten zijn)

Maar goed dan krijg je een afwijzing wat helemaal nergens op slaat.

Samenvatting:
"We hebben veel response gehad op de vacature en we gaan verder met iemand die meer ervaring heeft dan jij"

Ik wil dan op dat moment echt een mail sturen van maar de vacature staat al maanden open dus hoe kan er opeens heel veel interesse zijn |:(

ps:
Ik heb gewoon een baan en ben tenminste blij dat ze je niet uitnodigen en je tijd gaan verdoen terwijl ze al weten je niet aan te nemen....maar irritant is het wel.

Maar zie ik ze vliegen of is dit echt weer iets van deze tijd zodat een bedrijf kan laten zien dat ze het goed doen en mensen nodig hebben ? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:58
Misschien waren ze hem gewoon vergeten weg te halen?
Die afwijsbriefjes zijn met regelmaat gewoon willekeurige templates. Voor een part time balie functie kwamen bij een kennis 250+ reacties binnen en allen minus een handvol kregen zo'n soort afwijzing. Je mag blijkbaar niet zeggen 'na de eerste 10 brieven hadden we genoeg kandidaten en de rest hebben we niet kunnen lezen' bijvoorbeeld. Wat in dit geval waar had geweest.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is het doel van dit topic precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lf2
NiGeLaToR schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 11:07:
Misschien waren ze hem gewoon vergeten weg te halen?
Die afwijsbriefjes zijn met regelmaat gewoon willekeurige templates. Voor een part time balie functie kwamen bij een kennis 250+ reacties binnen en allen minus een handvol kregen zo'n soort afwijzing. Je mag blijkbaar niet zeggen 'na de eerste 10 brieven hadden we genoeg kandidaten en de rest hebben we niet kunnen lezen' bijvoorbeeld. Wat in dit geval waar had geweest.
Dat begrijp ik..maar ik heb het over iets wat veel vaker gebeurd en na afwijzing maanden later nog steeds open staat.
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 11:08:
Wat is het doel van dit topic precies?
Een discussie/kijken of andere mensen dit ook is opgevallen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-09 22:24

IceStorm

This place is GoT-like!!!

lf2 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 11:13:
Dat begrijp ik..maar ik heb het over iets wat veel vaker gebeurd en na afwijzing maanden later nog steeds open staat.
Omdat een bericht als 'we vinden je een koekenbakker waarvan we niet snappen dat je op onze vacature gereageerd hebt met jouw CV' gewoon niet zo netjes is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lf2
IceStorm schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 11:19:
[...]

Omdat een bericht als 'we vinden je een koekenbakker waarvan we niet snappen dat je op onze vacature gereageerd hebt met jouw CV' gewoon niet zo netjes is?
Hoe kan je iemand een koekenbakker vinden als je klaarblijkelijk zo lang op zoek bent naar een bepaalde skillset en dan precies die cv voor je neus krijgt en degene nooit hebt gesproken of gezien ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-09 22:24

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Misschien overschat je je eigen kunde wel om een match te vinden, misschien staat er in je CV wel iets waar men niet blij mee is, misschien heb je gewoon pech, misschien zijn bedrijven stiekem wel op zoek naar een hoogblonde vrouw om de afdeling een beetje op te fleuren.

Samengevat, geen idee. Alleen als je echt keer op keer niet uitgenodigd wordt voor een vacature waarvan jij overtuigd bent dat je de ideale kandidaat bent schuurt het ergens natuurlijk wel.
Ik geloof er iig niet in dat bedrijven IT-vacatures open zetten op de site om te laten zien dat ze mensen nodig hebben terwijl dat niet zo is. Heck, ik ken in mijn omgeving geen enkel bedrijf dat al zijn IT-vacatures krijgt ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:49

orf

Ik herken dit wel. Er zijn genoeg bedrijven die altijd vacatures open hebben staan op hun website zonder dat ze een functie-opening hebben. Sommige geven als argument dat ze hopen op die ene superkandidaat die ze niet willen laten lopen. Voor bedrijven geldt het ook als succes als ze vacatures open hebben staan. Dat zien klanten en potentiële klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lf2
IceStorm schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 11:46:
Misschien overschat je je eigen kunde wel om een match te vinden, misschien staat er in je CV wel iets waar men niet blij mee is, misschien heb je gewoon pech, misschien zijn bedrijven stiekem wel op zoek naar een hoogblonde vrouw om de afdeling een beetje op te fleuren.

Samengevat, geen idee. Alleen als je echt keer op keer niet uitgenodigd wordt voor een vacature waarvan jij overtuigd bent dat je de ideale kandidaat bent schuurt het ergens natuurlijk wel.
Ik geloof er iig niet in dat bedrijven IT-vacatures open zetten op de site om te laten zien dat ze mensen nodig hebben terwijl dat niet zo is. Heck, ik ken in mijn omgeving geen enkel bedrijf dat al zijn IT-vacatures krijgt ingevuld.
Ik denk dat je denkt dat ik mezelf overschat...ik sta juist bekend als iemand die zichzelf onderschat daarom wacht ik ook zo lang om te reageren :>. Zoals ik al zei reageer ik echt alleen als de match 100% is.
Tsja als ze er natuurlijk niet bij gaan zetten dat ze een vrouw zoeken dan zal de match idd niet gebeuren...

Ik geloof zeker wel in pech maar ik open een topic niet op basis van enkele keren :) dit is op basis van ongeveer 1.5 jaar aan cases...

Maar jij denkt dus echt niet dat bedrijven zoiets niet gebruiken als promotie middel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft er vooral mee te maken dat men naar de concurrentie en klanten uit kan stralen: wij doen het fantastisch en het geld klotst tegen de plinten en we hebben veel teveel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:41

LankHoar

Langharig tuig

lf2 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 11:00:
Ik heb ooit voordat ik afstudeerde als een hobby project een "scraper" gemaakt. Het enige wat de scraper doet is de vacature paginas van bepaalde bedrijven een keer per dag bezoeken en met bepaalde keywords de vacature opslaan en een notificatie sturen.

Dit heb ik voor een lange tijd laten lopen (abandonware :P op eigen server)
Dat klinkt interessant! Heb je de code daarvan beschikbaar gesteld, of houd je die voor jezelf?

Overigens heb ik dit nog niet meegemaakt zelf. moet zeggen dat ik binnen IT ook nog maar 1 keer van werkgever ben gewisseld zover, en toen werd ik gerefereerd dus heb ik geen sollicitatie hoeven doen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-09 17:44

FFW

spookvacatures worden al veel langer opgemerkt. Als werkzoekende is dat natuurlijk erg vervelend, maar zoals een andere reactie ook al noemde is het solliciteren via een referentie effectiever dan via een sollicitatiebrief.doc en cv.doc bij een bedrijf binnen willen komen.
Pagina: 1