• rschwartnld
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-04 16:07

rschwartnld

pensioen bereikt

Topicstarter
ik snap letterlijk geen ruk van het zonne systeem wat ik heb.
Er liggen 24 panelen a 260 wp op het dak, maar de totale jaar opbrengst terug geleverd is maar 660 kWh
Op dagen dat de zon volop schijnt zie ik enkele momenten van een paar minuten dat het systeem 3000 watt laat zien. Maar als de zon echt mooi schijnt leveren ze bij lange na niet zoveel op.
Krijg ook heel erg vaak fouten te zien en waarschuwingen dat er voltage fouten en dergelijke optreden.
Het systeem heeft sinds de uiteindelijke oplevering als ik het goed zie tot op heden 10.600 kWh totaal opgeleverd. Maar snap er niet zoveel van wat die waardes in de omvormer inhouden.
Dit systeem zou zich in 7 jaar terug verdienen, maar ik geloof er geen ruk van. Denk eerder dat het 20 jaar word voor het iets nuttigs heeft opgeleverd

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

rschwartnld schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 18:13:
Er liggen 24 panelen a 260 wp op het dak, maar de totale jaar opbrengst terug geleverd is maar 660 kWh
Op dagen dat de zon volop schijnt zie ik enkele momenten van een paar minuten dat het systeem 3000 watt laat zien. Maar als de zon echt mooi schijnt leveren ze bij lange na niet zoveel op.
Krijg ook heel erg vaak fouten te zien en waarschuwingen dat er voltage fouten en dergelijke optreden.
Het systeem heeft sinds de uiteindelijke oplevering als ik het goed zie tot op heden 10.600 kWh totaal opgeleverd. Maar snap er niet zoveel van wat die waardes in de omvormer inhouden.
Dit systeem zou zich in 7 jaar terug verdienen, maar ik geloof er geen ruk van. Denk eerder dat het 20 jaar word voor het iets nuttigs heeft opgeleverd
Misschien had je je wat meer in de materie moeten verdiepen voordat je het kocht of nadat je het op dak hebt.
Je spuuwt nu dingen op een forum waarbij je niet heel erg inteligent over komt.

660 kWh terug geleverd betekend dat daar al je verbruik al af is en aangezien je jouw verbruik waarschijnlijk niet weet is het dus niets zeggend over jouw set panelen.
Ja 10600 kWh, maar in welk tijdsbestek? Voorlopig is dat 1961 vermeden euro's.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:56
rschwartnld schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 18:13:
Ik zou je systeem maar technisch na laten kijken, begin maar eens met fout meldingen noteren, vaak is er log bestand waar je het terug kunt kijken. Je zit eigenlijk wel in het verkeerde forum.

1 PVoutput . Dongen NB

• rschwartnld

rschwartnld

pensioen bereikt

Topicstarter
Rol-Co schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 18:46:
[...]

Misschien had je je wat meer in de materie moeten verdiepen voordat je het kocht of nadat je het op dak hebt.
Je spuuwt nu dingen op een forum waarbij je niet heel erg inteligent over komt.

660 kWh terug geleverd betekend dat daar al je verbruik al af is en aangezien je jouw verbruik waarschijnlijk niet weet is het dus niets zeggend over jouw set panelen.
Mijn verbruik is inderdaad niet helemaal bekend omdat ik ergens een sluip verbruiker heb die ik niet kan vinden. En daar komt bij dat ik bijna alle lampen in huis heb omgezet naar led vervangers of laag verbruik spaarlampen ( 9 watt of 7 watt) dus in dit gebruik is er in de laatste maanden veel veranderd.

Ja 10600 kWh, maar in welk tijdsbestek? Voorlopig is dat 1961 vermeden euro's.
Het tijdsbestek is van febr 2015 tot vandaag okt 2016
Het apparaat heeft geen logs en ik kan zelf niets echt aflezen anders dan die paar cijfertjes die het apparaat wel toont te weten het totaal aan opgewekte kwh na plaatsing en wat het per huidige maand doet.
Verder kan ik dan alleen zien hoeveel wp het op dat moment geeft. Dus op zonnige dagen kan ik zien dat er tussen de 1000 en 3000 wp word opgewekt. Terwijl dit een ruim over de 6000wp systeem is
Tjsa dat ik er niet veel van snap is duidelijk, ik heb heel mooie verkoop tabellen en cijfertjes gekregen wat het zou opleveren. Maar die getallen blijken achteraf gezien fantasie plaatjes te zijn om het geld uit je zak te krijgen. De uitlezing zit bij de leverancier waar ik alleen maar kan zien wat er zogenaamd opgewekt is.
Diezelfde cijfers kan ik nergens terug vinden in het apparaat, de leverancier vertikt het om de foutmeldingen te komen bekijken en heeft zelfs nadat ik de netwerk stekker eruit gehaald helemaal niet gereageerd. Het ding heeft meer dan een jaar geen netwerk aansluiting meer omdat de verkoper er toch niets mee doet.
Ik heb al heel wat bedrijven gevraagd om te komen kijken, maar dat is nog steeds geen succes
Dit maakt dit hele circus een nog grotere verlies post. Diegene die wel even wou kijken vraagt maar even 740 euro om het spul te komen bekijken. Ik lees hier allemaal mooie getallen die mensen per week of maand behalen. Dat ik achteraf een stomme fout heb gemaakt om met die oplichters in zee te gaan is mij al heel lang duidelijk. Helaas heb je in nederland geen poot om op te staan tegen deze oplichterij.
Blijkbaar hebben vele hier wel een goede leverancier gehad

[ Voor 5% gewijzigd door rschwartnld op 20-10-2016 19:52 ]

• Rol-Co

Rol-Co

rschwartnld schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 19:40:
[...]

Het apparaat heeft geen logs en ik kan zelf niets echt aflezen anders dan die paar cijfertjes die het apparaat wel toont te weten het totaal aan opgewekte kwh na plaatsing en wat het per huidige maand doet.
Verder kan ik dan alleen zien hoeveel wp het op dat moment geeft. Dus op zonnige dagen ik ik zien dat er tussen de 1000 en 3000 wp word opgewekt
Tjsa dat ik er niet veel van snap is duidelijk, ik heb heel mooie verkoop tabellen en cijfertjes gekregen wat het zou opleveren. Maar die getallen blijken achteraf gezien fantasie plaatjes te zijn om het geld uit je zak te krijgen. De uitlezing zit bij de leverancier waar ik alleen maar kan zien wat er zogenaamd opgewekt is.
Diezelfde cijfers kan ik nergens terug vinden in het apparaat, de leverancier vertikt het om de foutmeldingen te komen bekijken en heeft zelfs nadat ik de netwerk stekker eruit gehaald helemaal niet gereageerd. Het ding heeft meer dan een jaar geen netwerk aansluiting meer omdat de verkoper er toch niets mee doet.
Ik heb al heel wat bedrijven gevraagd om te komen kijken, maar dat is nog steeds geen succes
Dit maakt dit hele circus een nog grotere verlies post. Diegene die wel even wou kijken vraagt maar even 740 euro om het spul te komen bekijken. Ik lees hier allemaal mooie getallen die mensen per week of maand behalen. Dat ik achteraf een stomme fout heb gemaakt om met die oplichters in zee te gaan is mij al heel lang duidelijk. Helaas heb je in nederland geen poot om op te staan tegen deze oplichterij.
Ik denk dat het helemaal niet zo verkeerd gaat bij je, even simpel rekenen he.

10600 kWh / 20 maanden =530 kWh/mnd x 12 = 6360 kWh/j
24 x 260Wp=6240Wp
6360kWh / 6,240 = 1019 kWh/kWp in het jaar. Daar is menig poster hier al best jalours op.

Dus wat is nu het probleem, buiten de meldingen?

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:56
rschwartnld schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 19:40:
[...]

Verder kan ik dan alleen zien hoeveel wp het op dat moment geeft. Dus op zonnige dagen kan ik zien dat er tussen de 1000 en 3000 wp word opgewekt. Terwijl dit een ruim over de 6000wp systeem is
3000 watt op dit moment is heel normaal, zon staat laag en is zwak, kun je vergelijken met de huidige uv straling zeg maar....
Welk merk is omvormer?

1 PVoutput . Dongen NB

• rschwartnld

rschwartnld

pensioen bereikt

Topicstarter
De betaalde prijs cq 14250 die ik in 7 jaar terug zou verdienen is mijn grootste probleem. De voorgerekende tabellen gaan uit van een 92% rendement.
Sorry ik was ook nog vergeten dat deze omvormer al een extra 2 a 3 maand had gedraaid met de verkeerde panelen. Deze panelen zouden zijn voorzien van power optimizers. Maar men had gewone panelen geplaatst. Het hele proces van levering liep bijna een half jaar uit vanwege problemen met enexis, verkeerd geleverde panelen en andere zaken die niet waren afgesproken.

De omvormer is een 3 fase solaredge SE 5000 met een maximum van 7400 wp. qua technische gegevens lijkt dat meer dan voldoende. Want ik ging er vanuit dat het echte rendement iets van 80% zou zijn.

Jou berekening komt in de buurt het gaat om ongeveer 22 maanden. Heb meteen nog even gekeken wat de omvormer weer geeft om zeker te zijn p/dag , maand, jaar en het totaal aan opgewekte energie.
Op de andere pagina kan ik zien wat op dat moment word geleverd aan wp. De omvormer geeft aan 5200 per jaar
Wat velen vergeten is dat een omvormer zelf ook blijkbaar veel energie verbruikt althans deze geeft aan tot 275 watt te verbruiken. Overigens vraag ik mij af of power optimizers de extra kosten waard zijn.
Want op die eerdere panelen heb ik wel dagen van 6000 wp meegemaakt, die 6000 heb ik nimmer weer gezien op deze optimized versies

[ Voor 102% gewijzigd door rschwartnld op 20-10-2016 20:38 ]

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:26
Voorlopig, op basis van de getallen die je zelf geeft zit je al op een rendement wat hoger is dan 100% (uitgaande van 1000kWh/kWp als zijnde een 100% rendement... blijft raar dat ze het rendement in procenten uitdrukken...)

Dat er foutmeldingen zijn hoort de leverancier inderdaad na te kijken.
Verder heeft SolarEdge normaliter een prima monitoring, en blijkbaar ben je ook in staat om die online in te zien.
Dus concreet:
- Wat zegt de omvormer wat je totale opbrengst tot nu toe is?
- Zegt de website dat ook?
- Waar komt dat getal van 660 kWh in je eerder post vandaan?
- En als je het wilt delen... hoeveel heb je voor het systeem betaald? Want dan kunnen we het met de juiste informatie zo voor je uitrekenen en je waarschijnlijk gewoon geruststellen.
- Wat bedoel je met 'verkeerde panelen'? Want het is wel een beetje vaag zo? Wanneer is die omvormer nou begonnen met produceren?

En verder: Als je de netwerkkabel uit de omvormer trekt dan heb je natuurlijk ook geen uitgebreide logging op het SolarEdge portal. Waarom zou je die netwerkverbinding eruit trekken?
Het lijkt erop dat jij een probleem met het serviceniveau van je installateur hebt... Dat wil niet zeggen dat je zonnepanelen het niet doen.

Nogmaals: Die foutmeldingen meoten onderzocht worden.
Je zegt iets over 'te hoog voltage'. Dat zou kunnen betekenen dat de kabel tussen omvormer en meterkast te dun is of niet goed aangesloten is. Maar het kan ook zijn dat er in je wijk nogal veel zonnepanelen zijn, de elektrische bedrading in de straat niet al oud is, of dat er gewoon een te hoog voltage door de netbeheerder geleverd wordt. (of een combinatie van de drie)
De installateur zou dat aan je uit kunnen leggen, en zelf kunnen helpen met het indienen van een klacht bij de netbeheerder ofzo. Maar blijkbaar is hun service dus niet zo heel bijzonder...

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• rschwartnld

rschwartnld

pensioen bereikt

Topicstarter
Ik dank je hartelijk voor het meedenken,
Ja inderdaad ik vind het eng dat hij inderdaad te hoog voltage meldingen geeft.
En daarna geeft het aan "switching off" dit gaat zo snel dat je het amper kan lezen.
Het hele verhaal is net een horror story omdat er van alles anders liep dan verwacht.
Het systeem zou opgeleverd worden in september 2014 maar dat werd uiteindelijk febr 2015.
In die periode ging er van alles mis en heeft de leverancier het systeem ook nog meerdere weken afgesloten van de meterkast. dus weet ik niet of de hele periode dat er geen koppeling was met de meterkast wel werd geteld door de converter. Want de verkeerde panelen lagen al die tijd wel op het dak.
Ook daar was ik zeer verbolgen over het systeem was volledig werkend, maar de monteur haalde doodleuk de aansluiting draad in de meterkast weer weg. Uiteraard verzegelen ze de boel weer en gaan dan weer naar huis.

De leverancier laat niets van zich horen en geeft 0 komma nada reactie op diverse storings meldingen.
Ik maak mij het meest druk over het feit dat de oranje en rode lamp bijna elke dag een paar keer aan gaan.
Op mijn vraag wat ik met die meldingen moest werd doodleuk geantwoord dat het helemaal geen kwaad kan. Ik kan/kon op de door de leverancier geleverde pagina niet zo heel veel meer zien, ik zal nog eens proberen of ik er nog wel in kan. Maar de getallen die ik daar zag waren veel hoger dan wat ik op het apparaat zelf zag. Vandaar mijn wantrouwen, zelf denk ik wel dat het systeem de niet aangesloten periode wel heeft meegeteld.

Uiteraard valt mij de teruglevering tegen omdat ik volgens mij niet zo een heel groot verbruik meer heb.
Zoals ik aangaf ben ik al heel lang bezig alle energie verslindende apparaten te vervangen voor zuiniger modellen.
Zoals het switchen naar led en spaar lampen, maar een nog groter verbruiker was mijn 4 x 7970 pc en de pc met 3 nvidia kaarten. Die zijn zo een beetje al een maand of 15 geleden afgebouwd en in snellere en nieuwere omgezet. Uiteraard de moderne video kaarten zorgen ook voor een fikse besparing.
Daarbij komt ook nog de led tv bij en ga zo maar door. De monitoren zijn allemaal modern geworden dus ook daar dikke besparingen.

[ Voor 34% gewijzigd door rschwartnld op 20-10-2016 21:09 ]

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:26
Een omvormer die niet aangesloten is op de meterkast zal niets produceren. Dus er is niets dat meegeteld kan worden.
Ik heb verder (nog) geen ervaring met SolarEdge, maar ik neem aan dat je op internet het serienummer van de omvormer wel kan zien waarvan je de gegevens aan het bekijken bent. Dat kun je even vergelijken met het serienummer van je eigen omvormer.... dat zal vast wel ergens staan.
Zal me niets verbazen als zo'n slordige installateur je gewoon de verkeerde inloggegevens geeft en dat je naar de online-logging van heel iemand anders zit te kijken :P

Die hoog-voltage meldingen zijn op zich niet gevaarlijk en kunnen vaak niet zoveel kwaad nee, maar dat is heel erg afhankelijk van wat de oorzaak is.
Als het aan de kant van de netbeheerder ligt kun je er niet veel aan doen behalve een klacht indienen.
Maar als het komt door een slechte verbinding van de kabel met de omvormer of met de groep in de meterkast dan kan het wel kwaad...
Dus zomaar zeggen 'dat het geen kwaad kan' zonder het te onderzoeken is wel wat te kort door de bocht.

[ Voor 40% gewijzigd door NovapaX op 20-10-2016 21:15 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• rschwartnld

rschwartnld

pensioen bereikt

Topicstarter
Hahah ja dat dacht ik ook al, de nummers weken helemaal af van de getallen die ik zag.
Maar hierdoor kan ik dus heel eerlijk niet goed zeggen hoelang het wel effectief aan stond.
Mede door het wel en niet aan staan en steeds weer veranderen.

• rschwartnld

rschwartnld

pensioen bereikt

Topicstarter
Ik kan er nog wel in blijkbaar haalt die uitlezing alle cijfers gewoon toch uit de omvormer ;)
Deze kan je zelf niet zien op het apparaat. want ik heb maar een heel klein schermpje wat een beperkt overzicht heeft. Uiteraard ook allerlei zaken zoals netwerk en wifi en dergelijke maar dat is niet spannend
En die voltages kan ik ook weinig mee :D, ben echt geen electro monteur. Meer een heel oude pc freak ;)

Oh er staat nu wel veel meer informatie in beeld
En ja hoor ik had het bij het rechte eind wat betreft de levering. Wel opvallend dat die panelen meer leverden dan degene die nu op het dak zitten.
Totaal geleverde energie vanaf februari is dus 8,15 MWh dus de rest was in dat deel van wisselende aangesloten periodes. In die periode dus blijkbaar ruim 2,05 MWh geleverd.

[ Voor 3% gewijzigd door rschwartnld op 20-10-2016 21:32 ]

• Rol-Co

Rol-Co

rschwartnld schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 21:30:
Ik kan er nog wel in blijkbaar haalt die uitlezing alle cijfers gewoon toch uit de omvormer ;)
Deze kan je zelf niet zien op het apparaat. want ik heb maar een heel klein schermpje wat een beperkt overzicht heeft. Uiteraard ook allerlei zaken zoals netwerk en wifi en dergelijke maar dat is niet spannend
En die voltages kan ik ook weinig mee :D, ben echt geen electro monteur. Meer een heel oude pc freak ;)

Oh er staat nu wel veel meer informatie in beeld
En ja hoor ik had het bij het rechte eind wat betreft de levering. Wel opvallend dat die panelen meer leverden dan degene die nu op het dak zitten.
Totaal geleverde energie vanaf februari is dus 8,15 MWh dus de rest was in dat deel van wisselende aangesloten periodes. In die periode dus blijkbaar ruim 2,05 MWh geleverd.
Het klinkt misschien gek maar gooi er nog wat euro tegen aan en monteer een bruto verbruik kWh meter en een netto opwek kWh meter in de meterkast met een flukso of 2 youlessen.
Dan kan je zien wat er precies gebeurd, opwek, verbruik, max piek enz enz
Nu is het de bal in de lucht gooien en maar zien waar ie terecht komt.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-10 09:07
Wonen er geen mede-tweakers in de buurt? Ik proef uit bovenstaande dat hier een beetje technische hulp op lokatie nodig is.

[ Voor 5% gewijzigd door drielp op 21-10-2016 18:14 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:07

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ok, luister... we snappen je frustratie, we snappen dat je niet zit te wachten op een systeem met manco's. Ook snappen we dat het supervervelend is als de leverancier zich hult in stilzwijgen. Dat je daarover even wil spuien, ok. Maar je wil denk ik ook antwoorden, en een oplossing.

Hier is bizar veel kennis aanwezig en ik weet zeker dat je geholpen kan worden met het oplossen van je problemen. Maar, betere vragen krijgen betere antwoorden.

Dus: Doe eens een foto van je systeem, panelen, omvormer. Post eens een lijstje van wat er geleverd is (offerte?) en misschien wat logs.

Formuleer dan (opnieuw?) je vragen. Wat is er aan de hand? Wat is er onduidelijk? Waar heb je hulp bij nodig?

Wise enough to play the fool

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:23
Rschwartnld, waar woon je? Ik werk dagelijks met Solaredge en kan je wel helpen als het in de buurt is. Als je het serienummer van je omvormer doorgeeft dan kan ik via mijn installers account er online op inloggen ook en kijken wat er mis kan zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door No Hands op 21-10-2016 19:48 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-11 18:23
No Hands schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 19:47:
Rschwartnld, waar woon je? Ik werk dagelijks met Solaredge en kan je wel helpen als het in de buurt is. Als je het serienummer van je omvormer doorgeeft dan kan ik via mijn installers account er online op inloggen ook en kijken wat er mis kan zijn.
Kijk. Dát verdient nou een dikke plus. <3

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

• rschwartnld

rschwartnld

pensioen bereikt

Topicstarter
No Hands ik woon in kampen bij zwolle, heb je een pm gestuurd met het sn en model wat in het overzicht staat.

Ook het idee met wat verbruik meters zal ik gaan proberen, maar heb met eerdere pogingen niet echt kunnen achterhalen waar nu echt veel stroom werd gebruikt.

Want mijn verbruik zou inmiddels een behoorlijk stuk moeten zijn gezakt, toch is mij nog steeds niet helemaal duidelijk of en waarom mijn verbruik zo hoog zou kunnen zijn.

Ik ben hier al bijna 2 jaar mee bezig en dacht toch al heel veel te hebben aangepast om het verbruik om laag te krijgen. \
En vooral ook duidelijkheid te krijgen of het systeem werkelijk voldoende oplevert of dat er ergens een heel hoog sluip verbruik is. Om een voorbeeld te geven mijn huiskamer lamp is van een 2 x 20 watt lamp spot naar 4 x 5 watt led spot gegaan dus dat is letterlijk gehalveerd.

Ik heb in de keuken alle TL balken vervangen voor veel kleinere LED balken welke 9 watt en 14 watt zouden moeten zijn. Zelf letten we ook erg op het nutteloos aan laten staan van alle lampen.

Ik was vergeten antwoord te geven op de vraag waar die 660 KWh uur teruglevering vandaan komt, dat getal is wat ik zie in het overzicht van de leverancier (dit is het geschatte totaal aan terug geleverde energie over heel 2016.) volgens nuon.
Overigens kan ik blijkbaar per kwartier, uur, dag, maand en jaar zien wat het verbruik is bij dit overzicht van nuon.

De oude rond draaiende meter kon en mocht ik van enexis niet behouden daarvoor in de plaats werd een slimme meter geplaatst.
De 3 fase was eigenlijk een voorbereiding om over te gaan naar inductie koken.
Maar dit bleek niet zo maar te kunnen.
Tevens zou dit nogal wat aan aanpassingen in de keuken kosten ( mogelijk zelfs een geheel nieuwe ) vandaar dat wij dit nog niet hebben kunnen realiseren.
Het was leek een goed idee maar achteraf bleek het nogal kostbaar te worden :).

[ Voor 9% gewijzigd door rschwartnld op 22-10-2016 06:19 ]

• rschwartnld

rschwartnld

pensioen bereikt

Topicstarter
Tot op heden is mij nog niet duidelijk waarom ik steeds de fout meldingen in de converter zie, maar totaal nergens te zien valt in het portaal overzicht
Ik heb de offerte erop na geslagen de panelen zijn Jasolar JAM* Black plus ( solar-edge optimized )
Deze zouden 265 Wp moeten zijn volgens de offerte althans er staat 6360 Wp.

De berekende opbrengst volgens offerte 5533 kWh en de verwachtte opbrengst 5851 kWh per jaar
Berekende opbrengst 87% en de verwachtte opbrengst 92 %

Overigens komt de berekening bij benadering als ik de formule neem van Rol-Co uit op :

10600 kWh / 24 maanden =441 kWh/mnd x 12 = 5292 kWh/j
24 x 265Wp=6360 Wp
5292 kWh / 6,360 = 0.832 = 832 kWh/kWp in het jaar.

Gaan we dan ook nog even kijken naar de terug verdien tijd kom ik op 901 per jaar dit getal is gebaseerd op de totaal waarde weergegeven in de omvormer. De werkelijke tijd die de panelen hebben aangestaan is niet echt meer na te gaan vanwege de problemen.

Ruw weg tussen de 23 tot 25 maanden vandaar dat ik de gulden middenweg bereken. Maar de verkeerde panelen lagen rond okt 2014 op het dak en hebben een poos gewerkt tot ik de heren er op wees dat er iets niet klopte.
Daarna is er dus een controle geweest en later werd het systeem los gekoppeld van het energie net. blijkkbaar heeft het systeem ook nog even aangestaan in dec 2014 en in jan 2015 ook nog een poosje. De oplevering vond plaats in februari. Van de periode voor dec 2014 is niets meer terug te vinden.

1802 euro terugverdiend volgens de totalen 1802 / 2 jaar = 901 per jaar
14250 / 901 dan kom ik uit op 15,816 jaar om de boel terug te verdienen

En dat is dan ook het meest positieve scenario want heb nog geen rekening gehouden met het verlies in opbrengst en/of defect gaan van de panelen 10 jaar fabrieks garantie, en dat de converter die 16 jaar overleeft zonder brokken. Zover ik weet zit er 12 jaar garantie op en blijken ze dan vaak toch echt vervangen te moeten worden of gerepareerd volgens enkele leveranciers.

Als je de cijfers naast elkaar legt wat er werd voorgerekend 5533 en de werkelijke opbrengst 832 kWh dat ligt toch wel echt ver uit elkaar

[ Voor 54% gewijzigd door rschwartnld op 27-10-2016 02:04 ]

• Niek_
  • Laatst online: 18:48
rschwartnld schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 01:05:
Tot op heden is mij nog niet duidelijk waarom ik steeds de fout meldingen in de converter zie, maar totaal nergens te zien valt in het portaal overzicht
Ik heb de offerte erop na geslagen de panelen zijn Jasolar JAM* Black plus ( solar-edge optimized )
Deze zouden 265 Wp moeten zijn volgens de offerte althans er staat 6360 Wp.

De berekende opbrengst volgens offerte 5533 kWh en de verwachtte opbrengst 5851 kWh per jaar
Berekende opbrengst 87% en de verwachtte opbrengst 92 %

Overigens komt de berekening bij benadering als ik de formule neem van Rol-Co uit op :

24 x 265Wp=6360 Wp

Gaan we dan ook nog even kijken naar de terug verdien tijd kom ik op 901 per jaar dit getal is gebaseerd op de totaal waarde weergegeven in de omvormer. De werkelijke tijd die de panelen hebben aangestaan is niet echt meer na te gaan vanwege de problemen.

Ruw weg tussen de 23 tot 25 maanden vandaar dat ik de gulden middenweg bereken. Maar de verkeerde panelen lagen rond okt 2014 op het dak en hebben een poos gewerkt tot ik de heren er op wees dat er iets niet klopte.
Daarna is er dus een controle geweest en later werd het systeem los gekoppeld van het energie net. blijkkbaar heeft het systeem ook nog even aangestaan in dec 2014 en in jan 2015 ook nog een poosje. De oplevering vond plaats in februari. Van de periode voor dec 2014 is niets meer terug te vinden.

1802 euro terugverdiend volgens de totalen 1802 / 2 jaar = 901 per jaar
14250 / 901 dan kom ik uit op 15,816 jaar om de boel terug te verdienen

En dat is dan ook het meest positieve scenario want heb nog geen rekening gehouden met het verlies in opbrengst en/of defect gaan van de panelen 10 jaar fabrieks garantie, en dat de converter die 16 jaar overleeft zonder brokken. Zover ik weet zit er 12 jaar garantie op en blijken ze dan vaak toch echt vervangen te moeten worden of gerepareerd volgens enkele leveranciers.

Als je de cijfers naast elkaar legt wat er werd voorgerekend 5533 en de werkelijke opbrengst 832 kWh dat ligt toch wel echt ver uit elkaar
Heb je ondertussen een reactie gehad van No Hands?

Lijkt mij van belang dat er eerst wordt vastgesteld of je panelen, optimizers en omvormer doen wat ze behoren te doen. Als dit zo is blijft mogelijk enkel staan dat je teveel betaald hebt voor het systeem, maar daar kan je vrij weinig mee. Probeer ajb onderstaande vragen in 1 post te beantwoorden, dan is de benodigde info op 1 locatie en kan er iets zinnigs over geroepen worden.

- Post een foto van de factuur die je hebt zodat duidelijk wordt wat je hebt liggen (SolarEdge SE5000 + JA Solar 265Wp ??? + optimizers (of in JA panelen ingebouwd?)
- Het is mij nog niet helemaal duidelijk welke panelen je precies hebt, maar dit moet uit de factuur op te maken zijn.
- Geef aan wat de richting van de zonnepanelen is en de hellingshoek (richting zuid is bijvoorbeeld 180 graden de hellingshoek kan variëren van 0 tot 90 graden). Desnoods met een foto waarbij je aangeeft op welke datum + tijd deze gemaakt is. Geef hierbij ook aan of er op enig moment sprake is van schaduw op de panelen.
- Als je het niet erg vindt dat er een paar mensen mee kijken, post dan svp de link (of site ID) van de SolarEdge portal. Hier is veel info op te vinden over je systeem en dan kan er iets zinnigs geroepen worden.
- Geef letterlijk (of met een foto) aan welke foutmeldingen je in het scherm van je omvormer ziet.

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:13
Ik heb net even bij Dr. Google de specificaties van de panelen en de omvormer opgezocht , maar het lijkt me dat deze omvormer toch wel enorm krap berekend is. Waarschijnlijk komen daar zijn overspanningsfouten uit.

De omvormer heeft 2 ingangen. Met 24 panelen heeft hij naar ik vermoed uit zijn verhaal dus 2 kringen van 12 panelen. (kan je die setup posten , of weet je die niet ?)

Dit geeft per kring 12 X 38.6V max = 463V max of nominaal 12 x 31.6V nom = 379V nom
Maximum ingangsspanning van de omvormer = 500V piek en 350V nominaal.

Bij heel mooi weer krijgt de omvormer gewoon te veel spanning, dus > overspanning > uitschakeling...

Ook de stroom is nipt. Maximum ingang stroom omvormer 19 Amp.
Maximum uit zijn 2 kringen: 2 X 8.6 A per kring = 17.2 Amp.

Niet de correcte omvormer voor deze setup vermoed ik dus. Te weinig reserve.

• rschwartnld

rschwartnld

pensioen bereikt

Topicstarter
Op de factuur staat een solar edge SE5000 die kan 5000 wp verwerken
Eerst dacht ik dat dit het probleem zou kunnen zijn.
Maar dat lijkt me vreemd omdat in het portaal een veel hogere waarde staat.

In het portaal staat dat er een solaredge SE7k is aangesloten met een capaciteit van max 7000 wp, ik heb geen idee waar het serie nummer op het apparaat staat.
Maar het lijkt wel op de foto's die ik heb gevonden op het internet van deze SE7k.

No Hands heeft toegang gekregen op het portaal maar kon ook niet echt meer zien dan wat ik al eerder heb aangegeven. Op zich ziet het er nu wel beter uit, want er staan nu veel meer gegevens in zelfs per dag. Ook No Hands kon net als ik niets vinden van de foutmeldingen.
De enige mogelijkheid die er is zou betekenen dat ik via solaredge het verzoek indien om hem de admin rechten te verstrekken op het portaal. Mijn verzoek om de admin rechten te verstrekken werd begin dit jaar geweigerd door solaredge.

Over de panelen valt er ook weinig te vertellen.
De enige andere info over de panelen die er op de offerte staat is dat het monokristallijn zwarte panelen zijn
Inderdaad staat er dat er in/op de panelen solaredge optimizers zitten. Volgens de verkoper was dat het plusje achter de naam.

Wat betreft de foutmeldingen ook No Hands kan niet meer zien dan wat ik zag ... niets weergegeven op het portaal.
Overigens krijg je de kans niet eens om een foto te maken van de melding of zelfs om het goed te lezen, want het ding gaat meteen uit ( het meld vrolijk in het scherm switching off en poef ) ook dat heb ik al meerdere keren uitgelegd. Het wazige is dat er geen log of dergelijk valt te benaderen wat het ding weergeeft, dat is echt super stom.

Dus wat betreft de technische info kan ik niet meer aangeven dan dat wat er op de factuur staat.
Het stukje over de gebruikte bevestigings materialen en de andere zaken zoals de kleur van het frame en dergelijke lijken mij niet relevant voor het probleem.

Een foto zal echt helemaal niets toevoegen, alles wat erop staat is gepost de hele factuur beslaat 9 pagina's met grotendeels niet echt relevante informatie. Met aannames en berekeningen van opbrengst en geschatte resultaten.

Wat ik wel weet is dat de hellingshoek van het dak ongeveer op 40 graden is geschat.
Ik heb getracht om met google maps het huis weer te geven maar dat is ook erg raar, als ik mijn adres invoer gaat google naar een huis aan het eind van de straat in plaats van mijn huis :D

Wat betreft het inzicht in de panelen kan ik dus wel zien dat er 3 van de onderste panelen niet goed produceren.
En dit komt omdat de boom bij de buurvrouw een nieuwe tak heeft gevormd.
Deze knip ik binnenkort weer weg, had verwacht dat deze niet zo snel zou groeien.
Maar helaas door de vele regen is deze toch een heel eind de hoogte in gegaan.

Ik zit alleen met de vraag hoe zit het met de garantie als ik de portaal over laat zetten naar No Hands
Wat betreft de fabrieks garantie zou het niet zoveel uit moeten maken, maar ik weet niet of hij ook deze JASolar panelen in zijn assortiment heeft. Als er wat dat betreft geen problemen kunnen ontstaan heb ik er geen moeite mee om de overdracht te verzoeken aan solaredge om deze over te plaatsen naar zijn zaak.

Ik probeer nog even op een andere manier het voor elkaar te krijgen of ik kan aangeven via een kaart programma hoe de woning ligt.

Afbeeldingslocatie: https://www.google.nl/maps/@52.5525308,5.8877973,183m/data=!3m1!1e3

De rij met 4 huizen bij het grote zwarte vlak toen de n50 werd gebouwd genaamd midden wetering pad
De eerste is haaks op de andere gebouwd
De andere 3 de huizen liggen recht tegenover onze woning.
Als ik het goed heb ligt het dak overwegend naar het westen en een klein beetje naar het zuiden
Rond 13:00 komt de zon aan die kant op het dak

Helaas word google maps niet echt vaak geupdate in dit gebied, want dit is al heel lang dezelfde foto :)

[ Voor 6% gewijzigd door rschwartnld op 27-10-2016 04:25 ]

• rschwartnld

rschwartnld

pensioen bereikt

Topicstarter
floorcleaner schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 02:49:
Ik heb net even bij Dr. Google de specificaties van de panelen en de omvormer opgezocht , maar het lijkt me dat deze omvormer toch wel enorm krap berekend is. Waarschijnlijk komen daar zijn overspanningsfouten uit.

De omvormer heeft 2 ingangen. Met 24 panelen heeft hij naar ik vermoed uit zijn verhaal dus 2 kringen van 12 panelen. (kan je die setup posten , of weet je die niet ?)

Dit geeft per kring 12 X 38.6V max = 463V max of nominaal 12 x 31.6V nom = 379V nom

Bij heel mooi weer krijgt de omvormer gewoon te veel spanning, dus > overspanning > uitschakeling...

Brrr nu vraag je mij echt teveel lol.

Wat betreft de stroomkringen en dergelijke daar weet ik niets van als ik het solaredge portaal kan geloven is het een SE7k 3 fase ik heb even gekeken maar die getallen zeggen mij niet zoveel.

Dat de foutmeldingen ook niet terug te vinden zijn in de portaal daar erger ik mij groen aan, het enige wat ik kan bedenken is dat de verkoper het loggen misschien heeft uitgeschakeld.
Maar dat is alleen maar natte vinger werk van mijn kant, want ik heb geen flauw idee of dit wel of niet kan.
Feit is dat er niets staat in het portaal. Wat eigenlijk bij zo een systeem toch wel zou moeten lijkt mij.

Nogmaals het ziet er nu heel anders uit met veel meer informatie dan ik al die tijd daarvoor had.
Veel meer informatie zichtbaar en zelfs de panelen weergegeven in de string met de nummertjes.
Goed ik ga nog even proberen een paar uur te slapen en probeer morgen nogmaals voor elkaar te krijgen of een van de online kaarten mijn huis goed wil aangeven.

De panelen liggen in 4 rijen van 6 panelen op mijn dak zie plaatje :

Het geheel Afbeeldingslocatie: https://mega.nz/#!tEVylTyA!VAEzk6abO8LIo9QjZ3WAd4XprbpTprQU3iRDD5LiGQY

De laatste hand met de verkeerde panelen:
Afbeeldingslocatie: https://mega.nz/#!wJ8zzK5D!tjYQg46dq3fwQ8Ek19_NzyrHp98eLhbRC2zcOsq0Vl4

[ Voor 6% gewijzigd door rschwartnld op 27-10-2016 04:12 ]

• No Hands
Niek_ schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 02:30:
[...]

Heb je ondertussen een reactie gehad van No Hands?
We hebben wat heen en weer ge pb't. Ik heb contact gezocht met SolarEdge, omdat zijn installatie nu bij een andere installateur in zijn portal zit kan ik die niet zomaar inzien, SE gaat de installatie op verzoek van de topicstarter in mijn portal zetten zodat ik alles kan inzien en dus ook direct de foutmeldingen kan bekijken en hopelijk uitsluitsel kan geven over wat er wel of niet goed gaat in zijn installatie.

• No Hands
floorcleaner schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 02:49:

SolarEdge werkt iets anders. Op een 3 fase omvormer heeft hij minimaal 16 en maximaal 50 panelen nodig in een string. Hopelijk is het dus 1 string, dat kan ik controleren zodra ik installers toegang tot zijn account heb gekregen van solaredge zelf, als dat inderdaad niet goed aangesloten is dan zal dat aangepast moeten worden, dat kan dan gewoon door onder de omvormer wat door te gaan verbinden. Maar laten we niet op de zaken vooruit lopen :)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:41
rschwartnld schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 05:58:
Ik was vergeten antwoord te geven op de vraag waar die 660 KWh uur teruglevering vandaan komt, dat getal is wat ik zie in het overzicht van de leverancier (dit is het geschatte totaal aan terug geleverde energie over heel 2016.) volgens nuon.
Overigens kan ik blijkbaar per kwartier, uur, dag, maand en jaar zien wat het verbruik is bij dit overzicht van nuon.
Meten is weten! Welke meter heb je nu?

Het belangrijkste wat je moet weten is denk ik: Hoe bepaald de slimme meter in dit geval de teruglevering? Ik neem namelijk aan dat alles op dezelfde meter zit en je enkel het netto resultaat te zien krijgt. De slimmem meter kan namelijk niet de geproduceerde elektronen van je zonnepaneel onderscheiden van de inkomende. Ik vermoed dat het volgende het geval is:

Je verbruik teller gaat omhoog op het moment dat je netto energie verbruikt (en dus uit het net trekt). Met andere woorden, deze gaat omhoog op het moment dat de energie die je opwekt kleiner is dan dan je verbruik. Je opwek-teller (die dus slchets 660kWh aangeeft) telt enkel als de energie die je opwekt groter is dan de energie die je in je huis verbruikt. In het kort: Kijk eens niet enkel naar je opwek, maar kijk ook eens of je verbruik enorm gezakt is!

Je gaf ook aan dat de omvormer al even gedraait had. Deze houdt dus al bij wat er opgewekt wordt. Ik zou zeggen, ga eens een maandje iedere dag of week old-school meterstanden aflezen van zowel je slimme meter als omvormer!

Dan de spanningsproblematiek. Er werd hier al gesugegereerd dat het aan het aantal panelen op de omvormer ligt. Er kan ook een ander probleem zijn: overspanning op het elektriciteitsnet. Deze is namelijk niet netjes 230V, maar mag tot 10% afwijken! Omvormers hebben een beveiliging om uit te schakelen als de spanning te hoog wordt. Dat kan gebeuren in buurten die rijk zijn aan PV. Dus als je buren ook allemaal PV hebben, dan kan dat best een boosdoener zijn. Ook hier: meten is weten. Als je apparatuur hebt of kan lenen die de netspanning op een stopcontact kan meten, dan is dat zeker wenselijk!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00

24 x 265Wp=6360 Wp
Je hebt echter die 10600 kWh niet in 24 maar in 20 maanden geproduceeerd. De komende 4 maanden zijn natuurlijk matig maar je kunt voor de twee jaar periode toch nog wel op 11200 of hoger komen. Dan kom je op 5600 kwh per jaar en ongeveer 0,88 kWh/kWp.
Dat is redelijk maar niet heel goed. Bij een zuidelijke ligging zonder schaduw zou je set hoger moeten halen.

De opbrengst bij een consumenten prijs 17,5 cent is dan 980 euro per jaar.
Van de 14250 euro die je betaald hebt kon je BTW terugvragen tot zo'n 2250 euro en dan kom je uit op een netto uitgave van zo'n 12000 euro die je in ongeveer 12 jaar terugverdient maar sneller als de stroomprijzen in die periode stijgen.

De JA solar panelen met ingebouwde optimers icm Solaredge zijn een goede maar relatief dure oplossing die suggeren dat je op een zonnige dag af en toe schaduw hebt op een deel van je zonnepanelen.
Een terugverdientijd van 7 jaar was voor zo'n set nooit realistisch tenzij de stroomprijzen enorm zouden stijgen.
In werkelijkheid zijn de stroomprijzen juist sinds 1-1-2016 flink gedaald zijn door een belastingwijziging van de overheid om gas duurder en stroom goedkoper te maken. Die belastingwijziging maakte de terugverdientijd voor iedereen al direct 15% langer.
Wat velen vergeten is dat een omvormer zelf ook blijkbaar veel energie verbruikt althans deze geeft aan tot 275 watt te verbruiken.
Een omvormer heeft vooral een inherent verlies door de omzetting van DC naar AC waarbij voor die Solaredge zo'n 4% van je energie verloren gaat. Dat is verder prima en het energieverlies door je omvormer is ook normaal ingecalculeerd in de opbrengstfactor.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:38

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik vind dat van ontbrekende of onvindbare logs geen fijn gegeven :/
Wat kan je zelf met een SE omvormer doen zodra je hem niet met de portal verbindt maar alleen lokaal?
Die afhankelijkheid van installateurs of SE zou mij niet bevallen als ik een SE systeem overweeg ;w

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:11
TWyk schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 10:18:
[...]
De opbrengst bij een consumenten prijs 17,5 cent is dan 980 euro per jaar.
Van de 14250 euro die je betaald hebt kon je BTW terugvragen tot zo'n 2250 euro en dan kom je uit op een netto uitgave van zo'n 12000 euro die je in ongeveer 12 jaar terugverdient maar sneller als de stroomprijzen in die periode stijgen.
Met nog wel de kanttekening dat je dit bedrag alleen bespaart op een kWh die je het zelfde jaar ook weer verbruikt (salderingsregeling), Wek je dus meer energie op dat je verbruikt in een jaar, krijg je voor die extra kWh's nog maar iets van 8 cent en zal je terugverdientijd veranderen.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

Monument verduurzamen is leuk

even doorlezend.. er worden veel zaken door elkaar gehaald en ik heb het idee dat het systeem gewoon werkt, maar dat er wat uitleg noodzakelijk is.

1 hele belangrijke vraag: je schrijft dat je de netwerkkabel eruitgetrokken hebt. is dat nog steeds het geval? dan zie je natuurlijk niets terug in de SolarEdge portal. Als de kabel er nog steeds uit is. stop die er in, dan kun je / No Hands in ieder geval meer zien!

• rschwartnld

rschwartnld

pensioen bereikt

Topicstarter
Antwoord ( prein2 )
Dat waren 2 perioden de 1 wat langer dan de andere, die de telling op de omvormer niet hebben beinvloed. Nog sterker het lijkt erop dat ondanks dat de grafieken niet kloppen blijkbaar nu het hele overzicht alle totalen weergeeft die in het apparaat werden weergegeven.
Omdat ik overleg had met een onderhoud bedrijf voor zonnepanelen die mogelijkerwijs bereid was de boel door te meten had ik deze weer aangesloten.
Dat ik later afzag van zijn diensten kwam uiteraard geheel door de prijs die daarvoor werd gevraagd.
Daar kan iemand een leuk klein solar systeempje voor op zijn dak leggen ;).

Tot mijn grote verbazing is het verschil tussen de eerste keer dat ik keek in het portal verdwenen en geeft het nu exact dezelfde cijfers die ik ook in de omvormer zie. Let wel er was een duidelijk 2 Mw verschil. Tussen beide.
Wat ik nu wel mis is zijn de grafieken van die periodes die kan ik uiteraard niet inzien.
Daar stoor ik mij verder niet aan, de exacte getallen in het portaal kloppen nu met wat ik zie in de omvormer.
Overigens zijn er ook problemen geweest met mijn provider telfort ( hun bagger experia modem ;) ) dit had als resultaat dat als ik de omvormer en dergelijk aansloot alles uitviel, dus alles tv/telefoon/internet.
Uiteindelijk heb ik om dit op te lossen een fritzbox 7490 gekocht en deze als router tussen het bagger ding geplaatst en nu draait alles een stuk beter. Ik wou de experia box helemaal op de vuilhoop gooien maar dan zou ik niet meer kunnen bellen met mijn normale lijn, opzeggen van de normale land lijn kan niet want dan heb je geen internet meer >:) slim he die kpn

Antwoord ( TWyk )

Nee sorry je hebt het dan niet goed gelezen het systeem staat naar grote waarschijnlijk zelfs al langer aan dan 24 maanden dus die periode is ongeveer correct.
Het is natuurlijk wel zo dat de periode die nu nog komt er zeker nog energie bij komt maar die is nog niet bekend. De getallen zijn gebaseerd op de periode 2014 tot heden.
Want inmiddels is het totaal uiteraard alweer gestegen omdat wij nu al een paar dagen redelijk zonlicht hebben gehad. Ik kan alleen niet meer de periode zien die voor december 2014 heeft plaats gevonden.
Dit heeft te maken met het feit dat de leverancier het solaredge portaal moest vernieuwen, omdat de verkeerde panelen aangesloten waren geweest.

Het blijft koffie dik kijken over de periode van september 2014 tot aan februari 2015 want ik kan absoluut niet meer zeggen wanneer het wel en niet in bedrijf was. Het enige wat ik 100% zeker weet is dat het toen wel meerdere keren heeft gewerkt.

Het is gewoon onmogelijk om nu nog na te gaan wanneer het wel of niet werkte en hoelang. De grote vraag is dan ook waar komt/kwam dat spook ongeveer 2 Mw vandaan mijn conclusie is dus dat dit deels de periode is dat de andere panelen op het dak lagen.

Op zich nu ik zit te spitten en naar info te zoeken en mede door de gesprekken met No Hands zijn er nog veel meer punten naar voren gekomen.
De getallen en info die ik verstrek komen van een offerte die alleen maar door ons is/was getekend.
Ik mis dus een echte factuur die is mij ook nooit verstrekt , tevens is het oplevering document nooit door de leverancier afgewerkt en getekend. De handleidingen en papieren die bij de apparaten horen zijn nooit verstrekt. Zo kunnen we nog wel even door gaan.

Antwoord ( Speedy-Andre )

Ja inderdaad dat was een enorme domper omdat ik andere systemen had gezien waar echt ontzettend veel info in het portaal stond ( ik denk wel dat als je toegang hebt in het admin account je wel heel veel kan zien )
Maar als gebruiker krijg je de info die de leverancier je geeft.
Dus als je echt een handige jongen bent en het zelf kan aanleggen heb je uiteraard geen gebrek aan informatie denk ik.
Lokaal kan je wel wat zien op het ding op het kleine schermpje met de info, door op de enige knop die het ding heeft te drukken ( overigens is de timeout erg kort ):

1ste klik : vac [v] : 230, vdc [v] 750, pac [w] 1700 schommelend getal springt steeds op andere waardes
fac [hz] : 50, ops [ok] 24, temp: 32

2e klik: De opbrengst per dag, maand, jaar en totaal

3e klik: module naam met waardes van denk ik elk paneel dit blijft switchen ik denk 24 keer in mij situatie.

4e klik: ID .. Dit is het serie nummer is van de omvormer, weer wat geleerd :).

5e, 6e en 7e klik: allemaal netwerk informatie

8e klik: pcm, ch en ID staan overal lange rijen nullen achter dus geen flauw idee

9e klik: Dev Prot volgens mij alle mogelijke aansluitingen en ingebouwde protocollen

10e klik: Fan Status spreekt voor zich geeft aan of de fans goed zijn

11e klik: PWR ctrl limit : 7400, Cos Phi : 1.000, Power Prod :1,7 kW

Er zitten enorme verschillen met wat ik nu zie aan informatie m.b.t. de vele maanden hiervoor.
Daarvoor zag ik alleen een blauw vlak met de baby like grafiekjes en de panelen pagina waar je kon zien wat een paneel op dat moment deed aan wp. Geen info over de panelen of omvormer.

Nu kan ik sinds enkele weken zelfs het serie nummer van de omvormer zien en de aangesloten panelen met de toegeschreven nummers en dergelijke. Of dit nu komt omdat er contact is geweest me SolarEdge zelf weet ik niet.
Op zich vind ik zelf de veel technischer info niet echt iets voor iemand die geen electro techniek heeft gedaan. Daarbij komt ook nog dat ik schokken haat van 110 volt en hoger ;)
Alhoewel ik heb ooit eens een klap gehad van 24 volt vrachtwagen elektra die schok was ook geen pretje...
daar heb ik een vinger aan overgehouden die redelijk gevoel loos is geworden.

Kant tekening :
De omvormer blijft bij het lan server netwerk deel op de omvormer ook nog steeds netwerk fouten weergeven.
Waar dit door komt is mij ook een raadsel, want het ding is foutloos verbonden met het Inet.

[ Voor 21% gewijzigd door rschwartnld op 27-10-2016 15:21 . Reden: typo's en missende woorden ]

• prein2
  • Nu online

prein2

Maar betekent dit nu dat alles wel goed blijkt te werken en dat de conclusie is dat de installateur slechte service heeft geleverd en wellicht een te rooskleurig beeld?

dat gebeurd helaas te vaak..

• rschwartnld

rschwartnld

pensioen bereikt

Topicstarter
Dat zal nog moeten blijken, met het laatste argument ben ik het uiteraard volledig eens
De offerte was met een wel heel roze bril opgesteld als ik de cijfers nareken.
Dit kan gewoon zichzelf waarschijnlijk nooit terug verdienen, anders dan dat de hele apparatuur foutloos blijft werken in de resterende 16 jaar en dan ook nog zonder prestatie verlies van de apparatuur.
Realistisch gezien geloof ik dat dit onhaalbaar is, als ik bij de vrienden en kennis kring kijk is er bij iedereen al 1 of meerdere zaken defect gegaan of het rendement was al minstens een % of 5 gezakt.
Er zijn er ook die al 24 jaar panelen op het dak hebben die het nog steeds doen, het zal duidelijk zijn dat deze panelen niet echt veel opleveren. Maar het feit dat ze het nog doen is natuurlijk lovend.
Hij heeft nog steeds dezelfde oude omvormer en deze werkt ook nog behoorlijk voor zijn leeftijd.

[ Voor 9% gewijzigd door rschwartnld op 27-10-2016 16:05 ]

• prein2
  • Nu online

prein2

Ik heb het zelf nagerekend.. als alles blijft werken zit ik op 6,1 jaar terugverdientijd. Als er iets stuk gaat dan zal dat inderdaad langer worden. De roze bril van de leverancier was wel heel roze :)

• rschwartnld

rschwartnld

pensioen bereikt

Topicstarter
Kijk dat is dan weer wel leuk, het ligt er aan hoe lang je garantie heb op je omvormer denk ik en of hij geheel of deels vervangen zou moeten worden.
Sommige mensen hebben echt mazzel een van mijn vrienden kocht voor een heel leuke prijs zijn systeem en het voorlopige resultaat is echt heel mooi te noemen, Zijn systeem zal zeker in 10 a 11 jaar zijn geld hebben opgebracht en hij heeft dan ook nog eens echte 25 jaar leverancier garantie. Als je dat ziet denk ik zo kan het dus ook. Hoe dat in elkaar steekt met de garantie weet ik niet . De amerikaan die zin panelen al 24 jaar heeft vertelde mij net dat het 25 jarig jubileum is voldaan met die panelen.
Maar dat hij het systeem toch gaat vervangen omdat de opbrengst vele malen lager ligt dan van de nieuwere modellen. Wat betreft de subsidie die was ik gemakshalve vergeten :D.
Ik heb wel wat gehad maar dat was lang niet zoveel als aangegeven 1029 euro kreeg ik terug dus die moet ik nog even verwerken in het reken sommetje.
Het was ook wel weer echt een pech gevalletje want ik viel net naast de boot voor de eerdere subsidie regeling. De daarop volgende regeling moest nog worden goedgekeurd door het haagse dus ook daarvoor kwam ik niet in aanmerking.
Even voor de duidelijkheid dat ik de kabel van het net had losgehaald had 2 redenen:
1. mijn internet lag er iets van ongeveer 7 weken uit dus ik was verstoken van tv/telefoon enz.
2. Het viel mij op dat de leverancier totaal niet reageerde op het niet werken van deze afsluiting, de info in het portaal was toen echt belachelijk weinig ( dit bepaald de installateur overigens ).
3. Het opgegeven resultaat van bepaalde periodes leken echt je reinste fantasie. Maar zelfs een week of 4 langer wachten kreeg ik geen enkele reactie van de leverancier.
4. Hierna heb ik persoonlijk contact opgenomen met solar edge dat ik wou weten waarom ik niets kan zien en dat de data op een fantasie verhaal leek. Blijkbaar heeft solaredge aan de bel getrokken bij die personen.
5. Want een maand later belde deze figuur over het missen van die informatie.
6. Nadat ik te horen kreeg dat alles wel goed kwam, dacht ik al meteen en die foutmeldingen dan ?!?.
7. Na 3 een lange periode niets meer horen en het nog steeds nutteloos lijkende overzicht had ik er genoeg van en wou zien of ze zouden reageren. Wel dat was duidelijk 100% niets niemendal.

Daarna ben ik op zoek gegaan naar een bedrijf die voor mij eens zou kijken of alles wel goed zit en of iets aan die meldingen of het systeem moest gebeuren.
En daar ben ik nog steeds mee bezig, het opvallende is dat er eigenlijk nagenoeg geen enkel bedrijf tegen een redelijk tarief dit wil of kan doen.
Het was mij ook al opgevallen dat op de zeer warme dagen, dit systeem helemaal in stort.
Ik vermoed zelf oververhitting van de panelen. Want op die momenten leveren ze minder dan 3000 wp op.

[ Voor 40% gewijzigd door rschwartnld op 27-10-2016 17:51 ]

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 11:01:
Ik vind dat van ontbrekende of onvindbare logs geen fijn gegeven :/
Wat kan je zelf met een SE omvormer doen zodra je hem niet met de portal verbindt maar alleen lokaal?
Die afhankelijkheid van installateurs of SE zou mij niet bevallen als ik een SE systeem overweeg ;w
Maak je geen zorgen, dat er mensen zijn die de log van hun SE-omvormer niet kunnen uitlezen zonder portal is meer een gevalletje RTFM.

Ik geef toe dat het niet heel intuïtief is, maar ook zonder de portal kun je logging uitlezen van een SE-omvormer. Het staat keurig in de handleiding: http://www.solaredge.com/...er-installation-guide.pdf

Voor de mensen die geen handleidingen willen lezen hier de korte samenvatting:

Hoofdstuk 6 beschrijft de 2 verschillende menus:
1) "Expert"-menu zit met knopjes aan de binnenkant, waar je dus alleen bij kan als je de kap eraf haalt (eerst schakelaar in OFF-stand zetten en wachten tot er op het scherm staat dat je hem veilig open kunt maken. Met de SafeDC-feature vraagt de omvormer dan aan de optimizers om de productie te stoppen, zodra de stringspanning <50V is, geeft hij aan dat je veilig de kap eraf kunt halen.

2) Basis-menu voor mensen die de kap lekker dicht willen laten zitten (vanaf pagina 40 in de handleiding):
- Schakelaar aan de onderkant op Off zetten.
- De (enige) knop aan de onderkant even ingedrukt houden.
- Dan de knop loslaten voordat hij de optimziers gaat pairen en je komt in een menu.
- Scrollen door het menu doe je met kort drukken op de knop. Een keuze maak je door de knop wat langer in te drukken. Elk menu heeft een Exit-entry waarmee je weer een niveau omhoog komt.
- In het menu "Information" vind je de error log en de warning log.

Mijn SE-omvormers hangen niet aan internet en ik heb nog helemaal niets gemist (behalve dan de ge-pushte firmware-updates).

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:38

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Fijn dat het toch kan, ik ben blijkbaar verwend met mijn oude Diehl die je gewoon met de web interface kan uitlezen :)
Ook bij donker is hij beschikbaar en kan ik alles zien.
Het enige wat bij donker niet kan is het DC deel een andere firmware geven.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• rschwartnld

rschwartnld

pensioen bereikt

Topicstarter
Er mag een slotje op dit onderwerp, ik kom niet verder met dit hele verhaal.
Blijkbaar is er niets de zien in het portaal.

Heb eindelijk na 2 jaar de factuur gekregen van de leverancier en die staat uiteraard op 11 sept 2014 dus ik moet eigenlijk de berekening vanaf 11 2014 maken ook al werd dit werkelijk febr 2015.

Mijn verbruik aan stroom is overigens tussen de 33 en 68 watt continue, dit is voornamelijk verbruik van de luchtafzuiging en de nas. Daar komt 8 uur bij van 3 led lampen van 8 watt en een led lamp van 12 watt.
Met een paar pieken als de koelkast/vriezer aanspringen naar 350 watt.
Mijn pc gebruikt ongeveer 125 watt maximaal, maar ook deze staat meestal niet langer aan dan een uur of 4 a 5 per dag.

Ik verbaas mij enorm over het feit dat ik elke dag foutmeldingen zie en het weergeven van de gele en rode led/lampen en de meldingen die het apparaat geeft, en dat dit nergens te zien is anders dan hier op het apparaat.
Of dat dit komt omdat het ding ook steeds communicatie fout met server aangeeft zou mogelijk hiermee verband kunnen houden.

De prestaties van dit systeem lijken mij ook erg laag vergeleken met anderen, helaas kan ik nooit 1 op 1 vergelijken. Jammer genoeg ben ik de enige in mijn straat die panelen heeft liggen.
Vanaf vandaag ook omdat ik inmiddels iedereen die het vraagt uitleg dat je de gemaakte kosten nooit terug verdiend. Hierdoor word mijn visie m.b.t. zonnesystemen alleen maar nog negatiever.

Maar ik vrees dat ik moet wachten tot er iets kapot gaat, voor ik mijn vermoedens bevestigd krijg.

Het heeft verder geen zin om terug te komen op dit onderwerp, anders dan te zeggen dat ik een dikke 6000 euro maar waarschijnlijk meer, kwijt ben aan een berg gebakken lucht.

[ Voor 5% gewijzigd door rschwartnld op 01-11-2016 17:56 ]

• prein2
  • Nu online

prein2

Voorlopig blijft de analyse dat er voornamelijk iets mis is met de logging en dat je een slechte leverancier hebt.

Wacht nou eens tot je een jaarafrekening van je energiemaatschappij krijgt. Dan kun je vergelijken wat je hebt verbruikt ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Je baseert nu een en ander op een inschatting van je leverancier. Die kunnen niet inschatten wat je gaat verbruiken omdat er historisch gezien iets is veranderd (je zonnepanelen).

Ik denk nog steeds dat het allemaal wel meevalt. Ik kom vaak in Zwolle en ben best bereid een keer naar Kampen te komen, maar ben ook maar een simpele gebruiker, als er echt iets mis is dan weet ik het wellicht ook snel niet meer

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:57

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik heb wel eens vergelijkbare meldingen gezien bij een wijk waar regelmatig een te hoge netspanning was (door teveel teruglevering).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Rol-Co

Rol-Co

Ik heb ook het idee dat de TS erg negatief is over zijn set, alles lijkt de schuld van de set en de leverancier.
Als je je nu eens wat meer verdiept in de materie en hoe het hoort te werken kan je ook beter aangeven wat er niet klopt bij je leverancier, je hoeft echt niet het hele ding zelf uit elkaar te schroeven hoor maar bij een opmerking als " op warme dagen merk ik dat dit systeem helemaal instort" krijg je wel snel een reactie "hij zeurt"

Alle systemen storten in op warme dagen, zo zit silicium in elkaar, warmer is minder presteren, maar omdat het de hele dag lang is is dat prima.
Vergelijk eens met systemen bij jou in de buurt op pvoutput, kijk of het exclusief minder is, houd wel rekening met schaduw.
Je hebt logging op paneel niveau, kijk je er wel eens naar? Door wat meer te monitoren kan je misschien zien wat er gebeurd, of er vreemde dingen te zien zijn.

Ik heb eens een verhaal gehoord dat iemand na een maand eens op zijn omvormer keek en er achter kwam dat hij kapot was, al weken..... Dat snap ik nou niet, je hoeft echt niet technisch te zijn om naar een logging te kijken.

Zaak is gewoon loggen van verbruik bruto en panelen netto, dan heb je feiten en geen wild guesses.

Terugverdienen:
Je verdiend het echt wel terug, de SE omvormer heeft 10 jaar garantie, panelen 25 al is dat russische roulette bij het indienen er van maar 6000,- verdien je echt binnen de 10 jaar wel terug met de opbrengst.

Edit
Ow het is 14k euro voor de 6250Wp set, tja daar wringt ook al de schoen, meer dan 2 euro per Wp...... 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 01-11-2016 21:36 ]

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 23:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ik zit sinds een week ook op PVoutput.

En als je dan setjes in een straal van paar km gaat vergelijken kun je mooi zien of je eigen set het "goed genoeg" doet

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2w592bn.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Atomic2005 op 01-11-2016 22:26 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Verwijderd

heb het hele verhaal geprobeerd te lezen maar toch heel wat onduidelijk erin

je geeft aan dat je na 2 jr je factuur pas hebt gekregen ??? is deze dan ook nog niet betaald??

als het systeem vanaf feb15 actief is dan zit er al minimaal 1 jaarafrekening tussen

wat je mooi kan doen is even kijken naar je vebruik van het jaar daarvoor om te zien hoeveel lager je al zit met je laatste jaarrekening.

wij zaten vroeger op een vebruik van 5000 kwh per jaar ( al 7 jr stabiel vebruik )
na het 1e jaar pv was mijn netto vebruik nog maar 2000 kwh bij de eindafrekening . dit kwam overeen met de logging die aangaf dat ik 3000 had opgewekt . samen is dit weer die 5000

het 2e jaar uitbreiding gedaan dus nu nog een restvebruik van pakembeet 400kwh de rest word opgewekt.
tevens houd ik wekelijks de stand bij in een excelsheet van G en Elaag en Ehoog
hierdoor zie ik gelijk wat het vebruik die week was maar kan ik ook met de afgelopen jaren vergelijken en zie je bijv dat sep16 meer zon had als sep15 dus meer opwek echter ook warmer dus minder gasvebruik dan sep15

men is best bereid om je te helpen hier en men kan je ook helpen .
echter op het punt van grote teleurstelling in het pvsysteem wat je hebt zal je je zelf overheen moeten zetten.

ik denk namelijk dat het allemaal wel meevalt maar puur door het niet zien van de opbrengst je denkt dat het te weinig is

• No Hands
Ik heb inmiddels wat verder gekeken in de grafieken van de installatie en er lijkt smorgens en smiddags wel een vreemde flat spot in de grafiek te zitten die niet gebruikelijk is. maar dat is een uur smorgens en een uur smiddags, dat kan niet een eventueel missende opbrengst verklaren.
verder is er geen 1 fout in zijn foutenlog te vinden, terwijl TS toch zegt dat er smorgens en smiddags fouten zijn, ik heb hierover contact opgenomen met SE we wachten op het antwoord.

Ik ge nu eens die opgewekte energie logisch bekijken en terugrekenen of dat wel enigszins klopt.

• rschwartnld

rschwartnld

pensioen bereikt

Topicstarter
@swapenevent
Ik heb de factuur vooraf betaald omdat ik snel het systeem werkend wilde hebben.
Er waren al vertragingen geweest in het hele proces want ik wou voor de winter het systeem werkend hebben. Dat de leverancier bijna alles niet goed heeft gedaan kan ik weinig tot niets aan doen.
Het bedrijf heeft zich helemaal terug getrokken van de thuis markt en richt zich nu op bedrijven.

Geen oplevering, geen handleidingen, geen paneel overzicht, geen factuur ... helemaal niets de heren gaven geen gehoor. Totdat ik een klacht indiende bij solaredge dat ik zelf beheer wil hebben op het portaal. Toen heeft een van de heren antwoord gegeven op 1 van de vragen.
Ik kreeg geen eens kans om andere vragen te stellen, de man had het gesprek alweer beeindigd.
Er was niets aan de hand met het systeem > . <.

Over de voorgaande periode zijn er dan ook weer allerlei zaken die een goed en duidelijk inzicht niet meer mogelijk maken. Ergens begin februari was het syteem werkend. Wij waren aan het wachten op de heren om de oplevering door te nemen. Maar helaas niets van dat alles.
Daar komt bij dat ik met mijn 2 persoon huishouden een verbruik had van meer dan 18000 kWh.
Dit heeft op zich niets met de zonnesysteem van doen, maar is wel een punt wat zeer raadselachtig is.
Zeker er waren zaken die ik heb veranderd zoals het draaien van meerdere game machines met 3 of 4 zware videokaarten, en enkele pittige game servers waar vrienden en familie graag gebruik van maakten.
In 2014 nam ik het besluit nadat ik deze mensen vroeg om bij te dragen in de kosten, dus niemand thuis gaf op dit verzoek. Simpelweg de plug eruit getrokken en alle zware machines gesloopt en/of verkocht.

Zelfs in 2015 bleef ik erg hoog uitkomen met mijn elektra en dat met een vrij groot zonnesysteem op het dak. Daarna ben ik driftig allerlei zaken gaan vervangen gloeilampen, tv, computers, nas en ga zo maar door alles heb ik zowat aangepakt.
Er is nog amper enig apparaat in huis dat niet is vervangen voor een energie zuiniger vervanger. De koelkast 3+ sterren, de wasmachine 4+ sterren volgens de fabrikant 40% zuiniger dan vergelijkbare machines, van groot beeld projector tv naar een led tv van 40 inch.
Alle computers aangepakt die inmiddels allemaal of een interne video kaart hebben of een externe vrij jonge gpu. Geen enkele tl of lamp is de dans ontsprongen allemaal zijn ze vervangen voor led versies.
Er zijn zaken die je niet zomaar zonder kan, de ventilator van de luchtververser, en de nas en de kleine tafel vriezer die in de schuur staat. Dit ook weer omdat de zeer zuinige koelkasten niet zoveel ruimte hebben in het vriesvak.
Die draaien dan ook altijd en dat moet kunnen vind ik.

En nog kom ik op een zeer hoog jaar verbruik uit.
Ik kan gewoon niet vinden waar dit extreem hoog verbruik vandaan komt.
Daarbij komt ook nog eens dat ik eind 2015 was overgestapt naar nuon omdat deze een mooi aanbod gaven, of dit werkelijk zo mooi was kan ik nog steeds niet zien.

Uiteraard kan ik niet anders dan afwachten waar nuon nu mee komt volgend jaar, want over eind 2015 heb ik van nuon niets ontvangen. Dus mogelijk zie ik dat terug bij mijn eerste jaar rekening ergens in 2017.

Het meest vervelende is ook dat blijkbaar elke energie leverancier een andere datum aanhoud voor deze berekening. de oude deed dat in oktober, nuon zegt deze op te maken in januari. Dus tsja maar weer afwachten.

@Atomic2015 dank je voor die tip. 'update' Nader onderzoek op de site en het gebrek aan info waar je uberhaupt een api nummer zou kunnen vinden en teveel technische vragen waar ik echt geen zin in heb laat ik het voor wat het is.

Uit de nog wat vroege resultaten die No Hands gevonden heeft lijkt het erop dat het systeem een tegenvallend resultaat geeft in vergelijking met andere systemen.

Ik laat de eind conclusie liever aan hem over, want mijn frustaties lopen weer hoog op als ik mij weer verdiep in het geheel.

[ Voor 3% gewijzigd door rschwartnld op 03-11-2016 19:09 ]

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-10 09:07
Al begonnen met het wekelijk noteren van je meterstanden?

Zonder gegevens is het erg moeilijk een probleem te traceren, mocht er al een probleem zijn. Op je omvormer kan je vast zien wat je per dag/week/maand opwek. je elektrisch verbruik scheelt niet zo erg veel per maand, je opbrengst wel. Je kan, aan de hand van je meterstanden, een aardig beeld krijgen van je werkelijke verbruik en dan ook wat je PV systeem opbrengt. Als dit niet overeenkomt met de verwachting, dan kan je gericht verder zoeken. Nu ga je uit van vermoedens en daar heb je niets aan. Succes met je zoektocht..

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• No Hands
Even resumee, ik ben in de omvormer gedoken en nav mijn bevindingen heeft SE de omvormer software geupdate en nog wat losse updates erin gezet. Volgens SE is dit de oplossing, ik blijf het systeem voorlopig monitoren.

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
No Hands schreef op donderdag 17 november 2016 @ 18:57:
Even resumee, ik ben in de omvormer gedoken en nav mijn bevindingen heeft SE de omvormer software geupdate en nog wat losse updates erin gezet. Volgens SE is dit de oplossing, ik blijf het systeem voorlopig monitoren.
Hoe is de stand van zaken met deze installatie en welke problemen hebben zich voor gedaan met de omvormer

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Pagina: 1