Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Boogiman
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-11 10:42
Gents!

Binnen de organisatie hebben we diverse shares waar veel project data word verwerkt. Omdat veel data (CAD tekeningen en berekeningen) verplicht bewaard moet blijven groeit de omgeving met +/- 500Gb á 700Gb per maand.

Gebruikers zijn over het algemeen vrij makkelijk met het plaatsen van de betreffende data en misbruik wilt daarom ook wel eens voorkomen. Ik heb echter veel moeite om hier grip op te houden, wie waar wat uitvoert en waarom.

Op dit moment gebruik ik een combinatie van Treesize en een modificationdate om globaal in de gaten te houden waar alles aan opgesnoept word. Maar omdat we zojuist de 11.5Tb grens zijn bereikt begin ik hier knap moe van te worden. Daarnaast sloopt dit heel mijn storage-strategie en ben ik stiekem al aan het rekenen voor een extra disk-cabinet voor de 3Par.

Ik ben op zoek naar een oplossing om inzichtelijk te krijgen wie, waar en hoeveel data aan het wegschrijven is. Nu is een paar Gb's aan project documentatie niet zo heel spannend maar ik krijg nogal jeuk als er in een sessie in eens 120Gb verdampt zonder dat uberhaubt ergens een belletje gaat rinkelen. Dat de ruimte nodig is kan makkelijk tegenover de business verantwoorden. De situatie is op dit moment erg ad-hoc en reactief. Ik wil naar pro-actief. Een een hoop zaken kunnen procesmatig afgekaderd worden maar dit kan alleen als de bouwstenen (in dit geval de IT) wel op één lijn liggen.

Iemand een idee, ervaringen of een ander inzicht. Elk informatie is meer dan welkom.

Alvast bedankt.

B.

Sidenote; @ grammerpatrol, leave me alone. Taal is nooit mijn sterkste kant geweest.

Beste antwoord (via Boogiman op 21-10-2016 11:39)

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Bij aanbieden van de shares via Windows File Services schiet FSRM (File Server Resource Manager) me wel te binnen om quota's, filescreens, notificatie en reports mee te doen.

Verder kun je met auditing wel uitvinden wie wat doet op een share maar het gaan controleren is natuurlijk niet te doen dan, dat levert een nieuwe dagtaak op.

Het begint met regels en beleid te maken. Wat mag opgeslagen worden, in welke vorm en waar en wie is verantwoordelijk voor eventuele huishouding hiervan (wordt vaak vergeten.. De server beheerder kan niet gaan bepalen welke data belangrijk is bij projecten, dit zou dus iemand op de afdeling / aan de business kant moeten zijn.)

Vervolgens kun je met wat tools als FSRM, Treesize/Windirstat etc inzicht krijgen in hoe er met dat beleid wordt omgegaan en waar het misgaat.
FSRM kan je ook helpen om quota in te stellen zodat er op een gegeven moment zelfs niet meer kan worden opgeslagen omdat het quota dat niet toestaat.
Verruimen van het quota kan dan slechts op aanvraag waarbij ook het kostenplaatje meegenomen moet worden.
Let er ook op dat de data niet enkel opgeslagen moet worden maar ook nog veilig gesteld (backups / redundantie?)

Alle reacties

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11 15:05
Denk dat je hier vooral in het regeltjes gebied dingen moet gaan zoeken. Dingen als alle niet bedrijfsgegevens zullen zonder pardon worden verwijdert.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:51
Wat heb je nu precies draaien aan storage en hoe bied je het aan bij de gebruikers?

Ik lees iets over een 3par. Maar bied deze de shares direct aan of heb je hier nog een windows fileserver tussen zitten? Heeft die 3par verschillende cabinets, met verschillende soorten storage of is het allemaal 1 pot nat? Bied je het misschien aan via DFS?

Allerlei vragen die me zo even te binnen schieten. Zonder een overzicht van je storage omgeving word het moeilijk adviseren.

Acties:
  • Beste antwoord

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Bij aanbieden van de shares via Windows File Services schiet FSRM (File Server Resource Manager) me wel te binnen om quota's, filescreens, notificatie en reports mee te doen.

Verder kun je met auditing wel uitvinden wie wat doet op een share maar het gaan controleren is natuurlijk niet te doen dan, dat levert een nieuwe dagtaak op.

Het begint met regels en beleid te maken. Wat mag opgeslagen worden, in welke vorm en waar en wie is verantwoordelijk voor eventuele huishouding hiervan (wordt vaak vergeten.. De server beheerder kan niet gaan bepalen welke data belangrijk is bij projecten, dit zou dus iemand op de afdeling / aan de business kant moeten zijn.)

Vervolgens kun je met wat tools als FSRM, Treesize/Windirstat etc inzicht krijgen in hoe er met dat beleid wordt omgegaan en waar het misgaat.
FSRM kan je ook helpen om quota in te stellen zodat er op een gegeven moment zelfs niet meer kan worden opgeslagen omdat het quota dat niet toestaat.
Verruimen van het quota kan dan slechts op aanvraag waarbij ook het kostenplaatje meegenomen moet worden.
Let er ook op dat de data niet enkel opgeslagen moet worden maar ook nog veilig gesteld (backups / redundantie?)

• Boogiman
Craven schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:37:
Wat heb je nu precies draaien aan storage en hoe bied je het aan bij de gebruikers?

Ik lees iets over een 3par. Maar bied deze de shares direct aan of heb je hier nog een windows fileserver tussen zitten? Heeft die 3par verschillende cabinets, met verschillende soorten storage of is het allemaal 1 pot nat? Bied je het misschien aan via DFS?

Allerlei vragen die me zo even te binnen schieten. Zonder een overzicht van je storage omgeving word het moeilijk adviseren.
Begrijpelijk! de run-down;

3 file servers, alle 2012 R2. Simpel file-sharing word toegepast ( :o ), DFS zit in de pijplijn, medio Q3 '17.
2 3Par controllers met 7 diskcabinets, verspreid over 2 DC's.

• Boogiman
FSRM, blast from the past. Ik dacht dat het alleen compatible met 2008 was.

Los daarvan, is het uberhaubt mogelijk om een transfer-limit te stellen aan een sessie?

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-11 18:26
Boogiman schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:46:
Los daarvan, is het uberhaubt mogelijk om een transfer-limit te stellen aan een sessie?
Dat niet alleen, wil je dat wel? Ik kan me voorstellen dat wanneer een user legitiem 50GB wil uploaden een beetje pissed off wordt als dat failt bij GB nr40 omdat het quota bereikt is.

• Boogiman
Allen, dank. Ik heb weer wat om mee aan de slag te gaan.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Boogiman schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:46:
...Los daarvan, is het uberhaubt mogelijk om een transfer-limit te stellen aan een sessie?
Waarom zou je dat willen? Als je de schijfruimte beperkt, gaat de client niet eens beginnen aan de transfer

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1