HDD vervangen voor SSD

Pagina: 1
Acties:

• Frank1973
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-01 16:22

Frank1973

XBL: Ghostleader1NL

Topicstarter
Ik wil mijn huidige data HDD vervangen voor een SSD, op welke manier kan ik het beste handelen??

Mijn windows 10 staat op een andere SSD.

Op mijn huidige HDD staan mijn spellen op, die wil ik dus op de SSD. Moet ik deze klonen, of een backup maken??

Wat is het makkelijkste, en met welk programmaatje??

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:56

Pierre

Van nature lui!

Wat voor SSD heb je, als het een Samsung is dan kan je de Data Migration Software gebruiken. Werkt als een speer.
Er zullen voor andere merken ook vast wel tools zijn maar die ken ik niet.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• Frank1973

Frank1973

Topicstarter
samsung 750 krijg ik vandaag binnen, die software is gratis op hun site?

• Bart_GR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
http://lmgtfy.com/?q=Data...gration+Software+download :)

Modbreak:LMGTFY-linkjes zijn niet toegestaan op dit forum. Gebruik voortaan gewoon een directe link naar zoekresultaten.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2016 10:26 ]

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-12-2025
Ik heb een aantal keer het gratis Minitool Partition Wizard gebruikt, dit programma houd ook rekening met de alignment van de sectoren partities op de SSD en kan ook de grootte van de partities aanpassen aan de nieuwe capaciteit van de SSD.

De buren hebben hier ooit een workshop voor geschreven (linkje), deze zou je kunnen gebruiken.

• Frank1973

Frank1973

Topicstarter
Top bedankt ga beide eens bekijken, maar op het eerste gezicht ziet het er simpel uit..

• Frank1973

Frank1973

Topicstarter
Pierre schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 08:43:
Wat voor SSD heb je, als het een Samsung is dan kan je de Data Migration Software gebruiken. Werkt als een speer.
Er zullen voor andere merken ook vast wel tools zijn maar die ken ik niet.
Deze werkt alleen icm Samsung SSD's.. Mijn huidige schijf wordt niet door het programma gezien omdat het geen Samsung schijf is.. ;)

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:09
Frank1973 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:22:
[...]

Deze werkt alleen icm Samsung SSD's.. Mijn huidige schijf wordt niet door het programma gezien omdat het geen Samsung schijf is.. ;)
Je krijgt toch een Samsung 750 binnen? De HDD maakt niet uit welk type het is.
Verder werkt Minitool trouwens ook fijn, dus is goed te gebruiken. Minitool is iets uitgebreider.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Frank1973

Frank1973

Topicstarter
Nat-Water schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:26:
[...]

Je krijgt toch een Samsung 750 binnen? De HDD maakt niet uit welk type het is.
Verder werkt Minitool trouwens ook fijn, dus is goed te gebruiken. Minitool is iets uitgebreider.
Net even getest ik heb al een samsung SSD erin zitten, mijn data hdd die ik ga vervangen door de nieuwe SSD is een Hitachi 2.5'' uit de PS4.

Als ik het programma start van Samsung dan ziet die alleen de Samsung schijf.. Mijn andere schijf wordt niet gezien. ;)

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:09
Frank1973 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:30:
[...]

Net even getest ik heb al een samsung SSD erin zitten, mijn data hdd die ik ga vervangen door de nieuwe SSD is een Hitachi 2.5'' uit de PS4.

Als ik het programma start van Samsung dan ziet die alleen de Samsung schijf.. Mijn andere schijf wordt niet gezien. ;)
Ik zie al waarom in de handleiding:
The Source Disk (HDD or SSD) must contain the
operating system installation
:+

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:09
Waarom zo moeilijk doen met clonen? Je hebt geen OS erop staan dus je kan gewoon simpel copy/pasten met de windows explorer... Daarna de oude schijf eruit en nog even partitie letter wisselen naar de oude schijf en dan zou je er prima gebruik van kunnen maken.

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-12-2025
Craven schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:35:
Waarom zo moeilijk doen met clonen? Je hebt geen OS erop staan dus je kan gewoon simpel copy/pasten met de windows explorer... Daarna de oude schijf eruit en nog even partitie letter wisselen naar de oude schijf en dan zou je er prima gebruik van kunnen maken.
Daar zat ik ook al aan te denken, als er louter spellen op staan hoef je ze alleen maar te verplaatsen. Je moet waarschijnlijk de snelkoppelingen van je spellen opnieuw op je bureaublad zetten. Verder verandert er niks.

• Frank1973

Frank1973

Topicstarter
Craven schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:35:
Maakt dat niet uit omdat het een SSD is, ik wil wel optimaal gebruik maken van de snelheid..

• Romeo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-12-2025
Frank1973 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:37:
[...]

Maakt dat niet uit omdat het een SSD is, ik wil wel optimaal gebruik maken van de snelheid..
Nee, de SSD z'n snelheid is hardwarematig, je kunt hier niks mee fout doen.

• Craven
assn schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:36:
[...]

Daar zat ik ook al aan te denken, als er louter spellen op staan hoef je ze alleen maar te verplaatsen. Je moet waarschijnlijk de snelkoppelingen van je spellen opnieuw op je bureaublad zetten. Verder verandert er niks.
Nope, als je de filestructuur intact houd en achteraf de drive letter switched hoef je niks aan te passen voor de rest.
Frank1973 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:37:
[...]

Nee, gewoon netjes formatteren vanuit windows en eventueel nog even checken met samsung magician (geen idee of die qua partitionering dingen kan checken). Daarna gewoon data kopiëren. Overigens gaan je games hier sowieso niet heel veel nut bij hebben. Alleen de laadsnelheid gaat wat sneller worden. Maar de textures van games zijn toch sequentieel dus je gaat niet een giga snelheidwinst halen.
Romeo schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:38:
[...]

Nee, de SSD z'n snelheid is hardwarematig, je kunt hier niks mee fout doen.
Jawel je kan wel wat fout doen. De partitionering heeft zeker invloed op de snelheid. Maar als je hem gewoon als nieuwe schijf partitioneert en niet cloned (aka je neemt geen partitionering mee) dan zit je sowieso wel goed volgens mij.

[ Voor 16% gewijzigd door Craven op 21-10-2016 09:41 ]

• Frank1973

Frank1973

Topicstarter
Het gaat er om dat mijn laadtijden sneller worden, en deze schijf was toch aan vervanging toe..

Dus: knippen / plakken en dezelfde directory en naam overnemen in mijn geval Data (E:)?

• Craven
Frank1973 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:43:
Het gaat er om dat mijn laadtijden sneller worden, en deze schijf was toch aan vervanging toe..

Dus: knippen / plakken en dezelfde directory en naam overnemen in mijn geval Data (E:)?
Naam maakt niet uit, alleen driveletter.

• Frank1973

Frank1973

Topicstarter
Ok, bedankt!

• Frank1973

Frank1973

Topicstarter
SSD reeds geïnstalleerd, in schijfbeheer geformatteerd daarna van de oude HDD alles overgenomen. Na het opnieuw opstarten in schijfbeheer de stationsletter aangepast naar het oude. Alles werkt perfect.
Pagina: 1