Ik ben over het algemeen een vaste slaper. Volgens mij heb ik ook een paar keer "lucide" droom ervaringen gehad. Nu weet ik niet alle ins en outs (ik heb het wel eens toevallig opgezocht). In positieve zin ervaarde ik het wel eens 's ochtends een half uur voor dat mijn wekker gaat. Ik moet dan gedurende weken/maanden een heel vast slaap ritme opgebouwd hebben. Op dit moment word ik echter van de wekker wakker, dus heb ik er niet echt 'tijd voor'
Ik kon mijn droom heel bewust meevolgen terwijl ik nog slaap. Ondanks het dromen kan ik er ook heel makkelijk uit stappen door gewoon te ontwaken. Echter als ik probeer verder te slapen op dat moment, was de film al stop gezet. Meestal kan ik een halve dag ofzo de film nog 'goed' navertellen, daarna ben ik het meestal wel kwijt.
Of ik echt slaapverlamming heb weet ik niet. Ik heb toen wel enkele keren gehad dat ik zeer bewust was van enkele ontspannen spieren waarvan ik niet eens weet hoe je die bewust aanspant.
Echt heel vaag maar opzich wel geinig. Tenminste gelukkig heb ik het niet tot een niveau waarbij je het idee hebt dat je stikt.
Op 1 keer na dan denk ik. Ik heb ook een enkele keer wat meer levendige nachtmerries of nachtangsten gehad. Meestal gebeurd dat in een hele spannende/stressvolle periode.
1 keer eindigde mijn nachtmerrie met een schreeuw oid en werd ik wakker. Het was in de week dat ik moest afrijden voor mijn rijbewijs, en ik droomde iets dat ik mijzelf tijdens mijn examen zou overrijden.

Ja, het slaat echt waanzin. Blijkbaar had ik echter wel geluid gemaakt, aangezien een halve minuut later huisgenoten gingen kijken wat zij hoorden.
Die nachtmerries gebeurden meestal 3-4 uur na het slapen gaan. Ik heb toen kort even opgezocht en dat blijkt in de 1ste of 2de REM cyclus geweest te kunnen zijn. Voor zover ik weet is dat nogal een belangrijke slaapfase voor verwerking van herinneringen enzo, vanwege de oog bewegingen, zie bvb ook EMDR behandeling die op dat princiepe is gebasseerd.
Gelukkig hangt nachtmerries oid bij mij samen met tijden van spanning of verandering ofzo. Als zoiets geweest is gaat het weer weg. Eigenlijk hetzelfde als je hoofdpijn krijgt na een week veel te druk/lang bezig bent geweest. Ik heb wel eens een tijdje (gedurende langere beroerende periode) nachtmerries 's nachts opgeschreven, maar kon in die korte tijd niet echt een herhaling vinden.
Het enige wat ik wel vaker terug zie is nachtmerries over geesten oid die mij achtervolgen ofzo (en nee ik geloof daar geen zak van). Volgens mij is dit gewoon een soort verbeelding van angst of onzekerheid oid.
De engste ervaring die ik daar aan had was die "op 1 keer na dan" van mijn lucide dromen. Ik was toen tegen de ochtend aan half wakker. Op dat moment had ik het idee dat er iemand of iets in mijn oor aan het fluisteren was. Die was aan het optellen. In eerste instantie dacht ik dat er bij 10 wel iets zou gebeuren.. dus ik bleef wachten. Maar niets. Naar mijn herinnering/idee leek dat fluisteren steeds dichter bij te komen. Volgens mij ben ik toen bij tel 25 of 30 wakker geworden. Er zaten niet echt beelden bij, behalve dan dat ik dacht geen kant op te kunnen.
Gelukkig heb ik zoiets zeer sporadisch dus mompel ik zoiets weg als een nachtmerrie, sta ik desnoods 's nachts even op en ga ik na een YT video oid weer verder slapen.