Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intelcorei7
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 25-10-2024
Ik zag hier een documentaire over op het internet. En vond het zeer interessant, die mensen die hun verhaal vertelden hadden paranormale ervaringen. Sommigen mensen zagen bijvoorbeeld een zwarte schim op hun zitten en daardoor werd hun keel dicht geknepen. En ze hadden veel angst. Mensen zien zwarte gedaantes naast hun staan maar doordat je verlamd bent kun je niet bewegen of schreeuwen.

Heeft iemand dit wel eens ervaren hier ? Zoja laat het horen.

[Battle.net: Forsaken#22243]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:52
/knip.

[ Voor 99% gewijzigd door Clifdon op 21-10-2016 12:28 ]

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:08

WouterG

Dit is geen ondertitel

Wel gehad als kind. Niet echt paranormale ervaringen maar het was wel behoorlijk angstig. Het enige dat ik kon was ogen openen en kijken. Ik dacht wel even dat ik nooit meer op zou staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Jep, ik heb het 1x meegemaakt. Toen ik een jaar of 15 was, best wel echt angstaanjagend. Toen ik eenmaal weer "kon" bewegen ben ik echt met een bloedgang naar m'n moeder toegerend helemaal over de zeik. Vaag en eng was het... hoop niet dat ik het ooit nog meemaak. Staat een erg interessante docu over op NetFlix btw.

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drakin-Korin
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-07 15:29
Volgens de forumregels moet je eerst een eigen mening geven waarover we verder kunnen discussiëren.

Dit zijn nachtmerries of angststroonissen toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
de eerste keer doodeng (geen schimmen gezien, wel het idee dat er iemand in de kamer was en ik me niet kon bewegen)

tegenwoordig weet ik wat het is en wacht ik rustig tot ik alles weer kan bewegen

denk dat ik het gemiddeld 1x in de 2 jaar heb ofzo

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:04

Kheos

FP ProMod
vroeger had ik daar regelmatig last van.

Het is vrij eenvoudig: er zit een bepaalde volgorde in welke systemen wanneer in gang schieten als je wakker wordt. Maar bij slaapverlamming (of sleep paralysis) kan die volgorde door elkaar raken waardoor je brein (je bewustzijn dus) eerst wakker wordt, maar je spieren nog in deep sleep zitten. Dit ervaar je dan alsof je volledig bij bewustzijn bent (je kunt nadenken, dingen ervaren, 'reageren'...) maar (zo goed als) elke spier is verlamd. Met heel veel inspanning kon ik dan soms mijn ogen open krijgen, maar iets zeggen of mijn hoofd draaien ging absoluut niet. Dat op zich is best wel al akelig, maar dan begint het pas: er schieten oer-survival processen in gang (gevaar! gevaar! je bent verlamd! misschien een giftige beet of een wurgslang! gevaar! gevaar!) en dit kan zich dan manigesteren als een donkere gedaante 'zien' of ervaren. Je hebt dus een paniekreactie, gekoppeld met een spierverlamming waardoor het nog eens zo moeilijk is om daar op te reageren. Als ik zo'n slaapverlamming had kon het bijvoorbeeld zijn dat mijn ma stilletjes mijn kamer binnenkwam om wat kleren ofzo op te bergen en dat ik me daar volledig van bewust was; ik kon alles horen wat ze deed maar ik kon niet naar haar communiceren:"Help, ik ben verlamd". Met alle kracht die ik op dat moment had kon ik hoogstens wat kreunen, zoals mensen al eens kreunen in hun slaap.

Het enige dat helpt (en da's op dat moment zo ongeveer het meest contra-intuitieve dat er bestaat) is terug gaan slapen (of wachten tot je spieren terug wakker worden en je stress-hormoon peil weer zakt, maar dat kan best lang duren). Je lichaam is dan in full-panic/fight or flight modus en je moet dan maar in slaap zien geraken.

Allemaal best akelig als het je overkomt, maar eens je er wat over weet herken je het beter als het je overkomt en is het dus makkelijker om terug controle over je lichaam te krijgen.

ohja, en daar is dus absoluut niks paranormaals of onverklaarbaars aan 8)7, enkel wat evolutionaire bio

[ Voor 22% gewijzigd door Kheos op 21-10-2016 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocMac
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07 15:35
Ik heb het wel eens meegemaakt, jaren geleden. Ik zag een zwarte schaduw aan het voeteneind van mijn bed staan en ik was doodsbang. Ik wist toen niet wat het was en het heeft me lang gefascineerd maar uiteindelijk kwam ik erachter wat de wetenschappelijke uitleg is (die van Kheos hierboven). Ik dacht daarvoor dat het paranormaal was.

Nu ben ik zelf tegenwoordig nogal sceptisch over paranormale gebeurtenissen, maar ik houd een slag om de arm voor telepathie omdat ik zelf een paar dingen heb meegemaakt die daarmee uitgelegd kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:48

Theo

moederbord

Clifdon schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 07:40:
Nouja nee nooit iets dergelijks ervaren. wel nachtmerries gehad waar ik door de situatie gewoon even niet wist wat ik moest doen. Op dat moment voelde ik me een soort van verlamd.

Maar mij hoor je niet zeggen dat paranormale activiteit niet bestaat. Want ik heb een meisje gekend dat bepaalde dingen wist van onbekenden waar iedereen van schrok. Ze vond het zelf ook harstikke vervelend en zei vaak 'ooh, dit had ik niet moeten kunnen weten zeker?'

En je kunt zeggen wat je wil van dat ze goed kon gokken. Maar dit was op vakantie waar we gewoon constant nieuwe mensen ontmoette.

Ik ben iemand die eigenlijk altijd wel zoekt naar wetenschappelijk bewijs. Maar dit was onverklaarbaar. Zij had in elk geval ook vaak het gevoel dat ze stikte. Misschien kwam het wel omdat het gewoon een zware last is in de maatschappij want bijna niemand zit op zo iemand te wachten.
Wat voor zaken wist zij van vreemden? Met een beetje goed/tactisch gokken, en personen goed observeren (gedrag, ogen, lichaamshouding, uitspraken) kom je bij veel personen een heel eind. Behalve als zij bijv jouw postcode wist te noemen terwijl je haar nooit gezien had natuurlijk..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukejan
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-07 16:12
Ja, dit heb ik dus met regelmaat. Wanneer ik slaap wordt ik dan halverwege "wakker" en zit ik compleet in een andere wereld of zie ik dingen om mij heen. Zo denk ik met regelmaat dat er vrienden bij mij slapen (die er niet zijn), heb ik dan hele gesprekken mee. Of zie ik inderdaad schimmen of mensen in mijn kamer. Klinkt allemaal best eng maar op het moment is het normaal voor mij. Achteraf denk ik dan wel, wat heb ik gedaan.

Vroeger ging het gepaard met slaapwandelen, wat het wel een beetje gevaarlijk maakt. Vooral als ik mezelf in een andere wereld waande.

Mijn vriendin weet hiervan en de mensen waarmee ik regelmatig samen slaap (scouting kampen e.d. ) zijn ook op de hoogte, zodat ze er normaal mee om kunnen gaan. Kwestie van accepteren.

(wil je meer over mijn ervaring weten, gerust vragen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weten dat je slaapt, en niet wakker kunnen worden, ken het. :Y)

Maar het is niets om je zorgen over te maken ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
dukejan schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:12:
Ja, dit heb ik dus met regelmaat. Wanneer ik slaap wordt ik dan halverwege "wakker" en zit ik compleet in een andere wereld of zie ik dingen om mij heen. Zo denk ik met regelmaat dat er vrienden bij mij slapen (die er niet zijn), heb ik dan hele gesprekken mee. Of zie ik inderdaad schimmen of mensen in mijn kamer. Klinkt allemaal best eng maar op het moment is het normaal voor mij. Achteraf denk ik dan wel, wat heb ik gedaan.

Vroeger ging het gepaard met slaapwandelen, wat het wel een beetje gevaarlijk maakt. Vooral als ik mezelf in een andere wereld waande.

Mijn vriendin weet hiervan en de mensen waarmee ik regelmatig samen slaap (scouting kampen e.d. ) zijn ook op de hoogte, zodat ze er normaal mee om kunnen gaan. Kwestie van accepteren.

(wil je meer over mijn ervaring weten, gerust vragen)
maar de hamvraag is dus: ben je dan verlamd en heb je dan een paniekreacte? zoniet is het waarschijnlijk geen slaapverlamming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dukejan
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-07 16:12
Kheos schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:15:
[...]

maar de hamvraag is dus: ben je dan verlamd en heb je dan een paniekreacte? zoniet is het waarschijnlijk geen slaapverlamming
Ik ben op veel momenten verlamd. Ik kan dan inderdaad niet bewegen en merk dat mijn hartslag en ademhaling minimaal is. In mijn hoofd ontstaat dan (zeker in het begin) paniek, maar dat zakt na een tijdje weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
dukejan schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:17:
[...]

Ik ben op veel momenten verlamd. Ik kan dan inderdaad niet bewegen en merk dat mijn hartslag en ademhaling minimaal is. In mijn hoofd ontstaat dan (zeker in het begin) paniek, maar dat zakt na een tijdje weer weg.
hm, dan vind ik het enorm interessant dat je zegt:
...en zit ik compleet in een andere wereld of zie ik dingen om mij heen. Zo denk ik met regelmaat dat er vrienden bij mij slapen (die er niet zijn), heb ik dan hele gesprekken mee.
hoe werkt dat dan precies?
ik 'zie' dan namelijk niks abnormaals. als ik er al in slaag mijn ogen open te krijgen, zie ik de slaapkamermuur waarnaar mijn hoofd op dat moment gericht is. geen hallucinaties, rare werelden...

en ik kan dan helemaal niet converseren, laat staan (slaap)wandelen.
gebeurt het ene na het andere dan? eerst slaapverlamming en aansluitend slaapwandelen? of val je ondertussen terug in slaap?

[ Voor 17% gewijzigd door Kheos op 21-10-2016 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drentenaar
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:09
Clifdon schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 07:40:
Nouja nee nooit iets dergelijks ervaren. wel nachtmerries gehad waar ik door de situatie gewoon even niet wist wat ik moest doen. Op dat moment voelde ik me een soort van verlamd.

Maar mij hoor je niet zeggen dat paranormale activiteit niet bestaat. Want ik heb een meisje gekend dat bepaalde dingen wist van onbekenden waar iedereen van schrok. Ze vond het zelf ook harstikke vervelend en zei vaak 'ooh, dit had ik niet moeten kunnen weten zeker?'

En je kunt zeggen wat je wil van dat ze goed kon gokken. Maar dit was op vakantie waar we gewoon constant nieuwe mensen ontmoette.

Ik ben iemand die eigenlijk altijd wel zoekt naar wetenschappelijk bewijs. Maar dit was onverklaarbaar. Zij had in elk geval ook vaak het gevoel dat ze stikte. Misschien kwam het wel omdat het gewoon een zware last is in de maatschappij want bijna niemand zit op zo iemand te wachten.
Goed verhaal....lekker on-topic ook.

Nooit meegemaakt. Wel veel over gelezen. Schijnt dat je lichaam in de slaapmodus is en je hersenen wakker. Via Google kan je handleidingen opzoeken over hoe je een hogere kans krijgt om dit te ervaren.

[ Voor 9% gewijzigd door Drentenaar op 21-10-2016 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Drentenaar schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 10:33:
[...]

Goed verhaal....lekker on-topic ook.

Nooit meegemaakt. Wel veel over gelezen. Schijnt dat je lichaam in de slaapmodus is en je hersenen wakker. Via Google kan je handleidingen opzoeken over hoe je een hogere kans krijgt om dit te ervaren.
slaapverlamming is niet echt iets dat je bewust wil ervaren :)

tenzij je het hebt over lucide dromen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drentenaar
Nee ik heb het over slaapverlamming ...lucide dromen heb ik wel ervaren. Dat is altijd leuk maar nog heel kort.

Mensen ervaren bij slaapverlamming de raarste dingen. Zo zijn er mensen die daardoor bijvoorbeeld denken dat ze ontvoert zijn geweest en komen niet meer van dat idee af....tenminste dat vertellen ze in de Netflix docu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teejoow
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 31-07 09:21
Ik heb het een jaartje terug een keer gehad. Werd wakker in bed, ogen open, maar kon niet bewegen. Gekke gewaarwording.

Volgens mij was het bij mij vrij snel weg, maar het was zeker wel even angstig.

Heb er verder geen paranormale of andersoortige gevoelens aan overgehouden, gewoon lichaam met rare bootorder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mac5er
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-05 11:34
Ik heb het vorig jaar gehad op mijn vakantie in Portugal.
Had mijn ogen open, maar toch droomde ik nog en kon niet bewegen.
Ik werd op mijn schouder getikt door een groot wezen (2.15m) met ovale ogen, het was heel duidelijk allemaal en vrij angstaanjagend. Ik denk dat het ongeveer een minuut of 20 heeft geduurd.
Ik snap nu wel waar al die verhalen vandaan komen met ontvoeringen door buitenaardse wezens.
Geloof niet dat het iets paranormaals is ofzo.

[ Voor 19% gewijzigd door mac5er op 21-10-2016 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:22
Ik heb het nog gehad bij in slaap vallen, dat de volgorde fout gaat en je lichaam eerst verlamd is voor bewustzijn weg is. Vandaar ook in slaap "vallen"; doordat je lichaam verlamd voel je het bed niet meer onder je (dus toen "in slaap vallen" courand werd hadden ze al deze ervaringen).
Paniek was er niet zo erg, enkel heel vreemd dat ik niet kon bewegen en een langzaam groeiende angst. Kon wel mijn adem inhouden, daarna was het heel snel over.

Ik kan me voorstellen dat de vreemde ervaringen die er bij kunnen komen karaktergebonden zijn, hoe groter de paniek (en het verzet ertegen) hoe groter de kans dat je gaat "hallucineren" (je komt het uiteindelijk tegen tijdens het in slaap vallen, dus je hersens zijn erg dicht bij slaap).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:07
Zeer regelmatig last van. Dan schrik je wakker en zie je de deurknop bewegen, gaan de gordijnen heen en weer of lijkt het alsof iemand een touw aan het spannen is door de slaapkamer(ja echt :') ). Dan schreeuw je of maak je geluid om iemand weg te jagen.. Waarvan je weet dat die er niet is. :')

Is niets paranormaals aan(al hebben in dit huis al zeker 4 generaties gewoond).

Je moet er mee leren leven en ondertussen heb ik een standaard ritueel van naar slapen gaan(niets spiritueel maar puur bepaalde dingen doen als checken dat de deur echt op slot zit) en dat werkt.

[ Voor 34% gewijzigd door LED-Maniak op 21-10-2016 12:26 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intelcorei7
Ik heb die documentaire gezien ja op Netflix, Er was daar zelfs een man die was in eens helemaal bekeerd tot God. Omdat hij denkt dat de duivel met hem aan spelen was in zijn slaap. Omdat hij telkens zwarte demonen zou hebben gezien. Of ik dit moet geloven weet ik niet.

Bedankt voor jullie reactie's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Intelcorei7 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 12:30:
Ik heb die documentaire gezien ja op Netflix, Er was daar zelfs een man die was in eens helemaal bekeerd tot God. Omdat hij denkt dat de duivel met hem aan spelen was in zijn slaap. Omdat hij telkens zwarte demonen zou hebben gezien. Of ik dit moet geloven weet ik niet.

wat geloven? dat die man dacht dat de duivel met hem aan spelen was in zijn slaap? sure, mensen denken de raarste dingen. waarom zou je dat niet geloven?
geloven dat de duivel effectief met hem aan spelen was in zijn slaap? is dat echt een vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:51
Ik heb soms wel eens dat ik in slaap val en in een 'verkeerde droom' terrecht komt. Dwz dat ik in een situatie kom waar gevaar is en ik snel weer weg wil. Dan raak ik soms ook lichtelijk in paniek en moet ik echt moeite doen om weer wakker te worden. Als ik dan voor de tweede keer in slaap val gaat het wel goed en slaap ik rustig door tot de volgende ochtend.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noctonix
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-07 08:08
Intelcorei7 schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 23:26:
Ik zag hier een documentaire over op het internet. En vond het zeer interessant, die mensen die hun verhaal vertelden hadden paranormale ervaringen. Sommigen mensen zagen bijvoorbeeld een zwarte schim op hun zitten en daardoor werd hun keel dicht geknepen. En ze hadden veel angst. Mensen zien zwarte gedaantes naast hun staan maar doordat je verlamd bent kun je niet bewegen of schreeuwen.

Heeft iemand dit wel eens ervaren hier ? Zoja laat het horen.
Yup. 2x inmiddels. De eerste keer dat ik het had was ik verlamd en zag ik mezelf vanuit de hoek van de kamer.. Dit is al lange tijd geleden en ik weet ook niet meer precies hoe het verliep..

De laatste keer was kort geleden, ik sliep samen met m'n vriendin en ik schrok wakker maar kon niet bewegen alleen zwaar ademen en rondkijken, praten of geluid maken lukte ook niet. M'n vriendin sliep gewoon door, uiteindelijk kon ik me weer bewegen maar dat was wel beangstigender dan de eerste keer..

Ik heb niet echt het gevoel dat er iets op me zat. Maar je bent gewoon helemaal verlamd.. je kunt niks doen en dat maakt het gewoon eng.

[ Voor 3% gewijzigd door Noctonix op 21-10-2016 12:38 ]

Freedom for everyone..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intelcorei7
Kheos schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 12:33:
[...]

wat geloven? dat die man dacht dat de duivel met hem aan spelen was in zijn slaap? sure, mensen denken de raarste dingen. waarom zou je dat niet geloven?
geloven dat de duivel effectief met hem aan spelen was in zijn slaap? is dat echt een vraag?
ik bedoel, of ik moet geloven dat de duivel bezig was die man gek aan het maken in zijn slaap. Ja ik geloof wel dat de duivel of iets van een soort demonen bestaan. Maar het is moeilijk geloven als je het niet ziet of zelf meemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drentenaar
Intelcorei7 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 13:03:
[...]

ik bedoel, of ik moet geloven dat de duivel bezig was die man gek aan het maken in zijn slaap. Ja ik geloof wel dat de duivel of iets van een soort demonen bestaan. Maar het is moeilijk geloven als je het niet ziet of zelf meemaakt.
Daarom heet het "geloven" en niet "weten". Deze zaken zijn nagenoeg allemaal te verklaren. Half slapend denk je natuurlijk allerlei zaken mee te maken die nooit echt kunnen.....net als in een droom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Met de huidige insteek zie ik niet helemaal wat dit topic met Wetenschap en Levensbeschouwing te maken heeft. We verwachten hier een gedegen aanzet tot discussie, niet "ik heb een docu gezien over X, heeft iemand dat hier wel eens meegemaakt".

Bij deze gaat het topic dan ook op slot. Mocht je de aanzet tot discussie naar een hoger niveau willen trekken zodat het wel in W&L past, dan kan je contact opnemen met Albantar om je voorstel te bespreken en dit topic eventueel te heropenen.

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 21-10-2016 13:21 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:27

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Move naar AZ lijkt me een goede oplossing voor dit toch wel interessante topic. Bij deze. :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Een keer, de ochtend (middag? :P) na een flink bacchanaal.

Vervelend om mee te maken, wel interessant om meegemaakt te hebben.

En zoals Kheos duidelijk uitlegt, niets magisch, spiritueel, occult, paranormaal of mystiek aan :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 31-07 15:26
Ik ben van ouds herre al een slechte slaper en heb een paar soort gelijks meegemaakt. Het duurt bij mij van 45 in tot een uur voordat ik slaap vat. Maar heb al een paar keer een soort trance meegemaakt waarbij ik mijn hele lichaam voel wegzakken in het matras. Mijn hoofd is klaar wakker, maar mijn lichaam is volkomen dood. Met veel moeite kan ik dat weer activeren als ik bv wat wil drinken. Wat tegenwoordig helpt is het zinnetje van Mr Robot herhalen" Mind awake, body asleep" bij het woordje asleep adem ik dan diep uit. Als ik dit 30 seconden lang doe dan kom ik weer in die slaap verlamdheid.

Ik ervaar geen angst of iets dergelijsk. Hoewel ik in mijn droom wel vaak dan droom dan ik 4 meter of iets dergelijks boven de grond zweef en achter na gezeten wordt en maar moeilijk vooruit kom. Wellicht heeft dat te maken met de verlamdheid.

Los daarvan vind ik het persoonlijk vaak 'heerlijk' om een nare droom te hebben. Ik weet nietw aarom, maar vaak probeer ik zsm weer in slaap te vallen als ik in een swakker wordt. Iets met adrenaline denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
muffstuff schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 14:54:
Maar heb al een paar keer een soort trance meegemaakt waarbij ik mijn hele lichaam voel wegzakken in het matras.
dat heb/had ik dan weer bij koortsdromen

en als ik echt veel koffie drink heb ik soms het gevoel dat mijn bureaustoel in de vloer wegzakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb het één keer meegemaakt in de nacht na een avondje flink bier drinken. Ik werd wakker maar kon me niet bewegen. Ik hoorde mijn vriendin naast me slapen en was er volledig van overtuigd dat er in de hoek van de kamer een "monster" naar me stond te kijken. De eerste momenten waren vrij panisch maar ik realiseerde me vrij snel wat er aan de hand was. Grappig om een keer mee te maken :)

Bij koorts(dromen) heb ik altijd het idee dat mijn lichaam en dingen in de kamer buiten properties raken. Mijn nachtkastje staat dan bijvoorbeeld meters ver weg maar mijn arm kan zich ook zover strekken dat ik hem toch kan aanraken. Ook erg maf :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -hopsa-
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:31
Gebeurt mij af en toe.
Dan word ik wakker en kan niet ademhalen of bewegen. Omdat je niet kunt ademhalen krijg je het snel benauwd and raak je behoorlijk in paniek. Je bent gewoon aan het stikken en je kunt er helemaal niets aan doen!
Toch komt er een moment waarop het plotseling over is. In een keer diep ademhalen en je kunt ook weer bewegen. Je voelt je hart dan wel even tekeer gaan.

Er komen trouwens nooit aliens, monsters of duiveltjes bij kijken. Die bestaan helemaal niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Intelcorei7 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 12:30:

Ik heb er een paar keer per jaar last van. Zwarte demonen/aliens/monsters/wat-je-het-ook-wilt-noemen klinkt bekend, maar ik heb nog geen één keer gedacht dat de duivel (or religie überhaupt) er iets mee te maken had. Ik heb het altijd erger gevonden dat je verlamd ligt; je kunt niet bewegen of praten. Na een tijdje leer je het ook beter herkennen, en worden de paniekreacties flink minder.

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:26
Ik heb er tegenwoordig vrij vaak last van (laatste jaren, vroeger ook nooit last van gehad). Meestal is het dat ik de wekker hoor, maar dat ik dan niet kan bewegen. Ik weet echter niet of ik dan ook echt wakker ben, of dat ik droom dat ik niet kan bewegen. Heb namelijk ook vaak dat ik gewoon uit bed kom en dan na een paar minuten wakker wordt (in bed, dus het was gewoon een droom :+).

Ook heb ik een aantal keer gehad dat ik alles om me heen gewoon kan volgen, maar dat je met geen mogelijkheid kan bewegen. Eén keer probeerde iemand me wakker te maken op zo'n moment, maar ik kon niet praten/bewegen. Blijkbaar mompelde ik wel iets op dat moment. Maar na een keer goed schudden was ik wel wakker.

Gelukkig heb ik geen last van gekke wezens of beesten dus bij mij is er geen paniek, alleen frustratie op zo'n moment :/ .

Overigens valt het voor iemand die het nooit heeft ervaren volgens mij ook bijna niet te begrijpen. Vaak is de reactie dan ook 'oh, dat is ook raar'. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-07 15:08
pre-dejavu dromen en dromen over grootse abstracte vormen die op basis van vorm en smaak in elkaar botsen/vloeien... maar geen demonen of schaduwen :P

Wel een fervent lezer van alles wat met de occult te maken heeft, maar sta er nog altijd te sceptisch in.
leuk voorbeeld van een occulte gewaarwording is bijv. de vrijheidskerk te Amsterdam.. Daar moet je eens voor door wandelen en even naar binnen gaan.. zeer veel fragmenten, beelden en occulte illustraties..

( denk bijv. aan een poster van een uit hout gekerfde engel met zwarte ogen en rood haar, in de as above so below houding, of het kruis op de lage toren, waar een blinksemgeleider op is gezet.. wat het lange deel het bovenste maakt, oftewel een omgekeerd kruis.. slechts 2 kleine zaken die je daar ziet.. apart allemaal )

[ Voor 14% gewijzigd door Patientzero op 21-10-2016 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:27

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Als we het dan toch over andere slaapgerelateerde zaken hebben... Lucide dromen, die zijn cool. Een lucide droom ontstaat wanneer je je ervan bewust wordt dat je droomt. Dus tijdens een droom wordt je als het ware geestelijk wakker terwijl je lichamelijk blijft slapen. De droom gaat gewoon door en je kan bewust de droom beïnvloeden. Je realiseert je dan pas hoe belachelijk dromen eigenlijk zijn. Bijvoorbeeld het ene moment zit je in de auto en het moment erop zit je opeens op de fiets en dat valt in eerste instantie helemaal niet op.

Ik heb regelmatig herhalende dromen, en vooral die herhalingen worden vaak lucide omdat ik de droom herken. En als ik geen zin heb in die droom (bijvoorbeeld omdat ik weet dat hij als een nachtmerrie gaat eindigen) dan kan ik mezelf wakker maken en dan weer "blanco" verder slapen.

Van die herhalende dromen komen soms een aantal nachten achter elkaar, maar soms ook herhaalt een droom zich die ik maanden geleden voor het laatst gehad heb. Geen enkel peil op te trekken.

Afgelopen nacht had ik ook iets vreemds trouwens. Ik werd midden in de nacht wakker en viel toen weer half in slaap en begon te dromen, maar het leek echt net echt. Wat er gebeurde was heel realistisch en toen ik 's morgens wakker werd was ik ervan overtuigd dat dat wat ik uren geleden gedroomd had echt gebeurd was. Zelfs toen ik me realiseerde dat ik het had gedroomd bleef er een gevoel aan me knagen dat het toch echt geen droom kon zijn...

O ja en toen ik klein was en wel eens in bed plaste realiseerde ik me dat ik dan altijd ook een droom had waarin ik aan het plassen was. Vanaf toen kon ik mezelf wakker maken als ik droomde dat ik wilde gaan plassen - en op tijd naar de wc gaan. :D

[ Voor 25% gewijzigd door Mx. Alba op 21-10-2016 20:43 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik ben over het algemeen een vaste slaper. Volgens mij heb ik ook een paar keer "lucide" droom ervaringen gehad. Nu weet ik niet alle ins en outs (ik heb het wel eens toevallig opgezocht). In positieve zin ervaarde ik het wel eens 's ochtends een half uur voor dat mijn wekker gaat. Ik moet dan gedurende weken/maanden een heel vast slaap ritme opgebouwd hebben. Op dit moment word ik echter van de wekker wakker, dus heb ik er niet echt 'tijd voor' :')

Ik kon mijn droom heel bewust meevolgen terwijl ik nog slaap. Ondanks het dromen kan ik er ook heel makkelijk uit stappen door gewoon te ontwaken. Echter als ik probeer verder te slapen op dat moment, was de film al stop gezet. Meestal kan ik een halve dag ofzo de film nog 'goed' navertellen, daarna ben ik het meestal wel kwijt.

Of ik echt slaapverlamming heb weet ik niet. Ik heb toen wel enkele keren gehad dat ik zeer bewust was van enkele ontspannen spieren waarvan ik niet eens weet hoe je die bewust aanspant. :+
Echt heel vaag maar opzich wel geinig. Tenminste gelukkig heb ik het niet tot een niveau waarbij je het idee hebt dat je stikt.

Op 1 keer na dan denk ik. Ik heb ook een enkele keer wat meer levendige nachtmerries of nachtangsten gehad. Meestal gebeurd dat in een hele spannende/stressvolle periode.

1 keer eindigde mijn nachtmerrie met een schreeuw oid en werd ik wakker. Het was in de week dat ik moest afrijden voor mijn rijbewijs, en ik droomde iets dat ik mijzelf tijdens mijn examen zou overrijden. :') Ja, het slaat echt waanzin. Blijkbaar had ik echter wel geluid gemaakt, aangezien een halve minuut later huisgenoten gingen kijken wat zij hoorden.

Die nachtmerries gebeurden meestal 3-4 uur na het slapen gaan. Ik heb toen kort even opgezocht en dat blijkt in de 1ste of 2de REM cyclus geweest te kunnen zijn. Voor zover ik weet is dat nogal een belangrijke slaapfase voor verwerking van herinneringen enzo, vanwege de oog bewegingen, zie bvb ook EMDR behandeling die op dat princiepe is gebasseerd.

Gelukkig hangt nachtmerries oid bij mij samen met tijden van spanning of verandering ofzo. Als zoiets geweest is gaat het weer weg. Eigenlijk hetzelfde als je hoofdpijn krijgt na een week veel te druk/lang bezig bent geweest. Ik heb wel eens een tijdje (gedurende langere beroerende periode) nachtmerries 's nachts opgeschreven, maar kon in die korte tijd niet echt een herhaling vinden.

Het enige wat ik wel vaker terug zie is nachtmerries over geesten oid die mij achtervolgen ofzo (en nee ik geloof daar geen zak van). Volgens mij is dit gewoon een soort verbeelding van angst of onzekerheid oid.
De engste ervaring die ik daar aan had was die "op 1 keer na dan" van mijn lucide dromen. Ik was toen tegen de ochtend aan half wakker. Op dat moment had ik het idee dat er iemand of iets in mijn oor aan het fluisteren was. Die was aan het optellen. In eerste instantie dacht ik dat er bij 10 wel iets zou gebeuren.. dus ik bleef wachten. Maar niets. Naar mijn herinnering/idee leek dat fluisteren steeds dichter bij te komen. Volgens mij ben ik toen bij tel 25 of 30 wakker geworden. Er zaten niet echt beelden bij, behalve dan dat ik dacht geen kant op te kunnen.

Gelukkig heb ik zoiets zeer sporadisch dus mompel ik zoiets weg als een nachtmerrie, sta ik desnoods 's nachts even op en ga ik na een YT video oid weer verder slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Ik heb hier ook af en toe eens last van. De eerste keren werd ik wakker en dacht ik dat er inbrekers waren. Ik wou beginnen roepen, maar er kwam niets... Toen ik het licht wou aansteken kon ik niets bewegen, enkel ogen open en rondkijken. Dan raak je wel even in paniek, ja ;)

Als ik het nu heb denk ik enkel nog "is het daar weer?" en wacht ik rustig af tot ik weer kan bewegen om me dan te draaien en verder te slapen. Whatever...

[ Voor 5% gewijzigd door H!GHGuY op 21-10-2016 22:19 ]

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 823835

Ben je ooit erg vermoeid geweest maar te vol met adrenaline om te slapen?
Door de vermoeidheid ga je de dingen anders/verkeerd interpreteren of anders gezegd met open ogen dromen. Schaduwen worden katten en het gezoem van een PC veranderd in vaag "indianen gezang".

Je kunt ook min of meer bewust blijven terwijl je lichaam in slaapstand gaat.
Bij sommige mensen gebeurt dit onbewust uit een angst.
De angst om de controle uit handen te geven en bewust te willen blijven.
Het gevoel van vallen en bewust dromen zijn een bekend fenomeen.

Erg goed te verklaren allemaal maar de mens houd van een goed verhaal en minder om de "saaie" waarheid. Zou dat mee wegen? ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 823835 op 21-10-2016 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Ik heb dit af en toe en eigenlijk overal waar ik dit onderwerp tegenkom, komt o.a. vaak dit soort dingen naar boven "Sommigen mensen zagen bijvoorbeeld een zwarte schim op hun zitten". Misschien speelt het bij mij mee dat ik niet in het paranormale geloof en daarom dat dus nooit meemaak maar de verlamming is er wel degelijk en echt vervelend (al hoewel ik er tegenwoordig beter mee om kan gaan).

Wanneer dit bij mij gebeurd kan ik me niet bewegen (duh) en ben ik een soort van half bij bewustzijn maar ik ben me er dan wel 100% van bewust dat ik half wakker ben en dus focking niet kan bewegen en wakker moet worden! (geen lucide droom.) Heb het wel eens eerder gepost in een topic wat ook over dit onderwerp ging op Tweakers, maar wat er dan dus gebeurt is dat ik me op dat moment dus bewust van ben dat ik me niet kan bewegen en half wakker ben en in m'n hoofd ondertussen keihard aan het knokken ben van 'word wakker, word wakker!'. Het klinkt vaag (I know) en dat is het ook (en behoorlijk naar).

[ Voor 3% gewijzigd door temp00 op 21-10-2016 22:36 ]

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 32GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ongetwijfeld speelt geloof mee in hoe je dingen interpreteerd ja. ;)
We zijn als mensen bovendien erg goed in het aanvullen/invullen van "lege vakken" naar verwachting.

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 823835 op 21-10-2016 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intelcorei7
Het is maar hoe je het zelf bekijkt. De één denkt als hij een zwarte schim ziet dat het gelijk demonen van de duivel zijn. Een ander denkt weer wat anders. Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt en zoiets kan je denk ik ook niet dwingen om te krijgen.

Wel interessant om jullie ervaringen zo te lezen.

[ Voor 9% gewijzigd door Intelcorei7 op 21-10-2016 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Ik heb 2 periodes gehad (van +-5-6 maanden in puberteit en een paar jaar terug) waar ik redelijk vaak last had van slaap verlamming, eigenlijk wel 1 keer per week.
De eerste paar keren doodeng maar als je eenmaal weet wat het is dan valt het wel mee, als je merkt dat je er inzit gewoon je ogen weer dicht doen en je niet er tegen "verzetten" dan gaat het redelijk snel weer voorbij.

Interessante is dat ik in die periodes redelijk last had van stress en dat het waarschijnlijk de reden was.
Ook had ik het altijd als ik op mijn rug lag en niet in andere houdingen.

Maar ik heb niet het idee gehad dat het volgende de reden was;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xqy86zO4wHIYjjhI1cMkLB4b/full.jpg

:p

En lucide dromen heb ik niet al te vaak in die hoedanigheid dat ik er invloed op heb maar ik heb wel vaak dat ik wel weet dat ik aan het dromen ben en er dan flauw van ben van die droom dat ik gewoon kan beslissen dat ik maar wakker moet worden en dan bam... wakker :)

[ Voor 15% gewijzigd door ScrooLoose op 21-10-2016 23:28 ]

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Ik heb dit in een vrij korte periode erg vaak ervaren. Inclusief lucide dromen en alles. Gelukkig was ik er voor de eerste keer al van op de hoogte, dus de schrikreactie viel mee. Op een gegeven moment kon ik mezelf ook forceren te bewegen, maar dat is bijzonder onprettig. Het voelt namelijk alsof alle energie uit je spieren is verdwenen zodra je lichaam wakker wordt. Bij het ontwaken heb ik het nooit als storend ervaren maar juist als interessant. Bij het slapen gaan heb ik weleens een schrikreactie gehad. Op dat moment bleek namelijk dat de ademhaling niet autonoom overgenomen werd maar eventjes staakte. Wel grappig allemaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Anoniem: 823835 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 22:26:
...
Je kunt ook min of meer bewust blijven terwijl je lichaam in slaapstand gaat.
Bij sommige mensen gebeurt dit onbewust uit een angst.
De angst om de controle uit handen te geven en bewust te willen blijven.
Het gevoel van vallen en bewust dromen zijn een bekend fenomeen.
...
Dit heb ik ook wel eens gehad bij de periodes die ik eerder omschreef. Meestal moet ik dan al flink moeite doen om mijn 'train of thought' uit te zetten. En net het moment dat je in slaap valt krijg je een 'tik' omdat je denkt dat je zomaar omvalt of dreigt om te rollen in bed. Het is net een schrikreactie dat je denkt je balans op te moet vangen. Meestal deins ik dan ook echt een stukje opzij en dan besef ik .. owja, nu ben ik weer klaarwakker. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
als we het topic dan toch open trekken naar allerhande dromen.. :)

op een keer droomde ik dat ik met een groepje vrienden ergens stond en iemand (misschien ik zelf wel) vertelde iets grappig, waarop iedereen in mijn droom begon te lachen (ikzelf het hardst :)). maar toen begon ikzelf (terwijl ik dus in mijn bed lag te slapen) ook te glimlachen, en dan te grinniken, en dan te lachen, en dan te schaterlachen tot ik mezelf dus wakker heb gelachen. best wel een gelukzalig moment

en een andere keer droomde ik iets over een rondreizend circus. in die droom had ik op een bepaald moment een gesprek met iemand en kon niet op het woord 'dompteur' komen (vraag me niet waarom). dat was in die droom zo frustrerend dat ik op slag wakker werd, mijn gsm nam, tegen mijn vrouw iets mompelde over 'ff iets opzoeken', op internet ging zoeken naar synoniemen van dierentemmer, mijn gsm weer opzij legde, iets tegen mijn vrouw mompelde over 'aja, dompteur' en onmiddellijk weer in slaap viel.
de blik van mijn vrouw net voor ik weer in slaap viel was onbetaalbaar.
helaas ging het in die tweede droom niet meer over dat circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
H!GHGuY schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 22:17:
Ik heb hier ook af en toe eens last van. De eerste keren werd ik wakker en dacht ik dat er inbrekers waren. Ik wou beginnen roepen, maar er kwam niets... Toen ik het licht wou aansteken kon ik niets bewegen, enkel ogen open en rondkijken. Dan raak je wel even in paniek, ja ;)

Als ik het nu heb denk ik enkel nog "is het daar weer?" en wacht ik rustig af tot ik weer kan bewegen om me dan te draaien en verder te slapen. Whatever...
Dit idd. wanneer je het eenmaal hebt meegemaakt, kun je het sturen.
De eerste keer probeerde ik ook te roepen, maar kwam niks. Ik leek volledig ingepakt te zitten in het dekbed en kon niets bewegen, totdat ik daadwerkelijk echt wakker schrok en alles weer normaal was.
Zo heel nu en dan gebeurd het nog el eens, maar ik weet meteen wat er aan de hand is. Even bewust wachten, omdraaien en weer verder slapen.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Vroeger had ik een paar keer per week last van slaapverlamming, het toppunt was jaren terug toen ik teveel Castle of Wolfenstein had gespeeld en hallucineerde dat exact die spoken door me heen vlogen tijdens de slaapverlamming. Toen ben ik een poosje gestopt met gamen en veranderden de spoken in rotsblokken die van het plafond af kwamen. Ik ben op slaapstoornissen getest en ik heb inderdaad een probleem met mijn REM-slaap. Ik heb slaapverlamming aan de ene kant, maar ook dat ik al binnen 8 minuten in REM raak waardoor ik me bewust ben van het ontrafelen van herinneringen van die dag. Ik zie dan beelden die niet synchroon lopen met het geluid wat daarbij past. Een soort defragmenteren. Ik heb trouwens ook last van night terrors bij tijd en wijle, dan krijs ik de hele boel bij elkaar en komt de buurvrouw altijd klagen. Ik vind het nu niet heel storend meer, ik zucht een paar keer diep en draai me weer om. Ik moet alleen meer slapen omdat ik niet efficient slaap, minimaal 8 uur per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Hans1990 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 23:56:
[...]

Dit heb ik ook wel eens gehad bij de periodes die ik eerder omschreef. Meestal moet ik dan al flink moeite doen om mijn 'train of thought' uit te zetten. En net het moment dat je in slaap valt krijg je een 'tik' omdat je denkt dat je zomaar omvalt of dreigt om te rollen in bed. Het is net een schrikreactie dat je denkt je balans op te moet vangen. Meestal deins ik dan ook echt een stukje opzij en dan besef ik .. owja, nu ben ik weer klaarwakker. 8)7
Die schok, ook wel hypnagoge schok genoemd, net voor het in slaap vallen komt bij iedereen wel eens voor. En is heel normaal.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
En de "exploding head syndrome" niet te vergeten, ook zoiets aparts :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Frieda, het komt veel voor bij mensen die langere tijden overprikkeld zijn.
Een kwestie van voldoende rust en tijd inderdaad om de zaken in te halen en te ordenen maar vaak erg confronterend.

Welcome back!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:20
Het tegenovergestelde is ook niet prettig: Abrupt wakker schrikken vanuit je slaap, terwijl er helemaal niets aan de hand is. :Z

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog niet meegemaakt voor zover ik mij kan herinneren.
Onverklaarbaar lijkt het en dat zou mij storen en wakker houden.
Zou me dood ergeren want ik slaap graag maar te weinig door stress.

Wakker worden omdat je droom te mooi is om waar te zijn staat bij mij hoog in de ranking van droom-ergernissen.
Maar mijn persoonlijke #1 zijn denk ik de dromen waarin je geen lucht krijgt en maar niet wakker van kunt worden terwijl je bewust slaapt/droomt en de slaapverlamming zwaar tegen werkt.
Recent heb ik vaak dromen waarbij ik mijn kiezen niet van elkaar krijg die toch ook wel een 2e plaats verdient... Geen verlamming als je het juist wilt, lol.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 823835 op 22-10-2016 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Anoniem: 823835 schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 01:30:
Nog niet meegemaakt voor zover ik mij kan herinneren.
Onverklaarbaar lijkt het en dat zou mij storen en wakker houden.
Zou me dood ergeren want ik slaap graag maar te weinig door stress.

Wakker worden omdat je droom te mooi is om waar te zijn staat bij mij hoog in de ranking van droom-ergernissen.
Maar mijn persoonlijke #1 zijn denk ik de dromen waarin je geen lucht krijgt en maar niet wakker van kunt worden terwijl je bewust slaapt/droomt en de slaapverlamming zwaar tegen werkt.
Recent heb ik vaak dromen waarbij ik mijn kiezen niet van elkaar krijg die toch ook wel een 2e plaats verdient... Geen verlamming als je het juist wilt, lol.
wel, het is perfect verklaarbaar (zie Kheos in "Slaapverlamming")

als je tijdens je droom 'verlamd' bent, lijkt het me geen slaapverlamming: je moet net wakker zijn en verlamd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mja ikr. Hoofdreden dat ik voorbeelden geef van verschillende situaties rond het zelfde fenomeen.
Thinkfood omnomnom.

At your service.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 823835 op 22-10-2016 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dit 1x gehad en hoop het nooit meer mee te maken. Het is by far het meest angstige moment wat ik in mijn hele leven heb meegemaakt. Ik wist toen niet wat het was, daar kwam ik pas later achter. Ik wens het ook echt niemand toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 20:08

Mikayu

.srt

Ik heb dit zeer regelmatig. Het duurt altijd maar iets van 10 tot 20 seconden. Mijn ogen gaan open en ik zie silhouetten van meestal spinnen die over een draad lopen of slangen die over de muur kruipen. Soms ook abstracte vormsels die best gedetailleerd zijn en me ergens vaag bekend voor komen.
Inmiddels zo aan gewend dat ik het altijd maar afkijk tot ik me weer kan omdraaien.
Pagina: 1