Voor de luie tweakers: onderaan staat een TL;DR!
Hallo tweakers! Een vriend van me wil een PC in elkaar zetten en heeft mij om hulp gevraagd. Ik heb ooit al eens een PC in elkaar gezet maar dat was alweer een jaar of 3 geleden en by no means ben ik super-ervaren, dus vraag ik jullie hier om wat hulp bij het kiezen van onderdelen. Ik heb de meest recente BBG als doorgekeken maar toch leek het me handig om hier rond te vragen.
Wat wil hij doen met zijn nieuwe systeem?
Hij wil vooral goed kunnen gamen, om precies te zijn de spellen Overwatch, Counter-Strike: Global Offensive en af en toe wat League of Legends. Daarnaast wil hij deze spellen kunnen streamen naar twitch.tv met het programma OBS. Ook wil hij videos kunnen opnemen (met shadowplay van nvdia als een nvdia kaart het best is).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem mag rond de 800 euro kosten, een klein beetje eroverheen is niet erg.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het gaat hier alleen om de kast en wat erin zit, monitor en dergelijke heeft hij al. Hij heeft geen oude onderdelen die hij mee wil nemen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
(Een lijstje van onderdelen staat onderaan de post) Een i7 leek mij het meest geschikt, maar dat ligt helaas ver uit zijn budget. Daarom heb ik voor een i5 6500 gekozen. Die zou in ieder geval zijn games goed kunnen draaien en ik hoop ook streamen, maar dat weet ik niet zeker (daarom dat ik hier ook even vraag
) De i5 6500 leek me een betere bang for the buck dan de i5 6600 en de i5 6400. Het moederbord heb ik gekopieerd van de BBG van september (ik heb het wel gedoublecheckt, leek me een prima moederbord). De gtx 1060 is ook snel genoeg voor zijn games, maar ik weet niet zeker of dat ook zo is tijdens streamen (ik gok van wel). De voorkeur gaat uit naar de gtx 1060 3GB omdat deze kaart de rx 470 4gb outperformed in 1080p (en mijn vriend gaat alleen gamen in 1080p) volgens deze video YouTube: GTX 1060 3GB vs. RX 470 4GB - And The Best Mid-Range GPU Is? . De extra 1GB VRAM zal denk ik weinig uitmaken omdat hij niet meer dan 1080p gaat gamen en ook geen ultraHD texturepacks gaat gebruiken in zijn games. Wat ik me wel afvraag is of VRAM uitmaakt tijdens streamen (als die 1GB dan wel uitmaakt is de rx470 wel het overwegen waard). EDIT: Ik denk dat je voor streamen zo'n 16GB aan RAM nodig hebt, maar omdat hij nu maar zo'n 800 euro te besteden heeft heb ik gekozen voor een enkele stick van 8GB RAM zodat hij eventueel in de toekomst kan upgraden.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor nu intel over AMD, omdat de performance per core hoger is in intel CPUs en dat is belangrijk in de games die hij speelt. Verder heeft hij niet echt een voorkeur voor merken. Wel weet ik zelf dat de voeding van corsair goed is (gelezen in de BBG en op hardwareinfo).
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Grootte maakt niets uit, energieverbruik maakt ook niet heel veel uit maar een laag energieverbruik is wel fijn, zodat de computer minder warm wordt. De computer moet stil zijn, maar het is niet nodig dat deze nauwelijks te horen is.
Ga je overklokken?
Hij gaat niet overklokken (vandaar de non-K versie van de processor)
TL;DR
Wat verwacht je van ons?
Wat ik eigenlijk wil weten komt neer op: kan hij met dit systeem de spellen Overwatch, CS:GO en League of legends streamen (720p, 30fps stream met OBS naar twitch.tv)? Zo nee, zijn er aanpassingen mogelijk binnen zijn budget waardoor hij wel kan streamen? Zijn de onderdelen compatibel met elkaar?
Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!
Hallo tweakers! Een vriend van me wil een PC in elkaar zetten en heeft mij om hulp gevraagd. Ik heb ooit al eens een PC in elkaar gezet maar dat was alweer een jaar of 3 geleden en by no means ben ik super-ervaren, dus vraag ik jullie hier om wat hulp bij het kiezen van onderdelen. Ik heb de meest recente BBG als doorgekeken maar toch leek het me handig om hier rond te vragen.
Wat wil hij doen met zijn nieuwe systeem?
Hij wil vooral goed kunnen gamen, om precies te zijn de spellen Overwatch, Counter-Strike: Global Offensive en af en toe wat League of Legends. Daarnaast wil hij deze spellen kunnen streamen naar twitch.tv met het programma OBS. Ook wil hij videos kunnen opnemen (met shadowplay van nvdia als een nvdia kaart het best is).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem mag rond de 800 euro kosten, een klein beetje eroverheen is niet erg.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het gaat hier alleen om de kast en wat erin zit, monitor en dergelijke heeft hij al. Hij heeft geen oude onderdelen die hij mee wil nemen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
(Een lijstje van onderdelen staat onderaan de post) Een i7 leek mij het meest geschikt, maar dat ligt helaas ver uit zijn budget. Daarom heb ik voor een i5 6500 gekozen. Die zou in ieder geval zijn games goed kunnen draaien en ik hoop ook streamen, maar dat weet ik niet zeker (daarom dat ik hier ook even vraag
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor nu intel over AMD, omdat de performance per core hoger is in intel CPUs en dat is belangrijk in de games die hij speelt. Verder heeft hij niet echt een voorkeur voor merken. Wel weet ik zelf dat de voeding van corsair goed is (gelezen in de BBG en op hardwareinfo).
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Grootte maakt niets uit, energieverbruik maakt ook niet heel veel uit maar een laag energieverbruik is wel fijn, zodat de computer minder warm wordt. De computer moet stil zijn, maar het is niet nodig dat deze nauwelijks te horen is.
Ga je overklokken?
Hij gaat niet overklokken (vandaar de non-K versie van de processor)
TL;DR
Wat verwacht je van ons?
Wat ik eigenlijk wil weten komt neer op: kan hij met dit systeem de spellen Overwatch, CS:GO en League of legends streamen (720p, 30fps stream met OBS naar twitch.tv)? Zo nee, zijn er aanpassingen mogelijk binnen zijn budget waardoor hij wel kan streamen? Zijn de onderdelen compatibel met elkaar?
Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-6500 Boxed | € 205,95 | € 205,95 |
| 1 | Gigabyte GA-B150M-D3H | € 80,95 | € 80,95 |
| 1 | MSI GeForce GTX 1060 ARMOR 3G OCV1 | € 225,- | € 225,- |
| 1 | WD Blue WD10EZEX, 1TB | € 48,95 | € 48,95 |
| 1 | NZXT S340 Zwart | € 65,95 | € 65,95 |
| 1 | Arctic Freezer i32 | € 27,95 | € 27,95 |
| 1 | Kingston HyperX Fury black HX421C14FB2/8 | € 41,95 | € 41,95 |
| 1 | Corsair CX450M | € 52,95 | € 52,95 |
| 1 | Kingston SSDNow UV400 240GB | € 66,95 | € 66,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 816,60 | |