Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDream07
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-12-2024
Beste Tweakers,

Ik ben nog niet echt thuis in het overklocken maar heb wel een aantal guides gelezen en informatie gevraagd aan mensen die al vaker hebben overklockt.

Ik heb sinds kort een nieuw setje gekocht met de bedoeling om te gaan overklocken.

- MSI Z170A PRO Moederbord
pricewatch: MSI Z170-A PRO

- Intel 6700K CPU
pricewatch: Intel Core i7-6700K Boxed

- Kingston 2400Mhz DDR4 geheugen
pricewatch: Kingston HyperX Fury black HX424C15FBK2/16

Daarbij heb ik als koeling voor de CPU de Artic Liquid Freezer 240 gekocht.

Ik heb al meerdere keren de BIOS ingesteld met meerdere setups alleen op het moment dat ik ga stressen klockt de CPU zichzelf terug terwijl alles op "FIXED" staat oftewel hij zou niet terug mogen klocken. Warm wordt de CPU ook niet, 60 graden max op 100% LOAD. Misschien is het wel handig om erbij te vermelden dat ik Windows NIET opnieuw heb geïnstalleerd naar de upgrade van de CPU MOBO en RAM **Luiheid**. Ik kwam af van een Intel i5 4570. De drivers wel natuurlijk gedownload van de website (most recent drivers). Mocht dit nog uitmaken??

Hier 2 foto`s van de setup: http://imgur.com/a/Hqohp

Ik ben vast iets vergeten te vermelden in deze post dus vraag maar raak als jullie iets missen!

Alvast bedankt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:38

Nemesizz

Untouchable

Bord heeft geen geweldig grote heatsinks op de VRM's zitten, en je gebruikt een waterkoeler (dus waarschijnlijk weinig airflow over de VRM's).

Echter, na wat meer zoeken hoeft het niet zozeer een temperatuur gerelateerde beveiliging te zijn, maar zit er een beveiliging die voorkomt dat de VRM's boven een bepaald aantal Ampère uitkomt.

Overgeklokte i7's schijnen er sneller 'last' van te hebben dan i5's, maar de meeste konden toch zonder problemen op 4,2Ghz komen, daarboven dus af en toe throttle problemen.

(Disclaimer: dit is wat ik snel even heb kunnen vinden, niet al te uitgebreid doorgezocht :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Waarom staat de ring ratio op 41? Lijkt me ook sterk dat je kan booten met een vcore van 1.25 @ 4.5 Ghz, of je moet een gouden 6700K in handen hebben... En zelfs dan wordt het lastig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
60 graden tijdens full load met Prime95 of LinX kan ik niet geloven. Ik draai zelf met een nogal extreme custom waterkoeling setup en zit daar flink boven. Waar meet je het mee ? Het zou mij niets verbazen als ie gewoon te heet word. Die 60 graden is sowieso zeer onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 15:20
Nieuw moederbord, geheugen en cpu. Ik zou eerst windows opnieuw installeren.
Theoretisch zou het niets uit mogen maken, maar als ik al zie wat enkel een gpu swap al voor spookachtige taferelen kan veroorzaken, zou ik bij een dergelijke rigoreuze upgrade toch beginnen met een schone installatie.
Misschien lost het niets op, misschien alles. Je kunt dan iig een softwarematig probleem door een "vervuilde" windows installatie uitsluiten.

[ Voor 19% gewijzigd door GromuhlDjun op 22-10-2016 00:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiLLius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-09 09:03

wiLLius

Extreme OC

stin00 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 15:58:
Waarom staat de ring ratio op 41? Lijkt me ook sterk dat je kan booten met een vcore van 1.25 @ 4.5 Ghz, of je moet een gouden 6700K in handen hebben... En zelfs dan wordt het lastig :+
Mijne doet zelfs benchmarks @ 4.5 GHz met 1.216 Vcore en ik heb niet eens een gouden chip :P Afbeeldingslocatie: https://d1ebmxcfh8bf9c.cloudfront.net/u161874/image_id_1707364.png

Ik zou gewoon proberen een verse Windows install te doen.

Als ik tijdens het benchmarken van een z97 naar het z170 platform switch boot hij niet eens naar Windows.

hwbot; wiLLius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Laatste BIOS versie op t mobo staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDream07
Bedankt voor de reacties!

@Nemesizz
Hier had ik inderdaad ook iets over gelezen van iemand die dezelfde setup als ik had aangeschaft en ook in de problemen kwam met het terugklocken van zijn i7. Hij had er als test een i5 in gezet en deze kon zonder moeite flink overklocken. Alleen helaas bij hem ook geen oplossing.

@stin00
Ring Ratio staat automatisch op 41 in de AUTO setting dus ik wilde deze vastleggen door het de waarde 41 te geven. en de PC boot wel met een V-core van 1.25v met een klock naar 4.5. Dit is al meerdere malen getest alleen bij het stressen klockt hij dus terug. hij klockt ook terug als ik zelfs de v-core etc op auto laat staan en alleen de multipliër op 45x zet, oftewel hij zou dan genoeg resources moeten krijgen maar toch terug klocken.

@PilatuS
Ik test met Prime95 x64 the burn-in test Small fft`s (MAX CPU TEST) overklocked op 4.5Ghz V-core 1.25 . windows loopt prima het stressen ook alleen klock hij van 4.5 terug naar 3.9 | 4.0 zodra de test begint. Daarbij gebruik ik HWmonitor als monitoring programma voor alle temps en CPU-Z om de klocksnelheden te monitoren. Ook heb ik intern burn test geprobeerd en hierbij hetzelfde euvel met het terugklocken.

@GromuhlDjun + @wiLLius
Inderdaad, maar een nieuwe installatie is voor mij last effort. Graag wil ik het eerst zo proberen werkend te krijgen en mocht er echt niks lukken kan er altijd nog een clean Windows installatie overheen.

@Brilsmurfffje
Jazeker, is een auti trekje van mij :P alle nieuwe moederborden die ik aanschaf etc. voorzie ik altijd voordat ik Windows installeer van de nieuwste BIOS versie.

Ik hoop dat jullie hiermee weer iets verder kunnen komen!

[ Voor 6% gewijzigd door TheDream07 op 22-10-2016 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Denk dat het handigst is om te beginnen met wat Nemesizz al aanhaalde. Met zulke overclocks op zo'n (voor een Z170 chipset) budget bord met zo weinig power phases van waarschijnlijk mindere kwaliteit i.c.m. met een watercooler is de kans heel groot dat daar het probleem zit. Het bord is er gewoon niet zo voor geschikt.

Pakt eens een ventilator en richt die op rondom de CPU (voornamelijk op die zwarte blokjes en heatsinks). Als je dan geen downclocks meer krijgt weet je meteen of dat het probleem is (of ze moeten dan nog steeds overhitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Dat ie terugklokt heeft dan waarschijnlijk idd met het moederbord te maken. HWMonitor is over het algemeen best betrouwbaar. Dat ie maar 60 graden word zal dan ook wel te maken hebben met het terugklokken, zonder zou ie een stuk heter moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDream07
Ik zal inderdaad eens proberen als ik tijd heb (behoorlijk druk met het werk etc.) om een fan op de zwarte blokjes richten en nog een aantal testen te doen met het overklocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDream07
Om testen en tijd te besparen heb ik een nieuw moederbord besteld. De Gigabyte gaming K3. reviews gelezen en er zijn klocksnelheden gehaald tot 4,8 ghz met een i7 6700k.

Ik zal jullie nog wel even op de hoogte houden hoe hij loopt op 4,5 Ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster34
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-09 12:59
maar je hebt waterkoeling vind ik het opzich wel knap dat je hem op 60C kan krijgen en daarbij als je 60C raakt dan gaat hij thermal throttlen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDream07
Vanaf het begin als de test start gaat hij meteen terugklocken. Maatje heeft precies dezelfde CPU en hij krijgt hem zonder moeite op 4.5 met een Vcore van 1.25 stable 65 graden stressed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Rockster34 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 12:28:
maar je hebt waterkoeling vind ik het opzich wel knap dat je hem op 60C kan krijgen en daarbij als je 60C raakt dan gaat hij thermal throttlen
De CPU gaat niet throttlen bij 60 graden. Dat gebeurt pas bij meer dan 100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster34
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-09 12:59
PilatuS schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 13:29:
[...]

De CPU gaat niet throttlen bij 60 graden. Dat gebeurt pas bij meer dan 100.
als het gaat throttlen bij 100 dan zou die PC al uit moeten staan :P 100 graden is vaak de limit voor Mobo's tot ze zeggen ik ga maar even uit om aftekoelen

en als je hem niet verder dan wat je hem nu krijgt dan zou ik het ook niet verder pushen om tegen tegaan om je CPU te killen wat zonde zou zijn en daarbij de ene CPU kan net iets hoger dan de ander Silicon lottery :( kan je niks tegen doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Rockster34 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 13:31:
[...]

als het gaat throttlen bij 100 dan zou die PC al uit moeten staan :P 100 graden is vaak de limit voor Mobo's tot ze zeggen ik ga maar even uit om aftekoelen

en als je hem niet verder dan wat je hem nu krijgt dan zou ik het ook niet verder pushen om tegen tegaan om je CPU te killen wat zonde zou zijn en daarbij de ene CPU kan net iets hoger dan de ander Silicon lottery :( kan je niks tegen doen
Geen enkele desktop CPU van Intel gaat throttlen bij 60 graden. Dit is echt pas bij 100 graden, zoek het maar op. Tijdens een stresstest kan de CPU met flink voltage ook prima 85 graden worden zonder enige problemen en zonder dat ie gaat throttlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrgnex
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-09 19:10
Probeer eens AIDA64. Die heeft een handige grafiek die de throtteling van de CPU aangeeft. Gebruik ook HWinfo om de temperaturen in check te houden die heb ik als meest betrouwbaar ervaren. Mogelijk geeft die ook vrm temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Laatst online: 13-09 15:20
Intel CPU's die throttlen bij 60 graden? Moet ik nog tegenkomen, klinkklare onzin.

@TheDream07: Niet windows opnieuw willen installeren, maar wel vast een ander moederbord kopen? Prioriteiten? wdn? :S

AIDA64 is een goed idee trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDream07
Ik heb inmiddels de Gigabyte K3 gaming geïnstalleerd en de CPU tot 4.4 overgeklockt met een V-core van 1.250. hij loopt super stabiel met een stressed temp van 51 graden. Dit is gecontroleerd door HWmonitor en Realtemps.

Het enige waar ik last van heb ik als ik Prime95 gebruik de Small ttf`s om te stressen kappen er 2 cores mee. ik gok dat dit aan het voltage ligt of zijn er hier andere zaken in het spel? Als ik het test met Intel Burn Test dan gaat de cpu tot de 100% load en werken netjes alle cores mee. Toch een software fout van prime?

OCCT wil ik ook nog gaan proberen om te kijken wat die aan geeft.

Maar voor nu een stabiele overklock op 4.4 met 51 graden stress temp.
Nieuw mamaplankje heeft de job wel gedaan! _/-\o_

Ik houd jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:21
TheDream07 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 18:53:
Het enige waar ik last van heb ik als ik Prime95 gebruik de Small ttf`s om te stressen kappen er 2 cores mee. ik gok dat dit aan het voltage ligt of zijn er hier andere zaken in het spel? Als ik het test met Intel Burn Test dan gaat de cpu tot de 100% load en werken netjes alle cores mee. Toch een software fout van prime?
Als in twee workers produceren een fout? Dan is ie op die spanning idd niet helemaal stabiel. Kan je proberen op te lossen door beetje meer voltage te geven. Je kan ook zeggen ' dit is een onrealistische stress test, het is voor mijn doeleinden prima zo.'

Ik zou zelf nog even verder prutsen - het zou gewoon zonder problemen moeten werken, het 100% stabiel krijgen is een deel van de uitdaging :P

Ter vergelijking: Mijn 6600k op 4,4 Ghz redt het wel gewoon, al komt die op 59-61 graden uit. Volgens mij max voltage op 1,314 V, uit m'n hoofd, maar ik heb m op adaptive offset + LLC staan, meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDream07
Twam schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 09:37:
[...]

Als in twee workers produceren een fout? Dan is ie op die spanning idd niet helemaal stabiel. Kan je proberen op te lossen door beetje meer voltage te geven. Je kan ook zeggen ' dit is een onrealistische stress test, het is voor mijn doeleinden prima zo.'

Ik zou zelf nog even verder prutsen - het zou gewoon zonder problemen moeten werken, het 100% stabiel krijgen is een deel van de uitdaging :P

Ter vergelijking: Mijn 6600k op 4,4 Ghz redt het wel gewoon, al komt die op 59-61 graden uit. Volgens mij max voltage op 1,314 V, uit m'n hoofd, maar ik heb m op adaptive offset + LLC staan, meen ik.
Ja daarom! ik ga het voltage even op 1.3 zetten om te kijken of de cores dan wel mee willen werken. I`ll keep you posted!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
TheDream07 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 10:13:
[...]

Ja daarom! ik ga het voltage even op 1.3 zetten om te kijken of de cores dan wel mee willen werken. I`ll keep you posted!
dit is nogal een grote sprong in voltage vind je niet?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDream07
maks11223344 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 10:20:
[...]

dit is nogal een grote sprong in voltage vind je niet?...
Valt wel mee toch? hij gaat van 1.250 --> 1.300 oftewel een verhoging van 0.05

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
TheDream07 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 10:27:
[...]

Valt wel mee toch? hij gaat van 1.250 --> 1.300 oftewel een verhoging van 0.05
waarschijnlijk is 4,5ghz al stabiel metbzo een sprong?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDream07
maks11223344 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 13:44:
[...]

waarschijnlijk is 4,5ghz al stabiel metbzo een sprong?
Ja inderdaad, maar nu gaat het erom dat alle cores op 4.4 Ghz goed moeten draaien in combinatie met Prime95 omdat er met deze instellingen nu 2 cores wegvallen. Zoals ook eerder gepost is ligt dit misschien aan de voltage. Daarom ga ik die eerst opschroeven om te kijken of alle cores mee werken en daarna de Ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
TheDream07 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 13:50:
[...]

Ja inderdaad, maar nu gaat het erom dat alle cores op 4.4 Ghz goed moeten draaien in combinatie met Prime95 omdat er met deze instellingen nu 2 cores wegvallen. Zoals ook eerder gepost is ligt dit misschien aan de voltage. Daarom ga ik die eerst opschroeven om te kijken of alle cores mee werken en daarna de Ghz.
ik bedoelde meer dat je sprong in voltage nogal flink is om die andere 2 cores ook draaiend tekrijgen 0.02v lijkt me een normalere sprong 0.04v zijn de sprongen die cpu's van 3 generaties terug nodig heeft voor 100mhz+ bijvoorbeeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDream07
maks11223344 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:04:
[...]

ik bedoelde meer dat je sprong in voltage nogal flink is om die andere 2 cores ook draaiend tekrijgen 0.02v lijkt me een normalere sprong 0.04v zijn de sprongen die cpu's van 3 generaties terug nodig heeft voor 100mhz+ bijvoorbeeld ;)
Aah zo oke. Dan probeer ik dat aller eerst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDream07
Ik heb de cpu nu op 4.5 draaien met een V-core van 1.3 waarbij de temps rond de 55 graden liggen.
Via OCCT heb ik een stress test gedaan waarbij de test op iets meer dan 6 minuten stop werd gezet vanwege een fout.

Hier is de link met alle foto`s die van het programma automatisch zijn gemaakt.
Misschien dat jullie hier iets uit kunnen opmaken? Want er wordt geen ERROR LOG weergegeven.

Link: http://imgur.com/a/6W1kR
Pagina: 1