Projector/Beamer plaatsing t.o.v. scherm

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klavertje2211
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-07 22:50
Ik ga zeer binnenkort een beamer (Optoma HD36) plaatsen.
Wat ik nergens tegenkom is hoe ik de beamer moet plaatsen t.o.v. het scherm.
De handleiding is hier niet echt duidelijk over, en op het net kom ik eigenlijk ook geen goede info tegen.

De Optoma komt aan een muurbeugel t.o.v. de muur waar het scherm komt.
Afstand tot het scherm is goed, op diverse site gecalculeerd, om mooi beeldvullend te kijken.

Dat de beamer horizontaal recht voor het scherm moet, is mij inmiddels duidelijk, maar de hoogte?
Moet de lens recht tegenover de bovenkant van het projectiegedeelte van het scherm komen?

Ik hoor graag van de vele experts op dit forum of dat ook klopt.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 13:33

Mikayu

.srt

Het ligt eraan hoe ver de beamer 'omhoog' projecteert tov de lens. Helaas in veel handleiding idd niet terug te vinden.

Mijn huidige BenQ projecteert heel erg veel omhoog en is 11(!) graden gekantelt om het bovenste gedeelte van het beeld op gelijke hoogte te krijgen met de lens. Hierdoor is erg veel keystone correctie nodig. Zonde van die niet gebruikte pixels.

Mijn vorige Toshiba beamer had wel netjes rechthoekig beeld op dezelfde hoogte.

De volgende beamer heeft als minimale eis lens shift functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 19:31
Deze beamer heeft vertical lensshift van 20%; daar kom je een heel eind mee. Check ook eens de projection calculator op projectorcentral. Op pagina 25 van de handleiding zie ik het gewoon staan trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klavertje2211
De projection calculator heb ik al (uiteraard) bekeken, maar m.b.t. mijn vraag: de plaatsing verticaal t.o.v het scherm wordt ik er niet echt veel wijzer van. Het geeft een indicatie, maar meer ook niet.
Ook de handleiding van de Optoma laat een leuk plaatje zien, maar in tekst hoe te plaatsen is er niet bij.
Kortom, er blijft ruimte voor speculatie.
Ik kan inderdaad met de lensshift een aardig eind corrigeren, misschien vandaar ook niet de duidelijke verklaring in de Optoma manual over de plaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 19:31
Hang in ieder geval de projector, zoals je al zei, recht voor het scherm; je hebt geen horizontale lensshift. Die 20% lensshift betekent dat je de mogelijkheid hebt om 1/5 van de hoogte van je projectie naar beneden (of boven) kan verschuiven. Bij een 100 inch scherm zal dat zo'n 25 cm max verschuiving zijn. Je kunt ook uitrekenen wat de afstand is van je plafond tot de bovenkant van het projectiegedeelte van je scherm. Bij een lensshift van 0 zit de lens min of meer of meer op dezelfde afstand van het plafond (even aangenomen dat je een beamer plafondbeugel gebruikt). Nu heb je nog die max 25cm of zo speelruimte. Tenminste als ik het nog allemaal goed herinner, dus pin mij er niet op vast 😁. Je zou het ook experimenteel kunnen vaststellen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klavertje2211
We gaan gewoon meten vanaf de bovenkant van het projectiegedeelte van het scherm.
Dat zal dan ook de afstand worden t.o.v. het plafond tot de lens van de Optoma.
Eventueel te corrigeren met de vertical lensshift.
Horizontaal in het midden..ook goed uitmeten dus.
Ik gebruik een muurbeugel, maar dat heeft het zelfde effect als een plafondbeugel, dus de projector hangt
"op zijn kop".
Bedankt in ieder geval voor het meedenken!
Toch raar dat e.e.a. niet duidelijker staat aangegeven in de manual.
En ook raar dat er niet meer duidelijk te verkrijgen is via het www...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fpjschreuder
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-09 12:04
Grootste probleem van deze dingen is dat het gaat om offset, en niet (persé) om lensshift. En ze schrijven het allemaal weer anders op.

In de handleiding staat dat de normale offset van de beamer 0,15V is. Waar ze die unit vandaan hebben mag joost weten, maar betekent in dit geval dat de minimale offset 115% is. Dit betekent dat het midden van de lens minimaal 15% van de beeldhoogte boven de bovenkant van de projectie moet hangen (indien op z'n kop gehangen!). Hij heeft daarop 17% lensshift, dus hij kan nog een stukjes shiften - midden lens moet dus tussen 15% en 32% van de beeldhoogte boven de bovenkant van de projectie hangen.

Voorbeeldje bij een scherm van 2,0m breed / 1,12m hoog: dan moet hij tussen de 16,8cm en 35,8cm bóven de bovenkant van de projectie hangen.

Echt een rotzooi hoe dat in die handleiding staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klavertje2211
Bedankt voor de goede hulp. Hier heb ik wat aan!
Pagina: 1