Mijn GA-970A-UD3 MOBO lust geen andere memory-strips

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qbig1970
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-05 17:33
Ik heb onlangs (tweede hands) twee reepjes geheugen DDR3 1333 8GB (dus 2x8GB) gekocht.

Een Samsung 8GB 2Rx4 PC3L-10600R (M393B170DH0)
Een Hynix 8GB 2Rx4 PC3-10600R (HMT31GR7BFR4C)

Als ik ze in mijn moederbord prik en zet mijn pc aan, gaan alleen fans draaien.
Ik hou zwart beeld, zelfs het bekende piepje hoor ik niet, laat staan dat moederbord aangeeft
dat er een geheugenprobleem is!

Mijn Vraag:
Wat doe ik fout?

Ik gebruik:
Gigabyte GA-970A-UD3 rev. 1.2
Bios versie F6
AMD FX-4170 Black Edition
2x4GB Corsair - Valueselect DDR3-1333
MSI GTX750-2GB

Alle waarden (clocks etc) zijn standaard, niets overclocked!

Ik heb ook geprobeerd om ze één voor één in mijn moederbord te prikken maar deze strips geven geen sjoege!

De site van Gigabyte is niet al te behulpzaam, mijn nieuwe stripjes geheugen worden nergens genoemd!

[ Voor 6% gewijzigd door qbig1970 op 20-10-2016 17:49 ]

Beste antwoord (via qbig1970 op 20-10-2016 20:52)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:01

Nemesizz

Untouchable

Een paar dingen die me opvallen:

De Samsung module is ECC Reg (server geheugen) en Low Voltage, de Hynix module is ook ECC Reg maar géén Low Voltage, die 2 doorelkaar gebruiken gaat hoe dan ook niet lukken.
(Gigabyte geeft overigens op de site aan dat er gewone DDR3 modules inmoeten, geen DDR3L ofwel geen low-voltage geheugen).

Komt bij, dat sommige desktop (lees: niet server) processors soms ECC supporten, maar heel vaak niet ECC Reg.

Het verbaasd mij dus ook niet echt dat je PC dan niet wil starten.
Sommige borden willen wel starten met ECC (al betwijfel ik ten zeerste met ECC Registered), maar de meeste consumenten borden en/of CPU's hebben daar geen support voor.

Je kan dan ook beter op zoek gaan naar 'normaal' geheugen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het kan altijd zijn dat je geheugen niet compatible is. Pak eens modules die wel op de QVL voorkomen en kijk of dat wel werkt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:01

Nemesizz

Untouchable

Een paar dingen die me opvallen:

De Samsung module is ECC Reg (server geheugen) en Low Voltage, de Hynix module is ook ECC Reg maar géén Low Voltage, die 2 doorelkaar gebruiken gaat hoe dan ook niet lukken.
(Gigabyte geeft overigens op de site aan dat er gewone DDR3 modules inmoeten, geen DDR3L ofwel geen low-voltage geheugen).

Komt bij, dat sommige desktop (lees: niet server) processors soms ECC supporten, maar heel vaak niet ECC Reg.

Het verbaasd mij dus ook niet echt dat je PC dan niet wil starten.
Sommige borden willen wel starten met ECC (al betwijfel ik ten zeerste met ECC Registered), maar de meeste consumenten borden en/of CPU's hebben daar geen support voor.

Je kan dan ook beter op zoek gaan naar 'normaal' geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

ECC geheugen gaat wel werken op dat bord (al kan je er waarschijnlijk niets aan instellen in het BIOS, tenminste, bij de GA-970A-UD3P kan dat niet), maar registered gaat m niet worden (ook ervaring mee...).