Reason hoe en wat?

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Skate2000
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-12-2024
Ik had dit al gepost in een draad in het audio, video, hifi forum, maar aangezien het niet over de muziek ofzo gaat, maar meer over het programma zelf, begin ik hier maar even een draad. In de hoop meer succes te hebben..
Op zondag 17 juni 2001 22:41 schreef Mastermind het volgende:
Reason roeleert belachelijk!!!

Reason heeft een hele goede Help, daar heb ik het mee geleerd.
OK, kewl!! :) Maarrrr... :P Hoe zou ik het kunnen leren? Ik heb alle mogelijk documentatie al gelezen, maar ik znap het verschil tussen de NN19 (digital sampler) en de Subtracktor analog synth niet eens.

Volgens mij kan je ze allebei geluid laten maken, door de noten dmv de Matrix in te voeren, is dit juist?

Of kan de NN19 bijvoorbeeld ook zelf toonhoogten maken? En wanneer gebruik ik de Subtracktor en wanneer de NN19? :?

Hoe kan ik Midi invoeren? En hoe neem ik iets op voor een compleet nummer? :?

Waarom is er een Dr. Rex loop player, én een drumcomputer, als ze allebei een ritme kunnen maken? |:( Aargh.. ik znappet niet meer, dit prog kan teveel.

Isser iemand die me (rustig per onderdeel) kan vertellen hoe Reason nou eigenlijk werkt. Wat je waarom aan elkaar moet/kan sluiten, en wanneer je wat moet gebruiken? Ik zal je eeuwig dankbaar zijn.. :)

Verwijderd

Het beste is gewoon een bestaande song laden en dan de achterkant bekijken, welke wires aan welk apparaat verbonden zijn en hoe.
Wat je dan ook kan doen is om de termen boven het "gat" waar de wires inmoeten opzoeken op het internet om te kijken wat ze betekenen.
En ik neem aan dat je wel een beetje kan sequencen en de piano roll gebruiken.
Anders valt er nog heeeeel veel te leren ja

Of probeer ook is om een rack van een song rustig af te breken zodat je alleen 1 synth en 1 effect overhoudt...

Keep Trying

• Skate2000
Ik znap het al wel redelijk, maar hoe kan ik nou als ik een keyboardje aan m'n midipoort knoop, iets spelen, dat opnemen, en er een mooi trancy geluid van maken?? :?

Niet door te kijken hoe de bedrading zit, want dat hebbik nou wel door.. maar wanneer een sub-trekker, en wanneer die NN19? Wat is het verschil??

AARRGH.. wat een frustraties.. (sorry, moest even)

Verwijderd

Bij de sequencer staan verschillende kolommen, voor elke kolom staat evt. een machine.
Heb je een sub-trekker (lol) toegevoegd dan kan je die kiezen in die kolom (track), en als je dan opneemt in dezelfde track (volgens mij moet je dan eerst het midi tekentje ook op die track zetten) speelt ie de subtrekker af...

En zoveel mogelijk proberen werkt altijd...denk ik

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-08 20:53

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

het verschil tussen een nn19 en een subtractor is dat de subtractor een analoge synth is, hij genereert dus een geluid met pulsjes, dat zijn altijd die 'belletjes' die je hoort in acid

de nn19 is een sampler, hij speelt dus een sample af aan de hand van de toonhoogte (van bijvoorbeeld de matrix, maar kan ook met je midi keyboard (de subtractor kan overigens ook met je midikeyboard, maar meestal is dat niet iets wat je wilt))

Met de nn19 zijn mooie pads en strings te maken, dus als jij trancy geluidjes wil hebben moet je deze dus hebben :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-08 20:53

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

het verschil tussen de Dr.Rex en de ReDrum is ook heel simpel:

met de ReDrum kun je gewoon simpele drumritmes maken, elke sample kun je op bepaalde tijdstippen laten afspelen enzo

De Dr.Rex loop player is vooral bedoeld voor breakbeats... breakbeats zijn namelijk niet te maken met de ReDrum, probeer maar eens :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

Reason is een programma dat je een virtuele studio geeft. Het probeert dus een echte studio na te bootsen. Alle geluiden in Reason zijn samples. Als je in een echte studio werkt met analoge synts (subtracktor) dan heb je geenn samples. Koop je tegenwoordig een losse synt dan zitten er samples ingebakken / je geluiden dus. De subtracktor is een virtuele synt waarbij je geen "ingebakken" samples hebt. Deze krijg je bijgelevert/ kun je kopen/ kun je zelf maken. Het voordeel van REason is dus dat je synts een geluidsbank (van samples) heeft beperkt door wat je erzelf invoert.

Een hardware sampler is een synt waar je zelf geluiden moet instoppen / samplelen. Dit kunnen instrumenten zijn maar ook stemmen of andere geluiden. Een sampler heeft vaak extra functies tov een gewone synt zoals bijv. timestretchen (geluiden langzamer laten afspelen zonder dat de toonhoogte verandert) etc. Dus de nn19 heeft een aantal "sampler" functies die de synt niet heb... Andersom geldt dat ook. Dus ze komen beide op bepaalde punten sterk overeen op een aantal specifieke dingen na.... Kijk/luister en probeer t allemaal maar uit.

DrRexLoopplayer is een heel groot verschil met de drumcomputer. Met de DrDex kun je in stukken gehakte loopsamples (kan je doen met t prg recycle) afspelen, van volgorde veranderen, kleine tot grote veranderingen op bepaalde stukken aanbrengen. Dit is ook gebaseerd op een hardware sampler. Alleen dusdanig gestript dat je alleen met loops kunt werken. Eigenlijk vormen de DrRex en de nn19 een zeer uitgebreide sampler.
De drumcomputer is om zelf je drum rytmes/loops te maken. Je hebt dan veel controle over de te gebruiken geluiden (samples) en kunt zelf bepalen waar je die geluiden plaats in je compositie/rytme-stuk.

etc.etc.

Nog vragen mbt reason....koning@ecn.nl.

• Skate2000
Hey Kewl!! 8-)

Ik ben blij dat er reacties zijn zeg.. :) Laat ik nu maar weer eens aan de slag gaan, om te kijken wat ik er nu weer van kan leren :)

Verwijderd

Je moet heel erg veel geduld hebben en feeling voor muziek. Dan kan er wel iets leuks uitkomen. Steek er maar genoeg uurtjes in voordat je alles door hebt. Succes. :)

Verwijderd

Op vrijdag 29 juni 2001 21:07 schreef Prankster het volgende:
Je moet heel erg veel geduld hebben en feeling voor muziek. Dan kan er wel iets leuks uitkomen. Steek er maar genoeg uurtjes in voordat je alles door hebt. Succes. :)
Mwoah valt wel mee, ik heb liedje op mijn mp3.com site staan die binnen 2 uurtjes zijn gemaakt.
Maar als je echt iets goed wilt maken moet je je ook gaan verdiepen in de mastering etc.

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

ik snap de fuzz rond reason niet helemaal

er zit een quickstart handleiding en uitgebreide handleiding in PDF formaat bij op de cd. Daar staat werkelijk alles in wat je moet weten.

Hmmm ohja er vanuit gaande dat je Reason natuurlijk al hebt ;) lama

Verwijderd

Reason = :9~

Verwijderd

Op vrijdag 29 juni 2001 21:53 schreef FreeH2o het volgende:
Maar als je echt iets goed wilt maken moet je je ook gaan verdiepen in de mastering etc.
Dat bedoel ik eigenlijk ook. Je kan er wel wat geluid uit kijgen, maar voor het afmixen moet je wel wat ervaring hebben om dat allemaal goed te doen.
Maar ik ben gek op Buzz. Beetje hetzelfde idee als reason alleen freeware en open-source.

http://www.jeskola.com
http://www.buzzmachines.com

Verwijderd

Als je legaal wilt beginnen ;) of effecten en synths wilt leren begrijpen dan adviseer ik ook zoiets als Buzz of Psycle

En btw, Buzz is niet opensource...Psycle is opensource!

Verwijderd

Als je dingen wilt uitbrengen heb je toestemming nodig om de samples van reason te gebruiken. Die krijg je alleen als je t programma koopt volgens mij..... Dus wat dat betreft heb je niets aan een illegale copy.

:+

• Skate2000
NOg even iets leuks, over MIDI in m'n PC:

[topic=36881]

Iemand die weet hoe ik MIDI geluid in m'n PC kan krijgen??
Pagina: 1