Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alhofwegen
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-10-2016
Hoi,

Ik heb al redelijk wat afgezocht op internet, maar ik kan nergens vinden hoe ik het bereik van een excel matrix variabel kan maken. Ik werk bijvoorbeeld in een excelblad met de formule:
=SNIJPUNT(B18:B53;C18:C53)

Maar in plaats van B53 moet deze formule kolom b tot de laatste ingevulde waarde pakken. Dat kan variëren tussen B30 en B300 ongeveer. Kan iemand mij helpen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel 2016

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb geprobeerd de formule VERGELIJKEN te gebruiken, maar die lijkt niet te werken. Volgens mij ook niet als ik daar een aparte naam aan geef.

Beste antwoord (via alhofwegen op 26-10-2016 13:03)

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:02
Mocht je het echt variabel maken, dan is het handigste om OFFSET icm COUNTIF te combineren om te bepalen waar de einde van de matrix te zoeken (je kan vast de Nederlandstalige equivalent vinden):

*Maak bv van cel A1 een hulpcel. Deze cel telt over hoeveel rijen je SNIJPUNT wil laten uitreken. Doe dat met: =COUNTIF(B18:B10000,<>"")
Deze functie telt op tenzij een cell leeg is en dus als het aantal toeneemt/afneemt dan zie je dat in cel A1.
* Doe hetzelfde voor cel A2 voor kolom C: =COUNTIF(C18:C10000,<>"")
* De functie wordt dan: =INTERCEPT(B18:OFFSET(B18,A1),C18:OFFSET(C18,A2))

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-06 16:40
Misschien dat je iets met vlookup kan?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Met vba kan je een macro maken die je een adres geeft van de laatst bewerkte cell, misschien kan je daar wat mee? http://excel.tips.net/T00...anged_in_a_Worksheet.html

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als je verder geen informatie in de betreffende kolommen hebt staan, kun je B:B en C:C gebruiken. Anders zou je mogelijk iets met OFFSET i.c.m. COUNT kunnen doen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
=SNIJPUNT(IF(B18:B300<>"";B18:B300;"",IF(B18:B300<>"";C18:C300;"")) en dan als array formule opslaan (CTRL SHIFT ENTER)

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Boeryepes schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 19:11:
=SNIJPUNT(IF(B18:B300<>"";B18:B300;"",IF(B18:B300<>"";C18:C300;"")) en dan als array formule opslaan (CTRL SHIFT ENTER)
Hoe wordt het einde daar variabel van? Als er info staat vanaf B301 / C301?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
niet. De topicstarter beschrijft dat de matrix ongeveer loopt tot B300, dus deze formule is variabel t/m B300 (of willekeurig welke limiet die je opgeeft in je formule)

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Maar SNIJPUNT negeert lege en zelfs tekstcellen gewoon, dus waarom is die IF dan nodig? Alternatief is er misschien iets met VERSCHUIVING nodig, maar dan moet TS aangeven hoe je erachter komt waar de range eindigt..

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:02
Mocht je het echt variabel maken, dan is het handigste om OFFSET icm COUNTIF te combineren om te bepalen waar de einde van de matrix te zoeken (je kan vast de Nederlandstalige equivalent vinden):

*Maak bv van cel A1 een hulpcel. Deze cel telt over hoeveel rijen je SNIJPUNT wil laten uitreken. Doe dat met: =COUNTIF(B18:B10000,<>"")
Deze functie telt op tenzij een cell leeg is en dus als het aantal toeneemt/afneemt dan zie je dat in cel A1.
* Doe hetzelfde voor cel A2 voor kolom C: =COUNTIF(C18:C10000,<>"")
* De functie wordt dan: =INTERCEPT(B18:OFFSET(B18,A1),C18:OFFSET(C18,A2))

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPM85
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-06 22:41
Wat ook kan, is een gedefineerde naam maken.
In de naam zet je de volgende formule

=OFFSET($B$18;0;0;COUNTA($B:$B);1)

COUNTA telt het aantal argumenten in kolom B, dus indien er meer cellen gevuld zijn in kolom B, na de functie COUNTA afsluiten met een negatien dus COUNTA($B:$B)-x (x= aantal cellen gevuld die niet mee moeten tellen).

Deze naam kan je in de functie gebruiken i.p.v. B18:B53. Zelfde geldt natuurlijk voor C18:C53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Beide oplossingen gaan mank op het voorkomen van lege cellen binnen de gewenste range:
{1,2,3,,,5,6} wordt dan {1,2,3,,}

Pedorus slaat de spijker op de kop:
dan moet TS aangeven hoe je erachter komt waar de range eindigt..

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alhofwegen
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-10-2016
Dank je wel! Uiteindelijk lijkt deze functie te werken:

=intercept($B$18:offset(B18;0;0;countif($B18:$B1000;"<>");1);$C$18:offset(C18;0;0;countif($C18:$C1000;"<>")))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:21

Tazzios

..

Is het niet makkelijker om je bereik als Excel-tabel te definiëren? die groeit ook vanzelf mee.
Komt je formule er ook een stuk makkelijker uit te zien: =intercept(tNaampje1;tNaampje2)
Pagina: 1