Nieuwe voeding RMA of toch wat anders?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slashinator
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 07:36
Mijn vraag

Dag Tweakers. Ik heb een systeem gebouwd wat mij aardig wat hoofdpijn bezorgd (heeft), maar ik denk dat ik uiteindelijk het euvel tot de voeding teruggeleid heb.
Het systeem gaf eerst geen beeld-output. Na lang proberen (drivers de-en heristalleren, RAM reseaten, GPU reseaten, CMOS reset, naar computerzaak geweest voor hulp, die zeiden dat de 450watt voeding te weinig was voor de gtx1070, omdat op de doos min. 500 watt psu staat 8)7)
uiteindelijk de GPU RMA gestuurd en teruggekregen zonder dat er problemen gevonden waren. Daarna lukte het om de computer met beeld te krijgen door manueel de display-input te kiezen. Ik dacht het probleem overwonnen te hebben.
Helaas begon de volgende dag opnieuw de problematiek, ditmaal startte de computer alleen vanuit koude boot, en zelfs dan niet altijd. Als ik opstart zonder gpu het systeem altijd en ook stabiel. Als ik opstart met GPU maar zonder muis+tobo start hij wel door, maar het systeem valt dan soms uit als ik de muis+tobo weer aansluit. Hierdoor begon ik de voeding te verdenken.
Het probleem is dat alles nieuw is en ik daarom de voeding niet als boosdoener zag. Temeer omdat deze vaak wordt aangeraden, en volgens wijze mensen meer dan afdoende moet zijn voor een gtx 1070.

Mijn vraag is dus, klopt het, zoals ik vermoed dat de voeding niet genoeg kan leveren voor dit systeem of kan er wat anders aan de hand zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 176,95€ 176,95
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 84,-€ 84,-
1Gainward GeForce GTX 1070 8GB€ 437,70€ 437,70
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 70,95€ 70,95
1NZXT S340 Zwart€ 65,95€ 65,95
1BenQ BL2205PT Zwart€ 119,-€ 119,-
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 29,95€ 29,95
2Corsair Value Select CMV8GX4M1A2133C15€ 40,95€ 81,90
1Corsair CX450M€ 52,95€ 52,95
1Kingston SSDNow UV400 120GB€ 42,70€ 42,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.162,05

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Bios reset, RAM verwisselen, memtest, CMOS reset, GPU RMA, kabels opnieuw aansluiten, driver de- en herinstalleren, computerzaak naar laten kijken zonder resultaat, koude boot, boot zonder GPU, boot zonder tobo+muis.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:03
Slashinator schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 12:32:
Het probleem is dat alles nieuw is en ik daarom de voeding niet als boosdoener zag.
Met dat argument... als alles nieuw is, dan is er toch geen enkele boosdoener?

Ofwel: alles kan kapot, nieuwe onderdelen kunnen defect zijn. Ook ik heb wel eens een kwaliteitsvoeding (Seasonic) gehad die vanaf dag 1 incidenteel crashes veroorzaakte.

Ofwel: ALLES kan een boosdoener zijn tot je het hebt uitgesloten. Regel dus een andere voeding om mee te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-08 22:59

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Even grof op je verbruik afgaande zie ik dat je ongeveer een load wattage hebt van plm 350 watt.
Een 450 watt voeding zou hier afdoende moeten zijn. Alleen zou ik je toch eens aanraden om het met een zwaardere voeding te testen...

Overigens. Heb je de onboard videokaart van je CPU wel uitgeschakeld in de bios?

als PSje: Nu is het wel zo dat een voeding het meest efficiënt is op 50% van de max load. Een 350 watt draw zou dus idealiter een 700 watt voeding hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Point.Flare op 20-10-2016 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Onder zware belasting haal je net de 250 watt maximaal. Bij gamen zit je daar meestal nog onder, en aangezien het niet gebeurt bij zware belasting, maar bij iets simpel als een muis en toetsenbord aansluiten, is het onmogelijk dat het door te weinig vermogen van de voeding komt. Als je de pc niet belast zit je amper aan de 50 watt. Zelfs 2x een GTX 1070 in SLI + i5 moet net kunnen met die voeding (als je uitvoeringen hebt die maar 1 PEG connector hebben).

Een defect kan natuurlijk altijd, maar ik zou eens alle aansluitingen goed checken, want het aansluiten van een USB apparaat en dan uitvallers krijgen is niet direct te herleiden naar de voeding. Post eens wat duidelijke foto's van hoe je alle kabels hebt aangesloten, zowel aan de binnenkant als aan de achterkant van de pc. Dan hebben we al een wat duidelijker beeld van de situatie en kunnen we hopelijk al meteen wat dingen uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slashinator
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 07:36
Hartelijk dank voor jullie antwoorden. Ik zal wat verduidelijken

Ik heb inderdaad ook in BIOS geregeld dat het beeld via de dGPU loopt ipv de iGPU.

Het probleem treed alleen op als alles aangesloten is. Zonder GPU werkt het systeem naar behoren. Met GPU geeft het deze problemen, terwijl de GPU niets mankeert. Daarom dacht ik aan het moederbord of de voeding, maar het systeem draait stabiel zonder GPU, vandaar dat ik het moederbord minder verdenk dan de voeding. Bij gamen draait soms maar 1 van de fans op de GPU, soms beiden.
Het tobo+muis afkoppelen en aansluiten was als test om te kijken of de powerdraw bij startup te hoog was(geeft wellicht geen uitsluitsel, maar wel een indicatie lijkt mij)

Ik ben komende dagen niet in staat foto's van de binnenkant te nemen helaas. Een vervangende voeding probeer ik te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-08 22:59

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 13:30:
Onder zware belasting haal je net de 250 watt maximaal. Bij gamen zit je daar meestal nog onder, en aangezien het niet gebeurt bij zware belasting, maar bij iets simpel als een muis en toetsenbord aansluiten, is het onmogelijk dat het door te weinig vermogen van de voeding komt. Als je de pc niet belast zit je amper aan de 50 watt. Zelfs 2x een GTX 1070 in SLI + i5 moet net kunnen met die voeding (als je uitvoeringen hebt die maar 1 PEG connector hebben).
250 watt max??

Zijn processor heeft een TDP van 65W, zijn videokaart een TDP van 161 watt. Onder load zijn die twee dus als goed voor bijna 230 watt. Daar komt nog een DVD lezer, interne schijv(en), peripherals en weet ik wat meer bij. Ik heb zijn data ingevoerd in een online calculator en een beetje ruim genomen. Daar kwam een verbruik van 344 uit. Dit heb ik afgerond naar 350. Met 250 Watt zit je er dus makkelijk 30% naast.

Bron voor calculatie: https://www.msi.com/power-supply-calculator

[ Voor 3% gewijzigd door Point.Flare op 20-10-2016 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Point.Flare schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 16:00:
[...]

250 watt max??

Zijn processor heeft een TDP van 65W, zijn videokaart een TDP van 161 watt. Onder load zijn die twee dus als goed voor bijna 230 watt. Daar komt nog een DVD lezer, interne schijv(en), peripherals en weet ik wat meer bij. Ik heb zijn data ingevoerd in een online calculator en een beetje ruim genomen. Daar kwam een verbruik van 344 uit. Dit heb ik afgerond naar 350. Met 250 Watt zit je er dus makkelijk 30% naast.

Bron voor calculatie: https://www.msi.com/power-supply-calculator
Die calculators kloppen nooit. Er zit geen dvd speler in het systeem, als die er wel in zou zitten gebruikt die alleen een noemenswaardig aantal watt als hij daadwerkelijk wordt gebruikt. Een hdd gebruikt zo'n 10-20 watt en een SSD 1-5 watt, afhankelijk van de load. Muis en toetsenbord is ook maar maximaal een paar watt en het beeldscherm heeft zijn eigen voeding.

Zelfs een systeem met een overklokte 6-core i7-4960x op 4,4ghz welke heel wat meer verbruikt dan een i5 6400 en een GTX 1080 haalt die 344 watt geen eens onder load:
reviews: Nvidia GTX 1070 en 1080
Pagina: 1