[MSI GTX 1080 gaming 8G] GPU en Power usage throttle

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Keaton
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-01-2024
Hallo lezers,

Ik heb 10 dagen gelden een MSI GTX 1080 gaming 8G gekocht.

Probleem:
Paar dagen terug tijdens het spelen van BF1 (v-sync off) merkte ik na ongeveer 2 uur spelen ineens dat het spel voor 1.5sec dipte in fps naar ongeveer 10-15fps, na die 1.5sec ging mijn fps weer omhoog, maar niet naar de gewone hoeveelheid. Ondanks dat ik dan 60+ fps heb, lijkt het beeld niet soepel, beetje stutters, ook merk ik een verhoogde inputlag. Ook leek de fps lager te worden hoe langer ik bleef doorspelen (lijkt op een memory leak, maar game restart lost het niet op).

Als ik dan kijk naar MSI afterburner, zie ik dat mijn GPU usage even dipt naar 0-10%, en Power usage ook.
Na de dip is mijn power usage nog maar 50-60% i.p.v ~75% en gpu usage blijft rond de 60% hangen i.p.v. de normale 85-99%.

Voor en na de fps dip is de kaart niet warmer geworden dan 72c, ook blijven de gpu en mem clocks op volle snelheid draaien, dus niet een temp throttle lijkt mij.

Verder heb ik een i7-4790K stock clocks, die niet warmer wordt dan 70c met 70-80% usage tijdens het gamen.
8GB ram in dual channel 1600mhz waarvan er 6GB gebruikt wordt tijdens het gamen
Asus ranger 7 moederbord met laatste bios
1080p 144hz scherm van Asus
Samsung evo 840 SSD waar de games op staan.
Windows 10 64bit Home, anniversary update met ene paar updates (daarna updates uitgezet)

Wat ik heb geprobeerd:
Clean driver install m.b.v. DDU, Geforce experience 3.0 niet geïnstalleerd.

MSI afterburner verwijderd (dit geeft blijkbaar bij sommige mensen performance problemen)

Andere games (Need for Speed 2015 v-syc off) resulteerde ook niet in hogere gpu usage, zelfde asl bij BF1 na de dip..

Na PC restart heb ik weer goede usage, maar na ongeveer 2u BF1 begint het weer.

Alle power settings op performance gezet (ook die van nvidia control pannel).

CPU parking staat uit.

In Furmark is mijn GPU usage en power usage wel 99% (Ik weet niet 100% zeker of ik dit na de dip heb getest)

Videokaart eruit gehaald en opnieuw erin om zeker te zijn dat alles goed vast zit.

Nog niet getest door tijd gebrek:
Clean windows install op nieuwe Samsung 850 evo SSD 256GB

Ik heb verder gezocht op google, maar daar gaan de meeste problemen over de FE en temp throttles. Ik kan niet veel meer bedenken waar het aan kan liggen, als het probleem vanmiddag nog steeds voordoet ben ik bang dat ik hem moet terugsturen.

Als iemand een ideetje heeft behalve dat hij stuk is hoor ik het graag :) ik ben alleen niet in staat op het nu direct te testen.

Alvast bedankt

[ Voor 2% gewijzigd door Keaton op 20-10-2016 11:18 . Reden: toegeveogd: Windows 10 64bit, anniversary update met ene paar updates (daarna updates uitgezet) ]

Alle reacties

• Keaton
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-01-2024
Voordat ik aan testen toe kwam zag ik al artefacten in het beeld in de desktop omgeving, dus waarschijnlijk was de videokaart doa.

• mathijsbaks2000
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 05-01 13:37
power save mode maybe
was bij mijn fury het geval