Windows van HDD naar SSD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theofiel B
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 30-04 09:51
Ja...het is al vaker gevraagd hier maar ik kreeg geen goed antwoord gevonden of het waren hele oude topics.

Ik heb een nieuwe MSI Nightblade gekocht met windows 10 er op. Nu heb ik een SSD er in gezet en wil natuurlijk daar vandaan windows draaien. Wat is de beste methode? Ik heb in de verpakking en boekjes e.d. geen windowskey o.id gevonden.

Methodes welke ik gevonden heb zijn clonen via een gratis software tool. Maar werkt dit? en hoe kan ik dan de pc opnieuw opstarten vanaf de SSD en vervolgens de HDD formateren? Er zijn zoveel verhalen over op the good old interweb, maar een duidelijk antwoord heb ik eigenlijk nog niet gevonden.

Wie weet er het antwoord?

Bedankt!

Beste antwoord (via Theofiel B op 20-10-2016 10:13)

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:09

DarkSide

theres no place like ::1

Zou via de media creation tool van MS een USB stick aanmaken.
Dan zou ik de oude HDD uit de kast halen. En alleen de nieuwe SSD plaatsen.
(Je wilt namelijk niet dat het boot gedeelte per ongeluk op de HDD komt te staan).

Dan inderdaad gewoon Windows 10 installeren vanaf de USB stick.Opstarten van PC met USB stick in de PC. (Eventueel boot volgorde aanpassen, maar meestal is dat niet nodig)
Windows komt dan vanzelf op de SSD en na de installatie kan je je HDD terug plaatsen zodat je extra storage ruimte hebt.

Windows zou zichzelf moeten activeren omdat bekend is dat jouw systeem legaal is.
Wel even controleren of windows op dit moment geactiveerd is. Als dat zo is kan je aan de slag

[ Voor 8% gewijzigd door DarkSide op 20-10-2016 09:58 ]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:52
Installatiemedium maken dmv de tool die Microsoft aanbied en daarna gewoon nieuwe installatie op de SSD. Activatie gaat automatisch als je het moederbord niet hebt gewijzigd, mits je huidige geactiveerd is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theofiel B
Superkanjo schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 09:25:
Installatiemedium maken dmv de tool die Microsoft aanbied en daarna gewoon nieuwe installatie op de SSD. Activatie gaat automatisch als je het moederbord niet hebt gewijzigd, mits je huidige geactiveerd is natuurlijk.
Hoi,

bedankt voor je antwoord. Dat installatiemedium maken dmv tool had ik gezien. Maar hoe dan verder? Hoe doe ik die nieuwe installatie? En wat bedoel je met activatie gaat automatisch? en wat bedoel je met huidige geactiveerd?

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Opstarten met dat USBstickje en meer hoef je niet te doen. Activeren gaat automatisch, als je je huidige Windows installatie hebt geactiveerd (kun je zien in je systeem eigenschappen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:16
Microsoft bewaard het hardware id online. Als je de pc opnieuw installeert controleert hij dat en activeert hij de pc automatisch.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

(Je wilt namelijk niet dat het boot gedeelte per ongeluk op de HDD komt te staan).

Dan inderdaad gewoon Windows 10 installeren vanaf de USB stick.Opstarten van PC met USB stick in de PC. (Eventueel boot volgorde aanpassen, maar meestal is dat niet nodig)
Windows komt dan vanzelf op de SSD en na de installatie kan je je HDD terug plaatsen zodat je extra storage ruimte hebt.

Windows zou zichzelf moeten activeren omdat bekend is dat jouw systeem legaal is.
Wel even controleren of windows op dit moment geactiveerd is. Als dat zo is kan je aan de slag

[ Voor 8% gewijzigd door DarkSide op 20-10-2016 09:58 ]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theofiel B
DarkSide schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 09:57:

Dan inderdaad gewoon Windows 10 installeren vanaf de USB stick.

Ok klinkt logisch. Maar als ik dan daarna de HDD er in doe. Herkent windows deze dan direct, of dien ik eerst opnieuw op te starten? Want indien dat nodig is, start de pc dan vanaf de SSD windows of toch weer vanaf de HDD?

Sorry voor al m'n vragen, maar check liever nu eerst alles voordat het straks helemaal mis gaat.

Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:31
Geengamert schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 09:59:
..start de pc dan vanaf de SSD windows of toch weer vanaf de HDD?
Dat is afhankelijk van de bootvolgorde in je bios, nadat je de hdd er bij geplaatst hebt dus eerst direct de bios in en kijken of de ssd nog als eerste staat. Je wilt namelijk niet dat Windows alsnog weer van de hdd start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Je kan in de Bios de opstart volgorde bepalen.
Als je daar de SSD eerder zet dan je HDD zal windows van de SSD starten.

Eenmaal in windows kan je de HDD formateren en opnieuw indelen.
Dan is die lekker schoon. En ben je klaar.

Pagina: 1