Gaming hardware overreaction?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunia5
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-09 13:25
Hallo mede tweakers,

Het concept hiervan is is dat ik na al jaren pc's bouwen en gamen er toch wel achter ben gekomen dat veel van de spellen een de minimale vereiste vaak overdreven waren.

Zat oudere hardware draait zonder problemen nog nieuwere games.
Zoals een gtx560 draaide zonder enige problemen ark survival op medium met meerdere settings op high.

Zo zijn er ook meerdere core 2quad's die nog prima zijn voor zwaardere games.

Ik heb momenteel ook een systeem gebouwd op basis van 2x een x5460 3,16GHz een gtx 750ti en 16GB 667mhz ddr2 en momenteel draai ik doom 4 op 1600-1200 (dacht ik) op grotendeels high.

Ik wou graag weten wat jullie gedachte hierover is en jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-10 04:45
Oudere top/high-end hardware gaat inderdaad flink langer mee.

Ik draai zelf nog goed met een i7 3770k, 16GB DDR3 en GTX680 van pakweg 4 a 5 ,jaar oud. Lijkt me niet meer dan logisch.

Mid-end systemen zullen wat sneller vervangen moeten, maar de game ontwikkelingen blijven tegenwoordig flink achter bij de techniek. Zeker sinds PC games steeds vaker ports van x86 console versies zijn. Tenzij je de eye-candy flink opschroeft, of het een brakke port betreft, is de noodzaak tot upgraden er gewoon niet.

Ik zie die hoge systeemeisen ook meer als een manier van gamestudio's om zich in te dekken.

[ Voor 8% gewijzigd door Flozem op 20-10-2016 06:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simmity
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-10 15:31
Van 2008 tot en met 2013 gebruik gemaakt van een GTX260 die altijd goed gewerkt heeft. Bij gebrek aan ondersteuning van DirectX 11 de noodzaak gehad om een nieuwere kaart te kopen. Dat is de HD7950 boost die nog vandaag de dag erin zit. Nieuwe spellen draaien probleemloos (BF1). Dit alles icm een i5 2400 en 8 GB DDR3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Als jij zegt '2 x een x5460' neem ik aan dat je een Xeon bedoelt... Ik weet niet hoe lang jij je systeem al hebt maar de mijne met '2 x een X5450' (R290/32GB) draait al een jaar of 7 a 8 mee. En ja hij heeft wel upgrades gehad over de jaren.

Doom 4 heb ik niet dus kan het ook niet vergelijken.

Wel word er BF3/4, The Crew, Sonic all star racing, en nog wat andere dingen gespeeld op die machine.

Ook gaat de vergelijking niet echt op vind ik, een dual Xeon systeem vs consumenten hardware.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunia5
Ik had hiervoor een i5 660 met een gtx 560 en ddr3 1333 8gb draaide ook erg soepel spelletjes heb hem weg gedaan omdat mijn server een leuke bezigheid bleek te zijn vandaar dat ik dit topic opende omdat mijn vorige ook zonder problemen zwaardere games draaide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:45

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Ik draai al de nodige jaren spelen op een eerste generatie i5, 16gb ram en een gtx660. Tot zover speel ik de spellen op een resolutie die aangenaam is. Tot zover zie ik geen noodzaak om de boel te vervangen. (Tevens spel ik geen spellen zoals doom4).

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:05
Ik gebruik op een game pc een g3258 processor van Intel en het verbaast me nog
Wat ik daar nog op kan gamen .
Shaddow warrior 2
Doom 4 met vulkan
Cod bop 3
Gaat allemaal nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Dat is een mooie trend dat PC gaming hardware langer dan ooit tevoren meegaat. Mijn PC stamt uit 2009, heeft enkel een videokaart update gehad 2 jaar geleden, en die draait inderdaad de nieuwste games vlotjes in hoge kwaliteit.

De komst van Vulcan en DX12 (wat load van de CPU wegneemt en performance meer GPU-afhankelijk maakt) zal ervoor zorgen dat die oude beestjes nog wel een tijd langer zullen kunnen meegaan:
In Doom met Vulcan kan ik letterlijk alle kwaliteitssettings volledig openzetten en dan haal ik tussen de 60 en 80 fps in 1920x1080.

Specs: AMD phenom X4, 8GB ram met als "nieuwe" videokaart een AMD R9 280x.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-10 22:06
Het hangt er allemaal vanaf welke eisen je stelt.
Ik ken mensen die het prima vinden om op medium settings met 30fps te spelen.
Ik zelf wil op ultra kunnen gamen met 60fps.

Op wat lagere settings kan je prima gamen met een pc van 5a6 jaar oud.

Een goede processor kan makkelijk 5 jaar mee gaan, maar de videokaart vervang ik ongeveer elke 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kunia5
Equazor_ schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 11:59:
Het hangt er allemaal vanaf welke eisen je stelt.
Ik ken mensen die het prima vinden om op medium settings met 30fps te spelen.
Ik zelf wil op ultra kunnen gamen met 60fps.

Op wat lagere settings kan je prima gamen met een pc van 5a6 jaar oud.

Een goede processor kan makkelijk 5 jaar mee gaan, maar de videokaart vervang ik ongeveer elke 2 jaar.
Sommige mensen willen gewoonte veel zeggen we dan :D

Moet allemaal nieuw want ja tweedehands das niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:36

Nemesizz

Untouchable

Vaak kun je veel winst behalen met settings tweaken in games.

Alles op maximum zetten loop je altijd snel tegen problemen aan dat je weer snellere hardware moet hebben om goede framerates te houden.

Maar heel vaak kun je met bepaalde settins een slagje lager heel veel winst behalen, zonder dat je veel inlevert op graphics. Ook dingen zoals anti-alliasing, heel vaak word dat heel hoog gezet "omdat het kan", maar heel vaak zijn de grove kartels al weg als je AA (ga ik uit van MSAA) op 2x zet, 4x wil ook vaak nog wel (doe ik zelf nooit, heb liever soepele framerates, en met 2x AA ben ik al snel tevreden), maar je hebt ook mensen die het op 8x of nog hoger zetten omdat die optie erin zit. Maar als je dan kijkt naar het verschil tussen 4x of 8x is het bijna niet te zien, behalve dan dat je framerate vaak met meer dan de helft minder is geworden (bij 8x tov 4x).

Zelfde bij Anastrophic Filertering (AF, weet niet of de spelling helemaal goed is), die kun je soms ook heel hoog zetten, maar boven een bepaalde setting voegt het bar weinig meer toe, maar hakt enorm in op FPS.

En afhankelijk van de game, en mogelijke settings, hebben dingen zoals schaduwen, ground clutter (plantjes en meuk) ook vaak veel invloed op fps, maar soms met een iets lagere setting lijkt het niet eens slecht en loopt een game een stuk beter, en kun je dus ook veel langer door met 'oude' hardware.

Heb kort geleden m'n 660Ti vervangen omdat ik nu een 4K scherm heb. De 660Ti kon nog wel games draaien op 4K (of UHD, wat je wil), maar via HDMI zat ik vast aan 30Hz en dat is ronduit hinderlijk (30FPS op 60Hz is mee te leven, maar met 30Hz is echt alles traag ook qua input). Tuurlijk haalde dat ding geen 60FPS, maar toch nog wel (moest even vsync uit, anders bleef ie natuurlijk op 30 zitten) rond de 40-45FPS wat ik voor bepaalde games redelijk vind (doe geen 1st person shooters). Diablo 3 kwam zelfs nog op 80FPS uit.

Dat was dus een uitzondering voor een GPU upgrade, normaal ga ik door tot het ding kapot is, of de rest van de PC niet meer mee kan komen (vaak een jaar of 5 a 6).
Pagina: 1