Geschikte embedded PC's voor draadloze mesh nodes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphhouthoofdt
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-04-2023
Goeiedag!

Ik vroeg me af of er mensen waren die ervaring hebben met het zelf samenstellen van draadloze access points, specifiek draadloze mesh nodes. Voor mijn masterthesis ga ik draadloze mesh netwerken onderzoeken in high throughput thuisomgevingen zoals bij FTTH verbindingen.

Concreet zoek ik embedded PC's zoals de Intel NUC, MSI Cubi, ECS Liva,... waarbij er eventueel plaats is voor een extra draadloze netwerkkaart via PCIe.
In de testopstellingen wordt immers gebruik gemaakt van 802.11ac voor de meshingtraffiek en 802.11n voor monitoring vanwege de verschillende frequentieband.
Daarenboven moet OpenWRT (afgeslankte Linux distributie) kunnen worden geïnstalleerd op het toestel.

Als iemand wat ervaring heeft hier, alle tips en informatie zijn welkom! _/-\o_

Groeten,
Ralph

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Wat is er mis met bijvoorbeeld een Archer C7? Of heb je bizar veel rekenkracht nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je zou ook naar bordjes zoals b.v. compex heeft kunnen kijken, of wellicht heeft mikrotik ook nog zoiets. Voor compex is in inder geval een wrt fork beschikbaar.

http://www.compexshop.com/index.php/cPath/63/page/1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TommyboyNL schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 21:28:
Wat is er mis met bijvoorbeeld een Archer C7? Of heb je bizar veel rekenkracht nodig?
Idd. Uitstekende OpenWRT support en wordt door verschillende onderzoeksgroepen gebruikt voor exact dit doel.

Kijk eens naar wat de team van Jose Saldana aan de universiteit van Zaragoza binnen het Wi-5 project aan het doen is met SDN op deze dingen, hij gebruikt Openflow en Odin om virtualized AP's te creeren waarmee o.a. seamless roaming tussen AP's bij real-time toepassingen mogelijk is.

Niet helemaal zelfde tak van sport als meshing, maar maakt duidelijk dat a) deze dingen in academia volop gebruikt worden en b) ze aardig complexe code met gemak kunnen draaien. Overigens is AirTies ook aangehaakt en zij hebben een vrij geavanceerd meshing-systeem in verkoop voor lage prijzen. Helaas niet retail in NL te vinden, maar als je hen lief aanschrijft zou je zomaar samples kunnen krijgen vermoed ik.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphhouthoofdt
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-04-2023
Bedankt!

Zowel Compex als een Archer C7 zijn inderdaad goede kandidaten. Echt veel rekenkracht is er in dit project niet nodig, maar het is de bedoeling de nodes volgend jaar ook in te zetten bij andere tests waarbij dit misschien wel van belang is.
Er zit alleszins een vrij grote community achter de Archer C7, wat altijd mooi meegenomen is.
Ik leg het eens voor aan mijn onderzoeksgroep.