Ontwikkel / Gaming monitor gezocht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitspark
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-02-2024
Hallo Tweakers,

normaliter vind ik alles door te zoeken, maar nu wil ik toch zelf eens een vraag stellen. Ik ben op zoek naar een nieuwe monitor omdat de bestaande niet voldoet. Op dit moment gebruik ik een Dell P2815Q;
pricewatch: Dell P2815Q Grijs, Zwart.

Dat is een 28" 4K. Het beeld is goed, maar de input lag is op 1080p al zwaar merkbaar, bij 4K 'voelt' het alsof mijn PC vastloopt (i5-3550K, 8Gb, Asus GTX980ti STRIX). Aan mijn videokaart ligt het niet; pricewatch: Asus STRIX-GTX980TI-DC3OC-6GD5-GAMING dat moet wel lukken.

Tot op dit moment heb ik het weten uit te zingen, maar ik ben nu toe aan iets nieuws.Tijdens het gamen maar ook tijdens het werk heb ik last ervan. Het verschil kwam pas echt naar voren toen ik op het werk 2 nieuwe 24" samsungs kreeg in 16:10 (heerlijk ontwikkelen).

Ik ben voornemens om rond de jaarwisseling een nieuwe PC te gaan bouwen, samenstellen is in progress (oa 6700K, samsung 960Pro etc.). in die nieuwe build zal de asus wel weer plaatsnemen, die vervang ik nog niet.

dat gezegd hebbende; wat kunnen jullie aan advies delen.

Wat doe ik hoofdzakelijk met de monitor?
  • Gamen
  • Software ontwikkelen
Wat is je budget?
Goede vraag. ik heb nog niet echt een max budget (sparen is te leren) maar ik ben wel aan het mikken op een 600 euro om en nabij. Als ik daarmee uit de buurt zit van wat 'nodig' is, dan hoor ik het graag.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Asus, Samsung (kwaliteit beide bevalt goed). Dell goede verhalen over gehoord, helaas heb ik een verkeerd model gekozen #shame-on-me.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zoals gezegd, monitor moet passen bij de nieuwbouw
  • Intel i7 6700K
  • Asus GTX980ti Strix
  • 16Gb (of meer) DDR4 t.b.d.
  • Samsung 960 Pro nvme
  • Moederbord t.b.d.
Wat hoop ik te ervaren met de monitor?
  • rustig vloeiend beeld, zo strak mogelijk
  • scherp beeld vanwege het ontwikkelen is dat wel erg prettig
  • refresh en response zo hoog mogelijk dat is nu het irritatie punt
En verder nog?
Wellicht de vraag nog of 28" wel optimaal is of dat ik beter kan uitwijken naar een lagere inch maat? Ik heb ook zitten twijfelen over 2x 24" zoals ik op het werk heb. Omdat ik met momenten nogal veel thuis ontwikkel (overwerk, thuiswerk, hobby etc.) is dat ook wel een pre. en 2x 28" is me toch wat gortig. geprobeerd maar was wel erg veel monitor voor mijn neus :). Probleem is een beetje de afweging tussen 16:10 en 16:9. Voor ontwikkelen is 16:10 stukken prettiger, voor gamen net weer niet (vreemde verhouding). Omdat thuis het gamen prevaleert en thuis != werk, moet thuis dus dan maar 16:9 zijn.

Zo beetje onsamenhangend wellicht maar ik wil het topic zoveel mogelijk compleet maken. Dank alvast voor het meedenken en jullie reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Wauw, zoveel geld voor een 4k monitor + TN paneel en dan:
Refresh rate 30Hz
Petje af Dell :X

Maar goed, je zou het best kunnen kijken voor een scherm met 144hz, dat geeft een enorm wereld van verschil. Icm 4K wordt dat wel erg duur en is ook weinig beschikbaar.

4k & 60hz is wel meer beschikbaar en kan voor jouw budget:

pricewatch: Samsung U28E590DS Zilver, Zwart
pricewatch: LG 27UD68-P Zwart
pricewatch: Asus PB287Q Zwart

En nog meer te vinden in de Pricewatch

Laatstgenoemde lijkt vooral een mooi scherm voor het geld. een miljard kleuren, het gaat wel om een TN paneel, wat redelijk gedateerd is(grootste nadeel zijn de kijkhoeken), maar met 60hz refresh en 1ms reactietijd en 16:9 formaat lijkt me het in de goede richting.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitspark
Als ik zoek op 4K 144Hz en 1ms is er nog niks in de pricewatch te vinden inderdaad?
https://tweakers.net/cate...GegBBI0MzVEUmxmZgZSXFsLAA

ik vraag me af of ik 144Hz niet belangrijker vind dan 4K. alleen zal ik bij 1080P of 1440P zoals nu een beetje de standaard zich ontwikkeld een kleiner scherm moeten nemen denk ik. 28" op 1080P (wat ik nu doe ivm die lag) is toch wel wat grof qua resolutie op die maat.
dan zou je hierop pricewatch: Asus ROG Swift PG278Q Zwart uitkomen. heb met dat beeldformaat zelf geen ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitspark
een update op dit topic.

ik heb voor mezelf wel al de keuze kunnen maken dat 144Hz belangrijker is dan 4K. 4K gebruik ik op dit moment niet omdat de support nog niet echt denderend is en ik heb veel meer behoefte aan een snelle monitor die lekker rustig voor het oog is.

144Hz, 1ms is zo ongeveer wel het belangrijkste. ik heb nog geen ervaringen met de 1440P resolutie. Heeft iemand daar wellicht wat meer kennis over die hij/zij wil delen?

Ik zie dat de IPS panelen allemaal rond de 4ms liggen. Nu zag ik bij Linus dat dit ook niet direct iets uitmaakt, menselijk oog (en wat volgt) kan het verschil tussen die 1 en 4ms niet waarnemen. Het zal hem voornamelijk zitten in die 60 vs 144 hz. Het grote verschil in monitoren zal volgens Linus in de display lag zitten (tell me about it). Dat kan ik deels bevestigen, ik weet dat de Dell die ik nu heb 5ms reactietijd heeft met 60Hz op 1080P. En zelfs dat is niet prettig omdat de display lag enorm is.

Binnen de range van 4ms/144hz/IPS is een hoop te vinden. Daar was de keuze gevallen op de volgende monitoren; https://tweakers.net/pric...588;425782;481068;439714/. dat gaat van +/-570 tot +/-810 euro.

Binnen de range 1ms/144hz wordt het TN. Daar was de keuze gevallen op de volgende monitoren; https://tweakers.net/pricewatch/compare/364506;556149/. dat gaat van 619 tot 658 euro.

De vraag is dus wat jullie afwegingen c.q. adviezen zouden zijn;
  • Liever 4ms en IPS of 1ms en TN?
  • Is 27" niet te groot voor een 1440P?
  • Hoe zijn de ervaringen met 1440P?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Staar je niet te blind op die enkele ms, dat verschil is minimaal. 4ms lijkt mij prima, ikzelf zie niet echt een beperking op de 5ms van mijn IPS. Van jouw lijstje trekt de predator vooral mijn aandacht vanwege het strakke uiterlijk en de 1miljard kleuren en ook nog eens 165hz. Rechtvaardigt dat het hoge prijsverschil ten opzichte van de Asus rechts? Dat antwoord zal erg persoonlijk zijn, je kunt dan het beste naar een fysieke winkel gaan en vergelijken. De ROG Swifts zijn ook erg goed, maar ik denk dat het verschil met de Predator weinig is, maar is wel 60 euro duurder..

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
Heb je door in een winkel naar een 60Hz scherm te kijken bepaald dat je dat te traag vindt? Want dat wordt me uit je relaas niet helemaal duidelijk. Ik begrijp goed dat 30Hz niets is, maar 60 is in mijn ervaring prima stabiel.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb ook het idee dat je de input-lag van je huidige monitor wilt compenseren met een hoge refresh-rate van je nieuwe monitor en een lage reactietijd? Dat zijn drie verschillende zaken.

Wat ik zou doen in jouw situatie:
- 1440p zodat je voldoende in beeld kwijt kan voor ontwikkelen en niet te veel pixels hoeft aan te sturen met gamen
- 60 Hz is voor de meeste mensen meer dan voldoende
- Sowieso IPS, kijkenhoeken en beeldkwaliteit vind ik erg belangrijk
- 5, 4 of 1ms: in de praktijk is het allemaal hetzelfde. Waardes ruim daarboven zijn ook prima. Volgens mij klopt de helft toch niet en is het vooral marketing.
- stabiele voet en usb
- formaat is persoonlijk

Helaas is 16:10 onbetaalbaar in 2560x1600. Wil je in verhouding meer hoogte, wat erg fijn is, moet je een stap terug in resolutie helaas.

Kom ik op zoiets (ook in 27" verkrijgbaar): pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart
Pagina: 1