Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 23:53
Ik begin me steeds meer af te vragen als ik de foto's zie van highend smartphones of voor leuke vakantiekiekjes, foto's tijdens festivals en optredens dan denk ik is het nog wel de moeite om zoveel geld in een los compacttoestel te steken.

Mobiel heb je altijd bij je tenslotte en de foto's die ik zie zijn soms zo mooi op mobiel gemaakt, zelfs gemaakt tijdens schermer dat ik twijfel of ik niet beter een nieuwe mobiel kan halen en die €600 voor een MK3 kan investeren in een betere mobiel.

Vroeger zou dan nooit bij me opkomen maar de laaste maand begin ik aardig te twijfelen. Ik ben geen klassefotograaf die perfecte plaatjes wil maken met een uitmuntende compositie. Gewoon een simpele alleskunner die op auto mooie foto's maakt.

Ooit nam ik mijn DSLR mee op tripjes toen kwam de RX100 MK1 voor erbij. Ik zag zo weinig verschil dat de DSLR voortaan thuisbleef.
Wordt het nu tijd de RX100 thuis te gaan laten en bv de nieuwe google mobiel te gaan of kan ik toch beter upgraden naar een MK3?

Hebben jullie hier nooit over nagedacht, nooit aan twijfelen geslagen. Ik ben al een tijdje de weg kwijt.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 10:47

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Heb je al eens 1:1 samples vergeleken tussen een camera en een mobiel? Je zal dan zien dat een mobiel vooral bij de wat mindere lichtomstandigheden er al snel een prutje van maakt. Of je nou in JPG of in RAW schiet (wat met moderne mobiele telefoons kan) maakt natuurlijk wel wat uit maar het feit blijft dat de lens van een mobiel samen met de piepkleine sensor het er allemaal niet beter op maakt.

Als je voor een nieuwe mobiele telefoon zou gaan zou je dit grotendeels moeten doen omdat je de andere functies veel gebruikt en de camera als een leuke extra ziet. Het zou zonde zijn om deze echt als camera te kopen want dan kom je naar mijn idee bedrogen uit.

Het verschil tussen een DSLR en RX100 wat je ondervond (of gebrek daar aan), zegt weinig. Met een DSLR is het om echt verschil te zien belangrijk om goed glas te hebben en juist met een DSLR heb je die mogelijkheid :) DigitalRev heeft daar overigens een leuk filmpje over gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=hk5IMmEDWH4.

Of je voor een RX100 III moet gaan.. dat weet ik niet. Dat ligt voornamelijk aan je wensen (die zie ik hier zo niet staan).

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Nee geen samples vergeleken. Zou idd leuke test zijn voor op dpreview :-)

Even de mk3 vergelijken met een S7 op 1600 iso.

Geen seconde aan gedacht eigenlijk. Pas ook weer filmpje gezien van concert. Heb de filmer al gemaild of hij soms een iPhone gebruikte het was niet zo mooi als mn dslr maar vrij goed zo goed dat ik dacht heb ik daarvoor met kramp in mn handen gestaan. Het verschil is mij de moeite niet waard meer zoals vroeger.

Tja wat schiet noem het toeristen foto's zowel overdag als 's nachts.
Ik print ze niet uit. Ik kijk ze later terug op een 34 inch scherm, vrij groot dus dan mag het best lekker scherp en kwalitatief goed beeld zijn dat komt er dan goed op uit. Ben geen pixelpieper. Voor mij geldt ook de verhouding tussen moeite van meeslepen afgezet tegen wat je terugkrijgt aan kwaliteit. Al valt dat extra slepen wel mee met een RX100

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 10:47

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

ErikRo schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 21:24:
Nee geen samples vergeleken. Zou idd leuke test zijn voor op dpreview :-)

Even de mk3 vergelijken met een S7 op 1600 iso.

Geen seconde aan gedacht eigenlijk. Pas ook weer filmpje gezien van concert. Heb de filmer al gemaild of hij soms een iPhone gebruikte het was niet zo mooi als mn dslr maar vrij goed zo goed dat ik dacht heb ik daarvoor met kramp in mn handen gestaan. Het verschil is mij de moeite niet waard meer zoals vroeger.

Tja wat schiet noem het toeristen foto's zowel overdag als 's nachts.
Ik print ze niet uit. Ik kijk ze later terug op een 34 inch scherm, vrij groot dus dan mag het best lekker scherp en kwalitatief goed beeld zijn dat komt er dan goed op uit. Ben geen pixelpieper. Voor mij geldt ook de verhouding tussen moeite van meeslepen afgezet tegen wat je terugkrijgt aan kwaliteit. Al valt dat extra slepen wel mee met een RX100
Als je het rechtstreeks gaat vergelijken moet je dat wel eerlijk doen, dat is wat lastig omdat de sensor groottes verschillen (meen ik). Anders krijg je misschien een wat vertekend beeld. Maar ja, dat is best een lastig onderwerp, zie bijv: FF vs crop: voordelen vs vooroordelen.

Het beste kun je online (bijv. Flickr) foto's gaan bekijken die met de camera's gemaakt zijn en voor je zelf de gene er uit pikken die in jouw lijn van fotograferen en onderwerpen liggen. Dan kun je zelf beoordelen of dit goed genoeg is of niet.

Heel technisch pixelpeepen en vergelijken kunnen we doen (het is Tweakers), maar of je er baat bij hebt betwijfel ik.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-09 21:48
De grootste voordelen van een camera zitten in het glas en de bediening. Of het nu een compact-, systeem-, of spiegelreflexcamera is, elk van hen hebben veel betere bediening dan een smartphone. Zeker in de momenten dat je niet even rustig de tijd hebt moet je in een reflex aan wieltjes kunnen draaien terwijl je je oog naar de zoeker beweegt en de sluiterknop alvast half indrukt. Dat lukt je niet op een smartphone.

Ook het glas is iets wat voorlopig niet geëvenaard zal worden. Een RX100 III vangt nog altijd 5x meer licht dan een iPhone 7 (Plus) én heeft nog 3x zoom (24-70mm).

Waar het om gaat: Smartphones kunnen een ding heel goed: Zeer goede wide-angle foto's schieten in goed licht. En daar houd het mee op. Wil je portret-, macro-, long-exposure, astro-, sport- of low-lightfotografie bedrijven, dan ben je al snel aangewezen op iets met betere bediening, autofocus, kleinere DoF.

Tuurlijk, in de toekomst gaat we telefoons zien met meerdere sensoren die in een miliseconde een complete depth-map maken, vervolgens die informatie interpoleren om een accuraat bokeh effect te creëren en daarmee echt glas te benaderen. 4+ autofocus technieken worden samen gebruikt om in no-time scherp te stellen en global shutters, variabele ND-filters en 16+ stops DR zijn standaard. Laat het me weten wanneer die dag komt, maar het is niet vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Ventieldopje schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 21:38:
Het beste kun je online (bijv. Flickr) foto's gaan bekijken die met de camera's gemaakt zijn en voor je zelf de gene er uit pikken die in jouw lijn van fotograferen en onderwerpen liggen. Dan kun je zelf beoordelen of dit goed genoeg is of niet.
Dat was een hele goede tip van jou even gekeken en idd bij mooi weer goede foto's en slechter licht werd het wat smoezelig ik zie toch nog voordelen in een MK3 de mk4 en mk5 zijn me te duur voor wat ze extra bieden.
Op zich zie ik me met de MK1 nog wel jaren doen maar de F2.8 is wel heel aantrekkelijk met zoom en dat heb mijn laatste steden trippen wel nodig gehad al kun je met je camera op iets leggen zodat je hem een of meerdere seconden stil kan houden al heel ver komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Balance schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 23:08:
Ook het glas is iets wat voorlopig niet geëvenaard zal worden. Een RX100 III vangt nog altijd 5x meer licht dan een iPhone 7 (Plus) én heeft nog 3x zoom (24-70mm).

Waar het om gaat: Smartphones kunnen een ding heel goed: Zeer goede wide-angle foto's schieten in goed licht. En daar houd het mee op. Wil je portret-, macro-, long-exposure, astro-, sport- of low-lightfotografie bedrijven, dan ben je al snel aangewezen op iets met betere bediening, autofocus, kleinere DoF.
idd wide angle gaat prima zie ik op Flickr maar in lowlight wordt het toch niet mooi genoeg. Denk toch ana een MK3 ook vanwege de betere prijs en deze (MK1) heb ik alweer paar jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 23:44
Mensen die bij optredens of festivals alles staan filmen of met de flitser aan foto's nemen... gruwelijk...
Wat doe je met die brol? Kan je niet gewoon kijken, dansen en genieten? Wie wacht er nog op de zoveelste foto op sociale media van een festival stage met wat lichten ingepakt in ruis, ergens daartussen een vlek die een artiest moet voorstellen... Als je dat allemaal wil dan is zowel je iphone x als high end compact gelijkwaardig.

/einde rant...

Ik gebruik m'n phone enkel voor snapshots van de kids, want de grootouders zijn daar gek op, er is geen nuttige zoom en bij lowlight of indoor denk ik er zelfs niet aan (Samsung S6).
Ik gebruik m'n RX 100 mk1 als ik ergens naar toe ga met de kinderen waarvan ik op voorhand weet dat er leuke foto momentjes gaan komen en ik geen extra gewicht wil meesleuren. Leuker dan de phone, want houdt beter vast, meer opties, meer buttons, geen zorgen om batterij, iets van zoom, ...
Ik gebruik m'n DSLR voor al de rest, meestal met voorbedachte rade (handig zo'n buggy), indoors ISO 6400 vind ik nog kunnen, ...
Pagina: 1