Hallo,
Ik ben aan het rondkijken voor een zelfbouw NAS/Plex server.
Daarbij kwam ik de volgende Best Buy Guide tegen van afgelopen maart:
https://tweakers.net/revi...rt-2016-zelfbouw-nas.html
Daarin wordt voor de `eenvoudige` variant een ASRock N3150DC-ITX moederbord aangeraden.
Deze heeft een geïntegreerde CPU en werkt op gelijkstroom. Zowel de CPU als de voeding hebben géén ventilator.
Omdat de ASRock N3150DC-ITX nog maar in één winkel wordt verkocht (volgens Tweakers) heb ik ook nog een paar alternatieven opgezocht:
Wat ik wil:
Ik wil een simpele NAS bouwen van ongeveer 200-250 euro (prijs excl HDD).
De gewenste prijs van het moederbord met CPU en voeding komt dan uit op ongeveer 150 euro.
Ik wil er Plex Media Server op zetten om zo af en toe een film te kunnen streamen.
Films kijk ik altijd met ondertiteling, wat meestal betekent dat Plex het videobestand moet "transcoden".
Mijn vraag:
Volgens de Plex website moet de CPU een Passmark score hebben van ongeveer 2000 of hoger om 1080p te transcoderen.
Gaan de moederborden/CPU's die hierboven staan het redden om 1080p te transcoden? De Passmark scores zijn namelijk net iets lager dan de aangeraden 2000:
1840 voor de Celeron J3160
1703 voor de Celeron N3150
1883 voor de Celeron J1900
Hebben jullie ervaring met geïntegreerde CPU's i.c.m. een 1080p Plex stream?
Het zou mij heel goed uitkomen als het nét wel kan, want deze opzet schijnt energiezuiniger te zijn dan aparte moederbord/cpu/voeding, en de passieve koeling scheelt twee ventilatoren. (Hij komt het liefst in de woonkamer te staan vanwege de aanwezige netwerkaansluitingen, dus minder decibels is beter
)
Qua overige componenten ben ik van plan de Best Buy guide op te volgen.
Is deze opstelling haalbaar, of ben ik beter af door een losse CPU te kopen?
Al het advies is welkom!
Ik ben aan het rondkijken voor een zelfbouw NAS/Plex server.
Daarbij kwam ik de volgende Best Buy Guide tegen van afgelopen maart:
https://tweakers.net/revi...rt-2016-zelfbouw-nas.html
Daarin wordt voor de `eenvoudige` variant een ASRock N3150DC-ITX moederbord aangeraden.
Deze heeft een geïntegreerde CPU en werkt op gelijkstroom. Zowel de CPU als de voeding hebben géén ventilator.
Omdat de ASRock N3150DC-ITX nog maar in één winkel wordt verkocht (volgens Tweakers) heb ik ook nog een paar alternatieven opgezocht:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | ASRock J3160DC-ITX | € 121,50 | € 121,50 |
1 | ASRock N3150DC-ITX | € 136,99 | € 136,99 |
1 | ASRock Q1900DC-ITX | € 114,10 | € 114,10 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 372,59 |
Wat ik wil:
Ik wil een simpele NAS bouwen van ongeveer 200-250 euro (prijs excl HDD).
De gewenste prijs van het moederbord met CPU en voeding komt dan uit op ongeveer 150 euro.
Ik wil er Plex Media Server op zetten om zo af en toe een film te kunnen streamen.
Films kijk ik altijd met ondertiteling, wat meestal betekent dat Plex het videobestand moet "transcoden".
Mijn vraag:
Volgens de Plex website moet de CPU een Passmark score hebben van ongeveer 2000 of hoger om 1080p te transcoderen.
Gaan de moederborden/CPU's die hierboven staan het redden om 1080p te transcoden? De Passmark scores zijn namelijk net iets lager dan de aangeraden 2000:
1840 voor de Celeron J3160
1703 voor de Celeron N3150
1883 voor de Celeron J1900
Hebben jullie ervaring met geïntegreerde CPU's i.c.m. een 1080p Plex stream?
Het zou mij heel goed uitkomen als het nét wel kan, want deze opzet schijnt energiezuiniger te zijn dan aparte moederbord/cpu/voeding, en de passieve koeling scheelt twee ventilatoren. (Hij komt het liefst in de woonkamer te staan vanwege de aanwezige netwerkaansluitingen, dus minder decibels is beter
Qua overige componenten ben ik van plan de Best Buy guide op te volgen.
Is deze opstelling haalbaar, of ben ik beter af door een losse CPU te kopen?
Al het advies is welkom!