Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douchekip
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 04-01-2023
Hallo,

Ik ben aan het rondkijken voor een zelfbouw NAS/Plex server.
Daarbij kwam ik de volgende Best Buy Guide tegen van afgelopen maart:
https://tweakers.net/revi...rt-2016-zelfbouw-nas.html

Daarin wordt voor de `eenvoudige` variant een ASRock N3150DC-ITX moederbord aangeraden.
Deze heeft een geïntegreerde CPU en werkt op gelijkstroom. Zowel de CPU als de voeding hebben géén ventilator.
Omdat de ASRock N3150DC-ITX nog maar in één winkel wordt verkocht (volgens Tweakers) heb ik ook nog een paar alternatieven opgezocht:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock J3160DC-ITX€ 121,50€ 121,50
1ASRock N3150DC-ITX€ 136,99€ 136,99
1ASRock Q1900DC-ITX€ 114,10€ 114,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 372,59

Wat ik wil:

Ik wil een simpele NAS bouwen van ongeveer 200-250 euro (prijs excl HDD).
De gewenste prijs van het moederbord met CPU en voeding komt dan uit op ongeveer 150 euro.
Ik wil er Plex Media Server op zetten om zo af en toe een film te kunnen streamen.
Films kijk ik altijd met ondertiteling, wat meestal betekent dat Plex het videobestand moet "transcoden".

Mijn vraag:

Volgens de Plex website moet de CPU een Passmark score hebben van ongeveer 2000 of hoger om 1080p te transcoderen.

Gaan de moederborden/CPU's die hierboven staan het redden om 1080p te transcoden? De Passmark scores zijn namelijk net iets lager dan de aangeraden 2000:
1840 voor de Celeron J3160
1703 voor de Celeron N3150
1883 voor de Celeron J1900

Hebben jullie ervaring met geïntegreerde CPU's i.c.m. een 1080p Plex stream?

Het zou mij heel goed uitkomen als het nét wel kan, want deze opzet schijnt energiezuiniger te zijn dan aparte moederbord/cpu/voeding, en de passieve koeling scheelt twee ventilatoren. (Hij komt het liefst in de woonkamer te staan vanwege de aanwezige netwerkaansluitingen, dus minder decibels is beter :) )

Qua overige componenten ben ik van plan de Best Buy guide op te volgen.

Is deze opstelling haalbaar, of ben ik beter af door een losse CPU te kopen?

Al het advies is welkom! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xelle
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-09 08:56
Zoals je aangeeft is een Passmark score van 2000 aan te raden. Ik zelf heb onderstaande configuratie:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock N3700-ITX€ 0,-€ 0,-
1be quiet! Pure Wings 2, 140mm€ 9,43€ 9,43
1Kingston ValueRAM KVR16LS11/8€ 42,20€ 42,20
1Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 51,-€ 51,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 102,63

Hiermee kan ik net aan 1080p afspelen met Plex. De Passmark score van de N3700 @ 1,6GHz is 1896. Als ik naar de cpu belasting kijk is die hoog, maar gaat het net. Ik denk als je niet veel andere zaken hebt draaien naast het transcoden dat het net moet lukken. Kanttekening is dat de N3700 1896 punten heef tegenover 1703 voor de N3150 :).

[ Voor 0% gewijzigd door Xelle op 19-10-2016 20:17 . Reden: opmaak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Ik zou geen Braswell systeem (Celeron N3150/Pentium N3700) meer maken. Intel heeft net Apollo Lake uitgebracht, de moederborden met die processors rollen nu geleidelijk aan uit, bv pricewatch: ASRock J4205-ITX, al is die nog niet beschikbaar. Voordeel van Apollo Lake tegenover Braswell is een modernere GPU en betere ondersteuning van video codecs zodat je meer bestanden hardwarematig kunt decoderen. De CPU architectuur is ook vernieuwd, volgens Intel is die tot 30% sneller, maar er zijn nog geen benchmarks van te vinden.

Maar ik zou eigenlijk toch kiezen voor een Skylake systeem, kan bijna even duur en die is significant sneller, waardoor je toch wat meer reserve reserve hebt als je softwarematig moet decoderen (PassMark score 3030 http://www.cpubenchmark.n...G3900+%40+2.80GHz&id=2706). Steeds meer videobestanden zullen HEVC of VP-9 gecodeerd zijn, dat gaat meer van je processor vragen en als die maar net snel genoeg is voor x264 1080p, zit je dus al aan het plafond. Tegenover Braswell ondersteunt Skylake ook meer videocodecs hardwarematig (tegenover Apollo Lake zal het ongeveer hetzelfde of iets minder zijn). Het verschil in TDP lijkt vrij groot, maar omdat de processor taken veel sneller klaar heeft, kan die ook sneller terug naar idle en dan is het verbruik vergelijkbaar. Voor dit soort toepassingen is het systeem het grootste deel van de tijd in idle, dus ondanks het grote verschil in TDP zal het verbruik ongeveer gelijk zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3900 Boxed€ 37,50€ 37,50
1ASRock H110M-ITX€ 68,75€ 68,75
1Antec VP350P€ 40,95€ 40,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 147,20

En of de processor en voeding al dan niet passief gekoeld zijn, uiteindelijk maken de harde schijven ook lawaai. Ik gebruik in mijn homemade NAS een stille Noctua CPU koeler en ook Noctua fans, maar eigenlijk maakt het systeem nog evenveel geluid als toen ik nog de boxed Intel gebruikte, omwille van de 4 7200rpm harde schijven (akkoord, niet echt NAS schijven, maar 5400rpm schijven hoor je ook). Ik zou toch proberen om je NAS niet in je woonkamer te zetten. Je haalt de beschikbare netwerkaansluitingen aan, maar kun je dan geen switch bij je router zetten? Of staat die ook in de woonkamer?

[ Voor 24% gewijzigd door MacPoedel op 20-10-2016 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douchekip
Hallo Xelle en MacPoedel,

Bedankt voor jullie ervaringen en advies! _/-\o_

Ik denk dat ik nu neig om mijn oorspronkelijke idee te laten varen, en om toch voor een losse cpu, moederbord en voeding te gaan.
Voornamelijk vanwege de redenen van MacPoedel: zelfs met een minimale hoeveelheid ventilatoren komt er (te veel) geluid van af, en: voor de prijs van een moederbord met geïntegreerde cpu, kan je een sneller systeem krijgen in losse onderdelen.

Dat betekent wel dat ik even moet gaan knutselen thuis. Want vanwege de ongelukkige plek waar mijn internet de woning binnenkomt, zal er een UTP kabel dwars door de woonkamer heen moeten,.. vol in het zicht. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

douchekip schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 21:46:
Dat betekent wel dat ik even moet gaan knutselen thuis. Want vanwege de ongelukkige plek waar mijn internet de woning binnenkomt, zal er een UTP kabel dwars door de woonkamer heen moeten,.. vol in het zicht. 8)7
Ik weet niet hoe je woont, bij mij in de eengezinswoning gaan alle kabels door de vloer de kruipruimte in, door een buis naar het punt waar het door de vloer de woonkamer weer in moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazario
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-08 10:14
Hallo douchekip,

Ik ben net als jij op zoek naar een budget NAS/Plex server en ga waarschijnlijk voor onderstaande (of wacht even de benchmark van de J4205 af). Door de passieve koeling en het gebruik van een laptop adapter om de AM1H te voeden zijn er geen fans nodig in deze configuratie. Als je het OS op een SSD zet en de HDD niet draait als deze niet gebruikt wordt is de configuratie dus volledig stil (ideaal voor in de woonkamer).

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5370 Boxed€ 52,65€ 52,65
1ASRock AM1H-ITX€ 56,49€ 56,49
1Blu-Basic Laptop AC Adapter 65W€ 15,99€ 15,99
1Arctic Alpine M1-Passive€ 7,94€ 7,94
1Kingston ValueRAM KVR16LN11/4€ 19,99€ 19,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 153,06

Andere optie is de HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T. Deze zal iets goedkoper zijn, maar minder stil en waarschijnlijk ook minder zuinig. De G1610T heeft een PassMark score van 2336, de 5370 doet het met 2845 iets beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Ik heb een tijdje Powerline adapters gebruikt om mijn NAS niet in de woonkamer te moeten zetten, toen ik ook beperkt zat door de router locatie en er in dat huis nergens ethernet lag. Dat was deze set: pricewatch: Devolo dLAN 1200+ WiFi ac Starter Kit (BE), wel vrij duur omdat ik ook WiFi nodig had. Ondanks de marketingpraat dat dit 1,2Gbps adapters zijn, haal je wel nooit de snelheid van gigabit ethernet (ook al omdat de adapters gigabit ethernet poorten hebben, dus sneller kan niet), maar voor videostreaming of als je verder alleen WiFi gebruikt op je netwerk om de NAS aan te spreken, dan is 1,2Gbps Powerline nooit de bottleneck.
Nazario schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 12:34:
Hallo douchekip,

Door de passieve koeling en het gebruik van een laptop adapter om de AM1H te voeden zijn er geen fans nodig in deze configuratie. Als je het OS op een SSD zet en de HDD niet draait als deze niet gebruikt wordt is de configuratie dus volledig stil (ideaal voor in de woonkamer).
Nu niet om je hele idee af te breken, maar een NAS fanless maken is geen goed idee. Harde schijven in een warmere omgeving gaan sneller defect, voor een voeding of processor is temperatuur niet zo kritiek. Dat je de harde schijven kunt stil zetten wanneer ze niet gebruikt worden, klopt wel, maar hangt wat af van je toepassing. Denk overigens dat de topicstarter van plan is om het OS (FreeNAS bv) op een USB stick te zetten, dus geen SSD vereist (zorg wel altijd voor een backup want zo'n sticks gaan kapot).

FreeNAS en dergelijke houden ook niet zo van Realtek NICs, dus ik zou ofwel een moederbord voorzien met Intel NIC (heb ik gedaan, maar zijn meestal duurder) of een PCIe NIC van Intel bij plaatsen.

Je zou zoals Xelle al aangeeft een picoPSU (https://tweakers.net/cate...bIyNDAAcosyk1N9M_OUrAxqAQ) kunnen nemen, die zijnte combineren met alle moederborden zodat je niet vast zit aan moederbord met DC power. Voor het vermogen van de power brick moet je dan wat rekenen naar het aantal schijven dat je hebt. Maar het resultaat is wel duurder dan een goedkope ATX voeding met stille fan.

Volgens deze (heel goede!) review: productreview: Intel Celeron G3900 Boxed review door ShaiNe is de Celeron G3900 eigenlijk prima passief te koelen met bv de https://www.arctic.ac/eu_en/alpine-11-passive.html (die kun je bestellen bij Arctic voor +- €17). Volgens mij rekent Intel een TDP van 51W om dan een hogere prijs aan te kunnen rekenen voor de pricewatch: Intel Pentium G4400T Tray, want er is geen T variant Celeron. Als je toch airflow voorziet in de behuizing omwille van de HDDs, kan de processor dus passief. In de Coolermaster Elite 130 kan die passieve koeler wel niet gecombineerd worden met een ATX voeding (net 4 mm te hoog). Je moet dan een SFX voeding + adapter (pricewatch: be quiet! SFX Power 2 300W + pricewatch: Corsair SFX to ATX PSU Adapter Bracket (CP-8920133) nemen of een externe voeding zoals een picoPSU.

In elk geval kan een Skylake NAS dus wel semi-passief en heel betaalbaar. Voor transcoding is dat eerlijk gezegd interessanter dan een AMD AM1 of een Intel Braswell/Apollo Lake.

Woeps dat werd snel uitgebreid, kan hierover door blijven zeuren. Heb iets heel gelijkaardig staan maar grotendeels met tweedehands en overgebleven componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douchekip
Aan de hand van jullie suggesties heb ik besloten om het geïntegreerde CPU idee los te laten.

Ik heb systeem samengesteld op basis van de Celeron G3900. Het resultaat kan je hier vinden:
Zelfbouw NAS rond 200 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:02
douchekip schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 20:07:
Films kijk ik altijd met ondertiteling, wat meestal betekent dat Plex het videobestand moet "transcoden".
Voor ondertitels hoef je toch niet altijd te transcoden?
MacPoedel schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 11:24:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3900 Boxed€ 37,50€ 37,50
1ASRock H110M-ITX€ 68,75€ 68,75
1Antec VP350P€ 40,95€ 40,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 147,20
Je hebt ook nog de G1840 nog. Die heb ik tenminste op het oog voor mijn NAS/server. Deze is langzamer maar nog wel beter dan de Braswell.

[ Voor 21% gewijzigd door D-e-n op 23-10-2016 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douchekip
Ondertitels hoeven inderdaad niet altijd getranscoded te worden. Zover ik gelezen heb is het afhankelijk van:
1) de encoding van het videobestand,
2) of de ondertitel in het videobestand zelf is opgenomen of dat het als losse .srt ernaast staat, en:
3) de player waarop je het afspeelt.

Ik speel mijn video's af via een Chromecast 2 en soms via DLNA. Ik heb nu Plex op mijn computer staan. Deze staat regelmatig te "blazen", omdat de video getranscode moet worden.

Bij een enkele video is dit niet geval, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere door ervan uit te gaan dat video's altijd getranscode moeten worden. Dan kan het alleen maar positief uitpakken :P

Weet iemand wat het feitelijke verschil is tussen de G3900 en de G1840.
Ik heb een vergelijkingspagina gevonden: http://cpuboss.com/cpus/Intel-G3900-vs-Intel-Celeron-G1840

Voor zover ik kan zien is de G3900 nieuwer en marginaal sneller, zuiniger en goedkoper. Waarom zou voor de G1840 gekozen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:02
Ik had het idee dat de G1840 een stuk goedkoper was maar het verschilt per winkel zo te zien. Ik was in de war met de duurdere G4400 denk ik. Dan is de keuze voor de nieuwere G3900 wel logisch
Pagina: 1