Wasmachine Siwamat 6123 - Krijg achterplaat niet los.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushdoctor
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20-09-2023
Beste mensen,

Ik wil een verloren bh-beugel uit mijn machine halen, maar ik kom niet verder met de achterplaat van de machine. De schroeven zijn er uit, maar hij wil nog niet loskomen.

Er zitten twee witte (relatief grote) ovale plastic doppen/klemmen op de achterkant. Zowel links als rechts, ongeveer op de helft van de hoogte en ze zijn zo'n 6cm in doorsnee. Er zit een lipje op dat ik kan bewegen, en twee sleuven waar ik niet van weet wat het zijn. Ook staat er een pijl op die naar links wijst, maar ik krijg geen beweging in deze dingen.

Weet iemand waar ik het over heb, en weet je dan misschien hoe ik ze los kan maken?

Alvast bedankt.
Doc.

[ Voor 11% gewijzigd door Bushdoctor op 19-10-2016 19:20 ]

Beste antwoord (via Bushdoctor op 19-10-2016 23:56)

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:42

Onbekend

...

Bushdoctor schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 19:14:
Er zitten twee witte (relatief grote) ovale plastic doppen/klemmen op de achterkant. Zowel links als rechts, ongeveer op de helft van de hoogte en ze zijn zo'n 6cm in doorsnee. Er zit een lipje op dat ik kan bewegen, en twee sleuven waar ik niet van weet wat het zijn. Ook staat er een pijl op die naar links wijst, maar ik krijg geen beweging in deze dingen.

Weet iemand waar ik het over heb, en weet je dan misschien hoe ik ze los kan maken?

Alvast bedankt.
Doc.
Op die plaats van die witte doppen zitten normaal de schroeven in om de trommel vast te zetten voor transport.

Zie pagina 37 van https://www.gebruikershan...ew-handleiding-67433.html

Om de wasmachine open te maken moet je op zoek naar Torx-schroeven op de achterkant.

En een tip:
http://www.klusidee.nl/Fo...-siwamat-6120-t12903.html

[ Voor 10% gewijzigd door Onbekend op 19-10-2016 22:43 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:26
als ik dit filmpje op youtube even bekijk YouTube: Kohlebürsten wechsel an einer Waschmaschine op 02:45

dan zitten deze klemmen niet vast op het chassis.
Of is jouw machine anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushdoctor
In eerste instantie lijkt die achterkant precies of die van mijn machine. Ik herken zelfs de plastic dop aan de linkerkant. (In het filmpje mist de rechter dop). Echter, het verschil is dat bij mij die doppen wel degelijk de plaat op hun plek houden. De gaten in mijn achterplaat zijn dus een stuk kleiner dan de afmeting van de doppen. Mijn doppen vallen dus OVER de gaten en zitten OP de achterplaat, waar ze doorheen steken om hem (volgens mij) op zijn plek houden. Sterker nog, het gat wat je rechts ziet, waar bij die meneer in het filmpje geen dop meer zit, dat is volgens hetzelfde als het gat in mijn achterplaat, echter bij hem zit dat op het 'frame' en bij mij dus in de achterplaat zelf.

Ik krijg geen beweging in dat kreng zeg! Ik ben er vrij zeker van dat deze doppen of klemmen verwijderd moeten worden..

[ Voor 197% gewijzigd door Bushdoctor op 19-10-2016 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Ik vraag mij af of je via de achterkant daar gemakkelijk bij komt.
Kan je niet via de voorkant erbij komen via de weg waarmee je het pompje normaal schoonmaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:26
net even geprobeerd om een service manual voor je machine te vinden maar ik kom alleen op sites waar ze geld vragen voor het service manual (15-30 euro).
Is misschien nog een optie omdat het service manual normaal gesproken de demontage van de achterplaat zou moeten laten zien

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Bushdoctor schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 19:14:

Alvast bedankt.
Doc.
Op die plaats van die witte doppen zitten normaal de schroeven in om de trommel vast te zetten voor transport.

Zie pagina 37 van https://www.gebruikershan...ew-handleiding-67433.html

Om de wasmachine open te maken moet je op zoek naar Torx-schroeven op de achterkant.

En een tip:
http://www.klusidee.nl/Fo...-siwamat-6120-t12903.html

[ Voor 10% gewijzigd door Onbekend op 19-10-2016 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushdoctor
Dank jullie wel voor alle feedback!

Met name die handleiding link gaf meer inzicht. Op pagina 37 vond ik het juiste stuk en daaruit blijkt inderdaad dat die doppen Afdekkingen zijn voor de gaten waar de transportbeveiligingen in gezeten hebben. Da's goed om te weten.... maar ze houden nog steeds mijn achterplaat vast. (Ik denk dat ze rammelen voorkomen omdat de afdekplaat alleen rondom vastgeschroefd zit).

Die pagina met die tip had ik inderdaad al gezien.. Gelukkig heb ik te maken met normale kruiskop schroeven, of zouden ze het over het verwarmings element hebben waar je die Torx schroevendraaier voor nodig hebt?

Ik denk dat ik iets over het hoofd zie.. Eén of andere handeling waarmee je die afdekkingen gewoon los klikt of zo iets.Ik ga nog eens een half uurtje naar dat ding zitten staren.. wie weet krijg ik een ingeving. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Bushdoctor op 19-10-2016 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Post anders eens een aantal foto's van de zijkanten van het achterpaneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet de bovenkant ook los schroeven. Daar zitten vaak ook nog bevestigingspunten van de achterplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushdoctor
BINGO! Ik heb ze los gekregen.
Het was inderdaad een specifieke handeling. Nu ik wist dat het Afdekkingen waren, kon ik de situatie anders benaderen. Zo werd het nu opeens logisch dat het pijltje die er op staat bedoeld is als aanwijzing voor de plaatsing van die dingen, niet voor het verwijderen!

Kortom, lipje 'optillen' zodat deze niet meer gelocked was, en dan TEGEN de richting van de pijl drukken om op die manier de afdekkingen richting de buitenkant van de machine te SCHUIVEN.. Tot dusver ging ik er van uit dat ik ze op één of andere manier naar me toe moest kunnen trekken. Ugh.

Fijn dat jullie me er doorheen gesleept hebben, maar nu ik de achterklep er af heb kom ik in een hele nieuwe onbekende wereld terecht. Ik denk dat mijn verwarmingselement onder in de trommel zit, en ik zie aan de buitenkant een blokje van zo'n 6cm bij 1.5cm waar wat draden op aangesloten zitten.

Ik ben even op Youtube wezen kijken en het lijkt er op dat dat inderdaad de aansluiting voor de verwarming is. Daar zou dus een rubber ring achter moeten zitten? Stel dat ik die er succesvol uit krijg, dan moet ik via dat kleine rot openingetje die bh-beugel er uit zien te halen? Wauw.. blij dat ik niet zulke grote handen heb..?

Tot zover erg bedankt mensen!

[ Voor 44% gewijzigd door Bushdoctor op 20-10-2016 00:14 ]

Pagina: 1