Vraag

• SamuraiP1zzaCat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-04-2025
Ik heb een Nexbox A95X Android Box met Android 6 erop. Dit ding heeft een SPDIF out via een jack converter plugje. Maar er komt geen geluid uit. Ik heb in de settings de audio output op SPDIF gezet maar niets. Als ik hem dan weer op HDMI zet heb ik weer geluid over de TV. Als ik de optische kabel in mijn Macbook steek doet alles het prima. Echter uit die Nexbox komt niets.

Ik heb geklaagd bij de verkoper, en ik heb een nieuwe gehad, Exact hetzelfde probleem... Ik heb nu 2 van die dingen liggen en ze doen het dus niet. Ik heb namelijk geen HDMI in op mijn receiver, alleen optisch, dus als ik surround geluid wil moet het wel via SPDIF.

Heeft er iemand een idee of tip? Ik heb al een "Passthrough fix" .apk file geinstalleerd, maar die lijkt ook niets te doen.

Ik heb op het Nexbox forum mijn vraag gepost maar geen reactie. Via Google kom ik alleen maar op sites terecht waar ze er of niet over spreken, of ze doen of het werkt.

Hoop op tips vanuit jullie! :)

Alle reacties

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 20:26
Ik heb ook een Nexbox A95X (905x/2GB/16GB). SPDIF werkt als een zonnetje!
Heb hiervoor niets in hoeven stellen in Kodi. Gewoon een 3,5mm naar 2x tulp ingeplugd, en 1 van de 2 tulp aansluitingen in versterker gestopt.

Ondertussen de box naar LibreElec gezet. E-nor-me vooruitgang in kwaliteit, adaptive framerate, kleurdiepte, kwaliteit bij (vooral) SD. Ik heb Android nog geen minuut gemist!

Edit: ik zie nu dat je als titel optical out hebt gekozen. Deze box heeft geen optical out, maar een gewone/goedkope digital out. Je hebt dus wel een versterker nodig die met een niet-optisch SPDIF signaal om kan gaan ;)

[ Voor 22% gewijzigd door chielmi op 31-10-2016 20:01 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:59
Ik zie dat er AV op die aansluiting staat dus volgens mij is het niet eens een digitale uitgang, laat staan een optische. Oldskool analoog dus, ik denk gecombineerd met composite video.

[ Voor 12% gewijzigd door ASW1 op 31-10-2016 20:30 ]

• SamuraiP1zzaCat
chielmi schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 19:55:
Ik heb ook een Nexbox A95X (905x/2GB/16GB). SPDIF werkt als een zonnetje!
Heb hiervoor niets in hoeven stellen in Kodi. Gewoon een 3,5mm naar 2x tulp ingeplugd, en 1 van de 2 tulp aansluitingen in versterker gestopt.

Ondertussen de box naar LibreElec gezet. E-nor-me vooruitgang in kwaliteit, adaptive framerate, kleurdiepte, kwaliteit bij (vooral) SD. Ik heb Android nog geen minuut gemist!

Edit: ik zie nu dat je als titel optical out hebt gekozen. Deze box heeft geen optical out, maar een gewone/goedkope digital out. Je hebt dus wel een versterker nodig die met een niet-optisch SPDIF signaal om kan gaan ;)
Wat is het verschil tussen SPDIF en AV op die box dan? Ik heb deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.cdrinfo.com/Sections/Articles/Sources/N/NexBox%20A95X%20Android%20Media%20Player/Images/A95X-NEXBOX-7%20(1).jpg

• ASW1
Wat maf, die versie met ook nog spdif vind ik nergens.

AV staat volgens mij voor audiovisual, dat is analoge audio met composite video.
Zeker de video daarvan is in behoorlijk lage kwaliteit/resolutie en het verbaast me dat er in 2016 nog steeds zat boxjes zijn die zo'n aansluiting hebben, volgens mij gebruikt niemand het meer.
Die SPDIF zou een optische uitgang moeten zijn, er zijn twee vormen stekkers die 3,5mm jack en de blokaansluiting die wel wat lijkt op zo'n ethernetblokje. Het optische signaal is hetzelfde alleen de stekkervorm is anders.

Ik zie helemaal nergens een nexbox A95X die ook de extra SPDIF uitgang heeft zoals die op jouw plaatje staat.
Vraag me af of je niet een of andere kloon te pakken hebt en of die optische uitgang überhaupt wel aangesloten is.

[ Voor 87% gewijzigd door ASW1 op 01-11-2016 08:16 ]

• chielmi
SPDIF (digitale output, niet optisch) zit op de 905x modellen. Nexbox is daar erg vaag over, vaak wordt de zelfde foto gebruikt bij alle modellen

[ Voor 12% gewijzigd door chielmi op 01-11-2016 13:45 ]

• ASW1
Even wikipedia erbij gepakt, want het is nog iets verwarrender dan ik allemaal dacht.
SPDIF kan zowel optisch zijn als elektrisch, en is inderdaad altijd digitaal.
Wanneer het niet optisch is dan kan het de vorm hebben van een 3,5mm audiojack zoals bekend van koptelefoontjes etc.
Echter kan SPDIF ook optisch zijn, en dat is dan meestal in de vorm van een TOSLINK stekker. Er bestaat echter ook zoiets als mini-TOSLINK, wat dan weer de vorm heeft van een analoge 3,5mm audiojack.
Er zijn boxjes met een dubbele 3,5mm aansluiting, waarin je zowel een gewone metalen (elektrische) plug in kwijt kunt, als ook een optische mini-TOSLINK.

Ik vermoed dat in dit geval de aansluiting enkel 3,5mm elektrisch is, en dat TS een optische kabel met een mini-TOSLINK adapter erin duwt. Dat past wel, maar werkt niet (tenminste niet altijd, wanneer optisch niet ondersteund wordt)

• SamuraiP1zzaCat
ASW1 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 14:07:
Even wikipedia erbij gepakt, want het is nog iets verwarrender dan ik allemaal dacht.
SPDIF kan zowel optisch zijn als elektrisch, en is inderdaad altijd digitaal.
Wanneer het niet optisch is dan kan het de vorm hebben van een 3,5mm audiojack zoals bekend van koptelefoontjes etc.
Echter kan SPDIF ook optisch zijn, en dat is dan meestal in de vorm van een TOSLINK stekker. Er bestaat echter ook zoiets als mini-TOSLINK, wat dan weer de vorm heeft van een analoge 3,5mm audiojack.
Er zijn boxjes met een dubbele 3,5mm aansluiting, waarin je zowel een gewone metalen (elektrische) plug in kwijt kunt, als ook een optische mini-TOSLINK.

Ik vermoed dat in dit geval de aansluiting enkel 3,5mm elektrisch is, en dat TS een optische kabel met een mini-TOSLINK adapter erin duwt. Dat past wel, maar werkt niet (tenminste niet altijd, wanneer optisch niet ondersteund wordt)
Klopt ik heb een 3.5mm adapter voor mijn optische kabel, en die stop ik in de SPDIF van die box. Mijn Macbook werkt hetzelfde namelijk. Wat voor kabel denk jij dat erin moet dan?

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fqZFO3n7eZKZYov9fhqzOneY/full.jpg

3.5mm optical

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• ASW1
Edit: nee dus niet de kabel die hierboven staat afgebeeld, dat is een optisch glasvezelkabeltje en die heeft TS al.

Je moet een elektrische, metalen aansluiting hebben op je versterker geschikt voor digitaal signaal.
Zoiets bijvoorbeeld, hangt er vanaf wat voor aansluiting je versterker heeft:
https://www.aliexpress.co...90-43b0-bd2b-afe7221fafcd
En anders kan dit ook:
chielmi schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 19:55:
Gewoon een 3,5mm naar 2x tulp ingeplugd, en 1 van de 2 tulp aansluitingen in versterker gestopt.
Een hele andere optie zou zijn de analoge AV aansluiting te gebruiken.

[ Voor 32% gewijzigd door ASW1 op 01-11-2016 20:45 ]

• SamuraiP1zzaCat
ASW1 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 20:38:
Edit: nee dus niet de kabel die hierboven staat afgebeeld, dat is een optisch glasvezelkabeltje en die heeft TS al.

Je moet een elektrische, metalen aansluiting hebben op je versterker geschikt voor digitaal signaal.
Zoiets bijvoorbeeld, hangt er vanaf wat voor aansluiting je versterker heeft:
https://www.aliexpress.co...90-43b0-bd2b-afe7221fafcd

Andere optie zou zijn de analoge AV aansluiting te gebruiken.
Is dat hetzelfde als digitale coax? Die heeft mijn versterker wel als ingang. Maar werkt Dolby Digital dan ook? Als ik stereo geluid wil dan pak ik wel die AV-uitgang. Dat is gewoon stereo 3.5mm jackplug.

• ASW1
Ja, zo'n stekker met een pen in het midden en een rondje eromheen is coaxiaal.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
SamuraiP1zzaCat schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 20:46:
[...]

Is dat hetzelfde als digitale coax? Die heeft mijn versterker wel als ingang. Maar werkt Dolby Digital dan ook? Als ik stereo geluid wil dan pak ik wel die AV-uitgang. Dat is gewoon stereo 3.5mm jackplug.
Inderdaad, digitale coax (het lijkt allemaal te analoog he:P). DD werkt dan ook, evenals DTS.

• chielmi
ASW1 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 20:38:
[...]
Een hele andere optie zou zijn de analoge AV aansluiting te gebruiken.
Niet echt een lekker alternatief ;) . SPDIF is digitaal, zal altijd betere audio kwaliteit leveren aan de versterker. Werkt gewoon uitstekend bij de A95X.

Edit:
Dit gebruik ik dus. Beetje beunoplossing, maar werkt perfect!
Afbeeldingslocatie: https://www.kabeldirect.nl/media/catalog/product/cache/1/image/650x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/T/u/Tulp_-_Jack_3_5mm_Kabel_1_5m_2.jpg
1 van beide tulp aansluitingen geeft signaal voor de versterker, de andere hoef je niet aan te koppelen. Denk dat bijna elke tweaker wel zo'n kabel in de rommelbak heeft liggen!

[ Voor 37% gewijzigd door chielmi op 01-11-2016 20:56 ]

• ASW1
Dat was voor het geval zijn versterker geen gewone digitale (niet-optische) aansluiting had.
Als je die wel hebt--->die gebruiken

[ Voor 3% gewijzigd door ASW1 op 01-11-2016 20:56 ]

Pagina: 1