PostNL pakket is kwijt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-09 14:10
Gisteren via de app vernomen dat mijn pakketje bij de buren op nummer 29 bezorgt zou zijn.
Ik ben uiteraard gelijk uit mijn werk naar de buren gelopen maar helaas.
Daar gaven ze aan helemaal niets te hebben ontvangen (en ik geloof ze omdat daar wel vaker pakketjes liggen).
Gelijk bij de overige buren in de buurt aangebeld met dezelfde vraag maar niemand heeft iets.
Thuis gekomen trof ik ook geen briefje in de bus.

PostNL zegt dat ze sowieso niets kunnen doen binnen 5 werkdagen maar na 5 werkdagen staat mijn pakket als verloren geboekt. Alleen na die 5 werkdagen kunnen ze ook niets doen omdat het pakket niet verzekerd is verstuurd, ze doen dan geen eens onderzoek.

vandaag sprak ik de postbode en die zei dat een collega gisteren heeft gereden. Hij heeft die collega gebeld en die kon zich niet specifiek iets herinneren over het pakketje.
Hooguit kon het een gewone bode zijn geweest (op de fiets) maar dat lijkt mij sterk aangezien het echt een pakket was.
De afzender is een particulier van marktplaats dus die gaat behalve een klacht indienen niets meer voor mij betekenen.

Als het pakketje nu na 5 dagen nog niet bezorgt is is het dan gewoon afgelopen? Ben ik mijn 150 euro kwijt zonder dat ik ergens iets kan doen? Ik voel mij behoorlijk machteloos nu....

edit
omdat het vermoeden bestaat dat de postbode in een hele verkeerde straat is geweest hoop ik dat een medewerker van Postnl mij misschien per PB met de gps data van moment van scannen kan helpen.

[ Voor 9% gewijzigd door madmaus op 20-10-2016 07:19 ]

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:04
De hamvraag is: wat was de afspraak met de verkoper? Ik leg in de advertenties en communicatie met kopers altijd het risico bij verzenden bij de koper. Als dat niet gebeurt is de verkoper bij mijn weten verantwoordelijk voor levering.

Ik denk dat de verkoper aanspreken de enige manier is om wat te bereiken.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:53
coyote1980 schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 17:54:
De hamvraag is: wat was de afspraak met de verkoper? Ik leg in de advertenties en communicatie met kopers altijd het risico bij verzenden bij de koper. Als dat niet gebeurt is de verkoper bij mijn weten verantwoordelijk voor levering.

Ik denk dat de verkoper aanspreken de enige manier is om wat te bereiken.
De verkoper is _altijd_ verantwoordelijk.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 08:29
LED-Maniak schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 17:55:
[...]

Bij marktplaats en dergelijke hoeft dat niet zo te zijn. Indien er afgesproken is of de verkoper vermeld in de advertentie dat het risico bij de koper ligt dan is dat zo, wettelijk mag dat gewoon.

Maar de verkoper kan een onderzoek aanvragen bij PostNL, duurt meestal lang en het resultaat is niet altijd positief maar er is een kleine kans aanwezig dat je pakketje ergens weer opduikt.

[ Voor 20% gewijzigd door Xepos op 19-10-2016 19:49 . Reden: foutje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:53
Xepos schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 17:56:
[...]

Bij marktplaats en dergelijke hoeft dat niet zo te zijn. Indien er afgesproken is of de verkoper vermeld in de advertentie dat het risico bij de koper ligt dan is dat zo, wettelijk mag dat gewoon.
Komt het pakket niet aan dan is dit een wanprestatie vanuit de verkoper en mag je als koper de overeenkomst ontbinden. Tenzij overeengekomen dat het risico voor de koper is.. Dat zie ik in de TS niet terug.
Maar de koper kan een onderzoek aanvragen bij PostNL, duurt meestal lang en het resultaat is niet altijd positief maar er is een kleine kans aanwezig dat je pakketje ergens weer opduikt.
Dat kan een koper niet. Dat kan alleen een verkoper. Immers.. de verkoper is degene die een overeenkomst heeft afgesloten met PostNL.

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 19-10-2016 18:03 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:04
LED-Maniak schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 17:55:
[...]

Niet bij een particuliere verkoop waarbij overdracht van het risico is afgestemd. Vandaar ook mijn vraag aan TS wat overeengekomen is met de verkoper.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• madmaus
Ik heb geen afspraken gemaakt met de verkoper.
Maar ik voel er weinig voor om haar aansprakelijk te stellen voor het feit dat de postbode er wellicht mee vandoor is.

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Maar wat 'zegt' de Track&Trace dan? Meestal moet je (of iemand anders) toch een krabbeltje zetten op zo'n soort postbode tablet?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdie25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:54
Kan het zijn dat het pakket misschien in een andere straat op nummer 29 is bezorgd? Bezorgers kunnen namelijk niet de straatnaam aanpassen bij de notificatie waar het is afgeleverd.

http://specs.tweak.to/18230

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madmaus
Er staat helemaal geen straat bij . Enkel bezorgd bij de buren op 29.
Normaal staat er een straatnaam bij nu alleen een postcode.
Dat vonden ze bij de PostNLook apart.
Op de track trace staat geen krabbel. Maar dit alleen bij verzekerde pakket post.

ik kan nog een andere straat proberen maar welke :p
ik heb nu briefjes bij iedereen in de hele straat gegooid.
Op hoop van zegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:49

job

madmaus schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 21:50:
ik kan nog een andere straat proberen maar welke :p
ik heb nu briefjes bij iedereen in de hele straat gegooid.
Op hoop van zegen.
Elke straat heeft een eigen postcode (of meerdere). https://www.postnl.nl/adres-zoeken/
Kom je daar ook niet verder mee?

[ Voor 52% gewijzigd door job op 19-10-2016 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:30
Heb je wel contact met de verkoopster? Niet dat je 2 weken na de afleverdatum pas bij haar aanklopt, want ik als verkoper zou dan niet zo welwillend meer zijn.
In principe is gewoon de afzender verantwoordelijk. PostNL hoeft zelfs helemaal niks voor jou te doen, want zij hebben geen afspraak met je. Als de afzender jouw verhaal aan PostNL voorlegt zullen ze een onderzoek moeten instellen. In de praktijk betekend dat dat ze na 1-2 weken aan de afzender vragen of zij kan laten zien wat de waarde is van het verzonden pakket en zullen ze dat uitkeren. Dan moet zij dat natuurlijk weer naar jou overmaken, anders is het gewoon oplichting. Mocht zij er echter voor hebben gekozen het pakket niet te verzekeren (= natuurlijk goedkoper, dus zou meer winst voor de verkoopster kunnen opleveren), dan is de verkoopster gewoon verantwoordelijk en stuurt ze of een nieuw exemplaar op, of stort ze je geld terug.

Ik zou er niet te veel tijd aan besteden hoor. PostNL haalt het pakket maar op bij dat adres en anders vecht de verkoopster het maar uit met PostNL. Dit is allemaal niet jouw verantwoordelijkheid, maar je moet wel duidelijk gaan communiceren met de verkoopster. Laat haar eerst maar eens weten dat je het pakket niet hebt ontvangen en dat zij een onderzoek moet starten bij PostNL.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-08 10:41

Mohy

Star Citizen

Wellicht heeft ze een verkeerd adres ingevuld? Dus contact zoeken lijkt me zeker handig...

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Klinkt alsof het in een andere plaats of straat bezorgt is. Wel op de app zichtbaar, maar geen briefje is ook vreemd. Ik zou even informeren bij de verkoper wat precies het adres is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:10

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

29 kan ook verkeerd gelezen zijn he? 28, 20 zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Er komt nooit een straat apart bij te staan indien burenlevering. Jij hoort wel een bonnetje van pakketbezorger te ontvangen met de melding. T&T online geeft vaker verkeerde meldingen. Ik zie nooit meer in welk tijdvak het bezorgd word, pas als de bezorger onderweg is en dan klopt het nog 9 van de 10 keer niet. laatste pakket
zou tussen 17u en 19u komen en er werd on 21:54u nog aangebeld met het pakket...
Naar mijn weten is Postnl verantwoordelijk voor aflevering van elk poststuk en ze zitten de vrije bezorgers flink achter de vodden aan. Vorige woensdag was mij nog gevraagd of ik een pakket van de buren 3 deuren verder had aangenomen. Ik naar de buurman en hij was niks kwijt. er stond wel een melding in het systeem dat zijn pakket nog niet afgeleverd was....

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
De app geeft mijn goede adres aan. Die controleert ook altijd trackcode met postcode dus die heeft niet het foute adres.
dat betekent niet dat de bezorger niet verkeerd heeft bezorgt.
mijn specifieke postcode is niet zo groot.

De laatste keer dat er iets bij de buren was geleverd stond er op de app en internet een volledig adres (straatnaam plus nummer). Nu slechts een postcode.

Ik heb overigens gewoon contact met de verzender maar ik ga haar hiervoor niet aansprakelijk stellen.
ze gaat voor mij een klacht indienen zodra dit kan.

Vriend van mij adviseerde om sowieso aangifte te doen voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou de huizen in je omgeving nog even langsgaan, mogelijk is het pakket ergens op een ander adres in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:16
madmaus schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 22:58:
De app geeft mijn goede adres aan. Die controleert ook altijd trackcode met postcode dus die heeft niet het foute adres.
dat betekent niet dat de bezorger niet verkeerd heeft bezorgt.
mijn specifieke postcode is niet zo groot.

De laatste keer dat er iets bij de buren was geleverd stond er op de app en internet een volledig adres (straatnaam plus nummer). Nu slechts een postcode.

Ik heb overigens gewoon contact met de verzender maar ik ga haar hiervoor niet aansprakelijk stellen.
ze gaat voor mij een klacht indienen zodra dit kan.

Ben wel benieuwd of aangifte doen wel zin heeft door jou, volgens mij is namelijk tot aflevering bij jou de verzendende partij in principe gewoon verantwoordelijk, tenzij er expliciet iets anders afgesproken. Kan dus best zo zijn dat de politie vind dat jij helemaal nog geen eigenaar bent, maar dat mogelijk alleen de verzendende partij eventueel aangifte kan doen.

Verder ben jij normaliter geen klant bij PostNL en doen zij normaal gesproken niets voor jou, de opdrachtgever kan natuurlijk wel een klacht indienen en een onderzoek laten starten. Maar jij hebt in deze eigenlijk totaal geen klant relatie met PostNL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leesvoer voor wie er verantwoordelijk is voor een pakket. En lees het even heel goed door.

http://blog.iusmentis.com...bij-particuliere-verkoop/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
PilatuS schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 23:02:
Ik zou de huizen in je omgeving nog even langsgaan, mogelijk is het pakket ergens op een ander adres in de buurt.
Hier be ik nu ook bang voor.
PostNL zou alle gps data zo moeten kunnen zien maar ze doen helemaal niets .
wellicht is hij gewoon in een andere straat?
ik vraag de verzender wel of zij dat mag opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Dit gaat om een particuliere verzending via Marktplaats. Dit heeft daarom niets te zoeken in SF.

-> Move richting AZ.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

madmaus schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 23:28:
[...]

Hier be ik nu ook bang voor.
PostNL zou alle gps data zo moeten kunnen zien maar ze doen helemaal niets .
wellicht is hij gewoon in een andere straat?
ik vraag de verzender wel of zij dat mag opvragen.
Postnl kan je niks anders melden als wat hun in het T&T systeem vinden. Pakketbezorgers ontvangen hun pakketten in een coli, en dat word voor het in hun busje gaat geteld en gescand. indien een pakket elders bezorgd is en als zijnde afgegeven bij je buren is geregistreerd, is de enige de bezorger zelf. Hun nemen van Postnl de pakketten aan en zijn dan verantwoordelijk voor juiste aflevering. Die letten heel goed op elk pakket,
ook op beschadiging voor ze het inladen, want dat mogen hun weigeren. Postnl moet dat pakket dan sealen
en registreren voor dat een bezorger het aanneemt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
Hackus schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 00:18:
[...]

Postnl kan je niks anders melden als wat hun in het T&T systeem vinden. Pakketbezorgers ontvangen hun pakketten in een coli, en dat word voor het in hun busje gaat geteld en gescand. indien een pakket elders bezorgd is en als zijnde afgegeven bij je buren is geregistreerd, is de enige de bezorger zelf. Hun nemen van Postnl de pakketten aan en zijn dan verantwoordelijk voor juiste aflevering. Die letten heel goed op elk pakket,
ook op beschadiging voor ze het inladen, want dat mogen hun weigeren. Postnl moet dat pakket dan sealen
en registreren voor dat een bezorger het aanneemt.
Dit is niet helemaal waar. Ik ben lid van de PostNL bèta app en die geeft tot moment van aflevering exact de gps locatie weer van de bezorger.
De data is dus gewoon bekend en inzichtelijk bij PostNL.
Is hier toevallig een werknemer van PostNL die kan achterhalen in welke straat de scan is gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
madmaus schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 07:03:
[...]

Dit is niet helemaal waar. Ik ben lid van de PostNL bèta app en die geeft tot moment van aflevering exact de gps locatie weer van de bezorger.
Is hier toevallig een werknemer van PostNL die kan achterhalen in welke straat de scan is gedaan?
Het lijkt mij eigenlijk niet dat het toegestaan is dit soort informatie te dele met iemand anders dan de opdrachtgever (als dat al si toegestaan). Ik denk dan ook vooral dat je hier momenteel het verkeerde pad aan het bewandelen bent, mijn inziens kan je beter sturen op actie vanuit de verzender van het pakket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madmaus
Waarom zou het niet toegestaan zijn? Het zijn geen persoonsgegevens en ze doen het ook in de app.
ik hoef enkel de straat naam te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
madmaus schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 09:08:
Waarom zou het niet toegestaan zijn? Het zijn geen persoonsgegevens en ze doen het ook in de app.
ik hoef enkel de straat naam te weten.
Voor zover ik weet is bijv. een GPS locatie die gekoppeld kan worden aan een persoon wel degelijk een persoonsgegeven, net zoals bijv. een IP-adres dat is, bij een vorige werkgever met GPS kastjes in de auto's voor KM registratie en planning moesten die gegevens in ieder geval als persoonsgegevens behandeld worden, en waren ze slechts voor een zeer beperkt aantal personen inzichtelijk, laat staat dan je er zomaar op mocht acteren voor andere zaken dan waarvoor ze geregistreerd werden of erover met derden mocht communiceren.

Maar nogmaals de vraag, voor zover ik kan zien in dit topic zijn er geen speciale afspraken gemaakt met de verkoper / verzenderr. Waarom vraag je die niet er kort op te zitten en laat je hem / haar zijn verantwoordelijkheid te nemen, in plaats van dat je dit zelf doet tegenover een bedrijf waar je in dit geval geen enkele relatie mee hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
Dennism schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 10:17:
[...]

Maar nogmaals de vraag, voor zover ik kan zien in dit topic zijn er geen speciale afspraken gemaakt met de verkoper / verzenderr. Waarom vraag je die niet er kort op te zitten en laat je hem / haar zijn verantwoordelijkheid te nemen, in plaats van dat je dit zelf doet tegenover een bedrijf waar je in dit geval geen enkele relatie mee hebt.
Omdat de verkoper een particulier is en hier niet op gaat acteren.
ik wil zelf moeite doen door briefjes in de bus te gooien en contact met PostNL op te nemen.

Ik hoef niet mij geld terug of iets dergelijks ik wil gewoon weten waar het pakketje is bezorgd.
PostNL doet dus schijnbaar niets meer.
Ze geven aan enkel bij verzekerde pakketjes onderzoek te doen.
Ik vraag mij af of de postbezorger uberhaupt te horen krijgt dat zijn pakket kwijt is.
Een bezorger kan dus alle niet aangetekende stukken gewoon meenemen zonder dat er onderzoek plaatsvind.
Dat snap ik niet.

Volgende keer gewoon alleen maar aangetekend laten versturen (9 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Ik heb ook die App. Heel misschien is het zo bij eigen pakketbezorgers, maar niet de ingehuurde.
Trouwens als er op maandag een pakket komt, die van Postnl zelf komt staat er word bezorgd tussen 09:00u en 21:00u. Ga er ook verder geen welles nietes verhaal van maken, kort om de enige die het weet is degene die jou route reed.

Wat wil je er trouwens mee bewijzen, Dat Postnl kan zien dat de bezorger netjes zijn route heeft gereden ?
Vaak staat het busje hier op de hoek en lopen ze met 2 man de pakjes voor de woningen in de buurt.
Misschien woon jij in een dorpje, dat zouden ze kunnen zien waar de bezorger ongeveer is gestopt en of jou pakje het enige was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

madmaus schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 22:58:

....

Aangifte doen van wat en tegen wie precies? Tegen de bezorger? Er lijkt mij nog niets vast te staan wat er überhaupt gebeurt is.

Wat de bezorging betreft is de verkoper verantwoordelijk, totdat jij het in je handen hebt (de levering). Alleen als dit is uitgesloten (risico koper in de advertentie oid.) door de verkoper of jij hebt specifiek om verzenden gevraagd, want stond bv alleen ophalen in de advertentie, ben jij zelf verantwoordelijk voor dit geheel.

Ik verbaas mij trouwens, ook met gewone post, altijd over de houding van PostNL. Zij worden toch betaald om het pakket van A naar B te krijgen. Daar wordt immers voor betaald. Als een pakket verdwijnt beginnen ze ineens over extra verzekering, aangetekend, etc. Grote onzin en een rookscherm, wat mij betreft. Niet leveren van het product of dienst is gewoon een wanprestatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Ex Nunc schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 10:56:
[...]

Als een pakket verdwijnt beginnen ze ineens over extra verzekering, aangetekend, etc. Grote onzin en een rookscherm, wat mij betreft. Niet leveren van het product of dienst is gewoon een wanprestatie.
Voor zover ik weet is dat gewoon onderdeel van de postwet en dus wettelijk vastgelegd en heeft dat niets te maken maken met grote onzin of rookschermen. Zie ook
De Postwet 2009
Belangrijker is hetgeen in de Postwet 2009 over de aansprakelijkheid voor kwijtgeraakte post- en pakketzendingen is opgenomen. In artikel 29 van de Postwet 2009 is expliciet opgenomen dat PostNL niet aansprakelijk is voor kwijtgeraakte poststukken en/of pakketten, tenzij de post of het pakket aangetekend of verzekerd is verstuurd. Ook als de post of het pakket is kwijtgeraakt door grof nalatig of opzettelijk handelen van PostNL kan PostNL aansprakelijk zijn voor het kwijtgeraakte poststuk of pakket. Hiervan is echter slechts in uitzonderlijke situaties sprake.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 20-10-2016 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Dennism schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 11:18:
[...]

Voor zover ik weet is dat gewoon onderdeel van de postwet en dus wettelijk vastgelegd en heeft dat niets te maken maken met grote onzin of rookschermen. Zie ook

[...]
Jij vind het normaal dat je voor iets betaald, terwijl je niet er van uit kan gaan dat ze de overeenkomst nakomen? Als dat vastgelegd wordt in een wet, dan is dat alleen maar idioter. Waarom geldt dit alleen voor PostNL en mogen andere leveranciers wel opdraaien voor de gevolgen?

Ik zie graag eens een proces over dit rare rechtsverschil komen, van een DHL, GLS, DPD oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

Eigenlijk toch wel bizar. Je neemt een dienst af maar ze wijzen elke verantwoordelijkheid over de geleverde dienst af. En ze worden daarin nog wettelijk gesteund ook!

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
[...]

"De data is dus gewoon bekend en inzichtelijk bij PostNL."

dit is een lastige zin niet alleen omdat als ze deze gegevens al zouden opslaan ze deze alleen mogen aanleveren als daarvoor een vordering word aangeleverd die is getekend door een OvJ. en deze vordering komt voort uit een rechtzaak of iets dergelijks.
maar vermoed dat deze gegevens uberhaupt niet (lang) worden bewaard (wat ze niet bewaren hoeven/kunnen ze ook niet aanleveren) laat staan dat ze het aan welke partij dan ook zouden aanleveren welke niet aan de overheid is gelieerd?

ik ben bang dat het zoeken word naar een naald in een hooi berg en dat de eerlijke ontvanger na enkele weken het pakketje in huis te hebben zo vriendelijk is het een keer langs te brengen maar vermoed dat deze kans klein is

verder hoef je van postnl weinig tot niks te verwachten op geen enkel vlak het pakket is afgeleverd (dan wel op een onbekend adres) maar dan is voor hun de kous af helaas hun werk zit erop? hoe vreemd dat ook klinkt

AMD Ryzen 5800X3D, MSI MPG X570 Gaming Plus, MSI RTX3070, 32GB Corsair DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elke postbode dat pakketjes bij de buren afdropt laat dit schriftelijk weten door een briefje bij jou in de bus te plempen met "Pakket bezorgd op huisnummer Y".

Als je dat niet hebt dan is er geen sprake geweest van bezorging bij de buren. Ik heb nog nooit een postbode die bij de buren GEEN briefje heeft neergelegd met bezorgd bij /me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Ex Nunc schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 11:30:
[...]

Jij vind het normaal dat je voor iets betaald, terwijl je niet er van uit kan gaan dat ze de overeenkomst nakomen? Als dat vastgelegd wordt in een wet, dan is dat alleen maar idioter. Waarom geldt dit alleen voor PostNL en mogen andere leveranciers wel opdraaien voor de gevolgen?

Ik zie graag eens een proces over dit rare rechtsverschil komen, van een DHL, GLS, DPD oid.
Voor zover ik weet komt dit verschil waarbij PostNL expliciet in de naam van "universele postdienst" benoemd wordt in de wet doordat PostNL als enige postdienst in Nederland verplicht is alle post te bezorgen die aangeboden wordt aan PostNL, voor andere vervoerders is deze verplichting niet van toepassing en zij kunnen bijv. in de algemene voorwaarden uitsluitingen opnemen voor aansprakelijkheid, wat ze ook zeker doen. Ik zou er dus zeker niet op rekenen dat een DHL of andere bezorger wel zomaar aansprakelijkheid aanneemt voor alle zaken die zij bezorgen.

Zie bijv deze overweging van de rechter in een vonnis:
De rechter overweegt dat PostNL op grond van artikel 29 van de Postwet 2009 slechts aansprakelijk kan zijn voor ontstane schade indien dit is te wijten aan een doen of nalaten welke gericht is op het veroorzaken van de schade dan wel met de wetenschap dat de schade zeer waarschijnlijk uit het doen of nalaten zou voortvloeien. De rechter overweegt dat het doel van de wettelijke beperking van de aansprakelijkheid in de Postwet is om te voorkomen dat een dienst van maatschappelijk belang als de postbezorgdienst feitelijk onuitvoerbaar of zeer kostbaar wordt vanwege een veelheid aan claims. Om deze reden kan PostNL tevens niet aansprakelijk zijn op grond van een onrechtmatige daad. Bovendien volgt uit artikel 29 van de Postwet 2009 dat alleen de afzender een claim in kan dienen. Zou dit het geval zijn geweest, dan zou slechts een bedrag van € 50,= voor vergoeding in aanmerking kunnen komen.
Waarbij de rechter vrij duidelijk is waarom het van belang is voor het maatschappelijk belang dat deze uitsluiting van aansprakelijkheid er is binnen de postwet.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 20-10-2016 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

De Postwet is in 2014 al aangepast.

Postnl geeft zelf aan de verplicht te zijn elke post af te leveren.

Recent kreeg ik een boeten bij een poststuk aan mij, wat niet voldoende gefrankeerd was.
De afzender stond achter op maar ik kreeg de boete. Heb dit gemeld bij Postnl dat ik het niet betaal,
en kreeg een brief thuis dat ze volgens de postwet verplicht zijn elk poststuk te bezorgen.

verder is alles wel een rookgordijn, want je krijgt niks van Postnl vergoed.
Recent is een geregistreerd brievenbuspakje bezorgd op nr 84 dat is compleet niet bij mij in de buurt.

Er stond in TT afgeleverd, maar dus niet hier. geluk dat de inwoner van nr:84 netjes na zijn vakantie het pakje bij mij bracht, maar Postnl doet niks. zgn onderzoek naar binnenlandse brievenbuszending (formulier) is ook onzin. Er kwam een postmanager bij mij aan de deur met wat vragen er verder niks.
10 dagen later kreeg ik een standaard brief dat Postnl hun best heeft gedaan en het pakje wel heeft bezorgd.

Nu weet ik dus dat alle posttassen gesloten afgeleverd worden bij Postdepot in de wijk, en daar na route leeg ingeleverd worden, de colli lijst word gescand als afgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
Het grote punt is dat de bezorger zegt niet in de straat geweest te zijn. Dat lijkt mij een puntje verkeerde straat toch?

Het punt over aangifte was van een bevriende advocaat die zei dat om zeker te zijn dat er melding was.
Mocht het een stelende postbode zijn (wat ik overigens niet verwacht) dan heb je alvast een melding die je dan kan overleggen.

Maar goed. PostNL kanaliseert alles via de helpdesk en die zeggen allemaal hetzelfde.
Wacht 5 werkdagen en dan kan de verzender een klacht indienen.
Wellicht kan ik gemachtigd worden door de verzender.

Maar goed. PostNL beslist zelf om iets bij de buren te af te geven en verzuimen om mij een briefje in de bus te doen. Volgens mij zijn zij gewoon in gebreke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 08:20
Had ook zo een voorval. Pakketje zakelijk opgestuurd dus via me werk voor iemand hier op tweakers .
Niet verzekerd. (of het moet zo zijn dat internationale post standaard verzekerd is)
Partij 1 bied mijn pakket bij partij 2 aan voor verzending en verwerking
Toen was die kwijt (gelukkig niet Post NL)
Via track an trace van partij 2 konden we zien dat die in een verkeerd land was afgegeven.
Toen was die kwijt (denk prullenbak in) status missing!
Toen proces gestart toen moest ik bij partij 1 schadeformulier invullen.

Toen moest ik gaan claimen bij partij 2 omdat zij daar verantwoordelijk voor waren en verzekerd.
Toen zeiden ze hallo jij bent geen klant bij ons.
Toen moest partij 1 bij partij 2 gaan claimen en schade formulier invullen
Moest aankoop bon tonen overhandigen.
Toen kreeg ik na 3 maanden (had er niet meer op gerekend) het maximale bedrag van 450 euro gestort
omdat ze het kwijt waren geraakt.

gelukkig is het goed afgelopen.
De koper zat te zeiken aan me hoofd van waar is me pakketje en zo en te dreigen.
Ik had daar geen zin in dacht weet je hier je geld (ex verzend kosten terug)

Was uiteindelijk gelukkig goed afgelopen en winstgevend geworden omdat ik maximaal bedrag uitgekeerd kreeg.

Ik was blij dus.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Hackus schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 11:44:
De Postwet is in 2014 al aangepast.

Postnl geeft zelf aan de verplicht te zijn elke post af te leveren.

Recent kreeg ik een boeten bij een poststuk aan mij, wat niet voldoende gefrankeerd was.
De afzender stond achter op maar ik kreeg de boete. Heb dit gemeld bij Postnl dat ik het niet betaal,
en kreeg een brief thuis dat ze volgens de postwet verplicht zijn elk poststuk te bezorgen.

verder is alles wel een rookgordijn, want je krijgt niks van Postnl vergoed.
Recent is een geregistreerd brievenbuspakje bezorgd op nr 84 dat is compleet niet bij mij in de buurt.

Er stond in TT afgeleverd, maar dus niet hier. geluk dat de inwoner van nr:84 netjes na zijn vakantie het pakje bij mij bracht, maar Postnl doet niks. zgn onderzoek naar binnenlandse brievenbuszending (formulier) is ook onzin. Er kwam een postmanager bij mij aan de deur met wat vragen er verder niks.
10 dagen later kreeg ik een standaard brief dat Postnl hun best heeft gedaan en het pakje wel heeft bezorgd.

Nu weet ik dus dat alle posttassen gesloten afgeleverd worden bij Postdepot in de wijk, en daar na route leeg ingeleverd worden, de colli lijst word gescand als afgeleverd.
Klopt dat de postwet aangepast is (laatste aanpassing zelfs dit jaar nog), artikel 29 is daarbij echter niet aangepast en de wet lijkt ook nog gewoon aangeduid te worden als Postwet 2009, zie ook: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025572/2016-07-01
Postwet 2009
Geldend van 01-07-2016 t/m heden
Dat jij gevraagd wordt bij te weinig frankering bij te betalen klopt, je bent dit echter niet verplicht, en het weigeren hiervan zal geen reden zijn om het poststuk niet te ontvangen. Je kan dit dus gewoon zonder risico weigeren.

Verder zie ik nog steeds niets van een rookgordijn wanneer zover duidelijk in de (algemene) voorwaarden als in de wet staat dat bij bepaalde zendingen (niet aangetekend en niet verzekerd) er geen aansprakelijkheid is. Dit is gewoon zo duidelijk als het maar kan en absoluut niet schimmig of lijkend op een rookgordijn (tenzij ik me bij een rookgordijn wat anders moet voorstellen dan een poging om iets te verhullen en zo onduidelijk mogelijk te laten zijn).
madmaus schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 12:10:
Het grote punt is dat de bezorger zegt niet in de straat geweest te zijn. Dat lijkt mij een puntje verkeerde straat toch?

Het punt over aangifte was van een bevriende advocaat die zei dat om zeker te zijn dat er melding was.
Mocht het een stelende postbode zijn (wat ik overigens niet verwacht) dan heb je alvast een melding die je dan kan overleggen.

Maar goed. PostNL kanaliseert alles via de helpdesk en die zeggen allemaal hetzelfde.
Wacht 5 werkdagen en dan kan de verzender een klacht indienen.
Wellicht kan ik gemachtigd worden door de verzender.

Maar goed. PostNL beslist zelf om iets bij de buren te af te geven en verzuimen om mij een briefje in de bus te doen. Volgens mij zijn zij gewoon in gebreke.
Verkeerde straat zou heel goed mogelijk kunnen zijn, blijft echter speculeren tot het pakket mogelijk nog boven water komt.

Dat PostNL alles kanaliseert via de helpdesk is vrij normaal, en ook vrij logisch. Dat deze aangeven even te wachten en daarna de verzender een klacht in te laten dienen is ook logisch, daar dit de normale procedure is voor dit soort gevallen. Ik snap volledig dat het als ontvanger lastig is dat een aan jou gericht pakketje kwijt is, maar voor PostNL ben jij in deze geen partij daar het gaat om een opdracht van de verstuurder aan PostNL, of deze jou kan machtigen durf ik trouwens niet te zeggen, misschien dat die optie er is.

Dat jij dan wel geen vertrouwen hebt in de verzender om in dit proces te acteren of zijn / haar verantwoordelijkheid te nemen of dat deze dit zelf heeft aangegeven is natuurlijk niet het probleem van PostNL.

Dat PostNL ten opzichte van de verstuurder in gebreke blijft lijkt mij zeer aannemelijk, echter maakt dit zoals de wet al aangeeft PostNL niet aansprakelijk, tenzij er aangetekend of verzekerd verzonden is. Degene die ten aanzien van jou in gebreke blijft is echter de verkoper, die mogelijk richting jou wel een bepaalde aansprakelijkheid heeft. Dat jij daar mogelijk niet op wil acteren is natuurlijk een keuze van jou.

[ Voor 31% gewijzigd door Dennism op 20-10-2016 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Volgens mij gaat het hier om een basispakket Dennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Hackus schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 12:24:
Volgens mij gaat het hier om een basispakket Dennis.
Voor zover ik kan zien maakt het voor de casus niet uit of het een poststuk of een pakket is, daar beide vormen van verzending onder dezelfde postwet vallen in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik praat alleen uit eigen ervaring, Heb nooit een pakket verloren gehad wat aangetekend/verzekerd was.

Gewone brievenbuspost - Geregistreerd brievenbuspakje - Basis pakket, wel problemen mee gehad.

Als verkoper en koper zijn overeengekomen een poststuk te versturen via (Postnl) dan is verkoper/verzender
verplicht het poststuk goed te verpakken en duidelijk te adreseren en via afgesproken optie te verzenden.
Verzender geeft hiermee Postnl de opdracht en gebruik hun postservice waardoor zei een contract heeft met Postnl voor goede aflevering.

Postnl, maakt het meer moeilijk door bezorgers in te huren van koeriersdiensten. waardoor er nog een partij bij komt kijken. Dat maakt het meer schimmig in mijn ogen. Een post/pakketbezorger in loondienst van Postnl is dus gewoon van Postnl zelf. dus niet met een 3e partij

Postnl is zeer goed in het makkelijk afwijzen of niks laten horen van allerlei. Een callcenter is ingehuurd om hun standaard verhaaltje te vertellen. Denk eens aan veel mensen die de boel bedonderen via Marktplaats en dan zomaar bij Postnl kunnen claimen, dat hebben ze wel goed afgedekt.

Ik wijs niet naar TS, Maar het is heel makkelijk te zeggen niets te hebben ontvangen. Verkoper/verzender ziet ook dat Postnl hun werk heeft gedaan en heeft bezorgd op nr:29......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:19
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 11:37:
Elke postbode dat pakketjes bij de buren afdropt laat dit schriftelijk weten door een briefje bij jou in de bus te plempen met "Pakket bezorgd op huisnummer Y".

Als je dat niet hebt dan is er geen sprake geweest van bezorging bij de buren. Ik heb nog nooit een postbode die bij de buren GEEN briefje heeft neergelegd met bezorgd bij /me
Dat is bij mij wel anders, zowel mijn pakketten die bij de buren liggen zonder briefje bij mij (gelukkig kwamen die na een paar dagen hem brengen( en vonden het vreemd dat ik hem niet kwam halen). Als pakketten bij mij van meerdere andere buren zonder briefje bij hen.

De laatste keer dat ik een pakket aannam vroeg ik nog expliciet aan de postbezorger om een briefje bij de buren in de bus te doen, dit zou hij doen. Een week later kwam hij boos aan de deur dat hij een klacht had gekregen van de buren dat hun pakket er nog niet was en dat status "afgeleverd" had. Hij dus boos bij mij aan de deur dat ik het pakket niet had bezorgd (wel geprobeerd maar buren werken tot laat en waren steeds niet thuis). Wat blijkt? Jawel, geen briefje in de bus en ook niet bekend in het systeem waar hij was bezorgd...

Ik ben er maar mee gestopt om paketjes aan te nemen, het is altijd raak, aangetekende zendingen bij buren en zelfs in de brievenbus met nep-handtekening, pakketten verkeerd bezorgd, geen briefje bij burenlevering, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
Hackus schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 12:45:

Ik wijs niet naar TS, Maar het is heel makkelijk te zeggen niets te hebben ontvangen. Verkoper/verzender ziet ook dat Postnl hun werk heeft gedaan en heeft bezorgd op nr:29......
De verkoper ziet dat de status is veranderd in nr29.
Nergens is bewijs dat dit daadwerkelijk gedaan is. Ik ga er gemakshalve vanuit dat er geen verduisteringspraktijken zijn geweest en dat het een vergissing betreft.
Maar er is nergens vastgelegd welke straat er is afgeleverd enkel nummer 29 terwijl op andere track nummers zeer duidelijk een straat en huisnummer staart.
Dit wordt versterkt door het verhaal van de bode dat hij geen herinnering heeft dat hij in mijn straat is geweest.

Ik woon middenin Den Haag dus er zijn nogal wat nummers 29 in een straal van 500 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

madmaus schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 13:13:
[...]

De verkoper ziet dat de status is veranderd in nr29.
Nergens is bewijs dat dit daadwerkelijk gedaan is. Ik ga er gemakshalve vanuit dat er geen verduisteringspraktijken zijn geweest en dat het een vergissing betreft.
Maar er is nergens vastgelegd welke straat er is afgeleverd enkel nummer 29 terwijl op andere track nummers zeer duidelijk een straat en huisnummer staart.
Dit wordt versterkt door het verhaal van de bode dat hij geen herinnering heeft dat hij in mijn straat is geweest.

Ik woon middenin Den Haag dus er zijn nogal wat nummers 29 in een straal van 500 meter.
Dat bewijs is er nooit, alleen bij handtekening. Dan nog kan het zijn dat de bezorger een krabbelt zet en je pakket voor je deur zet. Bij mij dan in mijn portiek ( DPD). Zo kun je nooit wat bewijzen, je moet ook uitgaan van de verzender haar info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
hieronder een screenshot van de tracktrace pagina van een pakketje met adres en de laatste zonder adres.
Grappige is dus dat de postcode die opgevoerd is geen huisnummer 29 kent (dit is een andere postcode in mijn straat)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NQZ1bZ9bTvBgzD8KzxIuG5Pk/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Uncle Mel schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 13:08:
[...]

Dat is bij mij wel anders, zowel mijn pakketten die bij de buren liggen zonder briefje bij mij (gelukkig kwamen die na een paar dagen hem brengen( en vonden het vreemd dat ik hem niet kwam halen). Als pakketten bij mij van meerdere andere buren zonder briefje bij hen.

De laatste keer dat ik een pakket aannam vroeg ik nog expliciet aan de postbezorger om een briefje bij de buren in de bus te doen, dit zou hij doen. Een week later kwam hij boos aan de deur dat hij een klacht had gekregen van de buren dat hun pakket er nog niet was en dat status "afgeleverd" had. Hij dus boos bij mij aan de deur dat ik het pakket niet had bezorgd (wel geprobeerd maar buren werken tot laat en waren steeds niet thuis). Wat blijkt? Jawel, geen briefje in de bus en ook niet bekend in het systeem waar hij was bezorgd...

Ik ben er maar mee gestopt om paketjes aan te nemen, het is altijd raak, aangetekende zendingen bij buren en zelfs in de brievenbus met nep-handtekening, pakketten verkeerd bezorgd, geen briefje bij burenlevering, etc...
Dat is wel raar ja, normaal krijg je een bonnetje. Dit komt voort uit dat een koerierdienst niet betaald krijgt of een ongelofelijk laag bedrag als ze het bij een postkantoor afleveren. Ze willen snel verder en dan krijg je zulke situaties. Op een dag dat ze maar weinig adressen hebben, verdienen ze bijna niks. Het laatste wat ik weet is dat de bezorger hier €1,68 per pakket kreeg van Postnl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

madmaus schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 13:23:
hieronder een screenshot van de tracktrace pagina van een pakketje met adres en de laatste zonder adres.
Grappige is dus dat de postcode die opgevoerd is geen huisnummer 29 kent (dit is een andere postcode in mijn straat)

[afbeelding]
Dat is een systeem wat Zalando zelf heeft afgesproken, of jij hebt gekozen voor aflevering op...
Dat hebben veel grote shops als Coolblue en Bol.com etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
madmaus schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 13:23:

[afbeelding]
Als je het volledig postcode inclusief letters hebt, kun je van daaruit toch de straat leiden?

OK beter lezen en niet alleen plaatjes kijken Mel...

[ Voor 5% gewijzigd door Uncle Mel op 20-10-2016 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
Hackus schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 13:28:
[...]

Dat is een systeem wat Zalando zelf heeft afgesproken, of jij hebt gekozen voor aflevering op...
Dat hebben veel grote shops als Coolblue en Bol.com etc.
Nee hoor wij hebben er voor gekozen om het naar ons eigen adres te laten versturen.
je ziet bij bezorgadres nu duidelijk een volledig adres inclusief postcode en huisnummer.
Dit is ingevuld door de postbode!
Dit is ook exact wat PostNL tegen mij zei dat het raar was dat het niet correct ingevuld stond.
Zal wel een scanfout zijn zeiden ze, het pakketje komt vast morgen.

edit nog een voorbeeld van een ander pakket INCL volledige adressering van de buren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4CNeB0zytNalMxeSTMKtMGq2/full.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door madmaus op 20-10-2016 13:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:39
offtopic:
Met al die postcodesin je plaatjes is het voor iemand die 1+1 = 2 kan uitrekenen ondertussen wel duidelijk waar je woont nu. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Jaap-Jan op 20-10-2016 13:43 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
Jaap-Jan schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 13:42:
offtopic:
Met al die postcodesin je plaatjes is het voor iemand die 1+1 = 2 kan uitrekenen ondertussen wel duidelijk waar je woont nu. ;)
ja ik zat nog te denken wat ben ik allemaal aan het doen.
Maakt mij verder niet uit :p
Leuke is dat er 3 verschillende postcodes zijn in een straatje van 100 meter. Zelfs mijn bovenburen (1 VVE) hebben een andere postbode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Lijkt me het regionaal te verschillen dan hoe het T&T systeem weergeeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vermoed dat het ontbreken van de straatnaam komt doordat de combinatie van postcode en huisnummer niet kan/klopt, je gaf zelf al aan dat dit nummer een andere postcode heeft. Mogelijk een soort van systeem zoals je ziet als je in webshop je huisnummer en postcode invult en dit automatisch aangevuld wordt met de straatnaam. Je zou verwachten dat er dan een fout zou komen op het moment dat dit ingevoerd wordt in de terminal, maar klaarblijkelijk niet.

Overigens heb ik zelf ook pakketjes gehad die als afgeleverd stonden maar dit niet waren, en die na aantal dagen toch nog afgeleverd werden. Maar het gebeurt ook dat T&T meldt dat ik niet thuis was, maar dit wel was. Kortom er gaat nogal wat mis met bezorgen, nog niet gesproken over pakketten die gewoon voor de deur staan, geen briefjes in de bus, zelf tekenen als de ontvanger dat moet doen enz.

Afwachten is inderdaad de remedie, en verwacht verder weinig van PostNL hoe zuur het ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 14:48:

Afwachten is inderdaad de remedie, en verwacht verder weinig van PostNL hoe zuur het ook is.
Ik beschouw het pakket al als verloren. Mocht het komen is het mooi meegenomen.
De verzender gaat voor mij een klacht indienen als die er zaterdag nog niet is. Daarin ga ik tevens verzoeken om de gpsdata.

Ik heb inmiddels alweer het product besteld maar nu incl verzekering.
Verder verwacht ik van PostNL helemaal niets meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchy188
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-10-2023
Ik ben zelf werkzaam bij PrutsNL alszijnde koerier.
De reden dat de straat niet in de track en trace wordt opgenomen heeft te maken met het achterliggende systeem waarin de data wordt verwerkt. Deze is soms een beetje brak om het zo maar te zeggen.

GPS data slaat PostNL niet op met de oude systeem, nu dat ze bezig zijn met een nieuw systeem wordt dit als ik het goed heb wel gedaan.

Het enigste wat je kan doen, is de afzender een navraag c.q klacht in laten dienen waar het pakket is gebleven, of het nu standaard verzonden is of met een aanvullende dienst doet er nimmer toe. Dit heeft enkel te maken of er een vergoeding zou worden uitgekeerd.

Nadat de navraag is ingediend wordt de chauffeur op de hoogte gebracht van de navraag, en krijgt hij zoals wij altijd krijgen het hele verhaal van de afzender te zien met daarbij diverse andere informatie over hoe hij de route heeft gereden. Dit zijn meestal 5 adressen voor en 5 adressen na aflevering van het pakket.
Indien hij deze niet krijgt, kan hij deze altijd opvragen bij zijn/haar klachtenbalie op het verwerkende depot.

Hierop kan de chauffeur reageren, en kan dan zien in welke straat die de scan heeft gedaan (vanwege andere scans voor andere adressen).
Let er wel bij op dat er regelmatig contact wordt opgenomen met PostNL soms willen ze nog wel eens laks zijn in terugkoppeling te geven.
Indien er een navraag wordt verstuurd, wordt die meestal binnen 2 dagen aan de chauffeur getoond, en moet deze binnen 48 uur reageren.

En zoals sommige suggereren dat wij als koeriers geen kennisgevingen in de bus doen is voor de mensen die hun werk serieus nemen onjuist. Immers moeten wij voordat wij kunnen aanbieden bij de buren altijd een kennisgeving scannen.
Of sommige chauffeurs moeten de briefjes op sparen, maar dit heeft totaal geen zin gezien je ze maar een keer kunt gebruiken vanwege de KG code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
Bedankt voor je reactie.
We zullen zien wat er uit komt. Persoonlijk denk ik nog steeds dat de bezorger zich heeft vergist.
Het rondje door de buurt heeft niets uitgehaald tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Dennism schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 11:38:
[...]

Voor zover ik weet komt dit verschil waarbij PostNL expliciet in de naam van "universele postdienst" benoemd wordt in de wet doordat PostNL als enige postdienst in Nederland verplicht is alle post te bezorgen die aangeboden wordt aan PostNL, voor andere vervoerders is deze verplichting niet van toepassing en zij kunnen bijv. in de algemene voorwaarden uitsluitingen opnemen voor aansprakelijkheid, wat ze ook zeker doen. Ik zou er dus zeker niet op rekenen dat een DHL of andere bezorger wel zomaar aansprakelijkheid aanneemt voor alle zaken die zij bezorgen.

Zie bijv deze overweging van de rechter in een vonnis:

[...]

Waarbij de rechter vrij duidelijk is waarom het van belang is voor het maatschappelijk belang dat deze uitsluiting van aansprakelijkheid er is binnen de postwet.
Dat ze alles moeten accepteren gaat allen maar op voor briefpost, lijkt mij zo. Ze kunnen namelijk niets weigeren, als je het in een brievenbus propt. Sowieso is dat een apart geval, wat aangaan van een overeenkomst betreft.
Qua pakketten kunnen ze alles weigeren wat ze willen, gezien dat geen verplichting is. Of is dat al een verworven recht inmiddels?

Dat er wettelijk wordt vastgelegd dat ze niet aansprakelijk kunnen zijn is natuurlijk te gek voor woorden. In principe zouden ze dus alles de verbrandingsoven in kunnen gooien en hun schouders ophalen. Of, een wat meer realistisch voorbeeld, goedkope krachten inhuren voor de bezorging, die er met de pet naar gooien wat betreft bezorging.
Ik denk dat het wat betreft aansprakelijkheid vooral gaat om de grote schade en onvervangbare goederen die verloren gaan.

Dat stukje uit een uitspraak is natuurlijk leuk, maar zonder bronvermelding en context niet echt waardevol.

Ik ben benieuwd hoe dit geheel zich gaat ontwikkelen. De bezorging wisselt nogal vaak waar ik woon. Het varieert van erg goed (telefoonnr. achterlaten en 2e poging op 1 dag) tot mensen die aan de deur komen, voor pakketten die ik niet heb en vervalste handtekeningen en door de bus geduwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:23

Qwerty-273

Meukposter

Waarschijnlijk is de app die de bezorger gebruikt niet zo goed dat het een verkeerde input accepteerd, bijvoorbeeld een huisnummer en postcode combinatie die niet bij elkaar passen. Waar dan vervolgens de track en trace pagina op stuk loopt, omdat die combinatie niet klopt...
Zou zomaar een wilde gok kunnen zijn vanuit een degelijk app design ;)

-- edit --
ah, pagina 2 gemist.... :X

[ Voor 5% gewijzigd door Qwerty-273 op 20-10-2016 21:58 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Ex Nunc schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 21:28:
[...]

Dat er wettelijk wordt vastgelegd dat ze niet aansprakelijk kunnen zijn is natuurlijk te gek voor woorden. In principe zouden ze dus alles de verbrandingsoven in kunnen gooien en hun schouders ophalen.
Hiervoor is natuurlijk wel een uitzondering binnen het betreffende wetsartikel. Bij grove nalatigheid waarbij moedwillig schade veroorzaakt wordt is er wel sprake van dat ze aansprakelijk gesteld kunnen worden. Grove nalatigheid is echter wel vrij lastig te bewijzen, maar bij jouw voorbeeld waarbij ze alle post in een verbrandingsoven zouden dumpen is dat natuurlijk niet al te lastig.

Dat ze alles moeten accepteren kan volgens mij inderdaad best alleen gelden voor briefpost, echter valt pakket bezorging nog steeds onder de postwet (en anders kunnen zouden ze gewoon de uitsluitingen op kunnen nemen in de voorwaarden, zoals andere postbedrijven dit doen). Je komt er dan dus nog steeds niet om heen dat wanneer je een aansprakelijkheid wil kunnen neerleggen je de opties aangetekend of verzekerd moet gebruiken.

Hier trouwens de volledige quote van de zaak met zaaknummer, kan echter de volledige zaak niet zo snel online vinden.
Belangrijker is hetgeen in de Postwet 2009 over de aansprakelijkheid voor kwijtgeraakte post- en pakketzendingen is opgenomen. In artikel 29 van de Postwet 2009 is expliciet opgenomen dat PostNL niet aansprakelijk is voor kwijtgeraakte poststukken en/of pakketten, tenzij de post of het pakket aangetekend of verzekerd is verstuurd. Ook als de post of het pakket is kwijtgeraakt door grof nalatig of opzettelijk handelen van PostNL kan PostNL aansprakelijk zijn voor het kwijtgeraakte poststuk of pakket. Hiervan is echter slechts in uitzonderlijke situaties sprake.

In een vonnis van 2 juli 2014 heeft de rechtbank Midden-Nederland dit andermaal bevestigd (ECLI:NL:RBMNE:20145:6645). Wat was er aan de hand? A was in deze zaak in staat van faillissement verklaard. Voor een faillissement vindt altijd een mondelinge behandeling plaats waarbij verweer kan worden gevoerd. De verzoekende partij had A per aangetekende brief van PostNL de oproep toegezonden. Deze aangetekende brief had A echter nooit bereikt. Na onderzoek bleek de brief aan de tuinman van A te zijn afgegeven, waarna de bezorger van PostNL zelf voor ontvangst had getekend (hetgeen door PostNL echter betwist werd). A was niet op de mondelinge behandeling verschenen en was vervolgens in staat van faillissement verklaard. A stelt zich vervolgens op het standpunt dat PostNL aansprakelijk is voor de door het faillissement ontstane schade van meer dan € 12.000,=.

De rechter overweegt dat PostNL op grond van artikel 29 van de Postwet 2009 slechts aansprakelijk kan zijn voor ontstane schade indien dit is te wijten aan een doen of nalaten welke gericht is op het veroorzaken van de schade dan wel met de wetenschap dat de schade zeer waarschijnlijk uit het doen of nalaten zou voortvloeien. De rechter overweegt dat het doel van de wettelijke beperking van de aansprakelijkheid in de Postwet is om te voorkomen dat een dienst van maatschappelijk belang als de postbezorgdienst feitelijk onuitvoerbaar of zeer kostbaar wordt vanwege een veelheid aan claims. Om deze reden kan PostNL tevens niet aansprakelijk zijn op grond van een onrechtmatige daad. Bovendien volgt uit artikel 29 van de Postwet 2009 dat alleen de afzender een claim in kan dienen. Zou dit het geval zijn geweest, dan zou slechts een bedrag van € 50,= voor vergoeding in aanmerking kunnen komen.

Uit deze zaak volgt dat de postbezorgdienst in principe niet aansprakelijk is voor kwijtgeraakte poststukken of pakketten. Dit betekent echter niet dat u als consument de schade moet dragen. Als u via internet een bestelling heeft geplaatst is de webwinkel in principe verantwoordelijk voor het veilig aankomen van het pakket bij u. De webwinkel draagt dan ook de aansprakelijkheid indien het pakket kwijtraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vrijdag en zaterdag ook niks ontvangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
Hackus schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 16:50:
Vrijdag en zaterdag ook niks ontvangen ?
Nope.
Ook geen reactie vanuit de buurt op mijn briefjes in de bus.
Vandaag is de klacht naar PostNL gegaan.
ik ben benieuwd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
dutchy188 schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 17:48:
En zoals sommige suggereren dat wij als koeriers geen kennisgevingen in de bus doen is voor de mensen die hun werk serieus nemen onjuist. Immers moeten wij voordat wij kunnen aanbieden bij de buren altijd een kennisgeving scannen.
Of sommige chauffeurs moeten de briefjes op sparen, maar dit heeft totaal geen zin gezien je ze maar een keer kunt gebruiken vanwege de KG code.
Even nutteloos voor de TS maar toch... Ik heb geen idee waarom onze chauffeur zo slecht is maar zo is het nou eenmaal. Dat heeft niets met suggereren te maken, de hele flat/straat heeft er last van. Ik heb zelfs blanco KG papiertjes gekregen en KG briefjes op de grond zien zwerven voor de deur.

Niet om bezorgers zwart te maken maar voor 100 goede is er 1 slechte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Zoals je al aangeeft kan het heel goed zijn dat het pakketje in een verkeerde straat is beland. Ik heb een keer (zonder te kijken) een pakketje aangenomen dat voor de buren zou zijn. Dat bleek niet voor de buren, maar voor het huisnummer van de buren, maar dan een x-aantal straten verder op. Gelukkig was de pakketbezorger nog in de straat toen ik het ontdekte en kon ik van het pakketje af. De volgende dag wel de buurman aan de deur, want het briefje lag daar al in de bus.

Als dit het geval is bij jou, dan komt met veel mazzel iemand het pakketje nog een keer brengen, maar het kan ook zomaar echt kwijt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

PostNL is mijn tot 4500,- verzekerde pakket met laptop kwijt geraakt. Ondanks 20+ contact verzoeken, brieven en belletjes, is er nooit een reactie gekomen. Zou mijn adem dus maar niet inhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
PWM schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 19:26:
[...]

PostNL is mijn tot 4500,- verzekerde pakket met laptop kwijt geraakt. Ondanks 20+ contact verzoeken, brieven en belletjes, is er nooit een reactie gekomen. Zou mijn adem dus maar niet inhouden.
Ik heb zelfs een keer gehad dat het pakket X woog bij verzenden, en Y op het postkantoor (was dus mooi leeggehaald ergens).

Maar nooit m'n geld teruggezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
Ik heb al opnieuw besteld en neem dit mee om nooit meer onaangetekend te versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
Postnl reactie op de klacht:
Pakket ligt bij 29.
Pakket bezorger is langs geweest om dit te melden.
Beide beweringen zijn niet waar.

Pagina: 1