PilatuS schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 20:12:
[...]
Je zou compleet verkeerde wachtwoorden kunnen verzamelen omdat je dan een wachtwoord hebt wat ergens anders voor is. Maar waar dat dan voor is weet je natuurlijk niet, dus dat kunnen 1000'en site's zijn. Dit het enige wat mogelijk nog ergens nuttig voor kan zijn.
Dat is ook wat ik met het 'profiling' gedeelte bedoel. Als jij een gebruikersnaam/mailadres hebt, en een set wachtwoorden, dan heb je al een redelijk solide profiel. Zeker wanneer de bezitter een grote speler is met tactische belangen, of dergelijke. Overheid. Of Facebook - met alle overnames en 'niet, maar toch ook weer wel' samengevoegde data. Het wordt voor zo'n speler redelijk simpel om.. nja, alles over iemand te weten te komen. En dus ook om iemand te identificeren aan de meest ogenschijnlijk onmogelijke dingen.
Om een heel simpel voorbeeld te nemen: stel je gebruikt bij Facebook een ander mailadres dan bij Instagram, dan zou je - heel simplistisch gesteld - twee verschillende personen zijn. Maar als je nu zoiets unieks als, zeg, drie verschillende wachtwoorden erbij neemt, en je ziet dat bij het Facebook account deze drie wachtwoorden regelmatig verkeerd worden ingevuld, en bij Instagram ook .. dan weet je met uitzonderlijke zekerheid dat het hier om dezelfde persoon gaat.
Dat is een identificatie methode waar weinig mensen rekening mee zullen houden, denk ik.
Dezelfde vogel gaat natuurlijk op voor iemand die exact hetzelfde wachtwoord zou hebben, maar consistent dezelfde 'typefouten' maakt bij het inloggen. Stel het wachtwoord is 'password2009!', en iemand maakt 7/10 keer één of meer inlogpogingen met 'passworrd20091', of soort gelijke varianten. Dan weet je dat, waar, onder welke naam dan ook, iemand inlogt - dat het persoon A is, omdat persoon A consistent diezelfde fout maakt. Nu is dat bij een wachtwoord als 'password2009!' minder snel te pin pointen op één en dezelfde persoon, maar als het wachtwoord ook maar íets persoonlijker wordt, dan wordt het steeds zekerder.
Dat lijkt op zichzelf misschien logisch en vanzelfsprekend, maar als je het mij vraagt zou het een aparte nieuwe identificatie methode zijn.
Als je alleen de goede inlogpogingen registreert zou je dit niet toe kunnen passen; daarom denk ik dat het registreren van alle inlogpogingen tot bepaalde maten, en in bepaalde context, best interessant kan zijn. ZEKER voor bedrijven die profilering iets te serieus nemen, of die A.I. of dergelijke proberen te ontwikkelen. In ieder geval veel interessanter dan de meeste van ons momenteel voor mogelijk houden.