Hitte problemen [3570K icm 280X]

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reeker
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 25-09 14:00
Beste tweakers,

De laatste tijd merk ik dat mijn mATX torentje wat problemen krijgt met de hitte. Ik gebruik een 3570K op stock speeds met een Dual-x 280X. Beide hebben de origenele cooler. Ik ben onbekend welke koeler ik voor mijn cpu kan gebruiken, omdat ik deze simpelweg nog nooit in een mATX kastje gebouwd heb. Zijn hier opties voor om dit extreem makkelijk te doen zonder bijv het mobo los te maken? Zo ja, laat mij het weten aub! Mochten er tweakers in Tilburg wonen en dit samen onder het genot van een biertje willen doen waardeer ik dat ook!

Groetjes,

Reeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wat is te heet ? Dat is sowieso handig om te weten. Dus wat zijn de max temps en waar meet je het mee.

Verder hebben goede CPU koelers eigenlijk allemaal een backplate nodig. Koelers die pushpins gebruiken zijn meestal niet echt goed. Of je een koeler met backplate kan plaatsen zonder het moederbord te verwijderen hangt af van of je aan de achterkant de backplate kan plaatsen terwijl het bord er in blijft. Daar zou ik sowieso even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Het gaat sowieso enorm helpen om je 280X te undervolten. Clocks werken lineair op het verbruik, spanning werkt exponentieel op het verbruik. Vandaar dat ik met een overvolt ook 400W uit een 280X kon trekken :+
Je CPU undervolten gaat ook helpen. Ik denk dat je met undervolten al een % of 20-25 van je huidige verbruik (en dus ook direct warmte) kunt wegnemen.

Daarnaast zeg je de laatste tijd last te hebben van hogere temperaturen, dat duidt op veel stof of uitgedroogde koelpasta.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-09 12:10
Zou je in ieder geval je maximale temperaturen en je kast willen vermelden?
Verder kunnen die processoren in principe prima fulltime draaien onder de 70 graden. Zelf streef ik meer voor onder de 65. Als aftermarket koeler kan ik de volgende aanraden; pricewatch: be quiet! Pure Rock omdat het een relatief goedkope, stille en compacte koeler is. Het ligt er natuurlijk wel aan of het uberhaupt past in je kast.
kuusj98 schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 16:46:
Het gaat sowieso enorm helpen om je 280X te undervolten. Clocks werken lineair op het verbruik, spanning werkt exponentieel op het verbruik. Vandaar dat ik met een overvolt ook 400W uit een 280X kon trekken :+
Je CPU undervolten gaat ook helpen. Ik denk dat je met undervolten al een % of 20-25 van je huidige verbruik (en dus ook direct warmte) kunt wegnemen.

Daarnaast zeg je de laatste tijd last te hebben van hogere temperaturen, dat duidt op veel stof of uitgedroogde koelpasta.
400w vermogen voor alleen een 280x lijkt me enorm sterk, hoe kom je tot die conclusie?

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

aminam schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 20:37:
Zou je in ieder geval je maximale temperaturen en je kast willen vermelden?
Verder kunnen die processoren in principe prima fulltime draaien onder de 70 graden. Zelf streef ik meer voor onder de 65. Als aftermarket koeler kan ik de volgende aanraden; pricewatch: be quiet! Pure Rock omdat het een relatief goedkope, stille en compacte koeler is. Het ligt er natuurlijk wel aan of het uberhaupt past in je kast.

[...]

400w vermogen voor alleen een 280x lijkt me enorm sterk, hoe kom je tot die conclusie?
Zeer simpel: triple screen + 1200Mhz core + iets van 1750Mhz memory + 0.15V op de core en een onzuinige koeler. U opent vervolgens een stress-test als OCCT en rekent het vermogen uit het stopcontact om met de geschatte efficiëntie van de voeding waarbij de idle waarden worden afgetrokken. 620W met alleen de GPU onder full load, verbruik CPU e.d. eraf en 80% efficiëntie en zo gek is dat getal niet meer :P

Zet daarbij een geoverclockte en overvolted AMD FX8320 en je begrijpt dat ik in een aantal games aan de max van mijn voeding zat.

[ Voor 5% gewijzigd door Kuusj op 19-10-2016 20:42 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-09 12:10
kuusj98 schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 20:41:
[...]

Zeer simpel: triple screen + 1200Mhz core + iets van 1750Mhz memory + 0.15V op de core en een onzuinige koeler. U opent vervolgens een stress-test als OCCT en rekent het vermogen uit het stopcontact om met de geschatte efficiëntie van de voeding waarbij de idle waarden worden afgetrokken. 620W met alleen de GPU onder full load, verbruik CPU e.d. eraf en 80% efficiëntie en zo gek is dat getal niet meer :P

Zet daarbij een geoverclockte en overvolted AMD FX8320 en je begrijpt dat ik in een aantal games aan de max van mijn voeding zat.
Dat zijn inderdaad wel de meest belastende situaties die er zijn maar toch heb je dan wel een goed exemplaar gehad die dat trok. Het lijkt me dan alsnog dat het max verbruik dan meer rond de 300w (waar het voor een stock kaart rond de 200 zou zitten) zou zitten, maar ik snap je punt.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reeker
Ik zal vanmiddag even de temps onder idle en load posten, bedankt alvast mannen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Je zou beter eerst de specificaties van je mATX case kunnen plaatsen, zodat er een gericht advies voor jouw benodigde koeler kan gegeven worden.

Mijn glazenbol doet het niet meer.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reeker
Dat doe ik vanavond dan ook meteen, wijze waarzegger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reeker
Operating System
Windows 10 Education 64-bit
CPU
Intel Core i5 3570K @ 3.40GHz 52 °C
Ivy Bridge 22nm Technology
RAM
8.00GB Dual-Channel DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)
Motherboard
Gigabyte Technology Co. Ltd. H77N-WIFI (Intel Core i5-3570K CPU @ 3.40GHz) 49 °C
Graphics
PLG2488H (1920x1080@144Hz)
3072MB ATI AMD Radeon R9 200 Series (Sapphire/PCPartner) 45 °C
Storage
223GB Crucial CT240BX200SSD1 (SSD) 30 °C

Dit is mijn pctje, dit is dus als er totaal niks draait behalve Chrome. Tijdens bijv Fifa 17, GTA V etc schieten de processor, videokaart en mobo richting de 80-90. Dit baart me dus zorgen

Edit: Niet te vergeten dat het op dit moment behoorlijk koud op mijn kamer is, en de pc op de grond staat

[ Voor 8% gewijzigd door Reeker op 20-10-2016 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een Mini-ITX! Welke behuizing zit het in? Hoeveel fans en waar blazen ze heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reeker
Een Prodigy Bitfenix, en ik durf dat laatste zo niet te zeggen. Ik voel lucht naar buiten blazen, dus het lijkt me dat de lucht naar buiten blaast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 04:48

PhatFish

and, uhm......Moo

De Prodigy heeft prima airflow mogelijkheden, maar als je deze niet benut, kan het best warm worden daarbinen. De 280X is als ik me niet vergis een 7970 GHZ edition rebrand en met een standaard tdp van 250W kan dat zeker warm worden.

Hoe zijn je casefans? Met wat je in die Pordigy hebt zitten, zijn fatsoenlijke casefans geen luxe. Ik gebruik dezelfde kast voor mijn NAS (simpele Brazos CPU) en de 5 HDD's erin genereren al genoeg warmte om casefans noodzakelijk te maken.

En als je jouw systeem dus gaat overclocken, moet er genoeg verse lucht worden aangezogen en voldoende warme lucht worden afgevoerd. Al helemaal als je stock-cooling gebruikt.

[ Voor 15% gewijzigd door PhatFish op 21-10-2016 16:16 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reeker
Ik overclock m niet. Helaas ondersteunt dit moederbord dat niet. Verder ben ik er niet heel erg handig met casefans en airflow zoals je merkt. Enig advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-E
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-08 15:02
Het is het beste om voor en onder lucht aan te zuigen en achter en boven uit te blazen. Dit is volgens het principe dat warme lucht stijgt, dus de koude lucht zit onder :Y

Als er erg weinig ruimte tussen alle onderdelen zit zin wellicht static pressure fans ook een optie om meer lucht tussen de onderdelen door te drukken.

Heeft de pc genoeg ademruimte? Oftewel kan ie de lucht goed kwijt? Of staat ie met de achterkant tegen de muur of in een kast?

Heb je ook al even gedraaid zonder zijpaneel om te kijken wat de temps dan zijn? Als het dan niet veel beter is ligt het misschien aan de opstelling in plaats van de airflow.

Je cpu kun je wellicht niet undervolten, maar je gpu wel, via afterburner/bios flash.

Main rig : X99 Soc Force | i7 5820k @ 4.3 Ghz | 32Gb Dominator Orange ltd @3400 mhz | Aorus 1070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reeker
Goed punt. Hij staat praktisch tegen de muur aan (10 cm er van af). Ik zal je idee zondag even testen, bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reeker
Nope, helaas. Al je tips nagegaan maar geen verbetering. Als de kast open staat gaan de temperaturen nog dik boven de 70..

Verder is de kast behoorlijk vol. Vooral omdat de 280X een groot gevaarte is voor in zo'n klein kastje haha. Verder heb ik geen idee wat static pressure fans, of undervolten is of hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-E
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-08 15:02
Ja met de kast open en nog hoge temperaturen dan komt het mijns inzien gewoon door te weinig ruimte om de warmte kwijt te kunnen. Door middel van waterkoeling kun je zorgen dat de warmte ergens anders naar toe gaat met behulp van een radiator.

Misschien dat koelpasta vervangen nog iets helpt... denk niet mega veel

Een andere optie is uiteraard de 280x verkopen voor een gtx 970/1060 gaan ;)

Main rig : X99 Soc Force | i7 5820k @ 4.3 Ghz | 32Gb Dominator Orange ltd @3400 mhz | Aorus 1070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reeker
Misschien wel de beste optie indd. Ook met het oog op de toekomst, verwacht dat mn cpu nog wel ff mee kan en misschien wat nieuw ram er in en ben ik weer klaar voor wat jaartjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:30
Reeker schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 01:36:
Misschien wel de beste optie indd. Ook met het oog op de toekomst, verwacht dat mn cpu nog wel ff mee kan en misschien wat nieuw ram er in en ben ik weer klaar voor wat jaartjes
Waarom zoek je in plaats daarvan niet even uit wat undervolten is? Is 5 minuten werk en je kan daarmee waarschijnlijk de temps van je videokaart iig een heel stuk fixen.

Verder kan koelpasta van de gfx card vervangen ook een groot verschil maken, bij mij scheelde het iig ~20 graden met een 290x (maar daarvan was de koeling ook inmiddels zo slecht dat ik hem wel moest vervangen omdat die ook te warm werd), al is het natuurlijk niet altijd even effectief en onmogelijk te voorspellen wat het verschil voor jou zou zijn. Het is echter ook een vrij simpel klusje, dus als undervolten niet werkt, zou ik dat eerst nog even proberen als je nog niet echt toe bent aan een nieuwe gfx card.

Tot slot zou ik met het oog op de toekomst ook niet direct upgraden naar een 970 of 1060, zou daar dus ook even de tijd voor nemen mocht je daar echt over nadenken.

[ Voor 29% gewijzigd door Snowdog op 25-10-2016 02:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reeker
Alleen ben ik dus geen held met dingen als koelpasta hernieuwen, undervolten of nieuwe ventilatoren er in bouwen. Hier heb ik simpelweg geen ervaring mee. Wat is undervolten precies? Wat doet dit met prestaties en kan elk moederbord dit aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:32
Reeker schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 19:58:
Tijdens bijv Fifa 17, GTA V etc schieten de processor, videokaart en mobo richting de 80-90.
Niet om heel vervelend te doen ofzo, maar als het goed is kunnen die dingen daar wel tegen. Aan de ene kant zitten er beschermingen ingebouwd die zorgen dat onderdelen zichzelf niet oververhitten, aan de andere kant zijn de onderdelen die heet worden over het algemeen genomen gemaakt om tot de 90-100 (CPU/GPU) of zelfs 110 (capacitors op mobo) graden aan te kunnen.

Is het fijn als het minder is? Tuurlijk. Kan het echter kwaad? Hoogstwaarschijnlijk niet. Ik had vroeger een laptop waarvan de videochip (jarenlang) regelmatig de 100-105 graden aantikte. Even om dingen in perspectief te plaatsen :)

Goed.

Undervolten is in feite een onderdeel laten werken op minder stroom dan het standaard gebruikt. Dit omdat er vaak wel speling naar beneden is. Bij je CPU ligt het aan je moederbord, inderdaad, bij de videokaart maakt het moederbord eigenlijk niet uit, omdat het via de drivers van de kaart zelf gaat.

Undervolten van die 280: download de Sapphire Trixx-software en installeer deze. Ergens midden op het startscherm van dat programma staat iets over core voltage, in millivolt (mV). Dat staat bij een schuifregelaar, standaard op 0 (standaardinstelling), en deze kan je omhoog (voor overvolten/meer power) of omlaag (voor undervolten/zuiniger) bewegen. Ik heb mijn Fury met de standaardkloksnelheden op -72 mV staan, zonder enig probleem, maar dat is een kwestie van proberen. Gewoon geleidelijk die schuif omlaag brengen, en als je in spelletjes wat problemen/rare dingen krijgt, weer klein beetje meer stroom geven.

De grap is dus dat je je kaart zo echt veel zuiniger en koeler kan laten draaien, zonder dat je inlevert op prestaties. Als je wilt zou je zelfs de prestaties iets omlaag kunnen brengen, door de kloksnelheden te verlagen (het draaischijfje linksboven), maar dat zal waarschijnlijk niet nodig zijn.

De CPU is iets ingewikkelder, dus probeer dit eerst eens. Het is binnen Trixx echt superoverzichtelijk en eenvoudig, en met undervolten kan je geen schade aanrichten (je kan je chip immers niet overbelasten door de belasting te verlagen). Het is zeker een poging waard!

[ Voor 7% gewijzigd door Twam op 25-10-2016 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reeker
Super bedankt voor de duidelijke uitleg. Nu snap ik het! Ik ga er straks mee bezig, maak het uit dat mijn 280x niet van Sapphire is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:32
Uit de info die je eerder postte lijkt het erop dat je computer denkt van wel: "3072MB ATI AMD Radeon R9 200 Series (Sapphire/PCPartner) 45 °C"

Maar het zou sowieso wel moeten werken, denk ik. Meen gelezen te hebben dat het geschikt is voor AMD-kaarten in het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reeker
Dankjewel Twam. Ik laat je weten hoe het gegaan is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xant0r
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-08 09:00
Wanneer heb je voor het laatst je koelpasta vernieuwd op de processorkoeler? Meeste wat mij opvalt is dat de cpu in idle al 52 graden is. Zelfs voor een stock cooler zou dat lager moeten zijn. Tevens ook al gekeken of de koeler wel goed vast zit?

Net ook even gekeken naar de kast, maar je kan sowieso een fan voor en achter kwijt. Heb je ook een fan aan de voorkant zitten die de lucht aanzuigt en dus zorgt voor een airflow?

Heb je zelf een fanprofiel ingesteld op je 280X of gebruik je auto fan? In laatste geval zet deze eens wat hoger en kijk of probleem blijft (desnoods op 100%, is een takkeherrie maar gaat puur om te zien of daar probleem schuilt), wanneer je dit doet voel ook even aan de achterkant van je pc kast, blaast de videokaart lucht naar buiten of blijft dit juist in de kast?
Pagina: 1