Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede Tweakers,

Ondanks jaren van trouwe tevredenheid bij de firma versio.nl ben ik vandaag helaas op een zeer vervelende wijze erachter gekomen dat zij zich niet aan de wet houden, en bovendien weinig boodschap hebben aan de privacy van hun klanten.

Fouten worden nou eenmaal gemaakt, overal, en daarom ging ik op zoek naar het telefoonnummer van de firma verio.nl om opheldering te vragen. Dit bleek tot grote frustratie en verbazing gewoon onmogelijk te zijn.
Dit omdat vanwege de wet "koop of afstand" er nou eenmaal aanvullende eisen gesteld zijn aan de communicatie gegevens die de ondernemer nou eenmaal verplicht is te vermelden.

Tot grote verbazing bleek de reactie van de Versio.nl medewerker "wij werken uitsluitend digitaal", blijkbaar hebben zij nog nooit van VOIP gehoord, nog vinden ze het nodig zich te conformeren aan de Nederlandse wetgeving.

Mijn frustratie groeide toen ik op elke vraag letterlijk te horen kreeg dat ik maar een mailtje moest sturen, en laat daar nou net de issue mee zijn gestart. Een e-mail gericht aan mij, met daarin cc naar een voor mij onbekend persoon. Pardon?

Inderdaad, ik kreeg het verzoek om mijn adres gegevens te updaten, met in de CC een geadresseerde die voor mij compleet onbekend is? Hoezo privacy? En dan bedoel ik niet alleen mijn gegevens die al 5 jaar ongewijzigd zijn, maar ook die van dit persoon, die ook een iT bureau heeft.

De vraag zou gesteld mogen worden waarom deze persoon in de CC vermeld stond, en bovendien waarom versio.nl zo krampachtig reageert.

Mijn vraag aan (mede) tweakers:

- Zou ik naast een klacht bij het SWK ook melding moeten maken van Privacy inbreuk? zoja, waar?
- Is het verstandig de betrokkene persoon in de CC ook te contacteren?
- Welke overige stappen kan ik ondernemen?

zal ik persoonlijk contact opnemen met de geadresseerde om hem ook te informeren over de privacy inbreuk, alsook de onzorgvuldigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:33
Ik probeer even duidelijk te krijgen wat nou eigenlijk het probleem is..

Jij ontving een mail van Versio en die is ook geCC'd naar een andere ondernemer?

Netjes is dat inderdaad niet maar bevat die betreffende mail privacy gevoelige informatie? Indien niet, beschouw het als incident. Het is dan niet de energie waard om er direct zo moeilijk over te doen. Zoals jezelf al aangeeft, fouten worden overal gemaakt.

Ik vind eerlijk gezegd dat je er wel een heel groot probleem van maakt (maar wellicht lijkt je reactie wat overtrokken omdat wij niet weten watvoor soort mail het betreft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afgezien van het verzoek in de email, was deze inderdaad ook gericht aan een collega it ondernemer.
Daarnaast het niet voeren van een degelijke klanten service of het voldoen aan de wettelijke normen, is mij reden genoeg tot het uiten van mijn ongenoegen en het inwinnen van advies voor vervolg stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De wet verplicht geen telefoonnummer. Het verplicht een email adres plus tenminste één alternatieve contactmogelijkheid die snel en effectief is.

Een telefoonnummer is dan een optie, maar een chat op de website zelf of iets als WhatsApp of Twitter lijkt me net zo snel en effectief.

Ik ben geen advocaat, maar die eis lijkt me vooral bedoelt om postbussen of andere hopeloos trage methodes uit te sluiten. Niet als verkapte plicht om een telefoonnummer te hebben.

Enfin, ik kan begrijpen dat je - mogelijk zeer terecht - door iets boos bent geworden, maar het lijkt me effectiever om zaakje gewoon te verhuizen naar een andere provider ipv je er over op te blijven winden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-09 14:30
Dit kan mogelijk geclassificeerd worden als een 'datalek'. Datalekken moeten gemeld worden aan de Autoriteit Bescherming Persoonsgegevens (ABP). Doorgaans moet de organisatie die het lek veroorzaakt dit melden. Hier hangen overigens wel een aantal voorwaarden aan. Je kunt even op de website van de ABP kijken en daarnaast de Wet Bescherming Persoonsgegevens hierop naslaan. Zie ook: http://wetten.overheid.nl/BWBR0011468

Succes! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 13:34
Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 17:37:
Afgezien van het verzoek in de email, was deze inderdaad ook gericht aan een collega it ondernemer.
Daarnaast het niet voeren van een degelijke klanten service of het voldoen aan de wettelijke normen, is mij reden genoeg tot het uiten van mijn ongenoegen en het inwinnen van advies voor vervolg stappen.
Overdrijf je niet een heel klein beetje (heel veel)?

Er is een (domme) fout gemaakt. Kut, maar dat gebeurt nu eenmaal. Ik heb vaak genoeg een verkeerde afzender in mijn mail gezet. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels heb ik telefonisch contact gehad met de betrokken persoon in de CC. Ook deze persoon had een soort gelijke email ontvangen, en gebeld met soort gelijke verhaal.

Voor mij is namelijk de manier waarop versio.nl je (niet) te woord staat volstrekt onacceptabel, ongeacht of het dit keer om gevoelige informatie ging of niet. Zoals ik al eerder schreef, fouten zijn menselijk, maar de manier waarop je een fout afhandelt of hierop reageert is een keuze.

Als je dan vervolgens ook nog eens door iemand geattendeerd word op een mogelijke situatie, dan is een chat berichtje met "stuur maar een mailtje" wel het laatste wat je mag verwachten lijkt me.

De wetgever is vrij duidelijk in wat er minimaal tot gecommuniceerd dient te worden bij koop-op-afstand.

"het geografisch adres waar de handelaar gevestigd is en het telefoonnummer, fax en e-mailadres van de handelaar, indien beschikbaar, alsmede, indien van toepassing, het geografische adres en de identiteit van de handelaar voor wiens rekening hij optreed"

http://wetten.overheid.nl...2b_Paragraaf3_Artikel230m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 21:19:
Inmiddels heb ik telefonisch contact gehad met de betrokken persoon in de CC. Ook deze persoon had een soort gelijke email ontvangen, en gebeld met soort gelijke verhaal.

Voor mij is namelijk de manier waarop versio.nl je (niet) te woord staat volstrekt onacceptabel, ongeacht of het dit keer om gevoelige informatie ging of niet. Zoals ik al eerder schreef, fouten zijn menselijk, maar de manier waarop je een fout afhandelt of hierop reageert is een keuze.

Als je dan vervolgens ook nog eens door iemand geattendeerd word op een mogelijke situatie, dan is een chat berichtje met "stuur maar een mailtje" wel het laatste wat je mag verwachten lijkt me.

De wetgever is vrij duidelijk in wat er minimaal tot gecommuniceerd dient te worden bij koop-op-afstand.

"het geografisch adres waar de handelaar gevestigd is en het telefoonnummer, fax en e-mailadres van de handelaar, indien beschikbaar, alsmede, indien van toepassing, het geografische adres en de identiteit van de handelaar voor wiens rekening hij optreed"

http://wetten.overheid.nl...2b_Paragraaf3_Artikel230m
Je snapt wel wat "indien beschikbaar" betekent?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zeker, fax en email indien beschikbaar, leestekens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJVG
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-09 17:34

DJVG

Gewoon DJVG

Ik snap dat je het allemaal vervelend vind maar zou het niet veel verstandiger zijn om te zoeken naar een oplossing? Lijkt me voor het uiteindelijke resultaat in ieder geval een stuk makkelijker. De meningen over Versio zijn verdeeld op het internet en zelf heb je er nu ook mee te maken. If you pay peanuts, you get monkeys. Als je goede ondersteuning wilt ga je naar een andere partij die dat naar wens aanbied (en daar betaal je dus ook voor). Er hier over klagen gaat je in ieder geval geen oplossing bieden.
Probeer dingen eens positief en oplossingsgericht te benaderen in plaats van zo'n aanval, dat levert alleen maar weerstand op, dat merk je nu.

Succes!

[ Voor 12% gewijzigd door DJVG op 20-10-2016 12:31 ]

Als iedereen aan zichzelf denkt, word er aan iedereen gedacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 16:47
Ik lees uit je verhaal niet op dat je geen contact kan krijgen met versio, ik lees alleen dat je ze niet kan bellen en dat jij geen andere manier van communicatie wil gebruiken.

Er zijn zoveel bedrijven die alleen op het internet opereren alleen te bereiken via de mail of een contact mogelijkheid op de website. Stap daar overheen en stuur ze een mail OF gebruik één van de andere manieren die ze aanbieden (chatten met een medewerker, ticket openen via de website of het forum) Zodra ze hier ook niet op reageren dan heb je reden om actie te ondernemen in mijn ogen.

Als laatste, de mail met CC is niet netjes daar heb je gelijk in, maar als daar geen bijzondere dingen instaan dan kan je dat gewoon zien als een foutje toch? Aan de andere kant van die mail zit ook "maar" een mens. Ik neem aan dat ook jij wel eens een foutje gemaakt hebt?

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 19:45
Ondanks dat ik zelf helemaal klaar ben met Versio (1 jaar gezeten en helemaal klaar mee, nu bij neostrada.nl en werkt super!) vraag ik me af of die mail echt van Versio komt.
Wordt dat mailadres niet gewoon misbruikt en is dit een nep mail?

Ik zeg niet dat het zo is maar toch.
Check de headers eens :)

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:33
dôh schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 19:14:
Dit kan mogelijk geclassificeerd worden als een 'datalek'. Datalekken moeten gemeld worden aan de Autoriteit Bescherming Persoonsgegevens (ABP). Doorgaans moet de organisatie die het lek veroorzaakt dit melden. Hier hangen overigens wel een aantal voorwaarden aan. Je kunt even op de website van de ABP kijken en daarnaast de Wet Bescherming Persoonsgegevens hierop naslaan. Zie ook: http://wetten.overheid.nl/BWBR0011468

Succes! :)
Voor het gemak:

U hoeft niet ieder datalek te melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens. Volgens de
wet moet u een melding doen aan de Autoriteit Persoonsgegevens als het datalek leidt
tot een aanzienlijke kans op ernstige nadelige gevolgen voor de bescherming van
persoonsgegevens, of als het ernstige nadelige gevolgen heeft voor de bescherming
van persoonsgegevens.
Een factor die hierbij een rol speelt is de aard van de gelekte persoonsgegevens. Als er
persoonsgegevens van gevoelige aard zijn gelekt, dan is over het algemeen een
melding noodzakelijk. Bij persoonsgegevens van gevoelige aard moet u denken aan:
• Bijzondere persoonsgegevens zoals bedoeld in artikel 16 Wbp
Het gaat hierbij om persoonsgegevens over iemands godsdienst of
levensovertuiging, ras, politieke gezindheid, gezondheid, seksuele leven,
lidmaatschap van een vakvereniging en om strafrechtelijke persoonsgegevens en
persoonsgegevens over onrechtmatig of hinderlijk gedrag in verband met een
opgelegd verbod naar aanleiding van dat gedrag.
• Gegevens over de financiële of economische situatie van de betrokkene
Hieronder vallen bijvoorbeeld gegevens over (problematische) schulden, salarisen
betalingsgegevens.
• (Andere) gegevens die kunnen leiden tot stigmatisering of uitsluiting van de betrokkene
Hieronder vallen bijvoorbeeld gegevens over gokverslaving, prestaties op school
of werk of relatieproblemen.
• Gebruikersnamen, wachtwoorden en andere inloggegevens
De mogelijke gevolgen voor betrokkenen hangen af van de verwerkingen en van
de persoonsgegevens waar de inloggegevens toegang toe geven. Bij de afweging
moet worden betrokken dat veel mensen wachtwoorden hergebruiken voor
verschillende verwerkingen.
• Gegevens die kunnen worden misbruikt voor (identiteits)fraude
Het gaat hierbij onder meer om biometrische gegevens, kopieën van
identiteitsbewijzen en om het Burgerservicenummer (bsn)

Bron: authoriteit persoonsgegevens

Ik vermoed dat bovenstaande niet van toepassing is?

Verder link je naar http://wetten.overheid.nl...2b_Paragraaf3_Artikel230m om aan te tonen dat een telefoonnummer verplicht is maar ik zie dat niet terug achter je genoemde link.

Ik begrijp natuurlijk je frustratie maar vermoed niet dat je hier veel mee kunt. Mocht je Versio niet meer vertrouwen kun je toch gewoon overstappen?
Pagina: 1