Ik wil mijn huidige, 9-jarig oude i7 920 beestje gaan vervangen voor een nieuwe game pc.
Ik heb het een en ander samengesteld maar zou graag jullie mening willen weten, adviezen en antwoorden op mijn vragen willen ontvangen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- 70% Gamen (m.n. BF1)
- 20% Foto bewerken (Photoshop / Lightroom)
- 10% Van alles en nog wat
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer EUR 1000,-.
Assemblage doe ik zelf.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Onderstaand vinden jullie mijn huidige systeem.
Ik wil het volgende meenemen naar mijn nieuwe pc.
- MSI GeForce GTX1060
- Samsung 840 Pro
- Asus Xonar DGX
- 1 of 2 Samsung F1 Spinpoint 640Gb
Custom waterkoeling onderdelen ga ik los verkopen.
CPU, RAM, Mobo en HDD's gaan in een nieuwe kast voor mijn ouders.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben van plan onderstaande onderdelen aan te schaffen.
Ga je overklokken?
Ja, wil de CPU gaan overklokken.
Wat verwacht je van ons?
In eerste instantie heb ik de volgende vragen over de door mij geselecteerde onderdelen.
1) Ik twijfel over het moederbord omdat ik deze vrij duur vind en niet zeker weet of ik wel echt volledig gebruik maak van de Z170 chipset. Het MSI bord biedt bijv. mogelijkheid tot SLI of CF maar ik heb sinds gisteren een GTX1060 die niet in SLI kan. Aan de andere kant wil ik een future proof systeem en verwacht in de toekomst nog wel 1 of 2 keer een videokaart upgrade te doen waardoor SLI of CF optie wel handig kan zijn. Daarnaast denk ik in de toekomst ook wel gebruik te willen gaan maken van het M.2 slot. Toch zou ik graag willen vragen of jullie nog een advies voor me hebben?
2) Voor de behuizing twijfel ik tussen de NZXT H440 en Phanteks Enthoo EVOLV. Ik vind het fijn dat ze beide een PWM controller hebben en modulair zijn. Ik heb alleen nog de volgende vragen:
- Past de NZXT Kraken X61 of X62 in beide kasten?
- Kunnen beide kasten de radiator lucht voldoende afvoeren? Het lijkt me namelijk op dat er bij zowel top als front mount lucht restrictie is.
- Is er voldoende airflow in deze kasten te creeëren?
3) Is de gekozen voeding (Corsair RM550x) voldoende krachtig? Ook voor SLI of CF opstelling?
4) Ik twijfel of ik de Samsung 850 EVO 500GB of Samsung 960 EVO 250GB (NVMe) aan zal schaffen. Ik vraag me af of ik de snelheid van de 960 EVO op dit moment echt nodig heb en of dit opweegt tegen de prijs ervan. In de review van de 960 Pro staat tevens dat bij lange schrijfsessies, de SSD gaat throttlen. Nu weet ik niet precies hoeveel langzamer hij dan wordt maar dan zou dat ook zonde zijn van het geld. Op dit momen heb ik mijn OS op de 840 Pro staan en vind dit al snel opstarten.
In mijn optiek heb ik 2 opties:
a) 840 Pro voor OS en de 850 EVO voor games gebruiken (in totaal meeste capaciteit maar duurder)
b) 960 EVO voor OS en de 840 Pro voor games (in totaal minder capaciteit maar goedkoper)
Wat zouden jullie adviseren?
Ik heb het een en ander samengesteld maar zou graag jullie mening willen weten, adviezen en antwoorden op mijn vragen willen ontvangen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- 70% Gamen (m.n. BF1)
- 20% Foto bewerken (Photoshop / Lightroom)
- 10% Van alles en nog wat
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer EUR 1000,-.
Assemblage doe ik zelf.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Onderstaand vinden jullie mijn huidige systeem.
Ik wil het volgende meenemen naar mijn nieuwe pc.
- MSI GeForce GTX1060
- Samsung 840 Pro
- Asus Xonar DGX
- 1 of 2 Samsung F1 Spinpoint 640Gb
Custom waterkoeling onderdelen ga ik los verkopen.
CPU, RAM, Mobo en HDD's gaan in een nieuwe kast voor mijn ouders.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Core i7 920 (4.02Ghz @ 1.35v) (3836A875) | -- | -- |
| 1 | Asus P6T-Deluxe | -- | -- |
| 1 | MSI GeForce GTX 1060 ARMOR 6G OCV1 | € 300,30 | € 300,30 |
| 3 | 640Gb Samsung F1 Spinpoint (2 x 640Gb in RAID 0) | -- | -- |
| 1 | Asus Xonar DGX | € 33,95 | € 33,95 |
| 1 | Cooler Master CM690 | -- | -- |
| 1 | Zalman ZM-MFC1 Plus (Zwart) | € 0,- | € 0,- |
| 5 | Scythe S-Flex SFF21F, 120mm | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Corsair TR3X6G1600C8D (1700Mhz @ 8-8-8-24-1T) | -- | -- |
| 1 | Samsung optical drive | -- | -- |
| 1 | Zalman 850W | -- | -- |
| 1 | Samsung 840 Pro 256GB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | D-Tek Fuzion v1, Thermochill 120.2, Swiftech MCP 655, EK reservoir, XSPC black tubing, Bitspower fit | -- | -- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 334,25 | |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben van plan onderstaande onderdelen aan te schaffen.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-6600K Boxed | € 245,95 | € 245,95 |
| 1 | MSI Z170A GAMING M3 | € 138,90 | € 138,90 |
| 1 | Seagate Barracuda, 3TB | € 104,35 | € 104,35 |
| 1 | NZXT H440 New Edition Zwart/Zwart | € 124,- | € 124,- |
| 1 | NZXT Kraken X61 | € 144,45 | € 144,45 |
| 3 | Corsair Air Series SP140 LED White High Static Pressure 140mm Fan | € 16,- | € 48,- |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 87,95 | € 87,95 |
| 1 | Corsair RM550x | € 89,95 | € 89,95 |
| 1 | Samsung 850 EVO 500GB | € 154,90 | € 154,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.138,45 | |
Ga je overklokken?
Ja, wil de CPU gaan overklokken.
Wat verwacht je van ons?
In eerste instantie heb ik de volgende vragen over de door mij geselecteerde onderdelen.
1) Ik twijfel over het moederbord omdat ik deze vrij duur vind en niet zeker weet of ik wel echt volledig gebruik maak van de Z170 chipset. Het MSI bord biedt bijv. mogelijkheid tot SLI of CF maar ik heb sinds gisteren een GTX1060 die niet in SLI kan. Aan de andere kant wil ik een future proof systeem en verwacht in de toekomst nog wel 1 of 2 keer een videokaart upgrade te doen waardoor SLI of CF optie wel handig kan zijn. Daarnaast denk ik in de toekomst ook wel gebruik te willen gaan maken van het M.2 slot. Toch zou ik graag willen vragen of jullie nog een advies voor me hebben?
2) Voor de behuizing twijfel ik tussen de NZXT H440 en Phanteks Enthoo EVOLV. Ik vind het fijn dat ze beide een PWM controller hebben en modulair zijn. Ik heb alleen nog de volgende vragen:
- Past de NZXT Kraken X61 of X62 in beide kasten?
- Kunnen beide kasten de radiator lucht voldoende afvoeren? Het lijkt me namelijk op dat er bij zowel top als front mount lucht restrictie is.
- Is er voldoende airflow in deze kasten te creeëren?
3) Is de gekozen voeding (Corsair RM550x) voldoende krachtig? Ook voor SLI of CF opstelling?
4) Ik twijfel of ik de Samsung 850 EVO 500GB of Samsung 960 EVO 250GB (NVMe) aan zal schaffen. Ik vraag me af of ik de snelheid van de 960 EVO op dit moment echt nodig heb en of dit opweegt tegen de prijs ervan. In de review van de 960 Pro staat tevens dat bij lange schrijfsessies, de SSD gaat throttlen. Nu weet ik niet precies hoeveel langzamer hij dan wordt maar dan zou dat ook zonde zijn van het geld. Op dit momen heb ik mijn OS op de 840 Pro staan en vind dit al snel opstarten.
In mijn optiek heb ik 2 opties:
a) 840 Pro voor OS en de 850 EVO voor games gebruiken (in totaal meeste capaciteit maar duurder)
b) 960 EVO voor OS en de 840 Pro voor games (in totaal minder capaciteit maar goedkoper)
Wat zouden jullie adviseren?