Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

KPN glasvezel in combinatie met een powerline

Pagina: 1
Acties:

• twinkebel
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-10-2023
Beste Tweakers,

Jullie zijn de afgelopen jaren altijd al mijn redders in nood geweest. Normaal waren dit problemen gerelateerd aan mijn werk als it-coordinator op de basisschool. Ik heb nu echter thuis een probleem waar ik niet meer uitkom.

Ik heb sinds twee weken glasvezel van KPN, hartstikke mooi, lekker snel. Ik heb alleen in één kamer geen utp aansluiting. Je raadt het al, daar wil ik juist de computerkamer van maken. Ik heb hier alleen elektra aansluitingen, en geen optie om een utp aansluiting door de muur te trekken.

Daarom dacht ik de oplossing gevonden te hebben, powerlines... Ik heb daarom een starter kit van tp-link aangeschaft (pricewatch: TP-Link TL-PA8030P Kit.
Na heel veel klooien heb ik de powerline aan de praat gekregen. En als ik een internetverbinding heb dan trek ik 95% van de glasvezel eruit, een mooie oplossing dus.

Echter is er een grote maar, iedere keer als ik de pc/laptop heb uitgeschakeld en op een ander moment weer inschakel moet ik de ethernet kabel uit de pc/laptop halen en er weer opnieuw insteken. Anders krijg ik namelijk geen internet met de melding dat er geen geldig ip adres is uitgegeven of geconfigureerd.

Ik ben heel blij met de powerlines, maar wil voorkomen dat ik elke de kabels erin/eruit moet halen. Ik hoop echt dat jullie hiervoor nog een oplossing hebben.

Alvast bedankt!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:35

lier

MikroTik nerd

Welke firmware versie heb je erop staan?
Treedt dit probleem ook op met een andere pc?
Kan je de powerline eens in een ander stopcontact proberen? (bijvoorbeeld kamer waar wel een kabel ligt)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• twinkebel
Bedoel je de firmware van de router of van de powerline?
Ik heb hier op dit moment alleen nog mijn laptop staan, dus kan nog niet vergelijken helaas..
Ik begrijp je derde vraag niet helemaal? Ik kan immers wel via de powerline op internet komen, moet alleen steeds de stekker er opnieuw indoen na opnieuw opstarten.

• twinkebel
Ik heb de router uiteindelijk kunnen uitlezen:

Model
H368N
Serial Number
ZTEEG53EC500703
Hardware Version
V1.02
Software Version
V1.01.00T09.9v2
Boot Loader Version
V1.01.02
xDSL PHY Version
A2pvbF039o1.d25c
MAC Address
EC:8A:4C:93:D2:B1

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:35

lier

MikroTik nerd

twinkebel schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 14:51:
Bedoel je de firmware van de router of van de powerline?
Powerline
Ik heb hier op dit moment alleen nog mijn laptop staan, dus kan nog niet vergelijken helaas..
Geen vriendjes met een pc?
Ik begrijp je derde vraag niet helemaal? Ik kan immers wel via de powerline op internet komen, moet alleen steeds de stekker er opnieuw indoen na opnieuw opstarten.
Je wil dingen uit sluiten. Een van de oorzaken zou de verbinding over het elektriciteitsnet kunnen zijn. Dit kan je (deels) uitsluiten door een ander stopcontact te gebruiken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:01

OgWok

U.N.C.L.E.

Start je elke keer opnieuw op? Beetje onzinnig met een laptop, daar is juist de hybernate of slaapstand erg mooi voor.

Heb je het probleem niet als de laptop met de kabel is aangesloten op een switch/modem/router?

Kijk anders eens in apparaatbeheer wat voor energie instelling de netwerkkaart in de laptop heeft.

Anders kan het zijn dat de Powerline adapters een verkeerde energiespaar instelling hebben.

De optie om een utp aansluiting door de muur te trekken heet gaatje boren ;)

[ Voor 22% gewijzigd door OgWok op 19-10-2016 15:01 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• twinkebel
Ik zit op dit moment vol in de verhuizing, dus de andere pc en laptops staan daar nu nog. Ik kan morgen wel een tweede laptop meenemen om te kijken of die ook het probleem kan reproduceren.

@OgWok, met een laptop ga ik normaal ook niet op bekabeld zitten, dit is nu alleen om ervoor te zorgen dat alles goed werkt op het moment dat ik hier de computers ga installeren.

Wanneer ik de laptop direct in een utp poort van de muur of de router zelf steek is er geen probleem.

Heb even bij apparaatbeheer gekeken, kaart mag niet worden uitgeschakeld om energie te besparen. Dit stond allemaal al zo.

Bedankt voor het meedenken jongens!

*edit: gaatjes boren in mn nieuwe huis wil ik proberen te voorkomen xD

[ Voor 5% gewijzigd door twinkebel op 19-10-2016 15:01 ]

• twinkebel
Hoe kan ik de firmware van mijn powerline achterhalen?

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:10

DarkSide

theres no place like ::1

Ik ken de tplink niet. Zelf heb ik een devolo 1200+ kit. Welke ook goed en snel genoeg werkt.
Echter als ik de powersafe functie van de kits gebruik worden ze niet goed "wakker"
waardoor ze elkaar niet zien. En ik boven geen internet heb.

Ik heb de powersafe functie uitgezet en nu gaat het altijd goed.
Misschien heb jij ook een dergelijke optie?

Ik wacht verder op nieuwe firmware die het probleem voor mij oplost.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:22
Zeker nu je nog vol in de verhuizing zit, is het echt niet mogelijk om utp aan te leggen?
Het kan goed dat powerline nu goed en stabiel werkt, maar als je bijvoorbeeld volgende week een magnetron of brakke USB oplader aansluit kan het ineens een stuk langzamer/instabieler zijn....

• twinkebel
Ik ben nog aan het zoeken hoe ik op tp link powerline inlog, misschien dat nieuwe firmware een oplossing is wat @DarkSide zegt.

Is er een instelling in mijn kpn experiabox die verkeerd kan staan waardoor het ip adres niet goed gaat?

• twinkebel
firmware van de powerline: 2.0.0.367-02_803111_141031_009

Verwijderd

Het is hoogstwaarschijnlijk de powersave functie van de TP link die voor problemen zorgt :

===========================================
Powerline adapters from TP-LINK offer good value for money and current models offer up to three Gigabit Ethernet ports.
Know issues: All TP-LINK powerline adapter models have some built in powersaving functions which can cause troubles.
If you use the box some hours without ethernet traffic they go in a sort of powersave state which is a good idea but after wakeup from powersave state the ethernet connection is not reliable and needs re-initialization.

Workaround: Generate some permanent IP traffic if you need 24/7 operation of your network device.

Easiest way: Run a permanent Ping to your router or DSL box in backround on your networked device.

=================================

Ik weet zo niet of je deze functie uit kunt schakelen.

Maar dit klinkt in ieder geval als een plausibele oorzaak voor jouw probleem !

• twinkebel
Dit klinkt inderdaad als wat er aan de hand is. Mooie boel. Ik zit nu in de utility, heb firmware gevonden.. Vind het een beetje eng om meteen nieuwe firmware te installeren. Kan namelijk ook niet zien of de firmware die op de website staat nieuwer of ouder is. Beetje gokken dus...

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Met de bijgeleverde software kan je waarschijnlijk wel een instelling wijzigen zoals bv. "keep connection alive".

• DarkSide

DarkSide

Als ik snel zoek zou je de TPlink via een webinterface moeten kunnen benaderen.
(ik doe dat met software devolo cockpit).
Daar zou je iets van een powersafe functie moeten vinden. Deze kan je dan uitzetten.
Kom meerdere incidenten tegen met soortgelijke issues waarbij powersafe de oplossing lijkt.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• twinkebel
Helaas is die optie er dus niet, ik kan de lampjes uitschakelen of aan doen (yey) maar geen powersafe mode uitschakelen..

• DarkSide

DarkSide

twinkebel schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 15:32:
Helaas is die optie er dus niet, ik kan de lampjes uitschakelen of aan doen (yey) maar geen powersafe mode uitschakelen..
volgens deze PDF zit er wel een energy safe functie op.
MIsschien daar op zoeken. In plaats van power safe??

• twinkebel
Ik heb iemand gevonden die een tool heeft gebouwd om zelf de powersave functie uit te zetten. Best wel slecht dat ze die niet gewoon zelf hebben... xD Ik heb de eerste uitgezet, ga nu de tweede uitzetten en daarna controleren of het probleem is opgelost.

• twinkebel
Powersave uitgezet. Het probleem blijft echter bestaan.. krijg weer de foutmelding: geen geldige ip configuratie verkregen. kabel uit/in en hij doet het wel.

• FreeLighting
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-11 20:48

FreeLighting

Heel de dag up's en down's!

Als je na je powerline adapter een switch steekt (mag managed zijn, hoeft niet), en vanaf daar naar je notebook gaat, is het probleem dan weg?
Een switch roept eens in de zoveel tijd namelijk een broadcast uit, wie weet houdt hij de powerline adapter dan uit de powersave functie :)

Liftmonteur: Heel de dag up's en down's!

• twinkebel
Probleem lijkt opgelost. Nu een aantal keer de laptop opnieuw opgestart terwijl ik de kabel erin heb laten zitten. Heb de kabel er niet opnieuw hoeven insteken. Bedankt jongens! Zoals altijd zijn jullie lifesavers!

• twinkebel
Hmm, toch een beetje te vroeg gejuicht.. hij geeft nu of geen error maar supertraag tot geen internet of een dns probleem. Kan de dns server niet vinden of reageert niet krijg ik dan als melding.

Verwijderd

Met dat soort zelfbouw tooltjes ben ik altijd huiverig voor het gevolg daarvan.
Kan heel goed zijn dat je daarmee weer andere problemen triggert, zoals nu bijvoorbeeld.

• twinkebel
Zou het een oplossing zijn als ik een statisch ip en dns adres toewijs?

Verwijderd

Als die plek je enige werkplek is kan dat wel een oplossing zijn, hoewel DHCP gewoon zou moeten werken.
Wanneer dit niet goed werkt, heb je gewoon ergens een probleem dat opgelost moet worden. Anders krijg je nooit een betrouwbaar netwerk.

Wanneer je met de laptop ook op andere lokaties komt, dan ben je steeds IP's aan het wijzigen en wordt dat lastig...

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-11 21:30
Powerline weer inleveren en een moca setje kopen ( ik ga er vanuit dat je een tv aansluiting hebt in een kamer op dezelfde verdieping) , dan vandaar een verbinding opzetten naar je computerkamer (kan draadloos en bedraad)

Of als je een telefoonaansluiting boven hebt, en die gebruik je niet... Dan daar een utptje doorheen trekken...

[ Voor 20% gewijzigd door shure-fan op 19-10-2016 18:24 ]

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• twinkebel
Monteur van kpn heeft alle poorten die hij kon omzetten naar utp al omgezet. Dus die vlieger gaat helaas niet op shure-fan.

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Het punt is dat met een ander merk Powerline je dit probleem wel eens niet zou hebben. Maar ja, welke... wordt glazen bol werk.

• twinkebel
Beetje lopen speuren op het tp link forum en dit gevonden: http://forum.tp-link.com/...-by-some-network-adapters
Morgen maar eens uitproberen..

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

twinkebel schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 18:54:
Beetje lopen speuren op het tp link forum en dit gevonden: http://forum.tp-link.com/...-by-some-network-adapters
Morgen maar eens uitproberen..
Ziet er goed uit. Het probleem is dus bekend, dat scheelt een hoop.

• twinkebel
Hallo Tweakers!

Ik schrijf dit bericht vanaf mijn vaste computer die ik nu heb aangesloten op de powerline.
Ik heb een aantal reboots gedaan maar niet hetzelfde euvel gehad als bij mijn laptop waarbij de kabel erin/eruit moet.

Probleem opgelost lijkt me dus! Bedankt!
Pagina: 1