Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudeboy75
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-08-2021
Mijn vraag

Is het mogelijk om een extern beeldscherm aan te sluiten op de dell XPS13 - Developer edition van okt 2016?
Die draait ubuntu 16.04
Ik werk meestal met een 2e beeldscherm erbij en de laptop zou voor mij afvallen als dat niet meer kan. dat zou erg jammer zijn, want ik vind het een prachtige laptop en ook een goede ontwikkeling.

Ik heb het over de variant die hier aangekondigd wordt: nieuws: Dell brengt Ubuntu-versie van XPS 13 uit in Benelux

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Deze review: productreview: Dell XPS 13 Developer Edition review door kzin geeft aan dat de Thunderbolt 3 connector niet werkt onder ubuntu 14.04, maar dat is dus een eerdere versie van deze laptop.
Die connector is nodig voor o.a. Ethernet en voor HDMI. Er lijkt geen andere connector te zijn voor een beeldscherm.
Ik vraag me af of het in de huidige versie misschien wel werkt.

Op de dell.nl website wordt bevestigd dat een extern beeldscherm via de Thunderbolt aansluiting gaat.
http://www.dell.com/nl/be...del_id=xps-13-9360-laptop
Bij Poorten en Sleuven:"6. Thunderbolt™ 3 Type C ondersteunt: voeding/opladen, PowerShare, Thunderbolt 3 (40 Gbps bidirectioneel), USB 3.1 gen. 2 (10 Gbps), standaard DisplayPort 1.2-video-uitgang, VGA, HDMI, Ethernet en USB-A via Dell adapter (apart verkrijgbaar)". Verder geen DisplayPort.

Ik ga er dus van uit dat de Mini DisplayPort die in de specificaties van tweakers staat, niet klopt.

Kortom, mijn vraag is: werkt de thunderbolt connector bij deze versie van de laptop?

Beste antwoord (via rudeboy75 op 23-10-2016 22:16)

• SebasC88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-04 18:56
Hmmm is moeilijk nu zaken over te vinden zo 1,2,3. Heb hier een topic van het Dell forum van augustus-september dit jaar: http://en.community.dell.com/techcenter/os-applications/f/4613/t/19988851?pi22229=1

Dat is dan de vorige XPS versie waar ook een Thunderbolt 3 aansluiting op zat en sommige mensen lijken daar problemen mee te hebben. Maar in principe werkt de aansluiting dus volgens mij wel, al moet je wel zeker weten de meest recente firmware, kernel etc hebben in sommige gevallen en je hebt dus een adapter nodig om je scherm via de Thunderbolt/USB-C poort aan te sluiten.

Ik zoek nog even door maar er lijkt nog weinig geschreven te zijn over de nieuwe XPS!

Edit: overigens, het is wel een voorgaande versie maar het gaat wel om Ubuntu 16.04 die erop staat.

[ Voor 16% gewijzigd door SebasC88 op 20-10-2016 23:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasC88
Flink verhaal! Als ik het goed begrijp wil je dus eigenlijk:
- concreet weten of Ubuntu 16.04 de Thunderbolt3 aansluiting ondersteunt?
- En zo ja of je er een monitor op kan aansluiten die je voorheen via een (mini) Display Port verbond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudeboy75
SebasC88 schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 17:34:
Flink verhaal! Als ik het goed begrijp wil je dus eigenlijk:
- concreet weten of Ubuntu 16.04 de Thunderbolt3 aansluiting ondersteunt?
- En zo ja of je er een monitor op kan aansluiten die je voorheen via een (mini) Display Port verbond?
Vooral dat eerste. Ik weet niet of dat dan per se aan Ubuntu ligt, of misschien ook aan iets in de laptop. Via Ubuntu is wel het waarschijnlijkst, maar ook de wireless kaart van deze laptop (Killer 1535) wordt niet standaard ondersteund. Er zitten aparte drivers bij.

Over het 2e punt: De displayPort zit helemaal niet op de laptop, maar kan gerealiseerd worden via de Thunderbolt3 aansluiting. Als die werkt tenminste.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SebasC88
Hmmm is moeilijk nu zaken over te vinden zo 1,2,3. Heb hier een topic van het Dell forum van augustus-september dit jaar: http://en.community.dell.com/techcenter/os-applications/f/4613/t/19988851?pi22229=1

Dat is dan de vorige XPS versie waar ook een Thunderbolt 3 aansluiting op zat en sommige mensen lijken daar problemen mee te hebben. Maar in principe werkt de aansluiting dus volgens mij wel, al moet je wel zeker weten de meest recente firmware, kernel etc hebben in sommige gevallen en je hebt dus een adapter nodig om je scherm via de Thunderbolt/USB-C poort aan te sluiten.

Ik zoek nog even door maar er lijkt nog weinig geschreven te zijn over de nieuwe XPS!

Edit: overigens, het is wel een voorgaande versie maar het gaat wel om Ubuntu 16.04 die erop staat.

[ Voor 16% gewijzigd door SebasC88 op 20-10-2016 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudeboy75
@SebasC88 Dank je wel voor dit antwoord!

Vooral de link die je gevonden hebt is erg waardevol.
Het laat zien dat er grote problemen zijn met externe beeldschermen, ook al kan het in principe wel werken.
Het laat ook zien hoe slecht het support van Dell is. Geen gelukkige combinatie.
Ik heb de vraag overigens ook op de dell.nl site gesteld ("vraag een expert"), maar geen antwoord gekregen. Noch een bevestiging dat mijn vraag aangekomen is, wellicht is de site kapot. Ik kon ook maar erg weinig tekens gebruiken om mijn vraag te stellen, echt maar 1 zin.

Duss, ik denk dat ik het voor gezien houd, ik koop liever eentje die het doet van een merk dat een beetje wat uittrekt voor de support desk.
Mocht ik er toch nog uitkomen, bijv omdat dell toch nog antwoordt, dan laat ik het hier weten. Maar de kans daarop is denk ik klein.
Nogmaals dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasC88
Ja de Dell website en service is niet altijd echt toegankelijk. Wat je nog kan proberen is of je iemand op de chat te spreken krijgt, deze is alleen vanaf iets van 9:00-17:00 beschikbaar. Weet ook niet of daar altijd echt experts zitten. Heb ook niet echt extra actuele info kunnen vinden. Vermoed dat het uiteindelijk wel zal werken maar het klinkt idd alsof er wel ren kans is op moeilijkheden. Ook jammer dat er nu alleen usb-c/thunderbolt poorten opzitten en niet los nog andere.

Trouwens puur uit interesse, welke andere laptops heb je op het oog? En moeten ze per se met Linux /Ubuntu zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudeboy75
ja, ik wil per se Ubuntu draaien.
Ik was zo gecharmeerd van deze laptop omdat hij heel mooi is en standaard geleverd wordt met Ubuntu. Dat doet vermoeden dat er GEEN gedoe is met drivers, iets waar je helaas nog altijd een beetje voor moet oppassen.
Eerder heb ik ook zitten kijken naar een "ubuntubook" van een bedrijfje in België, dat laptops aanpast zodat ze allemaal ondersteunde hardware hebben (http://www.ubuntushop.be/index.php/en/ubuntubook.html) . Dat is op het moment mijn favoriet, hoewel die laptop wel wat minder mooi zal ogen dan deze Dell.

Iemand op het Dell forum had het over de lenovo x1 carbon. Dat is wel weer een zeer fraaie, en wordt in sommige delen van de wereld ook met Ubuntu geleverd. Ik heb hem in de NL webshop van lenovo nog niet met ubuntu gezien.
Wel schijnt hij goed te werken met linux, ook als je het zelf installeert. Hier een pagina die aangeeft dat die voorgeinstalleerde laptop het goed doet (behalve de slaapstand): https://certification.ubu...on/hardware/201411-16196/
Verder onderzoek naar beschikbare poorten en evt problemen of reviews heb ik nog niet gedaan.
Die is wel weer net wat duurder, ik kan proberen om heel lief te kijken bij mijn baas, als blijkt dat de gebruikerservaringen positief zijn.
Pagina: 1