Naarstig op zoek naar een Win10 mediaplayer met HDR

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SinnerNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-12-2024
Mijn vraag

Na aanschaf van een UHD Tv met 10bit HDR dacht ik simpelweg mijn Windows 10 pc met GTX1080 aan de tv te kunnen koppelen om zo HDR content te kunnen spelen.

Laat dat simpelweg maar weg, het überhaupt fatsoenlijk laten afspelen van UHD films bleek al lastig genoeg (uiteindelijk getackeld met Kodi DSPlayer/LAV filter en MadVR) maar nu blijft er iets irriteren. Ik krijg voor zover ik zie geen HDR op mijn TV.

Als ik een HDR demo, summer camp van Sony bv, op een USB stick zet en die in mijn TV doe en afspeel via ingebouwde mediaplayer, krijg ik netjes een HDR popup en switched de TV naar HDR modus. Dezelfde video via mijn PC speelt wel, maar dus niet als True HDR. Ik heb me inmiddels een breuk gezocht maar snap niet wat hier mis gaat, ik krijg in diverse fora halve antwoorden waar ik weinig mee kan.

Wat ik zoek is eigenlijk simpel, een mediaplayer voor windows 10 die HDR conten als HDR afspeelt. Misschien ben ik te vroeg, maar goed, het moet kunnen lijkt me?

Relevante software en hardware die ik gebruik:

LG 4K UHD met 10bit HDR, Windows 10 pc met GTX1080 kaart, HDMI 2 kabel. Mijn GTX is naar RGB full range gezet. (Shadow Warrior (eerste game met HDR) speelt en geeft netjes de HDR popup en switched naar HDR)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

alle spelers die op de MadVR website staan en nog een hele bak meer.

Iemand die mij de op de goede weg kan helpen ben ik erg dankbaar!

Alle reacties

• mrtl
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12:26
Misschien ben ik te vroeg, maar goed, het moet kunnen lijkt me?
Ja, dat zou moeten kunnen. mpv ondersteunt zover ik kan zien HDR/SMPTE-ST-2084.
Specifies the transfer characteristics (gamma) of the display. Video colors will be adjusted to this curve when ICC color management is not being used.
Een van de mogelijke argumenten bij deze optie is "st2084", ofwel SMPTE ST2084 (HDR) curve, PQ OETF. Een andere keuze is "std-b67", ofwel ARIB STD-B67 (Hybrid Log-gamma) curve, also known as BBC/NHK HDR.

Mogelijk probleempje:
When using HDR output formats, mpv will encode to the specified curve but it will not set any HDMI flags or other signalling that might be required for the target device to correctly display the HDR signal. The user should independently guarantee this before using these signal formats for display.
Ik weet niet in hoeverre dit samengaat met DXVA onder Windows aangezien hierbij de OpenGL renderer moet worden gebruikt. Ik ga bij deze informatie uit van de Github issue tracker en officiele documentatie van mpv - ik heb zelf geen HDR scherm :).

Hopelijk krijg je hierbij wat meer hulp naar zoeken/het aan de praat krijgen hiervan. Succes.

• DonDadda
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Zelf ben ik ook al een aantal maanden met hetzelfde vraagstuk bezig. Tot op heden niet gelukt en met mij denk ik nog bij niemand, wegens gebrek aan HDR ondersteuning vanuit Windows 10 en nvidia-drivers.

Shadow Warrior 2 is het enige wat mij tot nu toe gelukt is om HDR geactiveerd te krijgen. Overigens met een oude GTX 950...

Met de simpelste android-speler van €20-30 lukt HDR m.b.v. KODI overigens prima, maar vaak ontbreekt de DTS-HD/Dolby TrueHD ondersteuning op deze spelers.

De enige spelers die enigszins een completer geheel (HDR + HD Audio) afkunnen leveren zijn de nvidia shield tv, Himedia Q10 en Zidoo X9S. Allemaal in een prijsklasse dicht tegen de €200,-. Ik heb ze allemaal in huis gehad en op al deze spelers is wel iets aan te merken (of ik ben te kritisch), de nvidia shield TV vond ik de beste van de 3.

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Ik heb de HiMedia Q10 Pro en die speelt HDR content perfect af, net als HD audio.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• mrtl
Ik snap niet dat mensen hier SinnerNL allemaal dingen proberen aan te smeren die nergens voor nodig zijn. Als een videogame werkt dan kan een mediaspeler ook werken. Gewoon de juiste opties zoeken en de boel instellen. Daar is geen Android box van 200 euro voor nodig :).

Dat jullie het niet lukt om het aan de praat te krijgen betekent niet dat het niet kan, want volgens mij moet dit gewoon werken vanuit Windows.

• ginod
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 20:15
mrtl schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 23:13:
Ik snap niet dat mensen hier SinnerNL allemaal dingen proberen aan te smeren die nergens voor nodig zijn. Als een videogame werkt dan kan een mediaspeler ook werken. Gewoon de juiste opties zoeken en de boel instellen. Daar is geen Android box van 200 euro voor nodig :).

Dat jullie het niet lukt om het aan de praat te krijgen betekent niet dat het niet kan, want volgens mij moet dit gewoon werken vanuit Windows.
Maar vervolgens kom je dan ook niet met DE oplossing ;)

Ik lees over HDR en Win10 het volgende:
To enable game developers take advantage of these HDR displays, Microsoft is planning to include native support for them in Windows 10. Support will be available as part of Windows Insider program later this year and it will be released to general public in 2017.
Bron: https://mspoweruser.com/m...lay-support-windows-year/

24/7: Legendary Club Sounds on http://tunein.com/radio/Lazer-Hot-Hits-s161805/

• mrtl
ginod schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 23:30:
Maar vervolgens kom je dan ook niet met DE oplossing ;)
De oplossing is het gebruiken van mpv, die ondersteunt HDR. Hoe kun je anders verklaren dat Shadow Warrior 2 in combinatie met SinnerNLs GTX 1080 gewoon HDR uitstuurt naar de TV? Volgens hem werkt dat namelijk wel:
(Shadow Warrior (eerste game met HDR) speelt en geeft netjes de HDR popup en switched naar HDR)
Dat is met dezelfde hardware en Windows 10.

• DonDadda
  • Niet online
mrtl schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 23:34:
[...]

De oplossing is het gebruiken van mpv, die ondersteunt HDR. Hoe kun je anders verklaren dat Shadow Warrior 2 in combinatie met SinnerNLs GTX 1080 gewoon HDR uitstuurt naar de TV? Volgens hem werkt dat namelijk wel:

[...]

Dat is met dezelfde hardware en Windows 10.
Kortom, gaat misschien lukken via een aparte speler en een hoop instellen / aanpassen en dit allemaal buiten Kodi om? Hoogstwaarschijnlijk niet echt een makkie en gebruiksvriendelijk. Dit terwijl de goedkoopste android speler out-of-the box en via Kodi keurig HDR afspeelt.

Struin alle fora maar af, op dit moment gewoon niet (gemakkelijk) voor elkaar te krijgen. Mocht dit wel zo zijn, dan verneem ik graag hoe dit middels Kodi gemakkelijk voor elkaar te krijgen is...

• mrtl
Ja, helaas durf ik niet te zeggen of Kodi dit kan buiten specifieke versies voor Android om. mpv vereist inderdaad configuratie, het is niet zomaar "een vinkje" aanzetten ergens.

• ginod
Misschien iets anders aansmeren, nog niet zo slecht was, want je komt er toch ook achter dat het niet "zomaar" een vinkje is.... ;-)

Anyway, ik lees wel wat over Kodi, en MadVR instellen, en daarin komt ook uitgebreid HDR aanbod:

http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=259188

• DonDadda
  • Niet online
ginod schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 15:50:
Misschien iets anders aansmeren, nog niet zo slecht was, want je komt er toch ook achter dat het niet "zomaar" een vinkje is.... ;-)

Anyway, ik lees wel wat over Kodi, en MadVR instellen, en daarin komt ook uitgebreid HDR aanbod:

http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=259188
Of nog even wachten op Kaby Lake en support van drivers / Windows.
Mijn ervaring is dat het met alle (android) spelers wel iets is. Geen van alle kon bij de mij de zwaardere files afspelen (jellyfish-400-mbps-4k-uhd-hevc-10bit.mkv demo en de grotere UHD's van +100Gb).

• ginod
Zoals ik al eerder aangaf, begin 2017, dan komen ook de nieuwe generatie Nuc's op de proppen met Kaby lake en 4K op 60Hz support. HDR support komt trouwens dan ook in DirectX 12.

Bovendien, maar ik ben ook geen expert, zijn er 2 versies, HDRR and HDRI.

HDRRendering is al breed in gebruik o.a. in Games (Unreal Engine 3 maakt er blijkaar al gebruik van).

HDRImaging, dat moet echter nog van de grond komen.

• HereIsTom
HDR playback op de HiMedia Q10 Pro;

[YouTube: https://youtu.be/WOEc3ulwswI]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• DonDadda
  • Niet online
HereIsTom schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 22:29:
HDR playback op de HiMedia Q10 Pro;

[video]
Zoals eerder al opgemerkt, aandelen in Himedia ofzo? In elk gepast/ongepast topic prijs je het artikel meermaals aan?

Nogmaals, uit eigen ervaring, ook deze media speler speelt zeker niet de zwaarste files af.

Verder ging de discussie over een Windows 10 mediaplayer.

• HereIsTom
Nee hoor geen aandelen, maar ben zeer tevreden over de HiMedia Q10 Pro en bij mij speelt hij wel de zwaarste files netjes af!

• SinnerNL
Top, allen dank voor de antwoorden, de diverse android boxes hadden mijn aandacht ook al, heb nu een M8S die wel 4k ondersteunt maar (voor zover ik weet) geen HDR. waarschijnlijk zal ik binnenkort voor een van die opties gaan, totdat het in Windows een beetje beter en gebruiksvriendelijker wordt.

MPV zal ik in ieder geval gaan proberen, die heb ik nog niet getest namelijk!

• SinnerNL
DonDadda schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 21:07:
Zelf ben ik ook al een aantal maanden met hetzelfde vraagstuk bezig. Tot op heden niet gelukt en met mij denk ik nog bij niemand, wegens gebrek aan HDR ondersteuning vanuit Windows 10 en nvidia-drivers.

Shadow Warrior 2 is het enige wat mij tot nu toe gelukt is om HDR geactiveerd te krijgen. Overigens met een oude GTX 950...

Met de simpelste android-speler van €20-30 lukt HDR m.b.v. KODI overigens prima, maar vaak ontbreekt de DTS-HD/Dolby TrueHD ondersteuning op deze spelers.

De enige spelers die enigszins een completer geheel (HDR + HD Audio) afkunnen leveren zijn de nvidia shield tv, Himedia Q10 en Zidoo X9S. Allemaal in een prijsklasse dicht tegen de €200,-. Ik heb ze allemaal in huis gehad en op al deze spelers is wel iets aan te merken (of ik ben te kritisch), de nvidia shield TV vond ik de beste van de 3.
Ja de Shield geniet ook de voorkeur, maar het voelt een beetje vreemd om een Shield te moeten kopen als je net een peperdure GTX1080 in je PC hebt geschroefd 8)7

• SinnerNL
DonDadda schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 17:22:
[...]

Of nog even wachten op Kaby Lake en support van drivers / Windows.
Mijn ervaring is dat het met alle (android) spelers wel iets is. Geen van alle kon bij de mij de zwaardere files afspelen (jellyfish-400-mbps-4k-uhd-hevc-10bit.mkv demo en de grotere UHD's van +100Gb).
Hahaha, nieuwe CPU en mobo, mijn portemonnee cringed hevig, maar ik vrees het ergste

• DonDadda
  • Niet online
SinnerNL schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 11:18:
[...]

Hahaha, nieuwe CPU en mobo, mijn portemonnee cringed hevig, maar ik vrees het ergste
Ik wacht in ieder geval wel op Kaby Lake. De Android-based spelers vond ik toch wat te beperkt in mogelijkheden, ook speelden ze niet alles soepel af. En als basis mogelijkheden zoals het aanpassen van de tiles niet (makkelijk) mogelijk is net als bij de Himedia Q10 pro, dan houdt het voor mij al snel op.

Ook vond ik deze spelers, met uitzondering van de Nvidia Shield TV, allemaal een stuk trager werken dan een htpc. Dit merkte vooral bij het skippen. Op mijn htpc geen vertraging en bij de andere spelers enkele seconden.

Er zijn enkele HDR-demo's beschikbaar, maar om daar per se nu een mediaspeler voor te willen...
Htpc's kunnen ook nog eens extra mogelijkheden bieden, zoals krachtigere games, MadVR etc...
Pagina: 1