Dell XPS13 = veel sneller in gebruik dan Dell XPS15, waarom?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag:
Ik had een Dell XPS13, die heb ik verkocht want we kregen via werk een Dell XPS15. Deze heeft een SSD 32GB icm een harde schijf van 1TB. Mijn oude Dell XPS13 startte veel sneller op en de accuduur was ook veel langer. Beiden hebben een 1080 scherm. Ook hoor ik de hele tijd de harde schijf ratelen. Hoe kan het dat die harde schijf de hele tijd hoorbaar is, het hele systeem van Windows10 draait toch vanaf die SSD?

En waarom is deze laptop zoveel langzamer met opstarten en programma's starten, die draaien toch ook allemaal vanaf mn SSD? Ik begrijp dit niet.

En waarom is die accuduur minder? Groter scherm, maar toch ook grotere accu?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
WINDOWS10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Op internet gezocht naar oplossingen, laptop proberen sneller te maken. Kom niet echt tot een oplossing.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2016 12:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Murzeltje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-02-2024

Murzeltje

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Topic titel is wat verwarrend :)

Gefixt zie ik!

[ Voor 28% gewijzigd door Murzeltje op 20-10-2016 10:25 ]

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Zit er echt wel een ssd in? een ssd hoort inderdaad niet te ratelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Nu online
32GB betekent vrijwel altijd dat er sprake is van een HDD met 32GB 'SSD cache'. En die zijn vrijwel altijd veel trager dan een echte SSD.

Dit kan na verloop van tijd wel beter worden als de cache steeds relevanter wordt (door bijhouden wat je veel gebruikt).

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

http://superuser.com/ques...ured-in-a-dell-xps-laptop

De échte SSD wordt alleen gebruikt als caching schijf. Je Windows installatie bevindt zich dus gewoon op de 5400 rpm schijf.... (wat is dit, 2002?).

Ik zou even kijken wie deze order heeft goedgekeurd, want anno 2016 nog willen werken met een caching SSD, terwijl je makkelijk full SSD kunt gaan, tja, dan gaat er ergens iets mis.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja inderdaad, lekker titel. Waarom kan ik dat nou weer niet aanpassen? Ik had dus een XPS13, en nu een XPS15. Maar goed, als ik het goed begrijp moet ik dus gewoon een echte SSD erin gooien? Maare, wat is een SSD cache dan? Is dat geen SSD? Ik begrijp er niks van. Googlen maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:48
De goedkoopste XPS15 heeft eerlijk gezegd helemaal niet zoveel betere specs. De CPU en GPU zijn een sloot sneller, maar de rest...

Het probleem is dat je een model hebt gekozen met een losse HDD, die inderdaad veel trager is. De SSD die erin zit is een 32GB-versie die (zoals hierboven al wordt benoemd) voor caching wordt ingezet - 32GB is immers heel erg karig voor Windows. Caching is, in jip-en-janneketaal, dat bestanden die vaak gebruikt worden op de SSD worden gezet, waarna ze bij de tweede keer laden dus sneller opgehaald kunnen worden. Echter, de eerste keer moet die SSD wel gevuld worden en zit je gewoon op HDD-snelheid.
Ja, dat is erg traag (en het is imho diep triest dat Dell zo'n configuratie überhaupt aan durft te bieden, laat staan voor die prijs...)

De accuduur is ook logisch. De duurdere XPS15-modellen hebben een 84wh accu die de gehele onderkant van de laptop vullen. Bij jouw model is 1/3e van die onderkant gevuld met de HDD, waardoor de accu 56wh groot is: net zo groot als de XPS13. Echter heeft de XPS15 een veel krachtigere CPU en GPU (die de accu leeg trekken) en een groter scherm wat ook meer energie vreet.

Wellicht kan je met je werkgever overleggen om je XPS15 in te ruilen voor een model met de 84wh accu en een grotere SSD? Anders kan je gelukkig ook zelf vrij eenvoudig de SSD upgraden zodat je qua snelheid in ieder geval goed zit. De accu verwisselen zit er denk ik jammer genoeg niet in, omdat je lastig aan dat onderdeel gaat komen.

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 19-10-2016 13:26 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jezus, hier heb je dus geen reet aan. Ik dacht dat is inderdaad Windows10 op die SSD en een grote harde schijf voor files en data. Maar niet dus. Wat is nou het slimste, gewoon een ECHTE SSD kopen en erin zetten? Ik ben niet zo handig met deze dingen. (blijkt ook wel duidelijk haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hmmm, ik werk er al niet meer. Laptop mocht ik houden. Weet het ff niet meer... Bedankt voor de antwoorden.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2016 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:48
Je kan 'm openschroeven en relatief simpel de SSD vervangen. Correct me if i'm wrong, maar deze unit zou moeten passen: pricewatch: Samsung PM961 256GB - grote varianten zijn natuurlijk ook te vinden.
Ik heb zelf deze in mijn XPS15 (9550) zitten: pricewatch: Toshiba XG3 M.2 512GB

Je kan met de Dell software een USB-opstartdisk maken en vervolgens een volledig schone installatie starten op je SSD. De HDD zou ik er gewoon uithalen, imho hoort zo'n ding niet in die prachtige machine :P

De accuduur is denk ik niet heel veel aan te doen, tenzij je iemand weet te vinden met de 84wh-variant die graag een HDD wil plaatsen en zo kan ruilen. Misschien kan je iets vinden op Ebay? Of probeer eens contact op te nemen met Dell of zij iets voor je kunnen betekenen.
Maar ik denk dat je tevreden kan zijn met de accuduur als de snelheid maar in orde is. Dat fix je met de SSD.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht dat een SSD schijf er hetzelfde uitzag, maar dit lijkt gewoon op een reepje geheugen.
Kan je ook zo'n SSD plaatsen, daar Windows opzetten, en dan de harde schijf zo gebruiken dat die harde schijf alleen aanslaat als je hem ook echt gebruikt? Bijv. om iets te downloaden? En enige verbetering van de accu icm een SSD hoef ik dus niet op te rekenen?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2016 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:50:
Ik dacht dat een SSD schijf er hetzelfde uitzag, maar dit lijkt gewoon op een reepje geheugen.
Kan je ook zo'n SSD plaatsen, daar Windows opzetten, en dan de harde schijf zo gebruiken dat die harde schijf alleen aanslaat als je hem ook echt gebruikt? Bijv. om iets te downloaden? En enige verbetering van de accu icm een SSD hoef ik dus niet op te rekenen?
Nee.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Dat klinkt behoorlijk stelling, voor iets wat volgens mij juist prima kan.

Er zit gewoon een MSATA slot in de XPS. Koop een iets grotere MSATA SSD van 500Gb, en gebruik die HDD alleen als opslagschijf. Dan zou de HDD netjes stil moeten blijven totdat er een bestand vandaan wordt gehaald.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar als ik dat doe, staat die harde schijf dan echt "uit"? Of draait ie slechts heel zachtjes Idle, op de achtergrond. Ik geloof dat ik nu al spijt heb dat ik niet deze heb verkocht ipv de 13 inch. Dom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Jeroenneman schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:55:
[...]

Dat klinkt behoorlijk stelling, voor iets wat volgens mij juist prima kan.

Er zit gewoon een MSATA slot in de XPS. Koop een iets grotere MSATA SSD van 500Gb, en gebruik die HDD alleen als opslagschijf. Dan zou de HDD netjes stil moeten blijven totdat er een bestand vandaan wordt gehaald.
Ik las de vraag dat ie Windows op de 32 GB cache wilde installeren van de cached HDD en de HD zelf voor bestanden/programma's . Hierdoor antwoordde ik stellig dat dat niet kon...

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:59:
Maar als ik dat doe, staat die harde schijf dan echt "uit"? Of draait ie slechts heel zachtjes Idle, op de achtergrond. Ik geloof dat ik nu al spijt heb dat ik niet deze heb verkocht ipv de 13 inch. Dom...
Anders verkoop je dit model, en koop je de XPS13 weer terug?

Een 500GB MSATA SSD heb je rond de 150 euro. Dan zou je theoretisch ook gewoon de huidige MSATA en HDD eruit kunnen halen en slechts de nieuwe MSATA SSD kunnen installeren. De rest van de hardware is namelijk wel wat krachiger.

http://www.tenforums.com/...er-idle-windows-10-a.html

Hier zie je hoe je de HDD naar spindown kunt laten gaan. Let wel op dat zodra je bestanden op de HDD nodig hebt, die wel eerst weer even op stoom moet komen. Ik zou het dan ook alleen voor periodieke bestanden gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Gooi de HDD er uit, stop er een echte HDD in. Laptops worden niet daadwerkelijk 'sneller' van duurdere CPU's, alles na een Intel Core i3 gaat niet 'sneller' aanvoelen, en kunnen voornamelijk meer werk verzetten. Dus met zwaar werk of multitasken zou je het kunnen merken...

Verder heeft een groter scherm nog wel redelijk wat meer stroom nodig, en een GPU om die aan te sturen ook. Dat is tweeledig: grotere schermen hebben vaak meer pixels nodig, en een grotere backlight.

Wat je installatie betreft: Vergeet die caching SSD, haal de HDD er uit (en desnoods ook de SSD cache) en installeer een 'echte' SSD. Of dat nou SATA, mSATA of M.2 is maakt weinig uit voor je snelheidservaring. M.2/NVMe moet in principe sneller zijn, maar tenzij je een maar honderd MB per seconde gaat kopiëren merk je dat t.o.v. een standaard SATA SSD niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okay, dus gewoon een echte m.2 SSD erin doen, voor Windows en wat veel gebruikte data. Dat kan dan ook een 128GB zijn toch? Voor de bulk data (films etc) heb ik dan de originele HDD die ik daarvoor kan gebruiken. Die moet ik dan formateren denk ik, nadat ik Windows10 opnieuw heb geinstalleerd.

Dat, of dus inderdaad verkopen en een nieuwe laptop kopen met standaard SSD en een veel langere accutijd.

Ik had eigenlijk gedacht dat deze XPS15 gewoon een grotere uitvoering was van de XPS13. Ik las ook HDD + SSD op de Dell website, dus ik dacht, best of both worlds. Helaas dus niet. Lekker klote zeg. Dit ding kostte geloof ik meer dan €1400!!! Belachelijk dan wat je ervoor krijgt.

Ruilen zal er wel niet inzitten, want het heeft een Duits toetsenbord en ik wil ook graag een Duits toetsenbord terug. Pfff.... Nogmaals, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik fix de titel even om het verschil van de modellen aan te geven. Verder heb ik mijn twijfels wat het precies in WOS doet, aangezien het meer een hardware puntje is, maar dat terzijde.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja ik zat al te twijfelen waar het moest. Ik heb ook even gegoogled en kwam uit op eerdere posts die ook hier stonden met gelijke vragen. Maar je mag het rustig omzetten hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zouden deze ook passen en een goede keus zijn? https://tweakers.net/pricewatch/compare/439344;525481/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-09 12:49
Ja die passen en dat zijn ook beide prima schijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik die installeer, ben ik dan wel van die harde schijf "af"? Ik bedoel die HDD. Als ik dus mijn OS op die m.2 SSD zet, start dan bijv. ook die HDD weer doodleuk op als ik mijn laptop aanzet? Eigenlijk wil ik dat ding niet meer horen of zien, tenzij ik er expliciet iets op wil zetten of vanaf wil halen. Omdat ie "herrie" maakt. Kan dat wel? Ik snap, er helemaal uithalen en een SSD inzetten, maar ik wil graag een grote harde schijf en SSD's van 1 TB zijn nog een beetje prijzig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-09 12:49
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 13:05:
Als ik die installeer, ben ik dan wel van die harde schijf "af"? Ik bedoel die HDD. Als ik dus mijn OS op die m.2 SSD zet, start dan bijv. ook die HDD weer doodleuk op als ik mijn laptop aanzet? Eigenlijk wil ik dat ding niet meer horen of zien, tenzij ik er expliciet iets op wil zetten of vanaf wil halen. Omdat ie "herrie" maakt. Kan dat wel? Ik snap, er helemaal uithalen en een SSD inzetten, maar ik wil graag een grote harde schijf en SSD's van 1 TB zijn nog een beetje prijzig...
Ja wel moet je de hdd volledig formatteren (is wel het beste) bij het installeren van Windows op de SSD. Waarschijnlijk start de laptop dan automatisch op vanaf de SSD evt moet je de bios nog wijzigen. Daarna kan je ze inderdaad beide gebruiken als het goed is hoor je de hdd dan een stuk minder tot niet zolang je hem niet gebruikt. Evt zijn er altijd nog tools om de hdd volledig stil te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Overweeg toch deze te verkopen, "helaas" heeft ie een Duits toetsenbord, dus of een Nederlander/Tweaker hem dan wilt kopen. Heb er ook een dockingstation bij en hoes. Wat zou zoiets nou opleveren? Ik twijfel of ik toch niet liever een XPS 13 koop, de laatste versie. Ebay Duitsland is ook een optie, maar dan betaal je weer zoveel aan Ebay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, nieuws hier: toch besloten de XPS 15 te houden en ga m dan toch upgraden met een SSD m.2. Wil bij nader inzien toch liever een wat groter scherm, en de mindere accuduur neem ik dan voor lief. (overigens nog steeds een uur of 5 accuduur, dus dat valt best mee. Het is toch een "thuis-laptop")

Als ik de Crucial mx300 koop, kan ik dan mijn huidige HDD niet gewoon clonen met bijv. Easeus ofzo? Ik wil het liefst een clean install doen alleen heeft mijn vriendin er een aantal programma's op staan die ze graag wilt houden maar die ze niet opnieuw kan installeren, omdat ze die programma's van haar vorige baan heeft gekregen waar ze nu niet meer werkt. Kortom: kan ik "gewoon" clonen? Nee, wacht, dat kan natuurlijk niet want een m.2 SDD kan ik natuurlijk niet aansluiten op mijn laptop met een USB kabel ofzo, bedenk ik me net. Dus ik MOET wel clean install doen dan? Ben ik wel mijn oude programma's dus kwijt, of is hier een work around voor misschien?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2016 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 23:47:
Kortom: kan ik "gewoon" clonen? Nee, wacht, dat kan natuurlijk niet want een m.2 SDD kan ik natuurlijk niet aansluiten op mijn laptop met een USB kabel ofzo,
Waarom wil je die dan met een usb kabel aansluiten :?
Een M2 SSD gaat in een M2 slot. Dan kloon je de HDD naar de SSD, start op via de bios en zet de SSD als first boot.
Pagina: 1