Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Jpeg versus raw - Heeft raw ook zin op een smartphone?

Pagina: 1
Acties:

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-11 15:24
In het "Jpeg versus raw - Heeft raw ook zin op een smartphone?" artikel staat het volgende:
Kort en bondig gezegd kun je raw vergelijken met een digitaal negatief. Het is een alternatief voor het jpeg-beeldformaat, waarbij foto's in een veel hogere kwaliteit worden opgeslagen - en daardoor kun je de belichting en kleurafwijkingen achteraf nog corrigeren.
JPEG is toch ook te corrigeren wat betreft belichtings- en kleurafwijkingen? RAW vergroot die mogelijkheid juist omdat er bij JPEG informatie verloren gaat bij het comprimeren.

vrede in rust

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:43
Op zich is JPEG ook wel te corrigeren, maar de correctie wordt een afgeleide van de eerste conversie naar jpeg. Daar waar Raw een herrekening wordt van de oorspronkelijke (rauwe) opname. Het komt er op neer dat als bijvoorbeeld je witbalans totaal verkeerd staat bij een opname op JPEG je deze nauwelijks kan corrigeren. Terwijl je bij RAW daar wel de mogelijkheid toe hebt.

Of je het doet is een tweede. Ik werk als fotograaf en hecht dermate weinig aan de platen van mijn telefoon dat het mij niet zoveel uitmaakt. Als ik een echt mooie plaat wil, dan maak ik die met mijn dSLR. Anders geniet ik gewoon van het uitzicht.

Dus als jij graag mooie platen uit je mobiel wilt, dan kan het de moeite waard zijn om ze op RAW in te stellen en in post nog wat extra liefde te geven.

• KC Boutiette
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Bij de voorbeeldfoto's: "het strand met paalhoofd" heeft de laatste foto in de serie, de bewerkte RAW-foto, een andere uitsnede (groter) dan de eerste twee.

Niet heel storend, maar ook niet helemaal netjes ;)

Edit: ik was ook niet helemaal correct :X

[ Voor 15% gewijzigd door KC Boutiette op 19-10-2016 15:47 ]

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
KC Boutiette schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 15:45:
Bij de voorbeeldfoto's: "het strand met paalhoofd" heeft de laatste foto in de serie, de bewerkte RAW-foto, een andere uitsnede (groter) dan de eerste twee.

Niet heel storend, maar ook niet helemaal netjes ;)
Goed opgemerkt, dat klopt. Dit heeft echter een duidelijke oorzaak. Het is exact dezelfde foto, maar voor jpeg wordt een iets krappere uitsnede gemaakt dan voor raw. Dit wordt veroorzaakt door de gebruikte app (ProCamera in dit geval). Het kan per app verschillen. De iOS camera app ondersteunt zelf geen raw, dus die konden we niet gebruiken.