Ik als werknemer wil graag een fiets kopen via ons fietsplan. Zowel mijn werkgever als die van mijn vrouw vereisen enkel een factuur van de fiets ter declaratie. Ik krijg max 1000,- vergoed, mijn vrouw 750,-. Omdat de fiets die we op het oog hebben rond de 1750 kost bedachten wij ons dat we de fiets bij ons beiden werkgevers indienen... Maar vroegen ons af of dit mag? We krijgen immers niet meer voordeel dan wanneer we allebei een andere fiets kopen en die indienen. We gaan de fiets ook daadwerkelijk delen voor woon-werk verkeer.
Vraag
Beste antwoord (via thejoker80 op 19-10-2016 20:02)
Delerium schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 11:56:
Je meldt via je werkgever twee keer dezelfde fiets aan bij de belastingdienst. Da's dubbel en dat mag dus niet.
Sowieso moet je de aanvullende voorwaarden bekijken vaak staat er dat je dan minstens 3 of 4 keer per week met de fiets (niet perse deze) naar je werkgever moet fietsen en de werkgever moet dat controleren/vouchen. Dat niet iedere werkgever dat doet maakt het wel flexibel, maar in principe is het niet de bedoeling.
De belastingdienst heeft er niets meer mee te maken met de werkkostenregeling (WKR). De belastingdienst kijkt alleen nog naar het percentage van de totale brutoloonsom van de werkgever wat de werkgever aan belastingvoordeel heeft gegeven. Mijn vorige werkgever gaf gewoon iedereen aan het eind van het jaar een belastingvoordeel. Daar hoefden wij geen fiets voor te kopen.Gadgeteer schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:01:
Bel eens de belastingdienst hierover.
Dus als jouw baas 1 mln aan brutoloonsom heeft (van alle werknemers) dan mag hij € 12.000 aan belastingvoordeel weggeven. Dat mag hij aan één iemand weggeven maar ook verdelen over alle werknemers. Hij mag daar een fietsplan voor optuigen. Hij mag een pc-privé plan optuigen. Maar dat hoeft niet. De belastingdienst wil namelijk niet meer al die dingen controleren, die kijkt gewoon naar het percentage van de brutoloonsom wat de werkgever aan belastingvoordeel heeft weggegeven.
Komt je werkgever boven de 1,2% uit (bijvoorbeeld € 15.000 in dit voorbeeld) dan moet hij over het meerdere een heffing van 80% betalen. Die € 3.000 kost de werkgever dan nog eens € 2.400.
Belastingfraude is het niet. Je bent hooguit niet helemaal eerlijk tegenover je werkgever, maar dat ligt er maar net aan welke aanvullende regels de werkgever heeft (zie mijn eerdere post). Als de werkgever niet verplicht dat je die fiets >50% van je werkdagen gebruikt is er niets aan de hand. Dan kan je ook een mountainbike kopen voor in het weekend.t_captain schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:14:
Dezelfde fiets gelijktijdig als woon-werk vervoersmiddel opgeven voor 2 verschillende banen, dat riekt naar belastingfraude. Zeker als de twee banen (flink) overlappen qua werkdagen en de fiets dus niet feitelijk voor beide banen kan worden gebruikt.
Dan is er nog het algemene principe dat je een aftrekpost alleen kunt genieten als de uitgave op jou drukt. Om dat aan te tonen zou je een factuur nodig op naam van de werknemer, of een ander bewijs dat de werknemer de fiets heeft betaald. Welke van de twee verschillende werknemers heeft deze fiets betaald?
Ik kan maar 1 oplossing bedenken. Zijn er in een fietsenplan regelementen over hoe lang je een fiets in bezit moet houden? Zo niet, werknemer 1 koopt de fiets en dient de factuur in. Na de minimaal toelaatbare periode verkoopt hij de fiets door naar werknemer 2, die de fiets opnieuw indient.
Zelfs onder de oude regeling - waar de belastingdienst nog wél bij betrokken was - kon je gewoon een damesfiets kopen voor je vrouw en vervolgens zelf op een stationsfiets naar het station fietsen. Perfect legaal, geen belastingfraude. Nu heeft de belastingdienst er niets meer mee te maken en is het iets tussen jou en je werkgever. Als je werkgever moeite wil doen om een eigen fietsplan op te tuigen én te controleren moet hij dat zelf weten. Voor de werkgever telt uiteindelijk alleen zijn 1,2% die hij belastingvrij mag weggeven. Je oplossing van fiets verkopen aan je vrouw zou anders net zo goed fraude zijn...
Nee, maar het stukje wat voor die zin stond betekend dat wel:Gadgeteer schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 14:33:
[...]
Niemand klaagt is niet hetzelfde als het is toegestaan.
MrSleeves schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:21:
[...]
Het is 2016: fietsplan bestaat niet meer voor de belastingdienst.
Het is de WKR en als beide werkgevers bereidt zijn hun vrije ruimte daarvoor te gebruiken, is er niemand die er over klaagt. Hooguit collega's die het niet vinden kunnen.
[ Voor 42% gewijzigd door Tehh op 19-10-2016 15:01 ]
Alle reacties
Als de fiets daadwerkelijk >1750 kost doe je in principe niet aan belastingontwijking o.i.d. al ligt het niet in lijn met de geest van het plan.
Vroeger, voor de werkkostenregeling, had je nog wel regels dat je meer dan de helft van het aantal werkdagen ook echt een fiets gebruikte om (een stukje) naar je werk te reizen. Wélke fiets je gebruikte maakte niets uit. Met de werkkostenregeling maakt dat niet meer uit, de werkgever mag jou gewoon een belastingvoordeel geven zolang hij met het totale weggegeven belastingvoordeel maar onder de 1,2% van de totale bruto loonsom uit komt.
Je hebt wel kans dat een van jullie werkgevers aanvullende eisen stelt (factuur op naam werknemer, max 1x in de 4 jaar meedoen aan het fietsplan, of minimaal 2/3 dagen per week op de fiets naar je werk).
Hoe dan ook nog een tip: ga afdingen als je een fiets koopt alsof je hem helemaal zelf moet betalen zonder belastingvoordeel. Pas op het allerlaatste, als je de fiets al betaald hebt, vraag je om een factuur op naam. Voor je verzekering ofzo zeg je er bij. Zodra een fietsenmaker ruikt dat je belastingvoordeel krijgt valt er opeens minder af te dingen.
Vroeger, voor de werkkostenregeling, had je nog wel regels dat je meer dan de helft van het aantal werkdagen ook echt een fiets gebruikte om (een stukje) naar je werk te reizen. Wélke fiets je gebruikte maakte niets uit. Met de werkkostenregeling maakt dat niet meer uit, de werkgever mag jou gewoon een belastingvoordeel geven zolang hij met het totale weggegeven belastingvoordeel maar onder de 1,2% van de totale bruto loonsom uit komt.
Je hebt wel kans dat een van jullie werkgevers aanvullende eisen stelt (factuur op naam werknemer, max 1x in de 4 jaar meedoen aan het fietsplan, of minimaal 2/3 dagen per week op de fiets naar je werk).
Hoe dan ook nog een tip: ga afdingen als je een fiets koopt alsof je hem helemaal zelf moet betalen zonder belastingvoordeel. Pas op het allerlaatste, als je de fiets al betaald hebt, vraag je om een factuur op naam. Voor je verzekering ofzo zeg je er bij. Zodra een fietsenmaker ruikt dat je belastingvoordeel krijgt valt er opeens minder af te dingen.
Je meldt via je werkgever twee keer dezelfde fiets aan bij de belastingdienst. Da's dubbel en dat mag dus niet.
Sowieso moet je de aanvullende voorwaarden bekijken vaak staat er dat je dan minstens 3 of 4 keer per week met de fiets (niet perse deze) naar je werkgever moet fietsen en de werkgever moet dat controleren/vouchen. Dat niet iedere werkgever dat doet maakt het wel flexibel, maar in principe is het niet de bedoeling.
nee. via twee verschillende werkgevers. Alleen tot de max van de annkoopprijs (samen) natuurlijk. Kost de fiets 1500,- dan dien ik 1000,- in en mijn vrouw 500,- (en niet 750, dat is haar max).Delerium schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 11:56:
dat wordt bij ons niet gecontroleerd.Sowieso moet je de aanvullende voorwaarden bekijken vaak staat er dat je dan minstens 3 of 4 keer per week met de fiets (niet perse deze) naar je werkgever moet fietsen en de werkgever moet dat controleren/vouchen.
dat wilde ik doen maar stond erg lang in de wacht. Dit kon makkelijker tussendoor en aangezien hier ook behoorlijk wat kennis zit... Misschien ga ik het alsnog doen.Gadgeteer schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:01:
Dezelfde fiets gelijktijdig als woon-werk vervoersmiddel opgeven voor 2 verschillende banen, dat riekt naar belastingfraude. Zeker als de twee banen (flink) overlappen qua werkdagen en de fiets dus niet feitelijk voor beide banen kan worden gebruikt.
Dan is er nog het algemene principe dat je een aftrekpost alleen kunt genieten als de uitgave op jou drukt. Om dat aan te tonen zou je een factuur nodig op naam van de werknemer, of een ander bewijs dat de werknemer de fiets heeft betaald. Welke van de twee verschillende werknemers heeft deze fiets betaald?
Ik kan maar 1 oplossing bedenken. Zijn er in een fietsenplan regelementen over hoe lang je een fiets in bezit moet houden? Zo niet, werknemer 1 koopt de fiets en dient de factuur in. Na de minimaal toelaatbare periode verkoopt hij de fiets door naar werknemer 2, die de fiets opnieuw indient.
Het is 2016: fietsplan bestaat niet meer voor de belastingdienst.Gadgeteer schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:01:
Het is de WKR en als beide werkgevers bereidt zijn hun vrije ruimte daarvoor te gebruiken, is er niemand die er over klaagt. Hooguit collega's die het niet vinden kunnen.
[ Voor 6% gewijzigd door MrSleeves op 19-10-2016 13:22 ]
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Niemand klaagt is niet hetzelfde als het is toegestaan.MrSleeves schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:21:
[...]
Okee, rephrase: v.z.i.w. is het toegestaan. Het is de vrije ruimte: werkgever betaalt. Is zijn vrije ruimte op, dan betaalt de werkgever het deel van de fiets plus 80% belasting over dat bedrag.Gadgeteer schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 14:33:
[...]
Delerium schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 11:56:
De belastingdienst heeft er niets meer mee te maken met de werkkostenregeling (WKR). De belastingdienst kijkt alleen nog naar het percentage van de totale brutoloonsom van de werkgever wat de werkgever aan belastingvoordeel heeft gegeven. Mijn vorige werkgever gaf gewoon iedereen aan het eind van het jaar een belastingvoordeel. Daar hoefden wij geen fiets voor te kopen.Gadgeteer schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:01:
Dus als jouw baas 1 mln aan brutoloonsom heeft (van alle werknemers) dan mag hij € 12.000 aan belastingvoordeel weggeven. Dat mag hij aan één iemand weggeven maar ook verdelen over alle werknemers. Hij mag daar een fietsplan voor optuigen. Hij mag een pc-privé plan optuigen. Maar dat hoeft niet. De belastingdienst wil namelijk niet meer al die dingen controleren, die kijkt gewoon naar het percentage van de brutoloonsom wat de werkgever aan belastingvoordeel heeft weggegeven.
Komt je werkgever boven de 1,2% uit (bijvoorbeeld € 15.000 in dit voorbeeld) dan moet hij over het meerdere een heffing van 80% betalen. Die € 3.000 kost de werkgever dan nog eens € 2.400.
Belastingfraude is het niet. Je bent hooguit niet helemaal eerlijk tegenover je werkgever, maar dat ligt er maar net aan welke aanvullende regels de werkgever heeft (zie mijn eerdere post). Als de werkgever niet verplicht dat je die fiets >50% van je werkdagen gebruikt is er niets aan de hand. Dan kan je ook een mountainbike kopen voor in het weekend.t_captain schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:14:
Zelfs onder de oude regeling - waar de belastingdienst nog wél bij betrokken was - kon je gewoon een damesfiets kopen voor je vrouw en vervolgens zelf op een stationsfiets naar het station fietsen. Perfect legaal, geen belastingfraude. Nu heeft de belastingdienst er niets meer mee te maken en is het iets tussen jou en je werkgever. Als je werkgever moeite wil doen om een eigen fietsplan op te tuigen én te controleren moet hij dat zelf weten. Voor de werkgever telt uiteindelijk alleen zijn 1,2% die hij belastingvrij mag weggeven. Je oplossing van fiets verkopen aan je vrouw zou anders net zo goed fraude zijn...
Nee, maar het stukje wat voor die zin stond betekend dat wel:Gadgeteer schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 14:33:
[...]
MrSleeves schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:21:
[...]
[ Voor 42% gewijzigd door Tehh op 19-10-2016 15:01 ]
Als het gewoon onder WKR valt, is het inderdaad puur iets tussen werkgever en werknemer.
Of het echt fraude is weet ik niet maar deze constructie lijkt me niet de bedoeling van de regeling. Als ik als werkgever hier lucht van zou krijgen zou ik je daar zeker op aanspreken. Het is hetzelfde als twee keer dezelfde schade proberen te claimen bij een andere verzekering.t_captain schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:14:
Dezelfde fiets gelijktijdig als woon-werk vervoersmiddel opgeven voor 2 verschillende banen, dat riekt naar belastingfraude.
Ik neem aan dat een van beiden gaat uitleggen dat het een dames- dan wel herenmodel is als daar naar gevraagd wordt?
Ondanks dat het 2 keer dezelfde factuur is zijn het niet dezelfde euro's. Het is dus 'beter' als ik 2 fietsen koop van elke 750,- euro en deze volledig vergoed krijg dan 1 fiets van 1500,-? dat is toch ook niet logisch?Dets schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 21:23:
[...]
Of het echt fraude is weet ik niet maar deze constructie lijkt me niet de bedoeling van de regeling. Als ik als werkgever hier lucht van zou krijgen zou ik je daar zeker op aanspreken. Het is hetzelfde als twee keer dezelfde schade proberen te claimen bij een andere verzekering.
Ik neem aan dat een van beiden gaat uitleggen dat het een dames- dan wel herenmodel is als daar naar gevraagd wordt?
Toch wel, als je vrouw en jij ieder een eigen fiets declareren dan is dat terecht. Als jij twee fietsen voor jezelf declareert een bij je eigen werkgever en een bij die van je vrouw is dat net zo krom.thejoker80 schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 12:41:
[...]
Ondanks dat het 2 keer dezelfde factuur is zijn het niet dezelfde euro's. Het is dus 'beter' als ik 2 fietsen koop van elke 750,- euro en deze volledig vergoed krijg dan 1 fiets van 1500,-? dat is toch ook niet logisch?
Niet echt. Het is immers aan de werkgever of hij dit tolereert of extra eisen stelt aan het type fiets en het gebruik ervan.Dets schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 17:27:
[...]
Toch wel, als je vrouw en jij ieder een eigen fiets declareren dan is dat terecht. Als jij twee fietsen voor jezelf declareert een bij je eigen werkgever en een bij die van je vrouw is dat net zo krom.
1 groot onderscheid is dat je dan wel 2 fietsen koopt en niet maar 1.thejoker80 schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 12:41:
[...]
Ondanks dat het 2 keer dezelfde factuur is zijn het niet dezelfde euro's. Het is dus 'beter' als ik 2 fietsen koop van elke 750,- euro en deze volledig vergoed krijg dan 1 fiets van 1500,-? dat is toch ook niet logisch?
1 factuur 2x indienen is niet heel netjes. Zelfde situatie zou zijn als je 1 fiets koopt van 750 euro en die 2x indient en dus 750 euro winst maakt. Zou het dan wel kunnen? Situatie is hetzelfde, 1 fiets, 1 factuur, 2x ingediend.
Daarbij komt, of jij koopt die fiets op jouw naam, of je vrouw koopt die fiets op haar naam.
1 van beide zal dan een factuur indienen bij zijn/haar werkgever voor een fiets die niet van hem/haar is.
En dan kan je zeggen, ja maar we zijn 50% eigenaar beide, waarop de werkgever zich dan op het standpunt zou kunnen stellen, prima, maar dan ook 50% van de maximale vergoeding.
Ik zou maar goed nadenken hierover, want als 1 van beide werkgevers hier achter zou komen, dan kan het wel eens een vervelend staartje krijgen.
[ Voor 29% gewijzigd door Arjant2 op 21-10-2016 08:24 ]
Dat was wat ik ook stelde: als beide werkgevers hiertoe bereidt zijn, dan is er geen wettelijke beperking.Arjant2 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 08:19:
[...]
Ik zou maar goed nadenken hierover, want als 1 van beide werkgevers hier achter zou komen, dan kan het wel eens een vervelend staartje krijgen.
Ik denk echter niet dat dat zo gaat zijn. En als je het niet eerlijk speelt en ze komen erachter, dan heb je wel een probleem ja.
Open kaart spelen doen we sowieso. Zeker nu duidelijk is dat de bal bij de werkgever ligt.
Het juiste antwoord is al gegeven, maar even voor de goede orde: het is niet 1,2% van de brutoloonsom, maar van de fiscale loonsom. Deze kan anders zijn! En je werkgever kan dit op moederbedrijfniveau (indien van toepassing) bepalen, de dochters delen hierin mee. Dit omdat er soms pensioen-BV's enzo zijn.
Onder de WKR vallen sinds 2015 verplicht alle afspraken die de werkgever met werknemers maakt i.r.t. voordelen voor werknemers anders dan salaris. Leaseregelingen zijn de uitzondering, die vallen (nog) niet onder de WKR.
Onder de WKR vallen sinds 2015 verplicht alle afspraken die de werkgever met werknemers maakt i.r.t. voordelen voor werknemers anders dan salaris. Leaseregelingen zijn de uitzondering, die vallen (nog) niet onder de WKR.
Pagina: 1