Laptop hd vervangen of toch een nieuwe laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tweakje-2018
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:29
Laptop hd vervangen of toch een nieuwe laptop

De laptop harde schijf van een klein zorg gerelateerd bedrijfje heeft zijn beste tijd gehad. Het bedrijfje is net overgenomen door nieuwe eigenaren en er is dus nog weinig geld beschikbaar. De huidige laptop van hp is ongeveer 5-6 jaar oud met een toshiba hd van 1tb.

Sinds vorige week verscheen er in windows (versie 7) om het uur een melding dat er een probleem met de hd was. Het uitlezen van de smart status geeft waarschuwing bij “sector reallocation count” en “pending sector reallocation count” ook hdtune geeft na ongeveer 80gb scannen een eerste damaged sector aan. Eventueel kan ik een keer de hele hd scannen

De vraag is heeft het zin om de hd te vervangen door een ssd(voorkeur) van 500gb of misschien een hd van 1tb en deze te klonen(eventueel per partitie). De huidige hd is opgedeeld in een OS partitie van ongeveer 200gb (waarvan 110gb in gebruik) , een data partitie van 750 gb ( waarvan 120 gb in gebruik) en een recovery van ongeveer 20gb.

Met het vervangen van de hd kunnen ze misschien weer een paar jaar vooruit tot er voldoende geld voor een nieuwe laptop is, maar heeft dat zin met damaged sectors ook al is er voldoende vrije ruimte. De aanschaf van een laptop met heraanschaf van software pakketten kost ongeveer 1000 euro verwacht ik.

Wat zou jullie advies zijn?

Alle reacties

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:25
Ligt een beetje aan de rest van de specificaties van de laptop? Een SSD laat een laptop veel sneller aanvoelen en lijkt de perfecte vervanging te zijn qua onderdelen.. Als de CPU en memory nog toereikend zijn zou een SSD volgens mij volstaan.

• tweakje-2018
rscheper schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 11:07:
Ligt een beetje aan de rest van de specificaties van de laptop? Een SSD laat een laptop veel sneller aanvoelen en lijkt de perfecte vervanging te zijn qua onderdelen.. Als de CPU en memory nog toereikend zijn zou een SSD volgens mij volstaan.
De laptop is 17 inch met een quadcore en een 6850 van amd, dus eigenlijk behoorlijk overkill voor wat verslagen maken en internetten.

[ Voor 58% gewijzigd door tweakje-2018 op 19-10-2016 11:17 ]

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:46
Zou er een SSD inzetten, heb je er nog een paar jaar plezier van het ding.

• tweakje-2018
livranca schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 11:30:
Zou er een SSD inzetten, heb je er nog een paar jaar plezier van het ding.
mrt-tweak schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 11:16:
[...]

De laptop is 17 inch met een quadcore en een 6850 van amd, dus eigenlijk behoorlijk overkill voor wat verslagen maken en internetten.
Bedankt voor de antwoorden. Het overzetten van het OS kan dat gewoon door middel van klonen gebeuren ondanks de damaged sector, aangezien er geen losse dvd met het OS is? De data partitie kan dan handmatig gebeuren.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik zou bijna denken dat het over mijn laptop ging :X (werk ook bij zorg gerelateerd bedrijf wat in maart overgenomen is)

Heb je geen laptop die met duct-tape aan elkaar hangt waar ooit eens een SSD in gezet is die je nu weer kan recyclen? :+

Hoe veel ruimte heeft die gebruiker nodig? Ik had voor 20GB aan eigen data er op staan (voornamelijk handleidingen), en meer ruimte had ik niet nodig. Een 120GB SSD is voor mij groot genoeg, bij voorbeeld pricewatch: Samsung 850 EVO 120GB

-edit-
Oh, een dikke 17"
Hoe krijg je het dan voor elkaar om met 'verslagen maken en internetten' 120GB vol te krijgen? Deed de gebruiker ook aan privé gebruik van die bedrijfslaptop?

[ Voor 14% gewijzigd door Resistor op 19-10-2016 11:55 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• tweakje-2018
nee haha dit bedrijf is in augustus over genomen. Ik kan eens kijken waar de 240GB aan data uit bestaat.

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-12-2025

Ursamajor

Astrofotograaf

Hoezo moet je software opnieuw aanschaffen? Als je de licenties hebt, zou je sowieso windows 7 opnieuw kunnen installeren en de andere pakketten ook. Heb je gelijk een schone pc en weer een stuk sneller op die ssd :)

Gadgets FTW!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-01 17:34
Nu loopt de laptop blijkbaar nog.
- Backup alle data en kijk meteen wat dat is, dan weet je ook hoe groot je de SSD moet nemen.
- kijk in Apparaatbeheer welke harddisk er precies in zit en kijk of het een SATA of PATA harddisk is.
Als het PATA is kan je meteen stoppen, dat gaat niet lukken als SSD.
Als het SATA is kan je verder lezen. Negeer AHCI-geleuter, zonder loopt het ook goed en snel, alleen een tikje minder snel dan met AHCI
- Maak direct printscreens van het exacte type Windows en de licentiecode daarvan en alle belangrijke applicaties.
- een kloon van de huidige harddisk is riskant i.v.m. de mogelijk corrupte (Windows) bestanden.
Maar je kan dat eerst proberen.
Lukt dat niet, dan moet je aan originele installatiemedia komen of (je meldt geen hardware ...) de verborgen Restore optie aan de praat krijgen na klonen van de volledige harddisk naar de SSD (meestal zit bij de SSD een licentie voor online kloonsoftware).

Als je de huidige harddisk intact laat, kan je die altijd nog verder gebruiken als het met de SSD niet goed lukt...

[ Voor 3% gewijzigd door Renault op 19-10-2016 15:02 ]

• tweakje-2018
Vanmiddag de hd nog even verder onderzoek. De data partitie bevat vooral backups en daar weer backups van. Om data verlies te voorkomen kan dat beter later worden uitgezocht, je weet immers nooit zeker of er niet een nieuw document in een of andere backup map is opgeslagen. Inmiddels is van de belangrijke data een backup gemaakt.

De licentiecodes van de office(+cd) en windows 7 home premium oem zijn ook boven water, wat herinstallatie ook weer wat eenvoudiger maakt. Er draaien ook wat software pakketten waar geen licentiecodes en cds van bewaard zijn, dus vandaar de kloon voorkeur en kunnen ze gelijk weer aan de slag.
Las wel dat de office (2010 retail) licentie overgezet kan worden naar een nieuwe laptop, blijkbaar is dat een verschil tussen de key card versie en de retail. Weer wat geleerd vandaag.

Ook geeft hdtune na het scannen van 80% van de hd maar een enkele damaged sector aan, even afwachten wat morgen de status is na een 100% scan. Mochten er problemen met klonen optreden kan er vanaf de overgezette recovery nog een herinstallatie gedaan worden.

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:25
Als de software daadwerkelijk is aangeschaft, kun je in het ergste geval de licentiecode vast wel opvragen bij de ontwerper dan wel verkoper van het software pakket.

Mocht het minder legaal zijn is het nu misschien een mooi moment om het origineel aan te schaffen?

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• Renault
Je zou de SMART gegevens van de harddisk kunnen bekijken (kijk in het begin van dat topic wat hier onder of boven staat, hoe je dat moet doen) en wachten totdat alle sectoren reallocated zijn (dus op dat moment 0 pending sectoren) voordat je gaat klonen. Dan is op dat moment klonen helemaal veilig en compleet.

[ Voor 16% gewijzigd door Renault op 19-10-2016 23:07 ]

• tweakje-2018
Volgende week maar eens kijken waar de software is aangeschaft als de licentiecodes nog niet gevonden zijn. De pending sector count zal ik de gaten houden voor het klonen. Als de ssd binnen is en de gegevens zijn overgezet zal ik even laten weten hoe het afgelopen is.

• tweakje-2018
De ssd is ondertussen geplaatst. Jammer genoeg is het klonen niet gelukt omdat de originele hd geformatteerd was als dynamic disk en daar een betaalde versie van een klone programma voor nodig is en niet alle programma’s de oude hd wilde herkennen. Een verse windows installatie is gelukkig gelukt nadat alle licentiecodes boven water waren. Bedankt voor de reacties in dit topic!

• Renault
En? Is hij snel of retesnel geworden? _/-\o_

• tweakje-2018
Hij is behoorlijk snel geworden, vooral te merken toen ik de oude hd even nodig had via esata :+
Pagina: 1