Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 398486

Topicstarter
Na wonen in Nederland (al was dit nooit mijn vrije keuze), Zweden, Ierland en UK zit ik te kijken voor een baan in Portugal.

De een zegt dat de lonen Zo laag zijn dat je niks kunt en de mentaliteit van de mensen is "komt nog wel..."

De ander is er erg tevreden over.

Voor mij hoeft het maar een paar maanden te zijn maar mijn vriendin wilt daar niet meer weg dat weet ik nu al.

Heeft iemand hier voor langere tijd in Lissabon gewerkt? Zoja iemand die mij tips zou willen geven ?

Moet je perse een Portugese rekening hebbbe voor werkgevers? Want ik dacht dat in Europa tegenwoordig gewoon elke iban van elk land mag?

In Ierland wilde ze bv niet mijn Duitse iban gebruiken omdat ze zeiden dat hun payrol systeem alleen Iers accepteerde.

Op Iers forum zeggen ze dat het bedrijf het gewoon moet accepteren.

Anyway iemand ervaring, iets dat redelijk recent is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Rekeningnummer zou geen probleem moeten zijn, als dat wel zo is kan je zo een rekening openen.
Portugal is geweldig, mooi land leuke mensen.

Lonen weet ik niet zo goed eigenlijk , overheidsbanen zijn wel drastisch gekort qua salaris tijdens de crisis en dat maakt het voor die mensen lastig om rond te komen.

Ik zat er echter voor een buitenlands bedrijf dus had ik gewoon mijn salaris.

De meeste van de collega's daar leken ook gewoon leuk te verdienen. Iig gaven ze genoeg uit ;)
Maar nogmaals als je iets minder geld kan opvangen door je kosten laag te houden zou ik het doen.

Aanvulling, als je daar zou kunnen gaan wonen en bijvoorbeeld in de UK je geld kan verdienen zit je op goud. Zo doen best wel wat mensen dat nu. Maar ik weet niet wat je vakgebied is natuurlijk en of zoiets mogelijk is.

[ Voor 15% gewijzigd door CornermanNL op 19-10-2016 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CornermanNL schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 10:56:
Rekeningnummer zou geen probleem moeten zijn, als dat wel zo is kan je zo een rekening openen.
Portugal is geweldig, mooi land leuke mensen.

Lonen weet ik niet zo goed eigenlijk , overheidsbanen zijn wel drastisch gekort qua salaris tijdens de crisis en dat maakt het voor die mensen lastig om rond te komen.

Ik zat er echter voor een buitenlands bedrijf dus had ik gewoon mijn salaris.

De meeste van de collega's daar leken ook gewoon leuk te verdienen. Iig gaven ze genoeg uit ;)
Maar nogmaals als je iets minder geld kan opvangen door je kosten laag te houden zou ik het doen.

Aanvulling, als je daar zou kunnen gaan wonen en bijvoorbeeld in de UK je geld kan verdienen zit je op goud. Zo doen best wel wat mensen dat nu. Maar ik weet niet wat je vakgebied is natuurlijk en of zoiets mogelijk is.
Ik wilde eigenlijk bij een van de honderden call Call centers gaan werken om te kijken of dat daar wat is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Anoniem: 398486 schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 11:24:
[...]

Ik wilde eigenlijk bij een van de honderden call Call centers gaan werken om te kijken of dat daar wat is
Waarom niet zou ik zeggen, als het financieel kan prima toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
2 weken geleden net weekend in Lissabon geweest.
Lonen weet ik zo niks over.
Wel weet ik dat taxi's niet zo heel duur zijn, overige kosten lijken ook wat lager dan in NL. Ik vermoed dus dat de lonen ook iets lager liggen.

Je zou als zzp'er er kunnen gaan wonen en gewoon remote werk kunnen uitvoeren voor bedrijven in NL, DE etc. Dat verdient best aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-04 16:44
Anoniem: 398486 schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 10:45:
Moet je perse een Portugese rekening hebbbe voor werkgevers? Want ik dacht dat in Europa tegenwoordig gewoon elke iban van elk land mag?
Regel 1 van naar buitenland verhuizen is begrijpen dat er veel verschil kan zitten tussen wet en praktijk. Bovendien zit er een verschil tussen EU richtlijn en wet, een verschil dat heel klein is in beste-jongetje-van-de-klas Nederland maar hoe verder naar het zuiden hoe groter ;) Een rekening openen daar zou zomaar eens veel makkelijker kunnen zijn dan iedereen overtuigen van een richtlijn die misschien nog geen wet is daar. Ruwweg is dit een cultureel verschil, tussen Zuid, Noord en Oost Europa in mijn ervaring. De landen waar je tot nu toe bent geweest behoren tot het Noorden, bereid je dus voor op je grootste cultuurschok tot nu toe ;) Het is mijn ervaring dat Nederlanders die enkel even in Duitsland of UK hebben gewoond, denken dat dat model staat voor (financieel/administratief) leven overal in Europa. Nee dus ;)

Nu is daarentegen de financiële sector in Portugal vrij modern, dus het zou zomaar kunnen meevallen. Maar omdat je nooit weet welk payroll ellende een werkgever heeft, is een Portugese rekening het zekerst (en zal je de kop ook niet kosten). Je Nederlandse debit kaart zal misschien ook niet overal werken (geloof dat men daar aan CC doet, check dat). Je kunt denken aan remote programmeren trouwens, dan werk je voor een buitenlands bedrijf en die hebben doorgaans internationale payroll systemen natuurlijk.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:37

Qwerty-273

Meukposter

Juist de payrol systemen zijn het probleem. Deze zijn vaak evoluties van oude legacy systemen waarbij een buitenlandse rekening voor een werknemer nooit een van de requirements is geweest. Het kan dus best zijn dat in het huidige payrol systeem de landcode van een IBAN voor een werknemer dus hardcoded is, en je dus vast zit aan een "lokale" rekening. Sowieso is het vaak handiger met betalingen etc om een lokale rekening te hebben. De iDeal optie van je Nederlandse rekening kan je natuurlijk (haast) niet gebruiken in Portugal.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-04 13:32
Brent schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 11:54:
[...]

verhaal....

Je kunt denken aan remote programmeren trouwens, dan werk je voor een buitenlands bedrijf en die hebben doorgaans internationale payroll systemen natuurlijk.
Wellicht heb ik ergens overheen gelezen maar kan TS programmeren?
Hij geeft aan in een callcenter te willen werken. Voornaamste is dus het vinden van zo'n callcenter waar ze mensen zoeken die een taal spreken die TS beheerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-04 16:44
Gadgeteer schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 12:56:
[...]

Wellicht heb ik ergens overheen gelezen maar kan TS programmeren?
Hij geeft aan in een callcenter te willen werken. Voornaamste is dus het vinden van zo'n callcenter waar ze mensen zoeken die een taal spreken die TS beheerst.
Niet nee, maar dat is een grote sector in Portugal en dit is Tweakers tenslotte ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-04 14:15
Het vinden van een baan zal niet zo moeilijk. Heel Lissabon zit vol met (Nederlandse) callcenters/klantenservice die er tegen een lager loon dan in Nederland worden ingezet. Oa. Bol.com en Philips als ik het goed heb. Zij hoeven minder loon te betalen dan in Nederland, en de werknemers zijn ook blij omdat ze voor de Portugese standaard gewoon goed verdienen. Daar is verder geen programmeerwerk of ander ingewikkelds voor nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door Divak op 19-10-2016 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 28-04 16:00
Divak schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:13:
Het vinden van een baan zal niet zo moeilijk. Heel Lissabon zit vol met (Nederlandse) callcenters/klantenservice die er tegen een lager loon dan in Nederland worden ingezet. Oa. Bol.com en Philips als ik het goed heb. Zij hoeven minder loon te betalen dan in Nederland, en de werknemers zijn ook blij omdat ze voor de Portugese standaard gewoon goed verdienen. Daar is verder geen programmeerwerk of ander ingewikkelds voor nodig.
Mijn zusje werkt momenteel voor de klantenservice van Philips in Portugal. Dat doet ze via een Nederlandse callcenter organisatie. Daar is ze gewoon via een uitzendbureau aan gekomen.

Zij heeft het prima naar d'r zijn iig. Naar Nederlandse maatstaven is het salaris bijzonder laag, maar hoe dat daar ter plekke uitpakt kan ik niks over zeggen. Ze zit er nog geen maand ;)

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-04 14:15
Ik zit zelf sinds augustus voor Philips in Lissabon. Werk hier full-time op de klantenservice voor de Nederlandse en Vlaamse markt. Het bedrijf waarvoor we werken is Teleperformance Portugal. Die zitten ook in Nederland inderdaad. Het bedrijf zelf is wel compleet Portugees.

Je hebt geen Portugese rekening nodig maar het is wel aan te raden. Mijn loon werd eerst ook op mijn NL rekening betaald, dit is geen probleem hier. Maar als je problemen hebt met je bank is het natuurlijk wel fijner dat je hier zo je zaken kunt regelen i.p.v. dat je alles in Nederland moet gaan regelen of de hele tijd moet bellen.

Naar Portugese maatstaven verdienen we behoorlijk goed, onze huisvesting wordt ook verzorgd en betaald door de werkgever. Evenals het vliegticket naar Portugal. Vergeleken met Nederland is het loon natuurlijk lager maar bedenk je ook dat de levenstandaard hier een stuk lager ligt en dit niet te vergelijken is met Nederland.

Qua zaken regelen is men wel wat langzamer hier maar eigenlijk komt tot nu toe alles altijd goed. Ben zelf van mening dat de gemiddelde Nederland vaak veel te gestresst is in het leven. Ik ben erg tevreden tot nu toe. Teleperformance Portugal is denk ik wel het beste aanbod voor callcenterwerk in het buitenland wat momenteel beschikbaar is qua organisatie en assistentie met alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mandera schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 14:45:
Ik zit zelf sinds augustus voor Philips in Lissabon. Werk hier full-time op de klantenservice voor de Nederlandse en Vlaamse markt. Het bedrijf waarvoor we werken is Teleperformance Portugal. Die zitten ook in Nederland inderdaad. Het bedrijf zelf is wel compleet Portugees.

Je hebt geen Portugese rekening nodig maar het is wel aan te raden. Mijn loon werd eerst ook op mijn NL rekening betaald, dit is geen probleem hier. Maar als je problemen hebt met je bank is het natuurlijk wel fijner dat je hier zo je zaken kunt regelen i.p.v. dat je alles in Nederland moet gaan regelen of de hele tijd moet bellen.

Naar Portugese maatstaven verdienen we behoorlijk goed, onze huisvesting wordt ook verzorgd en betaald door de werkgever. Evenals het vliegticket naar Portugal. Vergeleken met Nederland is het loon natuurlijk lager maar bedenk je ook dat de levenstandaard hier een stuk lager ligt en dit niet te vergelijken is met Nederland.

Qua zaken regelen is men wel wat langzamer hier maar eigenlijk komt tot nu toe alles altijd goed. Ben zelf van mening dat de gemiddelde Nederland vaak veel te gestresst is in het leven. Ik ben erg tevreden tot nu toe. Teleperformance Portugal is denk ik wel het beste aanbod voor callcenterwerk in het buitenland wat momenteel beschikbaar is qua organisatie en assistentie met alles.
Zelf zat ik te denken aan Fujitsu in plaats van TP.
Vond TP in nederland ook niet ideaal.
Ik weet het van de huisvestiging maar ik wil mijn eigen woning en geen gedeelde kamer (omdat zowel mijn vriendin als ik dan er heen zullen gaan en erg gericht zijn op onze privacy)

Kwa bank maakt me het weinig uit, mijn bank is sowieso alleen maar online en hij bevalt heel erg goed (op de missende apple pay na)

Verder had ik nog een vraagje :
Hoe zit het daar met de zorgverzekering mijn vriendin moet veel na de dokter moet je dat daar zelf betalen of krijg je het ook vergoed?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 398486 op 19-10-2016 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fnoff
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:55
Ik heb ook in Lissabon gezeten, bij TP. Een paar dingen die mij opvielen. Portugezen zijn minder georganiseerd dan Nederlanders. Dit kan prettig en relaxt zijn, mij is het geweldig gaan irriteren. Ook spreken ze lang niet altijd Engels (vooral bij de overheid is dit een probleem).

Nederlands rekeningnummer bij TP is geen probleem. Locale rekening kan makkelijker zijn, want in Portugal gebruiken ze vaak Visa, ook voor je normale pin pas. Je Nederlandse pinpas werkt niet overal, maar gelukkig wel op veel plekken. Bijvoorbeeld je OV-kaart opwaarderen kan niet met een Nederlandse pinpas.

Een aantal collega's is overgestapt naar Fujitsu. Voor zover ik weet, vonden zij dit een verbetering. Het loon was beter en de werkcultuur ervoeren zij ook als prettiger.

Een voordeel bij TP kan zijn dat ze huisvesting voor je regelen, vooral in het begin is dit makkelijk. Je wordt dan echter wel geplaatst in een huis wat je deelt met collega's (niet persé Nederlanders). Als je er met je vriendin heengaat, wil je waarschijnlijk zelf iets?

Lissabon is een prettige stad. Het leven is er vrij goedkoop, dus uit eten, uitgaan en taxi's zijn erg betaalbaar. De stad ligt dicht bij de oceaan, een half uur met de trein en je bent op het strand. Mooie natuur om de hoek.

Tip, als je een mobiele provider nodig hebt, als je onder de 25 bent (of iemand kent), kun je bij Meo, Nos of Vodafone een jongeren prepaid krijgen. Hierbij gaan veelgebruikte apps als Messenger, Whatsapp en Skype niet uit je databundel.

Over de zorgverzekering; je hebt publieke en private gezondheidscentra en ziekenhuizen. Bij publiek betaal je een vaste bijdrage, voor de huisarts €5 per bezoek. Bij privaat betaal je vziw alles zelf. Verzekering is echter niet duur. Die van mij was €17, maar na een half jaar in dienst betaalde TP dit. Zo'n verzekering neemt een deel van de kosten op zich, zodat je naar een privaat ziekenhuis kan. Voordeel is dat ze hier Engels spreken en dat de wachttijden doorgaans een stuk korter zijn.

Mocht je specifieke vragen hebben, kun je altijd een PM sturen :-)

[ Voor 15% gewijzigd door fnoff op 20-10-2016 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-04 14:15
fnoff schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 15:00:
Ik heb ook in Lissabon gezeten, bij TP. Een paar dingen die mij opvielen. Portugezen zijn minder georganiseerd dan Nederlanders. Dit kan prettig en relaxt zijn, mij is het geweldig gaan irriteren. Ook spreken ze lang niet altijd Engels (vooral bij de overheid is dit een probleem).

Nederlands rekeningnummer bij TP is geen probleem. Locale rekening kan makkelijker zijn, want in Portugal gebruiken ze vaak Visa, ook voor je normale pin pas. Je Nederlandse pinpas werkt niet overal, maar gelukkig wel op veel plekken. Bijvoorbeeld je OV-kaart opwaarderen kan niet met een Nederlandse pinpas.

Een aantal collega's is overgestapt naar Fujitsu. Voor zover ik weet, vonden zij dit een verbetering. Het loon was beter en de werkcultuur ervoeren zij ook als prettiger.

Een voordeel bij TP kan zijn dat ze huisvesting voor je regelen, vooral in het begin is dit makkelijk. Je wordt dan echter wel geplaatst in een huis wat je deelt met collega's (niet persé Nederlanders). Als je er met je vriendin heengaat, wil je waarschijnlijk zelf iets?

Lissabon is een prettige stad. Het leven is er vrij goedkoop, dus uit eten, uitgaan en taxi's zijn erg betaalbaar. De stad ligt dicht bij de oceaan, een half uur met de trein en je bent op het strand. Mooie natuur om de hoek.

Tip, als je een mobiele provider nodig hebt, als je onder de 25 bent (of iemand kent), kun je bij Meo, Nos of Vodafone een jongeren prepaid krijgen. Hierbij gaan veelgebruikte apps als Messenger, Whatsapp en Skype niet uit je databundel.

Over de zorgverzekering; je hebt publieke en private gezondheidscentra en ziekenhuizen. Bij publiek betaal je een vaste bijdrage, voor de huisarts €5 per bezoek. Bij privaat betaal je vziw alles zelf. Verzekering is echter niet duur. Die van mij was €17, maar na een half jaar in dienst betaalde TP dit. Zo'n verzekering neemt een deel van de kosten op zich, zodat je naar een privaat ziekenhuis kan. Voordeel is dat ze hier Engels spreken en dat de wachttijden doorgaans een stuk korter zijn.

Mocht je specifieke vragen hebben, kun je altijd een PM sturen :-)
Prima samenvatting. Al moet ik over het Engels spreken wel opmerken dat ik ook niet onder de indruk ben van het niveau Engels van mijn Nederlandse collega´s. en dat voor een land waarvan men in het buitenland zegt dat iedereen Engels spreekt. :P
Pagina: 1