Samba shares ineens niet meer zichtbaar in Windows10

Pagina: 1
Acties:
  • 1.312 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HLeemans
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-10-2023
Het is ook altijd wat met die automatische updates. In mijn netwerk heb ik een Ubuntu server voor diverse toepassingen opgenomen, waaronder het gebruik als fileserver voor alle media en foto's. Ik gebruik hiervoor de Samba server op een Ubuntu 16.04 server maar ik heb gezien dat dit probleem ook elders voorkomt.

Op zaterdag kunnen de PC's met Windows 10 (Aniversary Edition) in het netwerk nog gebruik maken van de shares die zijn aangemaakt op de Samba server. Op zondag is er ineens geen contact meer met de Samba server. En even later constateer ik dat de shares niet meer bereikbaar zijn maar in Netbios de Ubunbtu server nog wel zichtbaar is.

Koppelen via //Ubuntu/bestanden is niet mogelijk maar als ik de Ubuntu servernaam vervang door het ip-adres van de server werkt het wel.

Na een paar uur zoeken of alles wel ok draait is de oplossing dat het ip-adres van de Ubuntu server moet worden toegevoegd aan het hosts bestand op de Windows PC's. Na toevoegen van de volgende regel in hosts werkt alles weer (vervang natuurlijk de x-en door het juiste ip-adres)

xxx.xxx.xxx.xxx ubuntu.server.nl ubuntu

Het hosts bestand kun je trouwens allen wijzigen met Administrator rechten ! Het is maar dat je het weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is geen oplossing omdat je hiermee een lokale DNS entry maakt, maar je Netbios discovery is nog steeds stuk. Ga eens na wat er aan je config is verandert. Lees de changelog van samba voor Ubuntu (apt changelog samba).

En bovenal, heb je ook al eens de server herstart? Kans bestaat dat een service van samba niet meer draait door de update ivm conflicten met runtime.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

HLeemans schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 09:33:
Het is ook altijd wat met die automatische updates. In mijn netwerk heb ik een Ubuntu server voor diverse toepassingen opgenomen, waaronder het gebruik als fileserver voor alle media en foto's. Ik gebruik hiervoor de Samba server op een Ubuntu 16.04 server maar ik heb gezien dat dit probleem ook elders voorkomt.

Op zaterdag kunnen de PC's met Windows 10 (Aniversary Edition) in het netwerk nog gebruik maken van de shares die zijn aangemaakt op de Samba server. Op zondag is er ineens geen contact meer met de Samba server. En even later constateer ik dat de shares niet meer bereikbaar zijn maar in Netbios de Ubunbtu server nog wel zichtbaar is.

Koppelen via //Ubuntu/bestanden is niet mogelijk maar als ik de Ubuntu servernaam vervang door het ip-adres van de server werkt het wel.

Na een paar uur zoeken of alles wel ok draait is de oplossing dat het ip-adres van de Ubuntu server moet worden toegevoegd aan het hosts bestand op de Windows PC's. Na toevoegen van de volgende regel in hosts werkt alles weer (vervang natuurlijk de x-en door het juiste ip-adres)

xxx.xxx.xxx.xxx ubuntu.server.nl ubuntu

Het hosts bestand kun je trouwens allen wijzigen met Administrator rechten ! Het is maar dat je het weet.
misschien is je ipadres gewijzigd je zou een "ipconfig /flushdns" kunnen doen,

het wijzigen van het hosts bestand op je windows pc's is niet een route die je in wilt slaan.
Ja het werkt todat het ip wijzigt, gevolg is dat je weer elke pc af moet om het hosts bestand te wijzigen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

vso schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 09:39:
[...]

misschien is je ipadres gewijzigd je zou een "ipconfig /flushdns" kunnen doen,
Dat heeft geen zin als je via netbios de machine vind. DNS heeft er niets mee te maken namelijk.
het wijzigen van het hosts bestand op je windows pc's is niet een route die je in wilt slaan.
Ja het werkt todat het ip wijzigt, gevolg is dat je weer elke pc af moet om het hosts bestand te wijzigen.
Een beetje serieus persoon geeft z'n server natuurlijk een vast adres en heb je hier dus geen last van. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:36

Blokker_1999

Full steam ahead

Heeft de Ubuntu server updates gehad tijdens het weekend die mogelijks de samba config hebben aangepast? Heb je Samba ook al eens proberen te herstarten?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• staticint
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-05 00:38
Onder Windows 7 had ik er wel eens last van dat mijn NetBIOS node types gewijzigd werden waardoor ik Samba shares ook niet meer via host name kon bereiken...

http://www.tech-faq.com/netbios-node-types.html

Geen idee of dit onder Windows 10 ook een ding is trouwens. Nog nooit mee gewerkt :+

[ Voor 16% gewijzigd door staticint op 19-10-2016 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Hero of Time schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 09:51:
[...]

Dat heeft geen zin als je via netbios de machine vind. DNS heeft er niets mee te maken namelijk.

[...]

Een beetje serieus persoon geeft z'n server natuurlijk een vast adres en heb je hier dus geen last van. ;)
Windows werkt primair via DNS, netbios/wins is depricated, je kan het wel aanzetten maar slimmer is het uitzetten..

Er is iets in het netwerk wat veranderd is, ik zou eerder adviseren de technieken of in rangorde te verlagen.. of uitzetten.. Uitzetten maakt troubleshooten op latere momenten vele malen makkelijker..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

vso schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 12:54:
[...]

Windows werkt primair via DNS, netbios/wins is depricated, je kan het wel aanzetten maar slimmer is het uitzetten..
Jammer alleen dat op lokaal netwerk er nog steeds primair op netbios gezocht wordt en de namen nog steeds het netwerk op gesmeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Hero of Time schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:37:
[...]

Jammer alleen dat op lokaal netwerk er nog steeds primair op netbios gezocht wordt en de namen nog steeds het netwerk op gesmeten worden.
https://support.microsoft.com/en-us/kb/172218
1) The client checks to see if the name queried is its own.
2) The client then searches a local Hosts file, a list of IP address and names stored on the local computer.
3) Domain Name System (DNS) servers are queried.
4) If the name is still not resolved, NetBIOS name resolution sequence is used as a backup. This order can be changed by configuring the NetBIOS node type of the client.
Artikel is wel uit 2011 maar mag de pret niet drukken ;) en zoals punt 4 aangeeft dit valt aan te passen.. iets wat ik standaard via dhcp gewoon forceer.. (hoeft niet doe ik wel)

overgens kwam ik deze tegen .. even snelle blik leek me ook wel handig te delen
https://technet.microsoft.com/en-us/library/cc940110.aspx

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kewl_one
  • Laatst online: 16-10-2023
Dit komt doordat MS in zijn wijsheid heeft beslist in de laatste updates voor 10 de ondersteuning voor SMB1/Cifs standaard uit te zetten....

Even naar settings>programmas>windows onderdelen> vinkje bij SMB1/Cifs zetten> OK> ff wachten> En al je shares zijn er weer...

Rollback van updates kan officieel niet meer in 10 maar zoek even op schoonepc.nl hoe je systeemherstel in Win10 TOCH aan kan zetten... kan een lifesaver zijn...

Suc6

It is never to early to start RTFM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:16

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Kewl_one schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:51:
Dit komt doordat MS in zijn wijsheid heeft beslist in de laatste updates voor 10 de ondersteuning voor SMB1/Cifs standaard uit te zetten....
Niet in oktober 2016 ;) Let je even op voordat je oude koeien uit de sloot trekt? :*

Having said that: een extra "pointer" is wel zo handig dus desondanks de topickick toch bedankt voor de toevoeging. Hierbij voor degenen die zoekende zijn ook de officiële documentatie / workarounds / fixes:

https://support.microsoft...ndows-server-version-1709
https://support.microsoft...indows-and-windows-server

[ Voor 8% gewijzigd door RobIII op 09-04-2018 15:02 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.