Raspberry Pi overleden....

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-05 16:20
Ik heb een Raspberry Pi 1 - rev2 - 512 MB versie en het lijkt erop dat hij is overleden en ik wil kijken of ik hem weer aan de praat kan krijgen.

Hij start zonder problemen op met Raspbian Jessie (PIXEL), scherm ziet er goed uit - geen foutmeldingen. Dan na een seconde of 10 gaat alles op zwart en blijft alleen de rode LED nog branden ten teken dat de voeding ok is.

Wat heb ik tot nu toe gedaan zonder resultaat.
andere voeding
andere voedings kabel
nieuwe SD kaart
SD kaart houder nagekeken of hij niet krom staat
laatste versie van Raspbian Jessie met Pixel geïnstalleerd

Helaas, allemaal zonder resultaat.

Hij heeft niet echt veel uren gemaakt, hij heeft dus niet dag nacht aan gestaan.

Iemand nog een idee waar ik naar zou kunnen kijken?

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:58

arie_papa

Running on Ubuntu

Hmm, zo extreem heb ik het nog niet meegemaakt.

Laatste poging die je imo kan doen is je 2e partitie op een usb-stick schrijven en je 1e partitie (/boot) je cmdline.txt dan naar sda1 laten wijzen ipv mmcblk0p2.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-10 23:42

BasilFX

BasilFX

Heb je ook al een compleet andere distributie dan Raspbian Jessie met Pixel geprobeerd? Probeer bijvoorbeeld de Noobs-installer om gemakkelijk een andere te proberen.

[ Voor 9% gewijzigd door BasilFX op 19-10-2016 08:27 ]

http://www.basilfx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
Zojuist Raspbian Lite geïnstalleerd om te testen, zelfde resultaat.
Raspberry start goed op om na 10 seconde weer op zwart te gaan.

Naar een andere partitie schrijven wordt lastig want ik heb maar twee USB poorten, een voor mijn muis en een voor mijn toetsenbord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Waarschijnlijk overleden. Check mijn sig waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilItSelf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
Heb je al een andere voeding geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duskwither
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-10 22:03
clogie886 schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 07:12:
Wat heb ik tot nu toe gedaan zonder resultaat.
andere voeding
EvilItSelf schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 10:25:
Heb je al een andere voeding geprobeerd?
Jawel dus ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Duskwither op 19-10-2016 10:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Flake schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 09:58:
Waarschijnlijk overleden. Check mijn sig waarom.
Dat is wel erg kort door de bocht

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minhan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-09 09:45
Wellicht kan het probleem zijn met de output. Hoe staat deze ingesteld en waarop heb je de raspberry aangesloten? Zorg er voor dat de output instellingen overeenkomen met de ondersteunde beeldformaten van het scherm. Op de Raspberry 1 is nog zelfs een analoge video output te vinden. Heb je deze al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Freekers schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 11:09:
[...]

Dat is wel erg kort door de bocht
Heb jij een andere verklaring? Tenzij OP lomp bezig is geweest is dat een sure bet hoe je dat ding kunt slopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Flake schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 12:35:
[...]

Heb jij een andere verklaring? Tenzij OP lomp bezig is geweest is dat een sure bet hoe je dat ding kunt slopen.
ESD is een gevaar, dat ben ik met je eens.
Maar aangezien je geen idee hebt hoe OP met de Pi is omgegaan, kun je niet bij voorbaat al concluderen dat dat de oorzaak is.

@Op
hij staat niet op een (te) warme plek?

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:00

Cyphax

Moderator LNX
Flake schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 12:35:
[...]

Dat klopt op zich wel, maar dan zou ik weer verwachten dat ie helemaal niet start. Maar als ie eerst heel Raspbian kan starten en dan nog 10 seconden werkt voor het op zwart gaat, hoe zou ESD dat kunnen verklaren? Welk onderdeel zou hier kapot kunnen zijn? Ik denk bij dit soort dingen in eerste instantie aan lekke condensatoren, maar die zitten voornamelijk op de voeding denk ik en het zou maar raar zijn als al z'n voedingen op dezelfde manier kapot zouden zijn. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:04
Cyphax schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:03:
[...]

Dat klopt op zich wel, maar dan zou ik weer verwachten dat ie helemaal niet start. Maar als ie eerst heel Raspbian kan starten en dan nog 10 seconden werkt voor het op zwart gaat, hoe zou ESD dat kunnen verklaren? Welk onderdeel zou hier kapot kunnen zijn? Ik denk bij dit soort dingen in eerste instantie aan lekke condensatoren, maar die zitten voornamelijk op de voeding denk ik en het zou maar raar zijn als al z'n voedingen op dezelfde manier kapot zouden zijn. :)
Het bord zit vol met condensatoren, elk component wat begint met een C is een condensator als ik mij niet vergis. Een stuk of 102 als ik de plaatjes op internet moet geloven.

Het wordt dus zoeken op het bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Cyphax schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:03:
[...]

ESD hoeft niet per definitie te leiden tot compleet gefrituurd, het kan ook leiden tot onvoorspelbaar gedrag als een deel van het circuit stuk is. En dat kan van alles zijn - een instructieset, cache, RAM, timers... enige manier om daar achter te komen is om dat ding onder een elektronenmicroscoop te leggen.

Kapotte condensatoren vind ik dan weer wat onwaarschijnlijker. Er zit maar één elco op die zou kunnen lekken, keramische en tantalen gaan normaal gesproken pas kapot onder langtijdige vibratie, shock en flinke temperatuurschommelingen. Die zouden dan sluiting veroorzaken en dan doet 'ie het helemaal niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

mwoah ik zou de moeite er al niet eens meer insteken. Dikke kans dat de cpu of ram gewoon stuk zijn door een van de diverse redenen die eerder genoemd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:00

Cyphax

Moderator LNX
Flake schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 14:32:
[...]

ESD hoeft niet per definitie te leiden tot compleet gefrituurd, het kan ook leiden tot onvoorspelbaar gedrag als een deel van het circuit stuk is. En dat kan van alles zijn - een instructieset, cache, RAM, timers... enige manier om daar achter te komen is om dat ding onder een elektronenmicroscoop te leggen.

Kapotte condensatoren vind ik dan weer wat onwaarschijnlijker. Er zit maar één elco op die zou kunnen lekken, keramische en tantalen gaan normaal gesproken pas kapot onder langtijdige vibratie, shock en flinke temperatuurschommelingen. Die zouden dan sluiting veroorzaken en dan doet 'ie het helemaal niet meer.
Dan zou ik 'm denk ik gewoon vervangen. Ze zijn veel te betaalbaar om heel veel moeite in te steken en de huidige Pi's zijn ook nog eens wat sneller, dus dat is geen verkeerde upgrade. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:58

arie_papa

Running on Ubuntu

clogie886 schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 09:44:
Zojuist Raspbian Lite geïnstalleerd om te testen, zelfde resultaat.
Raspberry start goed op om na 10 seconde weer op zwart te gaan.

Naar een andere partitie schrijven wordt lastig want ik heb maar twee USB poorten, een voor mijn muis en een voor mijn toetsenbord...
(powered) usb-hub, mocht het wel werken op een usb-stick? Verder kan ik hier ook niet veel mee, je wil achter het probleem komen en je sluit het uit, want dan kun je je muis niet gebruiken. Tja.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
Bedankt voor al jullie reactie.

Zal maar luisteren naar Sebastius en er verder geen tijd meer aan besteden...

Jammer want volgens mij is het maar iets heel 'kleins' en ik had gehoopt dat er iemand was die kon vertellen wat er waarschijnlijk vervangen zou moeten worden.

In de tijd dat ik nog TV's repareerde bij Philips konden wij al aan de klachtomschrijving zien welke module er vervangen moest worden (ik spreek nog over buizen TV's). Was vaak module vervangen, bepaalde weerstand of condensator vervangen of gewoon de lijntransformator opnieuw solderen.

Had een klein beetje gehoopt dat er meerder tweakers voor mij dit probleem al een keer hadden opgelost.

Nu de Raspberry is overleden ga ik eens kijken naar een Beagle Board, wat duurder maar ook een stuk krachtiger is.

Zal van het weekend nog eens proberen of ik wat kan meten, je weet maar nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:21

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Zou even kijken of je via de default aanwezige seriële console van Rasbian wellicht nog iets zinnigs kunt halen uit de logging.

Vergt wel even beetje moeite omdat je hem niet zonder wat additionele componenten aan je p.c. / laptop kunt gooien. Maar dan vang je wel mooi de logging af die je niet ziet als je beeld na 10 seconden op zwart springt.

Hier 1 van de vele tutorials hoe je dat kan aanpakken.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
Cyclone.

Bedankt voor je suggestie.

Zal de Raspberry Pi niet in de vuilnisbak gooien maar in de rommel bak en op een regenachtige zondagmiddag deze seriële logging eens proberen. Altijd leuk voor de test....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mclegodude
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-06 20:31
probeer het eens zonder muis en toetsenbord. misschien flipt de overspanningsbeveiliging wle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
heb hier ook nog een Raspi 1b met wat fratsen.. niet echt vergelijkbaar met die van de TS... alleen zijn de problemen er NIET als ik hem 5V via de GPIO aanbied... via de microusb is het wachten op ellende :( (en als bonus een instant corrupte SD kaart)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 17:40

SA007

Moderator Tweaking
@SMSfreaky, dnig dat je daar beter een eigen topic voor kan aanmaken, je probleem is dusdanig anders dan die van clogie886 dat het onwaarschijnlijk is dat beide dezelfde oplossing hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-10 13:58

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Flake schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 14:32:
[...]

Omdat het redelijk tijdsafhankelijk lijkt te zijn, gok ik eerder op een defecte soldering van één van de BGA's op het bordje. Door warmte kan die z'n contact verliezen en tot uitval leiden.

ESD-storingen ken ik ook wel, maar die zijn doorgaans erg onvoorspelbaar qua tijd. Het zou wel heel toevallig zijn dat na 10 minuten altijd hetzelfde stukje beschadigd hardware wordt aangesproken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
deepbass909 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 00:23:
[...]

Omdat het redelijk tijdsafhankelijk lijkt te zijn, gok ik eerder op een defecte soldering van één van de BGA's op het bordje. Door warmte kan die z'n contact verliezen en tot uitval leiden.
Dat scenario is waar de eerste Xbox360 last van had, maar dat was een combinatie van factoren. RoHS was toen net van kracht en voor Amerikanen wat onwennig, waardoor ze de verkeerde soldeerlegering hadden gekozen. Daarnaast was de koeling bevestigd dmv een X-vormige klem achterop het PCB die daar flinke mechanische stress uitoefende, en werd het onderaan de GPU/CPU natuurlijk goed warm.

Dit zijn factoren die op een Pi niet echt spelen, zo'n ding wordt niet bepaald heet, en voor het breken van soldeerverbindingen onder een BGA moet je wel wat mechanische stress toepassen. Mocht dat zo zijn, dan is dit nog te repareren met het juiste gereedschap. Maar vanuit praktisch perspectief zou een door ESD opgeblazen input hetzelfde effect hebben. Alleen dat krijg je niet gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-10 13:58

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Flake schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 20:58:
[...]

Dat scenario is waar de eerste Xbox360 last van had, maar dat was een combinatie van factoren. RoHS was toen net van kracht en voor Amerikanen wat onwennig, waardoor ze de verkeerde soldeerlegering hadden gekozen. Daarnaast was de koeling bevestigd dmv een X-vormige klem achterop het PCB die daar flinke mechanische stress uitoefende, en werd het onderaan de GPU/CPU natuurlijk goed warm.

Dit zijn factoren die op een Pi niet echt spelen, zo'n ding wordt niet bepaald heet, en voor het breken van soldeerverbindingen onder een BGA moet je wel wat mechanische stress toepassen. Mocht dat zo zijn, dan is dit nog te repareren met het juiste gereedschap. Maar vanuit praktisch perspectief zou een door ESD opgeblazen input hetzelfde effect hebben. Alleen dat krijg je niet gefixt.
Je kan natuurlijk altijd de pech hebben dat een soldeerverbinding onder een BGA gewoon zwak (droog) is. Komt niet vaak voor, maar met de enorme hoeveelheid Pi's die de gemaakt zijn, is het niet ondenkbaar dat er een enkele tussen zit met een slechte soldering. Thermische stress kan dan heel makkelijk de trigger zijn.

Overigens wil ik ESD absoluut niet uitsluiten, maar er zijn gewoon meer defect modi dan alleen ESD ;)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1