Desktop start niet op. Moederbord piept wel en fans draaien.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Marty1976
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 25-10-2016
Goedenavond,

Ik ben om te beginnen niet super op de hoogte van computers.

Mijn computer heeft het volgende probleem, bij aanzetten gaan de fans aan en piept hij.
Na enkele seconden valt de computer uit.

Dit probleem "loste zich zelf op" en de computer deed het weer normaal voor een aantal weken.

Paar dagen geleden weer het zelfde probleem.

Ik heb op aanraden van iemand de BIOS batterij er uit gehaald. (BIOS RESET?)

Daarna startte de computer gewoon op. Het probleem was weg.

Nu, na een paar dagen stilstaan is het probleem weer terug.

Ik vermoedde eerst de voeding, het lijkt namelijk of de computer niet op gang komt, alsof een auto slecht start. De fans lijken minder hard te draaien dan normaal.

Nu weet ik het eigenlijk niet meer.

Ik heb alle draadjes nagelopen en die zien er allemaal prima uit.
Ik heb niets nieuw geïnstalleerd, of anders gedaan dan anders.

Het is toch raar dat de computer in eens gewoon weer werkte, overigens liet ik hem in de slaap stand staan en was er niks aan de hand. (Na updates moest ik de comp herstarten helaas)

De specs zijn als onderstaand.

Intel Core i5 3330 4-Core
NVIDIA GEFORCE GTX 550/2GB
standaard werkgeheugen van 8GB SSD
Windows draait op OCZ 128GB SATAIII Agility 4 SSD
Moederbord is een ASUS p8b75 m lx

Het systeem is 4 jaar oud

Ik hoop dat dit genoeg info is en dat iemand een oplossing weet.

Groetjes,
Martijn

Alle reacties

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-01 01:25

Felyrion

goodgoan!

Je geeft aan dat het systeem piept bij het aanzetten. Meestal bevatten de piepjes een bepaald patroon wat aangeeft wat er precies aan de hand is.
Is dat bij jou ook zo? Zo ja, probeer eens uit te leggen wat voor piepjes je hoort (lang en dan drie keer kort bijvoorbeeld)

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-01 12:18
Felyrion schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 22:14:
Je geeft aan dat het systeem piept bij het aanzetten. Meestal bevatten de piepjes een bepaald patroon wat aangeeft wat er precies aan de hand is.
Is dat bij jou ook zo? Zo ja, probeer eens uit te leggen wat voor piepjes je hoort (lang en dan drie keer kort bijvoorbeeld)
Dat en probeer nog een keer een biosreset uit te voren door de batterij eruit te halen. Het kan goed zijn dat er een compatibiliteitsprobleem is tussen je moederbord en de overige hardware. Echter, om het probleem hiervoor te achterhalen, zou ik eerst de piepjes opzoeken in de handleiding van het moederbord (te downloaden anders via de site van Asus).

Verwijderd

Heb je de bios batterij al eens vervangen?

Wat is het merk en type van de voeding?

• Marty1976
Hoi,

Hartelijk dank voor de antwoorden alvast.

Het is gewoon een piepje zoals ik dat ook tijdens een goede opstart hoor. 1 maal kort, ik denk als teken dat het moederbord opstart oid.

Een probleem tussen de overige hardware lijkt mij overigens raar, het is 4 jaar goed gegaan. Of kan dit plotseling optreden?

Ik heb de batterij nog niet vervangen, dit is een goede tip.

Het merk voeding is Silenzio Power 600w

Alvast weer bedankt voor het meedenken.

Groetjes,

Martijn

Verwijderd

Normaal moet je na een BIOS-reset ook de standaardwaarden herstellen.

Maar zoek maar eens op alle forums op deze website wat er over die voeding vermeld wordt.

Verwijderd

Marty1976 schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 06:22:
Het merk voeding is Silenzio Power 600w
Dat is een voeding van Linkworld. Zo'n beetje de slechtste voeding die er bestaat. Ongeacht of je huidige probleem aan de voeding ligt is het heel verstandig deze te vervangen. Stop er een fatsoenlijke voeding als de pricewatch: Corsair CX450M in. Grote kans overigens dat het probleem daarmee wel opgelost is.

• Marty1976
Dank voor de reactie, de voeding is dus niet zo goed.
Maar betekent dit ook dat de voeding nu het probleem is?

Het gewoon vervangen van een voeding die goed werkt is natuurlijk zonde.

Zijn er nog andere ideeën over dit probleem?

Groetjes,
Martijn

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Marty1976 schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:31:
Dank voor de reactie, de voeding is dus niet zo goed.
Je voeding is sowieso een probleem. Of dat je enige probleem is is lastig te zeggen, maar sowieso is het verstandig dat ding te vervangen.

Als het probleem dan blijft zet ik m'n geld in op een dood moederbord, maar dat wordt een kwestie van testen. Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door om je goed op weg te helpen.

• Marty1976
Thx, ga ik in ieder geval doen (die troubleshooter) even voor mijn beeld, als het moederbord defect is kan de computer dan gewoon 100% werken? Dit doet die namelijk nadat de BIOS is gereset.

• achondar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-01 13:47
Je kunt ook even proberen om je geheugen los te halen en opnieuw in de bankjes te drukken. heb zelf wel eens gehad dat het er goed in leken te zitten ook na verder aandrukken, maar schijnbaar toch niet er lekker in zat. hetzelfde geld trouwens ook voor je videokaart kijk ook even of die (nog)goed zit

Verwijderd

Marty1976 schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:31:

Het gewoon vervangen van een voeding die goed werkt is natuurlijk zonde.
Martijn
Kijk, het is al één van de grootste wonderen van de hele wereld dat je voeding het überhaupt 4 jaar heeft uitgehouden. Linkworld voedingen zijn vanaf het begin al kapot en een gevaar voor je pc. En als je moederbord of andere componenten defect zijn, is de kans echt zeer groot dat het door de voeding komt, zulke verschrikkelijke bagger dingen zijn het.

Iedere keer dat je nu je pc aanzet sloop je je pc alleen nog maar verder, je mag blij wezen als er nog wat onderdelen gewoon werken. Een nieuwe voeding is sowieso nodig en is dan ook in geen enkele situatie geldverspilling.

• Marty1976
Dank allemaal voor de reacties!

Ik heb nogmaals de BIOS gereset.

Het probleem is nu weg. De voeding ga ik iig binnenkort vervangen.

Ik hoop dat het dan permanent is opgelost.

Groetjes,
Martijn
Pagina: 1