Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Brandlucht uit voeding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JenniferCA
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-11 17:02
Beste iedereen,

heb zojuist een account aangemaakt omdat ik er zelf niet uitkom via google :$

Sinds enige tijd komt er uit de voeding van mijn vriend's computer een brandlucht.
Het ruikt een beetje half naar brand, bbq en een smeltende kaars, haha.

Maar hij heeft er geen gekke dingen mee gedaan.
Het betreft ook een gamepc van ongeveer 5jaar, niet per se oud.. En er zijn geen nieuwe zware
games gedownload.
De fan doet het ook prima en de voeding voelt niet extreem heet aan.

Mijn computer is niet gebouwd voor games, is een heel stuk ouder, maar heb er laatst een dikke grafische kaart ingedaan zodat ik zelf fatsoenlijk kan gamen en mijn pc raakte van de zomer inderdaad oververhit, viel ook uit en bereikte soms als ik de extra ventilator er niet op zette een temperatuur van 70graden, maar daar is nooit een gekke lucht uit gekomen.

We hebben heel de voeding er al uit gehaald en gecheckt voor kapotte condensators of extreem veel stof, maar konden niks opvallends vinden.

Nog wat geks, de computer ruikt niet altijd zo. Gaat vaak 's ochtends aan, maar is pas 's avonds te ruiken..
Oh, de computer zit wel in een verlengsnoer, in een verlengsnoer in het stopcontact. Zou dat ermee te maken kunnen hebben? Normaal zat het met 1 verlengsnoer maar het stopcontact waar het eerst in zat is kapot en hebben we dus twee verlengsnoeren nodig om de afstand te halen.

Wat kunnen we doen, nog een keer kijken voor de condensatoren of is het niet per se ernstig?

Beste antwoord (via JenniferCA op 19-10-2016 20:53)

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
JenniferCA schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 16:01:
Op de afbeelding die ik eerder had gelinkt stond wel dat de cpu 70 graden was. Kan dat geen kwaad? Dat lijkt mij namelijk erg hoog. Of is dit ook op te lossen door een nieuwe voeding aan te schaffen?

En wat voor voeding zou goed zijn als er later ook een nieuwe grafische kaart bij komt? (Gtx 1070)

P.s. Nogmaals excuses voor al deze vragen, ik heb hier zelf erg weinig verstand van
Advies over de voeding al gegeven. Zet dat ding niet meer aan en als je op budget zit is een cx450m van Corsair dikke prima en die kan ook een gtx1080 aan met flinke CPU.

Dat de CPU in idle (doet vrij weinig) al zo warm is, is een ander probleem en ook niet goed. Ik denk dat je even de heatsink/fan eraf moet halen en verse koelpasta moet gebruiken. Natuurlijk de oude koelpasta even verwijderen met alcohol of edt en een wcpapiertje. Dan een rijstekorrel aan koelpasta in het midden van de CPU en de koeler weer monteren (zonder weer los te halen en te kijken of het wel goed gelukt is)

Alle reacties

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:10

WCA

Misschien handig om het type voeding te vermelden

Share and Enjoy!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-11 22:14

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En had je toevallig foto's genomen van de binnenkant van de voeding?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:58
Als je geen electronicus bent heeft het weinig zin om naar de condensatoren te kijken. Ze kunnen ook uitgedroogd zijn en er van buiten prima uitzien maar wel een veel hogere ESR hebben en dus toch niet OK zijn.

Ik zou die voeding gewoon vervangen of loop je liever kans op brand ? Zeker bij een PC die de hele dag aan staat wil je geen risco lopen. Een behoorlijke voeding kost een paar tientjes, daar ga ik geen risico voor lopen.

Verlengsnoeren maakt niets uit, dat is het probleem niet.

Sowieso raad ik je aan jaarlijks een PC uit te blazen zodat zich er geen stof ophoopt.

• JenniferCA
Ik had gekeken naar type voeding, zegt me eerlijk gezegd niet veel, maar dit staat erop:
MS-tech ATX power supply v 2.3
MS-N750-VAL

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

JenniferCA schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 23:16:
Ik had gekeken naar type voeding, zegt me eerlijk gezegd niet veel, maar dit staat erop:
MS-tech ATX power supply v 2.3
MS-N750-VAL
Eerlijk gezegd verbaast het met dat een MS-Tech voeding het 5 jaar lang weet te doen... Als ik mijn PC hele dagen aan zou laten staan dan zou ik graag een betrouwbaarder merk hebben. MS-Tech is regelrechte rommel. Koop een "750Watt" MS-Tech voeding en je mag blij wezen als ie 450Watt kan leveren.

Zie ook:
pricewatch: MS-Tech MS-N750-VAL

[ Voor 10% gewijzigd door Rye op 18-10-2016 23:21 ]

www.ping-win.nl

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-11 18:36
Weet je wel zeker dat de geur van de voeding komt?
Het kan ook van andere componenten van de PC komen en via de voeding naar buiten worden geblazen.

Check andere koelers en elektronica op sporen (zwart enzo).

• JenniferCA
Vrij zeker dat het uit de voeding komt. Moederbord en grafische kaart zien er beide nog prima uit en ruiken ook niet echt. Uiteindelijk is de pc gisteravond voor het eerst uitgevallen. Dus misschien toch maar een nieuwe voeding kopen vandaag.

Mijn vriend was zelf wel ook van plan om een gtx 1070 of 980 te kopen. Wat voor voeding zou hierbij aangeraden worden? We hebben er beide niet zoveel verstand van.

P.s wat is beter. Een 1070 of een 980 voor games

• ToFast
MS-TECH rommel! Die dingen zouden verboden moeten worden, draaien buiten de ATX-standaarden en leveren geen eens stabiel de helft waarmee ze adverteren. Wat een mazzel dat onderdelen nog niet gesloopt zijn en dat hij nog werkt! Gauw een nieuwe voeding halen (corsair cx450m is een goede budget kwaliteits voeding en 450 echte watts is meer dan zat en ook voldoende met een gtx1080).

Oja, geen seconde meer met die MS-TECH crap draaien.

[ Voor 15% gewijzigd door ToFast op 19-10-2016 12:29 ]

Verwijderd

JenniferCA schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 12:22:
Mijn vriend was zelf wel ook van plan om een gtx 1070 of 980 te kopen. Wat voor voeding zou hierbij aangeraden worden? We hebben er beide niet zoveel verstand van.

P.s wat is beter. Een 1070 of een 980 voor games
Wat is het merk en type van de cpu en het moederbord? Het voedingsadvies is daar nogal van afhankelijk. Stel het is een FX 9590, dan is een 450w erg krap.

Als hij voor €200,- of minder een gebruikte GTX 980 kan kopen is dat een mooie deal. Nieuw zou ik geen GTX 980 meer adviseren, daarvoor is deze te oud. Dan is een GTX 1070 een veel betere koop.

• JenniferCA
Moederbord is een Asus p8h67
En de processor is een intel. Hier is een link naar een image van de processor want ik wist niet precies wat de naam was:
http://imgur.com/wRFv9Nj

• firebird1562
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
dat is de koeler die je op de foto zie, en die mag zo te zien ook wel een schoongemaakt worden

• wiLLius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-11 21:10

wiLLius

Extreme OC

Dmv het gratis tooltje CPU-Z is je type processor binnen een paar seconden te achterhalen.

hwbot; wiLLius

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
ToFast schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 12:26:
MS-TECH rommel! Die dingen zouden verboden moeten worden
Zijn ze ook bij wet in de EU. http://eur-lex.europa.eu/...T/?uri=CELEX%3A32013R0617 (hoofdstuk 5.1 vrij onderaan)

Voedingen van 75W en meer moeten sinds 1 juli 2014 minimaal een rendement hebben van 85% bij 50% belasting en 82% bij 100% belasting en de power factor moet bij 100% belasting minimaal 0,9 zijn. Aangezien de MS-TECH al geen 50% van het beloofde vermogen kan leveren kan die onmogelijk een rendement hebben van 82% bij 100% belasting, dat kan die immers niet eens leveren. Dus een voeding als die is al illegaal en mag niet meer verkocht worden.

[ Voor 7% gewijzigd door -The_Mask- op 19-10-2016 15:42 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• JenniferCA
Ik heb even in mijn BIOS gekeken en kreeg dit te zien:
http://imgur.com/48P9Mt3

Hierna mijn pc normaal opgestart, rook alweer een brandlucht en kort daarna viel mijn pc meteen weer uit

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Ik snap niet dat je het nog waagt om die pc nog op te starten, zeker met z'n ms-tech voeding. Onmiddellijk vervangen voor een beter exemplaar.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Brandlucht = uitlaten & een expert er naar laten kijken. Of simpelweg nieuwe voeding zelf erin zetten.

[ Voor 29% gewijzigd door ByteMe_ op 19-10-2016 15:49 ]

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• Rockster34
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-11 02:05
Hero of Time schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 22:53:
En had je toevallig foto's genomen van de binnenkant van de voeding?
dat lijkt mij niet zo slim om te doen open voeding kan een minder leuk einde hebben dan jij zelf wilt just a tip :P

• JenniferCA
Op de afbeelding die ik eerder had gelinkt stond wel dat de cpu 70 graden was. Kan dat geen kwaad? Dat lijkt mij namelijk erg hoog. Of is dit ook op te lossen door een nieuwe voeding aan te schaffen?

En wat voor voeding zou goed zijn als er later ook een nieuwe grafische kaart bij komt? (Gtx 1070)

P.s. Nogmaals excuses voor al deze vragen, ik heb hier zelf erg weinig verstand van

[ Voor 12% gewijzigd door JenniferCA op 19-10-2016 16:02 ]

• adminappelgebak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-11 09:14
Even pc van binnen afstoffen en nieuwe voeding erin. Zou ook kunnen helpen mbt je temperaturen van de CPU. Qua voeding, neem een Corsair met min 450Watt ofzo, moet denk ik genoeg zijn. Kijk beetje rond in de pricewatch, zie je genoeg mooie opties met reviews e.d. van mede tweakers.

• ToFast
-The_Mask- schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 15:40:
[...]

Zijn ze ook bij wet in de EU. http://eur-lex.europa.eu/...T/?uri=CELEX%3A32013R0617 (hoofdstuk 5.1 vrij onderaan)

Voedingen van 75W en meer moeten sinds 1 juli 2014 minimaal een rendement hebben van 85% bij 50% belasting en 82% bij 100% belasting en de power factor moet bij 100% belasting minimaal 0,9 zijn. Aangezien de MS-TECH al geen 50% van het beloofde vermogen kan leveren kan die onmogelijk een rendement hebben van 82% bij 100% belasting, dat kan die immers niet eens leveren. Dus een voeding als die is al illegaal en mag niet meer verkocht worden.
Precies. Ik vind dat tweakers deze producten ook wel uit de pricewatch mag weren. Wellicht genoeg mensen die vanwege de prijs en de zogenaamde grote hoeveelheid power juist die voedingen hebben aangekocht.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45

Volgens mij moet je even beter lezen, er zijn al een paar suggesties gedaan voor een voeding, en kap nou eens met dat ding aan en uitzetten, voeding eruit, kliko in en nieuwe halen.

Acties:
  • Beste antwoord

• ToFast

Advies over de voeding al gegeven. Zet dat ding niet meer aan en als je op budget zit is een cx450m van Corsair dikke prima en die kan ook een gtx1080 aan met flinke CPU.

Dat de CPU in idle (doet vrij weinig) al zo warm is, is een ander probleem en ook niet goed. Ik denk dat je even de heatsink/fan eraf moet halen en verse koelpasta moet gebruiken. Natuurlijk de oude koelpasta even verwijderen met alcohol of edt en een wcpapiertje. Dan een rijstekorrel aan koelpasta in het midden van de CPU en de koeler weer monteren (zonder weer los te halen en te kijken of het wel goed gelukt is)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
ToFast schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 16:14:
[...]

Precies. Ik vind dat tweakers deze producten ook wel uit de pricewatch mag weren. Wellicht genoeg mensen die vanwege de prijs en de zogenaamde grote hoeveelheid power juist die voedingen hebben aangekocht.
Er staat bij veel voedingen al een vermogen dat meer met de werkelijkheid stookt.

pricewatch: MS-Tech MS-N750-VAL hier zie je ook staan bij vermogen 250W geschat en dus geen 750W.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1