Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeg13
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-09 23:09
Goedemiddag,

Ik probeer een Synology NAS via een SFP+ Direct Attach Copper kabel te verbinden met een Netgear 10gbe switch. Ik heb echter een probleem dat, bij het insteken, de verbinding niets doet.

De gear:
- Synology DS2015xs
- HP X240 10G SFP+ DAC kabel (1.2m lang)
- Netgear XS708T switch (6x rj45 poort, 2x SFP+ poort (combo met rj45 nr 7 en 8))

Het doel:
De bedoeling is dat een aantal workstations voorzien van 10G RJ45 NIC's verbonden worden met een 10 gigabit switch. Aan de andere kant hangt dan een Synology DS2015xs voorzien van harde schijven en SSD's voor read-write cache. Die Synology wordt met SFP+ verbonden, aangezien de RJ45 poorten die hij aan boord heeft maar tot 1G gaan in plaats van 10.

Wat gebeurt er:
Op het moment dat ik de kabel inprik gaan er soms wat lampjes branden, soms totaal niet. Ik heb de switch en nas een keertje uitgezet en tegelijkertijd aangezet. Daarna heb ik de output van het logbestand op de switch gevangen en hieronder bijgevoegd. Even later komt er nog de volgende melding (niet in de screenshot te zien):
"Auto-negotiation cannot be enabled for 10G SFP+ port xg7."

Aan de kant van de Synology gaat de status steeds van connected naar disconnected, en weer opnieuw. Het IP adres dat de Synology krijgt heeft geen verband met de DHCP range op het netwerk. Ook handmatig instellen lost hier niets op. Logbestanden aan de kant van de Synology bevatten geen info.

Logbestand NAS: http://imgur.com/HYy5Bvk
Screenshot port-status: http://imgur.com/4nWYhRq

Vermoeden / troubleshooting:
Ik heb het vermoeden dat er dus een probleem is met de auto-negotiation tussen de port op de switch en de synology. Eerst heb ik gecontroleerd of de dac kabel op de compatibility list staat van Synology, dat is het geval. Vervolgens heb ik de kabel in beide poorten van de switch ingeplugd. Daarbij zie ik onmiddelijk link-up, groene lampjes, en gaat de loopback protection in werking. Dus dat lijkt goed te werken. In de Synology kan ik ook de kabel in beide poorten steken, maar dan gebeurt er niets. Geen mogelijkheid voor debugging daar.

Nu probeer ik auto-negotiation uit te zetten. Maar dat lukt ook niet. De enige mogelijkheid waarmee ik dat kan doen, is als ik de snelheid terug breng naar 1000. Snelheid 10G kan alleen ingesteld worden met auto-negotiation aan. Ook bij die snelheid van 1000 trouwens geen verbinding.

De vraag:
Heeft er hier iemand nog een idee hoe ik dit verder kan troubleshooten? Een alternatief is dat ik de Synology NAS retour doe en een vergelijkbare nas van een concurrent uit zoek (QNAP bijv.) met 'normale' RJ45 poorten.

Edit: De oplossing
De zogenaamde 'HP X240' kabel was gemaakt door de fabrikant BlueOptics. Het probleem is opgelost door de aanschaf van een HP X240 kabel van HPE zelf.

[ Voor 3% gewijzigd door aeg13 op 20-10-2016 15:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:49
Heb je nog andere SFP+ apparatuur om eea uit te sluiten?

Hebben de Netgear en de Synology geen vendor-locking (en weigeren ze dus bepaalde modules te vreten?)

Ik zou zeggen: Probeer t met een andere switch om zo uit te sluiten aan welke kant het mis gaat, of probeer het met een setje SFP+ optics + glaskabeltje, maar ja, dat spul moet je dan wel hebben liggen, 't is toch minder gangbaar.

Waar zit je ergens? Eventueel heb ik wel eea om te debuggen liggen aan SFP+ spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeg13
Bedankt voor je tijd!

Ik heb helaas geen andere SFP+ apparatuur. Ik zit overigens in Limburg, helemaal in het zuiden. In Synology's compatibility list geven ze deze kabel aan + een veel grotere maar voor mijn ogen gelijkwaardige switch van Netgear Prosafe. Vandaar ook de aanschaf van deze dingen.
(https://www.synology.com/...&not_recommend_mode=false)

Wat zou nu zinvol zijn... Ik heb een 'Blueoptics HP x240 1.2m' ... kabel. Ik kan eens proberen echte HP kabel te bestellen? Ik weet niet hoe die merken werken, of dat 100% volgens HP programmatuur gefabriceerd wordt of dat het kan dat het toch afwijkt en daarom niet lekker communiceert.

De andere optie is een QNAP TVS-863+. Ik switch liever niet van NAS, maar als het niet anders kan is dat wel de betere optie dan 10gbe laten varen... Die zit op dezelfde aantal bays en heeft een 10gbase-t poort, daar verwacht ik minder ellende mee...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
En aan de Netgear kant?

Ik zie dat de SFP+ poorten dual-speed zijn, zowel 1Gbit SFP als 10Gbit SFP+

Mogelijk moet je aan die kant de linkspeed forceren op 10G. Ik heb vaker gezien dat bij dual-speed poorten dat nog wel eens een dingetje wil zijn.

Eventueel kun je een setje SFP+ optics bestellen met een multimode glaskabeltje. Dat kost je zo'n 40 eur als je 't in China besteld. Alleen duurt t ff voordat je het in huis hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:37
Ik heb een 'Blueoptics HP x240 1.2m' ... kabel.
Kans is groot dat de Synology die dus niet herkent als de geteste HP kabel en het daarom niet werkt.
Op cisco switches was/is er een optie om niet te zeuren over "vreemde" SPF(+)-modules. De herkenning van SPF(+) modules is dus vrij specifiek.
Een originele kabel die op de HCL staat lijkt mij de beste optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
Dronium schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 21:02:
[...]

Kans is groot dat de Synology die dus niet herkent als de geteste HP kabel en het daarom niet werkt.
Op cisco switches was/is er een optie om niet te zeuren over "vreemde" SPF(+)-modules. De herkenning van SPF(+) modules is dus vrij specifiek.
Een originele kabel die op de HCL staat lijkt mij de beste optie.
Dan zie je dat wel in de logs. Iets van unsupported SFP detected ofzo.

Op Huawei en Cisco switches weet ik dat je het kan disablen, zodat ie, op eigen verantwoording / zonder support, werkt. Zyxel kijkt bv nergens naar, HP wil alleen z'n eigen dingen.

Maar goed, ook een 3-rd party ding wat zich voordoet als een genuine HP ding werkt prima normaliter, meestal kun je de optics gewoon 'op maat' compatible bestellen. Ik geloof dat alleen HP met SFP+ nogal wat encryptie toepast waardoor dat lastiger is. Maar als dat ding zich voordoet als de juiste, dan maakt t niet uit of t een genuine HP is, of een 3rd party normaliter.

check de logs aan beide kanten eens. Niet-compatible optics (SFP+) worden altijd wel gelogged (Bij HP zie je bv dat de interface down gaat om die reden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeg13
Het enige wat ik zie bij de logging is de regel 'port negoCapabilites 0' en later de meer descriptive 'Auto-negotiation cannot be enabled for 10G SFP+ port xg7'. In de startpost van dit topic staat die logfile als imgur link, en dat ene extra bericht dan nog.

Wil ik dan de auto-negotiation uitzetten en de poort naar 10G snelheid forceren, dan zegt ie 'Error! 10G speed can only be used with auto-negotiation'. Ik kan wel auto-negotiation uitzetten en de snelheid naar '1000' forceren, maar dan wordt er ook geen verbinding gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
Het zou inderdaad wel prettig zijn als je de Synology iets meer zou kunnen ontfutselen over het wel of niet accepteren van de SFP+ module. Ik lees dat ie de module wel herkent als 10G SFP+ maar vervolgens kan ie hem niet instellen. Dan vermoed ik toch en compatibilteits issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeg13
Ja, de Synology geeft helaas in zijn system logs op max verbose mode nog totaal geen informatie over de netwerk interfaces. Ik zie de Synology wel springen als volgt:

1) 'connected, network status: ---',
2) 'connected: network status: 10000, full duplex, MTU 1500'
3) 'disconnected'

En die cyclus duurt zo'n 10 seconden en begint dan weer overnieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 22:56

Kabouterplop01

chown -R me base:all

hhmm die autoneg doet het, maar waarom dit gebeurt?
link down is bijna altijd iets fysieks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
Ik heb in het verleden vreemde problemen gezien bij iSCSI storage die via SFP+ DAC kabels was gekoppeld (StoneFly storage met Arista switches). Na overstap op koppeling via glas-modules en kabels zijn deze problemen niet meer voorgekomen. Maar geen garantie dat dat hier ook de oplossing is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeg13
Ik zag op het Synology forum een topic daarover, dat iemand het juist niet aan de praat kreeg met glasmodules, zonder antwoord. Ik ga een originele HP kabel bestellen, precies de juiste, om uit te proberen of het daarmee opgelost is. Dat zal ik dan ook even terugkoppelen for future reference. Bedankt voor jullie hulp tot nu, mocht er nog iets invallen of mocht een nieuw iemand meelezen met ideeen, hoor ik het graag :-)

Even iets heel anders... Ik werk vanuit de fabrieksintellingen van de switch. Ik hoef geen VLAN configuraties of wat dan ook te maken, voordat dit zou moeten werken? Dit zou in principe plug-and-play moeten zijn, correct?

[ Voor 21% gewijzigd door aeg13 op 18-10-2016 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
Correct, Vlan's zijn hier niet nodig. Zeker niet als al je apparatuur op hetzelfde sub-net is geconfigureerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aeg13
Dit probleem is opgelost door de BlueOptics HP X240 kabel te vervangen door een 'echte' HPE X240 kabel. Bedankt voor het meedenken iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
Kun je nu met een (1) werkplek ook met meer als 1G data van je Synology afsleuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeg13
Ik ben erg benieuwd. Morgen heb ik toegang tot een workstation met 10G NIC. Ik zal een read en write benchmark draaien. Er zitten 6 HDD's in de NAS en 1 SSD voor caching. Test vandaag liet 100-120MB/s schrijf en lees zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:55
Dronium schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 20:32:
Kun je nu met een (1) werkplek ook met meer als 1G data van je Synology afsleuren?
Natuurlijk niet die werkplek heeft maar 1Gb aansluiting.
Hij zou met 10 pc gelijktijdig 1Gb kunnen halen (theoretisch)

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
:? 8)7
Je hebt helemaal gelijk, ik moet mijn begrijpend lezen maar weer eens op gaan poetsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeg13
Ik heb drie workstations met 10GB NIC's per stuk straks. Nu hebben we er eentje en net een benchmark gedraaid. Resultaat:

Read 450MB/s
Write 592MB/s

Dat zijn hoofdletters B en geen kleine b'tjes, dus we zijn erg tevreden. We merken dat de HDD's en SSD's in de workstation bij kopieer-acties nu vooral de bottleneck vormen.
Pagina: 1