Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwx
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-07 08:40
Bij deze een relatief simpele vraag.(denk ik) Graag zou ik een netwerk opdelen in verschillende VLANS voor verschillende departments. Gebruik makend van het router on a stick principe. Ik heb op de router deze VLAN's aangemaakt en alle ports op tagged gezet. Elke VLAN heeft ook zijn eigen DHCP range. Klinkt dus ok denk ik.
Wanneer ik dan later op de switch dezelfde VLAN's aanmaak een een port assign aan een bepaalde VLAN dan krijg ik daar gewoon geen IP behalve in de default VLAN 1. Op de switch staat de port waarmee de router verbonden is aangevinkt met TX tagging.

Kan iemand me helpen? Ben ik hier iets vergeten? Zijn deze devices niet compatible? Na bijna 5 uur proberen weet ik niet meer wat te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:25
De poort op de switch en de poort op de router die onderling verbonden zijn moeten als 'trunk' ingesteld worden : deze poorten moeten verkeer van alle vlan's tagged toestaan.
Post eens een config van deze poorten (of een screenshot met de config), dan kunnen we beter meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Move naar Netwerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-09 11:20

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Hoe ziet je config eruit? Een netwerkdiagram?

Zonder deze dingen wordt troubleshooten erg lastig.

Gezien je gebruik maakt van een Cisco ga ik ervan uit dat je subinterfaces heb aangemaakt, hier DHCP scopes op het losgelaten, dot1q tags aan de interfaces heb gemaakt, etc.

Switch poort ingesteld als trunk voor dot1q?

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een artikel naar vlan introductie.
Gaat wel over HP switches, maar het idee is hetzelfde.
Ik denk dat je vastloopt bij de tagged/untagged poorten en trunks.

http://www.icttipsandtric...17/introductie-tot-vlans/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwx
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-07 08:40
Er was inderdaad een probleem met trunks. Ik moest nog de port waarmee de switch aan de router hangt toewijzen aan de trunk en had dat over het hoofd gezien door de nogal obscure interface van de switch. Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1