Wat is dit voor oplichting?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:22

Ypho

Allround Nerd

Topicstarter
Ik heb mijn telefoon te koop staan, hier bij V&A, maar ook op Marktplaats.

Via Marktplaats krijg ik nu meerdere bieders (Engels) die de telefoon willen kopen, voor doorgaans ~25% meer dan de vraagprijs. Deze kopers willen het geld vooraf overmaken via de bank, en ik moet de telefoon opsturen naar Nigeria/Texas/Duitsland/Belgie.

Uiteraard gaat dit om oplichting, maar hoe werkt deze vorm van oplichting precies? Want als het geld op mijn rekening staat, kan het toch niet worden teruggeboekt? Want stel het geld is binnen en ik stuur de telefoon op, wat kunnen ze dan doen?

Ik ben overigens niet van plan hier op in te gaan, maar ben wel benieuwd hoe dit werkt.

/edit: Ik ken de manieren van Paypal met kopersbescherming en Western Union. Ik vraag me puur af hoe dit met de bank gaat. Maar ik zie hieronder al wat opties hoe dit kan.

[ Voor 11% gewijzigd door Ypho op 18-10-2016 15:24 ]

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larshack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-10 23:47

larshack

Zonder melk en suiker

Als ze het via PayPal overmaken, dan kunnen ze het geld terughalen dmv kopersbescherming van PayPal.
Via de bank zou ik zo 123 niet weten eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 05:12
- Storting met ongedekte cheque misschien (wordt initieel bijgeschreven maar bij nadere controle toch niet goed bevonden en weer teruggeboekt)
- Katvanger: jouw rekeningnummer wordt doorgegeven aan iemand anders die voor een te leveren product/dienst denkt te betalen. Die persoon ontvangt niks en komt dus bij jou verhaal halen, jouw phone is met de noorderzon vertrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Laatst online: 02-10 08:45
Volgens mij gebruiken ze een loophole om geld over te maken van een rekening die geen saldo heeft. Waardoor de transactie na enkele dagen teruggedraaid wordt.
Edit: Die ongedekte cheque bedoel ik inderdaad.

[ Voor 13% gewijzigd door mcDavid op 18-10-2016 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:40

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ze bieden meestal aan te betalen via gelddiensten zoals 'Western Union' en volgens mij (maar correct me if I'm wrong) geven deze een 'bevestinging' af dat het geld jouw kant op komt, een soort 'deposit'. Zodra jij het toestel verstuurd hebt en zij hem binnen hebben trekken ze de opdracht in en krijg jij niks (of word het geld in mindering gebracht dus ben jij geld schuldig aan Western Union).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:35

Croga

The Unreasonable Man

Dit werkt heel eenvoudig....

Als je binnen Nederland geld over maakt dan wordt er eerst gecontroleerd of de doel rekening bestaat, daarna wordt gecontroleerd of de bronrekening het geld heeft, dan wordt het bedrag afgeschreven en als laatste wordt het bedrag bij geschreven.

Buiten de SEPA werkt het anders.....
1 Doel rekening controleren
2 Geld bijschrijven
3 Bron rekening controleren
4 Geld afschrijven

Als bij 3 blijkt dat het geld niet beschikbaar is op de bron rekening wordt de transactie terug gedraaid. Dat kan een paar dagen duren. Gedurende die tijd denk jij dat je het geld hebt terwijl dat niet zo is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-10 11:13

neanderthaler

Are friends electric?

Ha, de TS was onbekend met de Nigeriaanse 419 scam? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

neanderthaler schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 15:15:
Ha, de TS was onbekend met de Nigeriaanse 419 scam? :)
Jij ook blijkbaar want dit is geen 419 :)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Nou het ruikt wel naar 419.

Enfin; er komt geen geld op je rekening maar je krijgt gelijk nadat je akkoord gaat een mail van een andere bank waarin ze zeggen dat het geld beschikbaar is voor je en verzoeken je trackingcode door te geven voordat ze het definitief overboeken.

Ze proberen de indruk te wekken dat er als is betaald en dat het geld bij een derde partij (voor jou onbekende bank) is gestald in afwachting van bewijs van verzending.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-10 00:19
mcDavid schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 15:14:
Volgens mij gebruiken ze een loophole om geld over te maken van een rekening die geen saldo heeft. Waardoor de transactie na enkele dagen teruggedraaid wordt.
Nee, dat werkt zo met cheques, niet met bankbetalingen. Die kunnen alleen bij hoge uitzondering teruggedraaid worden. Oplichting is geen uitzondering (helaas).

Wat ze vermoedelijk doen is dit: Ze zetten advertenties neer op verschillende sites en proberen iemand te vinden die hun advertentie koopt. De persoon die hun product koopt, krijgt jouw bankrekening door.

Gevolg: Jij denkt, hey, geld ontvangen en ik ga het opsturen. Hiermee is het klaar voor jou. Totdat je opeens een brief krijgt van de bank of politie omdat jouw rekeningnummer gebruikt is om mensen op te lichten. het product dat 'ze' (de oplichters) op marktplaats of welke veiling site hebben gezet, wordt natuurlijk nooit verzonden.
Vaak zul je ook zien dat de omschrijving van de betaling niet matched met je verwachten. Bijvoorbeeld iemand die daar neerzet 'MP product A'.. Terwijl jij het helemaal niet op MP hebt aangeboden en het om product B gaat.

Hoop dat het een beetje duidelijk is 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

CyBeR schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 15:16:
[...]

Jij ook blijkbaar want dit is geen 419 :)
O wacht, 419 was alleen voor die erfenissen en investeringen? Of ook voor de internetliefdes die wordt gevraagd ziekenhuisrekeningen en vliegtickets voor te schieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:34

RvV

De laatste tijd heb ik een nieuwe trend ontdekt bij marktplaats...
Moeilijk Nederlands sprekende mensen bellen dat ze mijn apparatuur direct willen kopen. Ze hebben er geen verstand van, en als ik vraag waarvoor ze het willen gebruiken of wat dan ook, dan bellen ze "ineens" voor een vriend of is het een kado voor een oom of tante.
Ze willen gewoon de vraagprijs betalen maar kunnen enkel met een app overboeken (op locatie) en zodra ik over contant geld begin, krijg ik allemaal smoesjes dat ze dat niet kunnen pinnen of dat ze zich onveilig voelen met geld op zak etc...
1) ze boeken geld over met een nep app?
2) ze komen aan huis en beroven je met geweld?
3) ze komen een keertje aan de deur als je niet thuis bent om de goederen te stelen?

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

neanderthaler schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 15:19:
[...]

O wacht, 419 was alleen voor die erfenissen en investeringen? Of ook voor de internetliefdes die wordt gevraagd ziekenhuisrekeningen en vliegtickets voor te schieten?
Correct, 419 is voorschotfraude. (Een relatief klein voorschot betalen om later een grote som te ontvangen.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anboni schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 15:13:
- Katvanger: jouw rekeningnummer wordt doorgegeven aan iemand anders die voor een te leveren product/dienst denkt te betalen. Die persoon ontvangt niks en komt dus bij jou verhaal halen, jouw phone is met de noorderzon vertrokken.
Die kende ik nog niet inderdaad. :)

Maar waarom zo moeilijk? Vraag jezelf dat eens af bij het kopen van een telefoon. Waarom neemt een potentieele koper zoveel moeite om jouw telefoon te kopen en deze niet gewoon te komen bezichtigen?

Niet in meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Laatst online: 15:49
RvV schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 15:19:
De laatste tijd heb ik een nieuwe trend ontdekt bij marktplaats...
Moeilijk Nederlands sprekende mensen bellen dat ze mijn apparatuur direct willen kopen. Ze hebben er geen verstand van, en als ik vraag waarvoor ze het willen gebruiken of wat dan ook, dan bellen ze "ineens" voor een vriend of is het een kado voor een oom of tante.
Ze willen gewoon de vraagprijs betalen maar kunnen enkel met een app overboeken en zodra ik over contant geld begin, krijg ik allemaal smoesjes dat ze dat niet kunnen pinnen of dat ze zich onveilig voelen met geld op zak etc...
1) ze boeken geld over met een nep app?
2) ze komen aan huis en beroven je met geweld?
3) ze komen een keertje aan de deur als je niet thuis bent om de goederen te stelen?
Waarschijnlijk optie 1. Ze doen alsof ze geld overschrijven.

Bijvoorbeeld:
nieuws: Politie waarschuwt voor fraude met Rabobank-app

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:21
Croga schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 15:15:

Als je binnen Nederland geld over maakt dan wordt er eerst gecontroleerd of de doel rekening bestaat, daarna wordt gecontroleerd of de bronrekening het geld heeft, dan wordt het bedrag afgeschreven en als laatste wordt het bedrag bij geschreven.

2 Geld bijschrijven
4 Geld afschrijven

Als bij 3 blijkt dat het geld niet beschikbaar is op de bron rekening wordt de transactie terug gedraaid. Dat kan een paar dagen duren. Gedurende die tijd denk jij dat je het geld hebt terwijl dat niet zo is....
Bron? Volgens mij is dat echt niet zo namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:59

Zeror

Ik Henk 'm!

2 Geld bijschrijven
4 Geld afschrijven

Ben ik toch benieuwd wat er gebeurd wanneer jij bij stap 3 het 'spookgeld' al van je rekening afhaalt voor de correctie van SEPA komt.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Zeror schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 15:41:
[...]

Ben ik toch benieuwd wat er gebeurd wanneer jij bij stap 3 het 'spookgeld' al van je rekening afhaalt voor de correctie van SEPA komt.
Jouw eigen bank draait de transactie terug, dus vermindert je tegoed. Of je nu in het zwart of rood staat, maakt de bank niks uit.

Je zou dus zelf de rekening van een katvanger kunnen gebruiken om het geld over te laten maken, snel pinnen en dan zit de katvanger met een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho

Ypho

Allround Nerd

Topicstarter
Thanks voor de reacties. Iemand komt straks om deze af te halen, nu weet je maar nooit, maar de opmerking @RvV hou ik ook in mijn achterhoofd. Contant betalen dus, en anders naar de bank om te pinnen :)

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Jimster schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 15:37:
Bron? Volgens mij is dat echt niet zo namelijk.
Heb je ook een bron dat het echt niet zo werkt? Volgens mij werkt het namelijk wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Ik heb bij Opgelicht wel eens een vernuftige truc gezien; de betreffende oplichter wist hoe de zakelijke bankenwereld werkt en belt zogenaamd namens de eigen plaatselijke bank de zakelijke 'ontvanger' van het geld dat er een telefonische of spoedbetaling heeft plaatsgevonden op hun rekeningnummer. Hij weet daarbij wat kenmerken te vermelden van de afzender etc, leutert wat over extra kosten en formaliteiten en dat komt dan heel geloofwaardig over, waardoor de spoedorder snel verzonden wordt.

Tegenwoordig hebben de meeste bedrijven en particulieren realtime online banking, dus deze truc zal nu niet meer zo snel geslikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Ypho schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 15:56:
Thanks voor de reacties. Iemand komt straks om deze af te halen, nu weet je maar nooit, maar de opmerking @RvV hou ik ook in mijn achterhoofd. Contant betalen dus, en anders naar de bank om te pinnen :)
Ook iemand met een Afrikaanse afkomst die teveel betaalt voor het toestel? Misschien krijg je zelfgemaakte 50jes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-10 16:50
Misschien krijg je zelfgemaakte 50jes
Gebruik de app "echt of vals" van de Nederlandse bank als je twijfelt of een biljet vals is.

Indien er geld terplekke wordt overgemaakt, geef het product dan pas mee als het op je eigen rekening staat. In de regel betekent dat vooralsnog dat dit enkel realtime werkt indien je bij dezelfde bank zit.

Een overboeking met status verzonden betekent helemaal niets.

Indien er namelijk te weinig saldo is kan de opdracht wel verzonden zijn, maar zal direct afgekeurd worden omwille van te weinig saldo. (tenzij je voldoende rood kan staan, zo niet probeert de bank het binnen een aantal dagen nog eens) Natuurlijk laat de oplichter enkel zien dat de opdracht verzonden is. Hij zal dan zeggen dat het er de volgende dag opstaat. Helaas is niets minder waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Croga schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 15:56:
[...]

Heb je ook een bron dat het echt niet zo werkt? Volgens mij werkt het namelijk wel zo.
Als je geld overmaakt naar een niet SEPA land wordt het vrijwel direct afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Jimster schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 17:34:
Als je geld overmaakt naar een niet SEPA land wordt het vrijwel direct afgeschreven.
Hier in Nederland wel. In Achterafistan werkt dat net even anders.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 10:05
4 jaar geleden heb ik een betaling op vrijdag avond verricht naar ''Pinokkio'' in Italie.
Ging om een schokbreker, enfin, prijs van 350 inc. verzenden afgesproken ( via DHL/UPS.. kosten gechecked en akkoord beide partijen ) vrijdag kopie betaling gestuurd, en Pinokkio zou het zaterdag direct versturen !

Helaas vertelde Pinokkio mij op zaterdag avond, na mijn vraag voor de track and trace, dat ik even 60 euro bij moest lappen, anders kon ik lang wachten.. reden ? hij vond het dhl kantoor bij nader inzien te ver rijden, en post italia was iets duurder...

Furieus alhier natuurlijk gedeeld met enige machteloosheid, want overboeking is immers overboeking.. kwijt.. k#t

Maar wat bleek, op maandag morgen 08.30 stipt de bank gebeld met de vraag of de betaling van vrijdag avond teruggedraaid kon worden, want foutje.. en ja hoor.. dat kon ;-)

Leuk verhaal, weinig met TS van doen.. mits er goedgelovigen zijn die op vertoon POP iets versturen..
En die heb je denk ik stiekem best veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Croga schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 18:58:
[...]

Hier in Nederland wel. In Achterafistan werkt dat net even anders.....
Zo werkt het echt niet. Internationaal wordt er gewerkt met correspondentbanken. Banken houden bij correspondentbank een rekening aan. Dergelijke transacties zullen echt niet onder voorbehoud geboekt worden. Dat staat ook niet in je bankvoorwaarden omschreven.
Met cheques wel, maar dat staat dan weer in de chequevoorwaarden omschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk meer aan een driehoeksfraude.
Zij zetten een ad op marktplaats, bijv een nieuwe iphone voor 400 euro. Iemand mailt daarom en de oplichter (heeft inmiddels jouw bank) laat de "koper" daarvan het geld overmaken op jouw bank rekening.

Jij hebt het geld op de rekening en stuurt je spullen netjes op. Degene die de iphone heeft gekocht krijgt niets, en geeft jouw rek nr op bij de politie ivm oplichting.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2016 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthiassnoep
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-01 12:47
Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 00:04:
Ik denk meer aan een driehoeksfraude.
Zij zetten een ad op marktplaats, bijv een nieuwe iphone voor 400 euro. Iemand mailt daarom en de oplichter (heeft inmiddels jouw bank) laat de "koper" daarvan het geld overmaken op jouw bank rekening.

Jij hebt het geld op de rekening en stuurt je spullen netjes op. Degene die de iphone heeft gekocht krijgt niets, en geeft jouw rek nr op bij de politie ivm oplichting.
Maar in zo'n geval geef je ze als eigenaar van dat bankrekeningnummer toch gewoon het adres waar je je spul naartoe hebt gestuurd? Dan is de oplichter er toch bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dat is dan nigeria.

Jij zal je geld terug moeten sturen, en je product ben je kwijt.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2016 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

2 Geld bijschrijven
4 Geld afschrijven

dan zal het toch, neem ik aan,. als reservering o.i.d. op je rekening staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herr_tol
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-10 20:32
Ypho schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 15:56:
En hoe is het afgelopen?

There are only 10 types of people in the World: Those who understand Binary, and those who don't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho

Ypho

Allround Nerd

Topicstarter
Afgehaald, getest, contant betaald, alles in orde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:18
Over het algemeen, als ik ten minste naar mijn persoonlijke ervaring kijk, is dat ze eerst zeggen het geld over te maken. Vervolgens vragen ze of jij de telefoon alvast wilt versturen en dat het geld onderweg is. Daarna chécken ze of de telefoon verzonden is, met nog een soortevan "kattebelletje" dat het geld écht onderweg is.

... en daarna is het stil.

Ik heb zelf nooit daadwerkelijk iets verzonden, maar heb er eens een paar aan het lijntje gehouden met een nep-rekeningnummer. Maar gehaaid zijn ze vaak wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Laatst online: 02-10 08:45
sir_huxley schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 16:15:
[...]
Indien er geld terplekke wordt overgemaakt, geef het product dan pas mee als het op je eigen rekening staat. In de regel betekent dat vooralsnog dat dit enkel realtime werkt indien je bij dezelfde bank zit.
Dat is ontzettend achterhaald. Je doet gewoon een betaalverzoek en hebt het geld instant op je rekening zodra de ontvanger betaald heeft. Uitgaan van wat je op andermans telefoon ziet gebeuren is idd nooit verstandig maar met een betaalverzoek zit je gewoon safe en kun je direct transacties doen.

Zit je ook niet met het risico op valse biljetten. En sowieso niet met het gedoe van contant geld meezeulen.

[ Voor 8% gewijzigd door mcDavid op 19-10-2016 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ypho schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 15:05:
Via Marktplaats krijg ik nu meerdere bieders (Engels) die de telefoon willen kopen, voor doorgaans ~25% meer dan de vraagprijs. Deze kopers willen het geld vooraf overmaken via de bank, en ik moet de telefoon opsturen naar Nigeria/Texas/Duitsland/Belgie.
Edit: Ah, is al genoemd lees ik nu :)

Before Edit:
Wat je vaak ziet is het volgende:

Oplichter (A) bied een willekeurig product B aan met een bedrag dat 25% boven jouw vraagprijs van jouw product (C).
Persoon D bied op product B. Krijgt akkoord van de oplichter (A), en die stuurt jouw rekeningnummer i.p.v. die van hem. Vervolgens zie jij dat er geld bij is gekomen, en verwacht dat dit van persoon A komt, de oplichter dus. Jij verzend vervolgens je product (C).

Het gevolg is dat de oplichter gratis een telefoon (C) heeft, die door slachtoffer (B) is betaald. B krijgt zijn product nooit.

Door jouw flink meer dan je vraagprijs te bieden hopen ze dat je ermee akkoord gaat. Voor jouw zal het op dit moment nog een zorg zijn. Persoon D komt echter uiteindelijk bij jouw verhaal halen, want hij heeft naar jouw rekening geld overgemaakt. Terwijl jij eigenlijk van niets weet en uit goede trouw handelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Patientzero schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 19:26:
4 jaar geleden heb ik een betaling op vrijdag avond verricht naar ''Pinokkio'' in Italie.
Ging om een schokbreker, enfin, prijs van 350 inc. verzenden afgesproken ( via DHL/UPS.. kosten gechecked en akkoord beide partijen ) vrijdag kopie betaling gestuurd, en Pinokkio zou het zaterdag direct versturen !

Helaas vertelde Pinokkio mij op zaterdag avond, na mijn vraag voor de track and trace, dat ik even 60 euro bij moest lappen, anders kon ik lang wachten.. reden ? hij vond het dhl kantoor bij nader inzien te ver rijden, en post italia was iets duurder...

Furieus alhier natuurlijk gedeeld met enige machteloosheid, want overboeking is immers overboeking.. kwijt.. k#t

Maar wat bleek, op maandag morgen 08.30 stipt de bank gebeld met de vraag of de betaling van vrijdag avond teruggedraaid kon worden, want foutje.. en ja hoor.. dat kon ;-)

Leuk verhaal, weinig met TS van doen.. mits er goedgelovigen zijn die op vertoon POP iets versturen..
En die heb je denk ik stiekem best veel.
Leuk verhaal, zal wel waar zijn. Waarom zou je liegen?
Echter 4 jaar geleden is niet nu en het gaat om een internationale transactie.
Waarbij je nu een Europees systeem van SEPA en IBAN hebt. Daarmee is dit wellicht niet meer mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-10 01:06
Als je het overboekt naar een niet-bestaand rekeningnummer, dan kan dat inderdaad nog worden teruggedraaid. Als je het echter overmaakt naar Pinokkio in Italië met een valide rekeningnummer, kun je dat bedrag echt niet meer terughalen. Sterk broodje aap verhaal in ieder geval. Er is geen enkele bank die daar mee akkoord gaat.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-10 16:50
mcDavid schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 10:12:
[...]

Dat is ontzettend achterhaald. Je doet gewoon een betaalverzoek en hebt het geld instant op je rekening zodra de ontvanger betaald heeft.
Dat werkt enkel voor specifieke apps zoals tikkie, twyp etc. Niet iedereen heeft zoiets op hun smartphone staan. (of weten niet hoe ze dat moeten gebruiken). Je vergeet eventjes voor het gemak dat niet iedereen een student of IT-er is. De meesten mensen zullen aangeven: "maak het maar over op NL12BANK1234567890". Juist daarom is het goed te beseffen dat op dit moment niet alle banken realtime betalen ondersteunen. Zolang dit nog steeds het feit is, is dit nog steeds relevant. nieuws: Banken willen binnen 4 jaar realtime-betalingsverkeer invoeren
Uitgaan van wat je op andermans telefoon ziet gebeuren is idd nooit verstandig maar met een betaalverzoek zit je gewoon safe en kun je direct transacties doen.
Ja dat is dus precies waar ik voor waarschuwde.
Mijn reactie was om te voorkomen, waarvoor gewaarschuwd wordt in dit artikel:
nieuws: Politie waarschuwt voor fraude met Rabobank-app
Zit je ook niet met het risico op valse biljetten. En sowieso niet met het gedoe van contant geld meezeulen.
Sommige mensen willen contact betalen/ontvangen. Dat er dan een app is die controleert of geld echt of vals is, is dan toch alleen maar handig. Dat jij geen contact geld aan wil nemen is je goed recht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-10 11:40

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Vroeger een keer gehad met een auto verkopen. Het is een tussenpersoon hij zegt dat hij het koopt voor een tweede partij die het geld in de vorm van ongedekte cheque naar je toe stuurt. Het bedrag is hoger wat je vraagt en of jij dan het tussenliggende bedrag naar de tussenpersoon over kan maken aangezien hij het voor meer verkoopt aan de derde persoon. Moment dat cheque hoort aangekomen te zijn gaan ze de hele tijd mailen om het geld over te maken. Bij de ing deden ze dat gelukkig niet alvorens het checken van de cheque. Daarna krijg een rekening van de bank voor een ongedekte cheque controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 10:05
Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 13:22:
[...]

Leuk verhaal, zal wel waar zijn. Waarom zou je liegen?
Echter 4 jaar geleden is niet nu en het gaat om een internationale transactie.
Waarbij je nu een Europees systeem van SEPA en IBAN hebt. Daarmee is dit wellicht niet meer mogelijk?
destijds ging dat via mijn belgische bank naar zijn italiaanse.. sinds de invoering van Iban in nederland naar nederland lijkt me daar weinig veranderd te zijn....

Maar zoals ik al schreef.. het heeft weinig met ts te maken, echter het is imo wel een mogelijkheid tot oplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-10 11:29

vhal

ಠ_ಠ

Ypho schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 08:34:
[...]

Afgehaald, getest, contant betaald, alles in orde :)
en hoe zijn je contanten? :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-10 19:19

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Ik heb in het verleden bij Marktplaats gewerkt en de methode die ik het vaakst tegen kwam is veel simpeler dan de methodes die hierboven worden vermeld.

Ze gaan gewoon uit van naïviteit van de kopers en fixen een nep bewijs van betaling die je per mail krijgt toegestuurd voorzien van een smoes waarom het nog niet echt op de rekening staat. Mensen denken dat het echt is en sturen vervolgens hun toestel naar Nigeria. Makkelijker kan niet...

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-10 16:20
Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 10:37:
[...]

Edit: Ah, is al genoemd lees ik nu :)

Before Edit:
Wat je vaak ziet is het volgende:

Oplichter (A) bied een willekeurig product B aan met een bedrag dat 25% boven jouw vraagprijs van jouw product (C).
Persoon D bied op product B. Krijgt akkoord van de oplichter (A), en die stuurt jouw rekeningnummer i.p.v. die van hem. Vervolgens zie jij dat er geld bij is gekomen, en verwacht dat dit van persoon A komt, de oplichter dus. Jij verzend vervolgens je product (C).

Het gevolg is dat de oplichter gratis een telefoon (C) heeft, die door slachtoffer (B) is betaald. B krijgt zijn product nooit.

Door jouw flink meer dan je vraagprijs te bieden hopen ze dat je ermee akkoord gaat. Voor jouw zal het op dit moment nog een zorg zijn. Persoon D komt echter uiteindelijk bij jouw verhaal halen, want hij heeft naar jouw rekening geld overgemaakt. Terwijl jij eigenlijk van niets weet en uit goede trouw handelt.
Daarom vraag ik altijd of de koper zijn naw-gegevens in de betalingsomschrijving zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 16:34
HTT-Thalan schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 15:14:
Ze bieden meestal aan te betalen via gelddiensten zoals 'Western Union' en volgens mij (maar correct me if I'm wrong) geven deze een 'bevestinging' af dat het geld jouw kant op komt, een soort 'deposit'. Zodra jij het toestel verstuurd hebt en zij hem binnen hebben trekken ze de opdracht in en krijg jij niks (of word het geld in mindering gebracht dus ben jij geld schuldig aan Western Union).
Het werkt makkelijker.
De "bevestigingsmail" maken en sturen ze zelf. Die is dus nep. Heel Western Union wordt er nooit echt bij betrokken.
Pagina: 1