Vraag

• ferrywijn
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-03 00:36
Ik heb nog nooit met een externe flitser gewerkt. Maar zou daar nu graag wel een beetje mee willen experimenteren. Ik heb geen idee of ik hem vaak zal gebruiken, daarom zoek ik een flitser onder de 100 euro.
Mijn camera is een Olympus OMD EM5 II

Ik wil de flitser voornamelijk binnenshuis gebruiken om meer invloed te hebben op de belichting. Ook voor de dagen dat het donker is in huis en niet met krankzinnige hoge ISO's hoeft te werken.

Voornamelijk zal ik mijn (spelende) kinderen fotograferen.

Ik zoek een flitser die:
Compact is
Horizontaal en verticaal kan draaien
Een goede automatische stand heeft

Wat ik al heb gevonden:
Olympus FL-LM3
pricewatch: Olympus FL-LM3

Voordelen:
Hij maakt gebruik van de voeding van je camera
Hij is gemaakt voor de camera die ik heb. Het lijkt me dat er weinig mis kan gaan.

Nadelen:
Er valt weinig in te stellen, er zit alleen een aan- en uitknop op.
Het is volgens mij niet zo'n bekende flitser. Ik heb geen idee of er veel accessoires zoals Omni-bounces voor te krijgen zijn. (Met google kon ik zo snel niets vinden)

Meike Speedlite MK320
http://www.cameranu.nl/nl...er-voor-olympus-panasonic

Voordelen:
Er zijn meer instellingen

Nadelen:
Hij kan horizontaal niet zo ver draaien

Ik vind het lastig om een beslissing te nemen. Ook vraag ik me af of ik er wel verstandig aan doe om een goedkope flitser te kopen en toch niet beter iets meer kan uitgeven.

Alle reacties

• Wobblier
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-11 13:26
Ik zou even in je doos van je camera kijken, als het goed is zit daar de Olympus FL-LM3 in!

• ferrywijn
Wobblier schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 10:53:
Ik zou even in je doos van je camera kijken, als het goed is zit daar de Olympus FL-LM3 in!
Ik heb m'n camera tweedehands gekocht. Zonder flitser.

• ferrywijn
Heeft er iemand nog tips?

• Wobblier
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-11 13:26
Je krijgt nog niet echt veel advies. :( Je zult het zelf moeten uitdokteren vrees ik.

Zelf heb ik de FL-LM3 (uiteraard gezien die in de doos zat). Ik vind het geweldig ding gezien het formaat en swivel. Het ontbreekt wel aan power, maar meer dan voldoende om te flitsen via het plafond.

Geen ervaring met de Meike.

Ikzelf heb ook Nissin i40. Deze heeft mijn voorkeur bij mijn spelende kinderen: TTL en een aanpassing ev-2 is een draai aan het wieltje ipv pielen op het scherm. Ben ook erg tevreden over de TTL van Olympus. De i40 is ook veel geavanceerder en completer dan de LM3 maar direct een stuk groter. (dat maakt je keuze niet makkelijker).

In ieder geval geloof ik niet dat je je buil valt met de aankoop van de LM3. Een i40 trouwens ook niet!

Bestel direct ook een velletje oranje (gel) om je witbalans te compenseren voor avond-binnefoto's met kinderen! Kost geen drol voor veel plezier!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:09
Zelf zou ik nooit dat geld aan die Olympus flitser uitgeven. De Speedlite MK320 die jezelf al aangeeft of bijvoorbeeld de https://tweakers.net/pric...-panasonic/specificaties/ zullen je veel meer plezier en mogelijkheden bieden.

Ga een naar een winkel voor informatie.

Een flitser voor binnen spelende kinderen is wel erg prettig, maar je moet wel even oefenen met de instellingen om te voorkomen dat je niets alles kapot flits.

[ Voor 78% gewijzigd door MRIdev op 01-11-2016 10:57 ]

• ferrywijn
Bedankt voor de reacties!

Ik ben uiteindelijk voor de Meike gegaan.

Gisteren heb ik er wat mee lopen spelen, ik vond de foto's iets te zwaar belicht en heb toen in de instellingen iets aan willen passen. Geen idee wat er toen gebeurd is, maar sindsdien lijkt de flitser niet meer met m'n camera te communiceren. Hij staat op TTL maar er is geen teken van verbinding. M'n camera laat ook niet zien dat ie een flister herkent.
Heb ik echt iets verpest in een instelling of is het toeval en is de flitser vrij snel kapot gegaan?
Heeft iemand een idee?
Pagina: 1